Jag håller nu på att göra iordning mitt rum för hemmabio och har tagit ut sängen, tv:n, ja det mesta, vad som är kvar är soffan och datorn. När man pratar i rummet så ekar det väldigt mycket(har inget på väggarna) och jag behöver hjälp med hur jag ska dämpa rummet på bästa sätt.
så här ser mitt rum ut ungefär, måtten är ca 3*5 m om jag inte räknar med utbuktningen. Dörren är där väggen är sned och datorn står längst upp i vänstra hörnet, så man kan nästan säga att den effektiva ytan är just 3*5 m. Jag har snedtak på kort sidorna, höjden till var snedtaket börjar är ca 140cm och höjd till tak ca 240cm. Duken sitter på den nedre kanten.
Frågan är nu hur ska jag dämpa och var, ska jag dämpa nått bakom soffan(soffan står i mitten). Jag har tänkt bygga absorbenter själv, vad är bäst att använda? Ska jag dämpa nått på snedtaket? Hur tjocka bör absorbenterna vara? Om jag ska sätta upp diffusorer, var ska de vara och hur stora?
Jag använder Nautilus 805 som frontar och kommer senare köpa en HTM2 som center ifall det kan hjälpa + surror där man får råd.
Många frågor och mycket text men det skulle vara väldigt uppskattat med svar då jag är väldigt vilsen i rumsakustik.
Det här tycker jag också är väldigt intressant, mitt rum påminner om ditt, men jag har ett uppochnedvänt "L". Hittils har jag fått tag i två par halvcylinderformade saker som jag satt upp två på varsin sida för att fånga upp den första sidoreflektionen (den värsta förstöraren av ljudet tillsammans med stående vågor i basregistret).
Hoppas det finns någon hustomte som kan sånt här =)
Mats på Svanå Miljöteknik är kanske rätt person för dig? Mycket trevlig o yrkeskunnig! Pröva med att kontakta honom för tips o rekomendationer! http://www.diffusor.com/
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -