HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur många har någonsin... NEDGRADERAT?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/06/10 :  14:20:30  Show Profile Send must a Private Message
Är det någon som gjort en riktig medveten nedgradering?

Dvs sålt något och ersatt det med någonting som har lägre prestanda? Det kan ju finnas olika skäl till detta - ekonomi, ånger, priotiteter, överskridit sin personliga pris/prestanda gräns osv.

Själv går jag lite i såna tankar när det gäller mina högtalare. Jag funderar på att sälja mina golvare och köpa stativ modellen istället. Jag vet att jag tappar en del i tvåkanalslyssning, men jag vinner i multikanal eftersom jag får perfekt matchning med center/bak. Dessutom tjänar jag pengar. Men det tar emot så oerhört, en nedgradering är en nedgradering även om det hjälper upp ett annat område...

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/10 :  14:24:16  Show Profile Send B Peter a Private Message
Högtalarna, sålde mina Mosen när jag behövde pengar... :-(

Edited by - B Peter on 2003/06/10 14:24:41
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/06/10 :  14:29:27  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Bytte mitt Pass Aleph 5 mot ett Meridian-slutsteg pga av att elräkningen sköt i höjden. Det som först såg ut som en nedgradering visade sig dock vara en stor uppgradering då mina högtalare trivdes bättre med Meridianens kraftresurser och renhet!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2003/06/10 :  15:13:46  Show Profile Send dmr a Private Message
Uj ja!

Blev biten av flerkanalsmyggan 1992 och
kastade ut 1par Schmack-horn och en
Onix OA-21 till förmån för en uppsättning
Mordaunt-Short burkar och en Yamaha DSP-A1000...

must: Tänk dig för
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/06/10 :  18:42:02  Show Profile Send Hepcat a Private Message
När jag sålde min LP12a för att jag behövde pengar. Nu har jag en igen och har då oxå kunnat börja handla skivor igen.

www.selleri.de
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2003/06/10 :  18:53:37  Show Profile Send CC a Private Message
Varje gång som jag går till bilen

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:55:19  Show Profile Send Sudden a Private Message
Funderar på att göra samma sak som dig.
Byta golvare mot stativ.
Men nedgradering?
Jag vet inte ännu. Jag hoppas på att det skall bli mer musikaliskt.
Men på pappret så ser det nog illa ut
Har nu H/K 670 med stora golvare: Quadral Wotan MK IV
Kommer nog att inhandla, Rega Brio med Totem Dreamchatcer.

/Sudden
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:24:34  Show Profile Send must a Private Message
Sudden,

jag vet att det är en nedgradering för min del.
Golvarna jag funderar på att sälja är ett par B&W Nautilus 804. Jag har redan stativmodellen 805 som bakhögtalare, och har även använt dom som frontar en längre tid. Jag vet att 804an har bättre upplösning i mellanregistret och är mer dynamisk. Men skillnaden är liten, och det jag vinner är pengar, ett gränslöst ljudfält med 5 identiska högtalare och ett mer ekonomiskt uttnyttjande av den sub jag kommer att köpa så småningom. Centern matchar inte 804orna. Det finns en som matchar, men jag har ingen lust att spendera 20.000 mer på denna vansinninga hobby. Jag lider av en sorts ångest att ha överspenderat...

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/11 :  13:32:46  Show Profile Send s.m.f a Private Message
HAr nedgraderat ett antal gånger, ibland medvetet, ibland "omedvetet". Vad gäller att gå till hemmabio så är det väl alltid ett itnresse, men för mig blir det två kanal som får gå först och hemmabion får anpassa sig därefter. Kör för tillfället bara tvåkanal musik och filmvisning. Det som kommer till komplettering är en filmduk och nya frontare. Det är för tillfället tveksamt om det blir fler burkar i rummet då ett par riktigt högkvalitativa burkar med stor bild och botten ger en bra bioupplevelse.

Mitt tips är således: fundera länge innan du nedgraderar!

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/06/11 :  14:33:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Nedgraderade för att vi flyttade till mindre lägenhet och min sambo inte gillade att ha slutsteg och stora högtalare mitt i rummet. Det var dock ett misstag så nu håller jag nog på att uppgradera mig tillbaka till tidigare ljudnivå igen.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/06/11 :  15:22:32  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag är kanske lite newbie... men vore det inte bättre att sätta en 805:a som center, och skaffa nåt halvbilligt som bakhögtalare så slipper du skaffa en sub, alternativt köpa en halvbra center?

Du kanske kan hitta 805 begagnat eller kolla om du kan köpa bara 1!

Finns det inte möjlighet att köra utan center med hjälp av nån processorinställning? 804:an kan ju kunna hålla ihop i mitten även utan center.

Fråga dig själv vad du har mest glädje av och hur mycket tid du spelar på varje tvåkanal eller flerkanal.

(Kan ju bara snacka för mig själv men jag hade nog aldrig velat nedgradera, dessutom tror jag att om du har köpt 804:an för nypris så kommer du tappa investeringspengar...)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/06/11 :  16:14:44  Show Profile Send must a Private Message
Jag tror du missförstår lite. Jag har redan en center, en HTM2. Den är en perfekt match till 805orna, det vet jag för att jag körde dom 3 som frontar tidigare. Sen köpte jag ett par begagnade 804or som frontar, flyttade bak 805orna, och trodde att det skulle matcha lika bra till centern. Tji fick jag, det hörs ganska tydligt att det inte stämmer. Så alternativet är att låta det vara så här, köpa en HTM1 center för 20.000, eller byta ner 804orna mot ytterligare ett par 805or (och tjäna ca 10 papp). Köra 5.1 utan center kommer inte på fråga, jag håller inte alls med argumenten för detta.

Varför skall det vara så svår att bestämma sig
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/11 :  16:25:38  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Tycker inte du ska byta ner. Byt isåfall hellre upp centern och senare tar du 803 fram och flyttar bak 804:orna

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Edited by - s.m.f on 2003/06/11 16:25:56
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/06/11 :  17:01:39  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
aha, jag missade att du redan hade en center, hmm, svårt val, men det kanske kanske går att hitta en begagnad center om du letar över sommaren?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/06/11 :  23:33:42  Show Profile Send KennethS a Private Message
Har gjort det du pratar om för ett år sen p.g.a ekonomin gick åt fanders...Kan fortfarande inte sova om nätterna efter det!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/12 :  04:09:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som sagt, tvång enbart tvång.
Det är svårt att bli nöjd om man går baklänges.

Bravo
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/06/12 :  11:03:33  Show Profile Send KennethS a Private Message
Sant så sant. Det ska till et mirakel iaf man ska bli nöjd. Okej, man kan ju har varit ute och cyklat och köpt nåt riktigt illa innan, men seriösa killar som vi () `gör väl inte sånt??

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/06/12 :  13:13:17  Show Profile Send must a Private Message
Det ligger en känslomässig tillfredsställelse i att ha någonting som är vettigt, ekonomiskt och välbalanserat. Att ha utnyttjat pengarna väl och ha ett högt pris/prestanda förhållande. Det handlar inte bara om att få små förbättringar hela tiden utan att tänka på om det faktiskt är värt det, om man har råd eller om det är på bekostnad av någonting annat.

Som i mtt fall - är det värt lite extra upplösning i mellanregistret på tvåkanal om det kostar 10.000 och dessutom leder till sänkt prestanda på multikanal? Och att ha golvare med bra bas är aldrig särkilt vettigt rent ekonomiskt om man ändå klipper basen vid 80Hz till en sub som jag ämnar göra inom en viss framtid.

Nej, jag tänker vänta tills jag har en sub och kan jämföra dom olika alternativen ordentligt. Tills dess är det bara att hålla sig

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/13 :  04:09:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja tvåkanal är basen den kommer alltid att vara viktig, även om stereohögtalarna i ett multikanalsystem döps om till fronthögtalare.

Bravo
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/13 :  09:35:16  Show Profile Send Hotspur a Private Message
För ca ett år sedan sålde jag vår ett tag så högt älskade hifi-anläggning (Canton Digital 1.1, Accuphase E-210 & Pioneer PD-95) och investerade istället i en "billig" femkanalsdito (Sony 700, Yamaha 530 & KEF 2005). Detta funkade bra ett tag (faktiskt!) men på sista tiden har jag och min fru noterat att vi lyssnar alldeles för lite på musik och att vi verkligen saknar detta. Kolla tråden "Tillbaks på ruta ett"...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/15 :  00:06:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Just precis vad jag menar, offrar man tvåkanal (grunden) för flera delar så saknar man snart ljudet och upplevelsen blir genast tråkigare.

Bravo
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/06/15 :  10:46:16  Show Profile Send ésm a Private Message
För några år sedan flyttade min familj (jag bodde hemma då) från ett trevligt radhus med en perfekt HiFi källare som jag utnyttjade. Efter flytten fick jag ett litet rum, vilket resulterade i att mitt HiFi intresse försvann helt. jag sålde mina Meridian monoblock till förmån för en billig Yamaha hemmabioförstärkare - en riktig nedgradering.

Då jag för ett tag sedan flyttade hemifrån kom mitt intresse tillbaka. Som student har uppgraderingar låtit vänta på sig, men jag har lånat hem monoblocken på obestämd tid nu.

P.S. Man kunde visst både äta kakan och behålla den..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/16 :  04:11:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Men det var väl också ett tvång, nya omständigheter ledde till att lyssnandet inte blev någon njutning?

Bravo
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2003/06/16 :  18:59:51  Show Profile Send masur a Private Message
Harman Kardons Citation serie från ca 1990 (för/slutsteg) byttes i mitten av 90-talet mot en kompaktanläggning från H/K. Den tog avsevärt mindre plats och vägde inte bly. Ljudmässigt var det klasskillnad.
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2003/07/12 :  11:10:43  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
ägde en krell ksa-80 sitter idag med en nad 319 ioförsig är jag nöjd med vad den presterar men mäta sig med krellen går ju förstås inte...
det är dyrt att studera.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/07/12 :  15:20:16  Show Profile Send Jonas N a Private Message
quote:
Dessutom tjänar jag pengar.

must, jag måste fråga dig hur du tänker här. Man tjänar aldrig pengar på att byta ned sig. Du förlorar pengar vid varje byte.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000