HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bakvänd EQ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/07/13 :  11:35:10  Show Profile Send Sudden a Private Message
Hej,

satt och funderade lite på "huset" igår.
Jag har precis muckat, och i min militärtjänst så hade vi "ANR" i hjälmarna till stridsfordonet. Active noise reduction hette detta under, ljud är ju som alla vet svängningar i luften. Kan även mätas som en kurva. ANR skickade då ut en ton som gick tvärt emot ljudet som kom utefrån. "Släckte" ut det, funkade faktiskt mkt bra.

Då till funderingen, ok bry er inte om hur mkt det skulle kosta eller så, men så här hade jag tänkt. Din stereo står på ena kortsidan i ditt rum och spelar musik, på andra kortsidan så står likadana högtalare och likadan förstärkare. Men istället för CD/LP/m.m så sitter där då en slags ANR låda, med reglage som en EQ, där man då kan ställa in hur mkt den skall försöka släcka ut i olika frek.

Jag tror ju inte att detta skulle bli något hit direkt, eller särskilt kostnads effektivt. Men det skulle vara coolt att prova

Om det nu i huvud taget skull funka
Vad tror ni?

(Skönt att lätta på sina hifi-idiotiska tankar ibland )

/Sudden

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/07/13 :  12:06:56  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Kanske... frågan är bara hur man skulle kunna reglera volymen på frekvenserna som släcks... eller jo, man spelar upp frekvenserna olika högt, men då behöver man ju en EQ ändå...

www.svsubwoofers.com

Edited by - Basnarkoman on 2003/07/13 12:12:29
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/13 :  12:28:18  Show Profile Send dax a Private Message
Det fanns väl någon ide med stor rör i hörnen med inbyggd förstärkare och högtalare som skulle fungera som ANR för ojämn frekvensgång pga rummets inverkan på ljudåtergivningen.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/07/13 :  12:40:05  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
Kanske... frågan är bara hur man skulle kunna reglera volymen på frekvenserna som släcks... eller jo, man spelar upp frekvenserna olika högt, men då behöver man ju en EQ ändå...

Mikrofonen som tar i ljudet hör ju hur högt det låter, och skickar då lika höga fast motvända ljudkurvor tebax, hmmmm en till tanke, detta borde ju vara ungefär som när en sub är ur fas med frontarna, då släcks ju mid basen ut. eller?

Edited by - Sudden on 2003/07/13 12:40:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000