Author |
Topic  |
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 10:03:39
|
Född -72, högskoleingenjör från LuTH, jobbar som sysadmin (Windows, Unix, WAN/LAN, säkerhet) inom statlig sektor sedan -96. Från Piteå men bor i Luleå.
Intressen: BMW E46, Cobra CXI, Canadien, RSP 1066, Ninka, AE100, HTPC, Ibanez JEM77FP. De insatta förstår vad jag menar ... 
50% hembio, 50% hifi. Mer "hifi-ingenjör" än "hifi-troende" ... hälsosamt skeptisk, men med respekt för andras övertygelser.
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
Edited by - dali on 2003/05/29 15:29:44 |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 11:04:05
|
Thomas A jag har en idé ta kontakt med dom som gör Häsofil och ge förslag på ett nytt fil, namnförslag Minifil för snabb reducering av övervikt. |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 11:46:34
|
Jobbar som högstadielärare: mest matte, biologi och kemi... men fysik och teknik funkar det med... |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 13:18:06
|
Xover,
hehe. 
Jag tror jag ska försöka satsa på annat. Nu mkt off-topic, men mkt intressant IMO. Cancerforskning. Det finns numera helt andra cancerdroger (endostatin, angiostatin, påverkar angionenes, blodkärlsbildning) som verkar fungera mkt bättre än dagens konventionella cytostatika. De finns knappt på marknaden ännu (Bioteknikmarknaden är nu mkt svår), men de fungerar genom att strypa nybildning av blodkärl till tumörer och får dem att stanna upp i tillväxt och långsamt försvinna. Inga rapporterade biverkningar, och patienter lever ett vanligt liv med en kronisk sjukdom.
Andra saker, det bakteriesläkte som jag jobbar med (Clostridium) kan användas för att äta upp tumörer från insidan. Det är känt sen länge, men nu har ämnet pånyttfötts men nu med en kombinationsterapi som verkar mkt lovande (bla med angionenessubstanser). Bakterierna kan bara växa inne i en tumör och de formligen käkar upp tumören tills den försvinner. Efter att tumören är borta så försvinner bakterierna genom att de inte kan växa längre. Inga större biverkningar kända. När det upptäckter på 60-talet så injicerade forskarna själva dessa bakterier in i blodet för att visa deras ofarlighet. Inget hände. Även patienter blev då bättre, tumören blev mindre men kom tillbaka. Med den nya kombinationsmetoden kanske det hela leder till total regression av tumörer.
Om jag själv drabbades av tumörer skulle jag omedelbart kontakta företagen som tillverkar angiogenesdroger.
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
JoelH
Member

159 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 14:24:41
|
Tänkte jag skulle skriva ett par ord också!
Jag pluggar till civilingenjör bioteknik på Chalmers, ska bli ruggigt intressant att se var jag hamnar till slut! Genmodifiering är fräckt!
Förr i världen spelade jag valthorn, men har inte hittat någon vettig orkester som vill ha mig i Göteborg, så nu spelar jag gitarr i ett band istället - första spelningen på lördag! Har precis förlängt axelbandet med ett skosnöre så att gitarren hänger strax över knäna! Då ser man hård ut! 
Får lite komplex av allt kampsportfolk, ångrar att jag lade av med judon... Kampsport verkar vara det ultimata för att träna hela kroppen, som det är nu styrketränar, klättrar, cyklar och springer jag. Skulle gärna prova thai-boxning, men känner mig som 20-åring lite gammal för koordinationsträning. Man skulle börjat nån gång då man lärde sig gå... |
 |
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 14:33:46
|
dali: En pitebo till, härligt!
regner: quote: själv är jag en utbildad nätverkstekniker.... med elalergi
Men kan du ändå hålla på med hifi? |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 15:34:23
|
Merkurius: Det är förvånansvärt många lule- och pitebor på hififorum.nu, förmodligen pga det skrala utbudet av hifi-butiker här uppe i vildmarken ... internet är en välsignelse om man har ett smalt intresse och bor mer än 5 mil från "storsta'n" ... 
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
 |
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 15:36:27
|
Jo, fast jag bor i Kalmar nu, det är ju förvisso också lite avsides... |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 15:40:44
|
Hej allihopa!
Läste en bit bakåt i tråden om marbrink som berättade om sin tumör och att det positiva som kommit ur det var HiFi intresset. Kände igen mig väldigt mycket i hans inlägg. Åkte själv på en lindrigare cancer form för 1.5 år sen och efter det var det inget snack om vad jag ville satsa mina pengar på, i mitt fall har det dock än så länge handlat mer om hemmabio än hifi.
marbrink: En stor kram till dig, kämpa på!
Själv är jag snart 26 år, jobbar på ett stort industri företag här i Luleå som "operatör". Inget ingenjörs jobb men skiftjobbandet gör att det trots allt ramlar in en slant då och då till anläggningen. Kommer ursprungligen från Korpilombolo... smaka på den ni!  Även jag hänger en hel del på Bossanova. Tror att när jag inte hör så går jag där under namnet "Hembio äcklet" !  Skämt och sido, jag skriver under på allt postivt om Bossanova, "Gods gift to luleå bor som gillar hifi" ! 
Mattias. |
Edited by - Kero on 2003/05/29 15:43:08 |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 16:17:10
|
Många ingenjörer, programmerare här är. Men det finns bara en registrerare. Den legendariska matså med sin fantastiska sångröst. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 19:08:50
|
Hej alla glada!
Jaha - jag får väl sälla mig till denna skara och berätta lite om mig själv.. 
Jag heter något så ovanligt som Joakim Andersson och fyller 35 i höst. Kommer ursprungligen från en liten håla utför Nybro i Småland, jag är uppvuxen på en ganska stor gård med allt vad det innebär från bondförnuft till ”bönders snålhet” – när jag var runt 18 så tröttnade jag på att jobba på gården och började på en träindustri i Nybro. Även detta var bedrövligt tråkigt - så efter 3 år vad göra?
Jo - jag sa upp mig och fixade jobb på Viking Line i Stockholm (MS Athena) – där jag blev kvar i drygt tre år (tills Svenska delen: Rederi AB Slite gick i KK), sedan blev det en längre backpacker-resa i Thailand, detta var 1993. När jag sedan kom hem så väntade arbetslösheten. Jag flyttade då till Kalmar och började plugga först på Komvux och sedan en Systemteknikerutbildning på AMU Växa – denna blev dock något av en besvikelse, då den var mycket grundläggande.
Med tanke på den dystra arbetssituationen i Kalmar vid den här tiden samt att Högskolan i Kalmar expanderade med nya kurser och inriktningar, så blev detta ett naturligt steg i för mig. Jag sökte och kom in på Systemvetarprogrammet i Kalmar och sedan dess pluggat där, detta har nu resulterat i en Fil. Mag. i informatik, när jag var färdig med själva systemvetarprogrammet så fattades det 20p för att få magisterexamen, eftersom de arbeten och uppsatser jag gjort i huvudsak handlat om organisationer i olika former, så bytte jag inriktning och har det senaste året läst 40 p Sociologi. Denna erfarenhet har varit mycket givande och det känns just nu efter att ha fått sista uppsatsen klar och godkänd som om det är en mix mellan dessa världar som lockar i ett framtida arbetsliv.
Kan även nämna att jag under två års tid kombinerat mina studier på Högskolan med en 60 % tjänst på Telia ADSL kundtjänsten i Kalmar – där jag i huvudsak jobbat med teknisksupport via mail och Telefon, denna anställning slutade dock i November förra året efter att Telia flyttat denna kundtjänst till Göteborg. Det har även blivit lite sommarjobb bland annat på Gotlandbåten (MS Graip) -97.
Jag bor ihop men min sambo Maria, som tar mitt hifi-intresse med ro (även om hon tycker att en resa kunde vara trevligare än en ny Cd-spelare för 20 lakan ibland). Vi har sedan 1.5 år flyttat över Kalmarsund till Öland, där vi hittat ett trevligt hus ca 15 min från Kalmar.
Hifi intresset har vuxit fram sedan tidigt 90 tal, jag lyssnade då på en Rotel uppsättning med Infinity Kappa högtalare – sen var man fast 
Skolan får vara klar nu för min del (efter 180 p) så jag kan väl klassas som arbetssökande igen, i sommar kommer jag dock jobba på bil- och passagerarefärjan MS Traveller mellan Karlskrona och Gdynia.
Om någon skulle vara intresserad av mina arbeten/uppsatser eller annan info så finns det möjlighet att läsa detta på min CV- site: http://hem.passagen.se/drkim/CV/
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
 |
|
jon
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 09:08:32
|
Wow! Vilken samling av folk med hifi som gemensam nämnare!
Jag heter Jon och är "också" civilingenjör (snart i alla fall!) och snart 24 år gammal. Avslutar snart 3:e året på Chalmers datorteknik. Inriktning på digital konstruktion och inbyggda system. Innan jag flyttade till Gbg bodde jag i Aspås utanför Östersund.
Elektronikintresset har funnits sedan mycket låg ålder (sysselsattes lätt i 2-3 års ålder med att pyssla och koppla med kablar i hushållet för att se hur lampor och annat kul kunde användas)
Stereointresset kom i jämn takt och var väl uppenbart från 14-15 års ålder, typ. På grund av brist på pengar blev utloppet för intresset mest att hjälpa andra.
Är nuförtiden sambo med en dam som sakta också utvecklar ett intresse för hifi.
För utom det tekniska är jag styrkelyftare. Tränar så ofta skolan tillåter. Har tagit 270kg i marklyft och 210kg i knäböj, men bara 120 i bänk. Detta skyller jag på längden: 1.96. Viktklass är 125kg (110 om jag får lite mat;)). Är också utbildad dommare i sporten. |
Jon |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 09:22:15
|
"För utom det tekniska är jag styrkelyftare. Har tagit 270kg i marklyft."
 ...en annan knäcker ryggen med ett simpelt slutsteg... En perfekt idrott för audiofiler...
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 09:26:12
|
Hej Timbre! Jag har en fråga (som visserligen inte har med tråden att göra): har du testat Jorma Power Cord 2.5? Har nyligen beställt en (2.5 m) och åsikterna om den verkar som kanske väntat gå lite isär om den. Jag vet att det finns bättre kablar som då också är dyrare men om man jämför den med de vanliga lakritssnörena som medföljer vad kan jag vänta mig för skillnader (på en förstärkare)??? |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 09:32:56
|
Har plåtat den men faktiskt aldrig lyssnat med mina egna grejor.
|
 |
|
iffe
Member

352 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 10:20:31
|
23 år, jobbar som svarvare i uppsalatrakten sen ett par år tillbaka. Såg att det fanns fler kampsportare på forumet, så vi får nog dra av en turnering sen ;) Tränar själv boxning, även om jag har lagt ner just nu och kommer att ta upp träningen till hösten. Har tidigare tränat bland annat thaiboxning och judo. Blir inte så mycket pengar över till hifi så här på sommaren då festivaler och andra tokerier tar upp min tid. Kul förresten att det finns så mycket olika yrken representerade. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 10:37:45
|
Va roolig tråd!
* Martin heter jag, 23 år ung.
* Läser till utvecklingsingenjör på högskolan i Halmstad.
* Läste datateknik på gymnasiet.
* Han jobba lite på Digital Eq. innan Compaq tog över o började kicka folk. Men tur var det, annars kanske man fastnat i IT-träsket.  
* Efter det som förskollärare. Varit aupair i det stora äpplet.  
* Vid sidan om studierna (eller tvärtom  ) bygger jag högtalare och läser så mycket jag hinner om relaterande fysik & praktiskt förförande.
* Festar för mycket.
* Komponerat musik mha datorn mellan ~10-17 års ålder. (noise/star/fast1&2-trakker )
* HiFiForum.nu är grymt, har lärt mig otroligt mycket här!   
* EDIT: Skåning, uppvuxen i Skurup. (Mellan Malmö & Ystad)
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/05/30 10:42:09 |
 |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 11:23:40
|
André Karlberg, 42 år/ Bor:Arjeplog(lappland)=långt till hifi affärer. Motion:Cykel MTB/Inlines/Dans(bugg-lindy hop). Försörjning:Vägverket-trafikregistret-personlig service,dvs registerfrågor/körkortsfrågor/tidsbokning(teori-körning)kort sagt man är en jävla byråkrat,helt utan empati mm åtminstone om man ska tro på de som inte får som de vill.
|
Handla nu! svepningen har inga fickor. |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 11:42:26
|
Medans jag letar efter mitt drömjobb med 2 timmars arbetsdag och astronomisk lön(helst skall ingen veta vad jag gör heller), så har jag pluggat och jobbat(handels och DHL), men som IT-branschen ser ut så är det ingen större vits med att ta examen just nu.... .....alltså bara jobb till hösten.
Klart viktigare är att jag funderar på nya högtalare ! |
Mvh |
 |
|
mats
Member

123 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 12:59:42
|
DAN: Kul att du tycker om snooker..Jag har spelat sen jag var 17 typ och lär mig mera för var dag svårt spel ingen tvekan men det är ju tjusningen men spelet..Spelar du biljard i stockholm?. Själv spelar jag på biljardpalatset på st:eriks gatan 52 i sthlm..
/Mats |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 13:32:54
|
Mycket trevlig tråd faktiskt!! 
|
 |
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 14:05:19
|
Skummar man igenom tråden finner man förvånansvärt många verksamma inom teknikorienterade områden, medan antalet musiker/humanister är relativt litet -- slutsatser, någon? |
 |
|
Joel
Member

104 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 14:36:23
|
Sant, här finns på tok för många teknokrater!  Själv är jag 30 år, marknadschef på ett spelbolag och tränar karate på Gothia Karateklubb i Göteborg där jag bor. Är sedan lumpen även marschintresserad vilket hittills resulterat i en Nijmegen- och en dödsmarsch. Helsugen på Marathon des Sables som nästa utmaning.
Mvh Joel |
http://www.minhembio.com/Joel/marknad |
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 15:10:06
|
Hmm, får väl balansera upp det hela med ännu en humanist... Om jag hade haft min magisteruppsats klar hade jag kunnat titulera mig "bibliotekarie" (läste i Borås), men eftersom den hänger kvar får jag försörja mig på vikariat här och där (gymnasiebibliotek, fängelser, biblioteksfilialer, huvudbibliotek...) Har inte haft en veckas sammanhängande semester på två år. Har också pluggat ett par år teologi i sthlm. Jag har aldrig utövat någon sport på riktigt, men har en vilande dröm om att prova på hängflygning. |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 15:41:13
|
pontus: en möjlig slutsats är att det är en fördel att tjäna bra om man ska hålla på med hifi ...
|
 |
|
Topic  |
|