Author |
Topic  |
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 09:05:14
|
Vilka av Sveriges butiker är BRA och värda att besöka. Berätta om vika butiker ni uppskattar och lite varför så uppmuntrar vi butiken och dess personal så att dom fortsätter i samma anda. Som före detta säljare vet jag hur glad man blir när man märker att kunden är nöjd. Det förtroendet vill man behålla.
Tänkbara kriterier Alla butiker och leverantörer stora och små som rör ämnet Hifi. Även komponentleverantörer, reparationsverkstäder och träfirmor och liknande.
Det spelar ingen roll att butiken redan är nämnd. Ytterligare ett positivt omdöme ökar bara trovärdigheten.
Hur är bemötande, service, priser, utbud…
Den som inte håller med om ett inlägg berättar istället om sin favoritbutik. Sen får var och en bedöma efter eget huvud vad som passar.
Alltså bara det positiva och inte ett ord smutskastning. Men ett och annat förbehåll kanske inte är i vägen.
Edited by - Flint on 2002/08/10 10:50:1 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 09:18:55
|
Hifi:
Esoterisk Hifi i Uppsala. Trevig personal.
Elektronik-komponenter:
Tord Larsson elektronik. Återförsäljare till ELFA. Toppklas vad avser service. Saluför allt som Elfa har. Det som inte finns i butiken levereras dagen efter.
Joe Morello
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
|
 |
|
Wilderwein
Member

534 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 09:26:46
|
Ja det finns ganska många... Men de bästa är nog Sontec HiFi ruskigt trevlig personal och man känner sig inte tvingad att köpa något när man tittar förbi... Lefflers i Linköping är också mycket trevliga har alltid fått ett bra bemötande där. Sist men inte minst har vi The Rock i Lund där man kan prata med säljaren i timmar om HiFi utan att vara intresserad av att köpa något. Ja det är toppen ställen allihop. Tack för det... Wilderwein
|
 |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 10:38:58
|
Lite roligt om esoterisk, jag bor själv i Sthlm, och måste alltså kolla på nätet för att kolla vad Esoterisk har för grejer, och varje gång jag ser nåt intressant, så har jag inte lyckats att köpa det.... Deras grejer verkar gå åt som smör i solsken Men dock har jag fått ett mycket bra bemötande
enrich life through technolog |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 11:14:11
|
Tonläget Hifi i göteborg tycker jag. fick rätt så bra bemötande på hifi punkten i skövde
Mikael
|
 |
|
escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 11:22:19
|
Dennis Brunby, Kalmar.
Tycker själv att Dennis är väldigt trevlig och tillmötesgående och jag har bara hört gott om honom från andra också. Att få provlyssna är inga problem om man vill. Men det är ändå, tycker jag, en lite spänd atmosfär. Man känner "storebrors" ögon över sin axel som undrar om man ska köpa något eller bara titta. Svårt att förklara...
|
 |
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 13:06:02
|
Hifi-Punkten i Skövde - Martin med personal.
Mycket trevliga att ha att göra med, kunnig personal, bra utbud, glimten i ögat samt förstår vikten av ett bra kundbemötande. Snygg och överskådlig hemsida oxå..
|
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 13:22:56
|
Jag tror också att det som kund är viktigt att visa sig från den rätta sidan. Visserligen så "har kunden alltid rätt", men för att få en bra relation till en handlare krävs ju också att man visar sitt intresse och gärna tittar in då och då för att i lagom dos lyssna på musik och prata hifi. Att bygga upp förtroende hos en handlare är väl ungefär som att bygga upp förtroende i vilken mellanmänsklig relation som helst. Sen kan ju både kunder och handlare vara griniga, och då är det ju tyvärr inte så mycket att göra.
Jag har inte sprungit runt i så många butiker, några har det ju blivit förstås, och för min del så har jag blivit väl bemött hos Välljud i Borås, dit jag gick förjämnan när jag bodde där, och på ljudprodukter i Malmö, där jag bara varit en gång. Båda gångerna har jag själv varit aktiv och intresserad.
----------- No bull!
 |
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 14:36:38
|
HiFi Skåne - Malmö, trevliga, verkar föredra Primare and Copland elektronik. Svårlyssnad lokal tycker jag. Det lilla rummet fungerar bäst.
Tonläget - Göteborg, Linn, Naim, men de är inte fanatiska som det sägs om vissa Linn handlare. Mycket trevlig butik. Det är inga problem att prata musik heller. Inte bara elektronik som är samtalsämnet. Inte säljgalna, lugnt o trevligt. En av mina favoritbutiker faktiskt. Men nu är jag inte nån 'Linn' människa, även om jag tycker det låter helt OK.
Dirty - Krstd, för 'music lovers'! Här handlar jag det mesta. Kompetens, lång erfarenhet! Respekt!
Golden Age - Allingsås, (ps-a), har mest kontakt genom E-post, men har inte haft några som helst problem att komunicera. Säkert en trevlig butik.
----------------
Radiolagret i Göteborg.... *SUUUUCK* Kommer aldrig att gå in där igen. Idioter... 
Diverse hifi-klubbar. Tyvärr har jag inget gott att säga. Sälja, sälja, sälja, sälja... Ingen själ alls. Men det finns ju gott om butiker, så, vem vet... finns säkert trevliga oxo.
 <<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 15:13:47
|
har inte varit på några större hifibutiker... inte så mycket i södra sverige över huvud taget... ...men om du skulle råka befinna dig i luleå någon gång av någon anledning som jag inte skull kunna förstå så kan jag rekomendera ett besök på Bossanova audio, väldigt trevligt personal, helt klart värd att besöka. sen om du går klädd i armanikostym ser ut att ha oförskämt mycket pengar i bakfickan och dyrkar linn så kan du ju ta en titt inne på takt o ton också, fast då jag aldrig fått ett trevligt bemötande där så skulle jag avråda det.
MVH: Andreas Erixon Arnqvist
paradis_oscar@hotmail.co |
 |
|
COP
Member

82 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 16:35:07
|
PE-Audio i Västerås, trevlig personal som låter en själv bestämma vad som låter bra. Ljudet i lokalen är kanske inte det bästa men spelar mindre roll då det inte är några problem att låna hem saker före köp. Uppdaterad hemsida med begagnat torg.http://www.peaudio.com/ /Cla |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 16:40:32
|
jag säger bara malmsjö hifi i helsingborg där jag köpt de mesta av mina prylar..kompetent o kunnig personal som tar sig tid!
tack för mig
|
 |
|
jp
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 16:55:36
|
quote:
men om du skulle råka befinna dig i luleå någon gång av någon anledning som jag inte skull kunna förstå så kan jag rekomendera ett besök på Bossanova audio, väldigt trevligt personal, helt klart värd att besöka.
Hmm, var ligger denna butik som jag aldrig hört talas om? Måste åka dit!
|
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 16:56:59
|
jp: bor du i luleå ? den ligger aldeles bakom statoil i stan, stationsgatan nånting...
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 19:35:21
|
Bossanova: Parallellgata till stora gågatan, konditori 30 meter åt centrum till, har BAT till demo, bara en sådan sak!
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 20:03:19
|
Bra butiker? Jaf får ju säga att de flesta butiker jag har besökt har jag blivit vettigt behandlad, det stora undantaget är väl HiFi Klubben.
Hur som helst är där ett par butiker som har höjt sig något över mängden och det är följande butiker i alfabetisk ordning utan inbördes rangordning :
Ljudprodukter Sontec The Rock Ultimate Sound
Mvh AudioNet
|
 |
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 21:28:27
|
Vill rekommendera Ågrens Hifi i Göteborg. Icke säljgalna utan har fötterna på jorden i stort och smått. Känns det som iaf. Jag har handlat en del där. Dessutom vill jag passa på att slå ett slag för en väldigt lokal handlare, men vilken drar till sig rätt långväga kunder trots sin ringa storlek, Rodin Hifi i Kungshamn (www.rodinhifi.com). Bengts måtto är att det är tycke och smak som får avgöra ens eventuella köp och vill inte sälja på en ideer och prylar i mängder. Tyärr har det inte blivit så mycket handlat där de senaste åren då man flyttat till Göteborg där det finns bättre möjligheter till provlyssning och hemlån eftersom de flesta affärer har prylar hemma. En liten lokalö handlare har ofta inte råd att ha fler olika alternativ i varje prisklass hemma tyvärr... Men dock!
MVH Jonas
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/08/10 : 21:58:16
|
Okej, jag har inte besökt alla butiker i Sverige, långt därifrån men mina favoritbutiker är (utan inbördes ordning).
*Hifi Consult (Tungt sortiment, skön avslappnad atmosfär, mycket lätt att bli stamkund där)
*Hifi Punkten (Martin är mycket vänlig, trevlig och väldigt tillmötesgående, bra och trevlig hemsida och bemötandet i butiken är 100% igt)
*Sontec (Trevliga, ödmjuka och mycket tillmötesgående)
Stod det att det skulle vara i Sverige?? Hur som helst, Hifi Klubben på Åboulevard i Köpenhamn är topptrevliga, vänliga och INTE alls som Hifi Klubben i Sveriges sälj sälj sälj. Har suttit måååånga timmar där och lyssnat på B&W 801-802 samt tjötat hifi med trevliga danskar...
----------------------------------
"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst". |
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 02:44:57
|
sladd: jag missade ju erat storfrämmande på bossa... hade varit kul att se vilka ni egentligen är.
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 05:29:32
|
Hifiskåne: ENORMT trevlig personal, kunniga utan att pracka på kunder saker och låter en lyssna i lugn och ro. En av de bästa butiker jag varit i!
TheRock: säger samma här som jag sa om hifi skåne!
Dessa två butiker ligger i en klass för sig i skåne anser jag.
|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 12:18:42
|
Sthlm: ReferenceAudio, Det är bra säljare och de är trevliga å vill hjälpa till, men det är så enormt mkt folk där hela tiden så de har inte tid med allt å måste kolla alla som går omkring där inne, tyvärr måste jag säga, för de har bra saker där inne osv...
BestSound: Han vi pratade där inne var ENORMT trevlig å bra(man kunde prata hifi i hur länge som helst!), hade kunskaper å brydde sig trots att vi bara var å kollade "med tanke på att handla" enbart, det gillar jag, att man ska få lite hjälp å få saker demade för sig även fast man promt inte ska ha nåt just i dag, han vart heller inte besvärad över att vi ville lyssna på lite olika kombinatioer högtalare/stärkare, utan han bytte kablar glatt å satte på en bra låt(jag min idiot glömde egna skivor!!!)och låt oss sitta i butiken å lyssna,(tyvärr inte den bästa akustiken), kommer jag att handla saker nytt från butik så kommer jag defenetivt att gå dit!
har man lyckats som säljare då?
jag har varit inne på ett antal fler men jag tycker att det räcker för tillfället att kommentera dessa..
Jo en negativ sak, Sontec HIFI, usch säger jag bara... vi fick uselt bemötande, de var inte alls intresserade av oss, de typ igorerade oss fullstänigt, jag har tagit upp det i en annan tråd så jag slutar kommentera här..
Easy Come, Easy Go Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Edited by - Robin Fischer on 2002/08/11 12:21:5 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 12:42:07
|
har man lyckats som säljare då?
Helt klart. Du är själv ett tydligt bevis på det.
Ett sätt att lösa det där med mycket kunder. Man kan hälsa med några fraser och säga att man för tillfället inte har tid att hjälpa dom men att dom är välkomna att se sig omkring ock kanske prova någonting själv. Sen slänger man ett öga av och till och kollar att dom inte ser ut att tröttna. Om dom gör det så pratar man lite till och pejlar läget. Dom som bara är ute för att titta regerar oftast positivt på att få klara sig lite själv. Dom är bara nöjda av lite eget arbete. När det är dags för inköp så märker man det som säljare.
Det handlar om respekt från båda sidor.
Det gläder mig att det finns så många bra butiker.
Flint's VVS & RÖR-service För en varmare ljudmilj |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 18:31:38
|
Ljudkompaniet i Uppsala. Förstklassig service, bra produkter och trevliga lokaler.
// Jacob |
 |
|
ChaLy
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 18:53:07
|
Har märkt att en del klagar på hifiklubben, men jag måste nog säga att jag har blivit väldigt bra behandlad på hifiklubben i Linköping. Trevliga, tillmötesgående och inte bara "Sälja, sälja, sälja". Låter en provlyssna ifred och så vidare... Sen, hur andra hifiklubbar runt landet är kan jag inte uttala mig om. Lefflers i Linköping är också trevliga, men där har jag inte varit så mycket än...
En annan rolig sak med hifiklubben i Linköping var i höstas då vi i en studentförening samarbetade med dom en del. De köpte en annons i en tidning som vi tryckte upp samt att de kom till Campus en dag och visade upp sig lite... Plus att det hade ett bra studenterbjudande då... En Nad C320 och Dali 5005 för 6000 kr, dvs 1800 kr billigare än vanligt. Trevligt.
|
 |
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 19:03:40
|
Min erfarenhet är begränsad men de butiker jag kan rekommendera är: Ljudkompaniet och Hifi-Klubben i Uppsala. Jag har även handlat av, och returnerat till, Golden Age Music och det fungerade perfekt. Sen så är det ju inte helt fel att köpa kablar av Ranefjord här på forumet. Han var också trevlig och tillmötesgående mina svordomar till trots! 
Terminator Professor Audiofil |
 |
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 19:15:56
|
Bra butiker...
Tonläget i Göteborg är en favorit, mycket tack vare ett exceptionellt bemötande (äger själv vare sig Linn eller Naim). Som redan konstaterats är det ingen fanatikerbutik där du blir pådyvlad att Linn (eller Naim) är det enda rätta men försäljaren erkänner villigt att just han brinner för dessa märken 
Vill också rekommendera Radiolagret i Göteborg som har två bröder med lite egen filosofi, som man självklart får ta för vad det är. Jag förstår att det inte är allas "cup of tea" men jag uppskattar det och tillsammans med bra service och villkor så är det en butik väl värd ett besök.
/Jonas
|
 |
|
Topic  |
|