HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudioägare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/06/13 :  00:25:43  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Jag har ett par Dynaudio 1.3se som jag är mycket nöjda med, det är bara det att det kanske är dags för en uppgradering. Det gäller då förstärkeriet främst, har idag en Vincent 233. Invändningen jag har idag är att mellanregistret kan bli lite disigt emellanåt samt att basen är lite i det blötaste laget.

Vad jag letar efter är en förstärkare som har kontroll, är transientsnabb och dynamisk med bra seperation. Lyssnar en hel del på hårdrock så jag vill ha något som hänger med i svängarna.

Det skulle vara intressant att höra vad ni som är 1.3se ägare använder för kringutrustning. Skoj också om ni har några placeringstips eller andra tweaks. Kom med synpunkter och tips!

Tack på förhand!

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/13 :  00:30:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har provat dynaudio 1.3 se med min Callisto 2100 (53000:- ), funkar mumma ihop. Finns en på magget för 28000:- ett klipp!! Calliston har alla de egenskaper du söker, jädra kontroll och drag.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7561

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/06/13 00:30:52
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/13 :  07:22:25  Show Profile Send David A a Private Message
Jag kör Dynaudio 1.3se med Krell, och det fungerar ypperligt!
Kör nu med FPB-300 till dom, och bättre än så tror jag inte att det blir. Har även ett KSA-200s och en KAV-250 som oxå passar mycket bra till dom. Gemensamt för alla Krellarna är att basen blir oerhört explosiv och klippfast, och högtalaren mår definitivt bra av ordentligt med effekt. Du kan få köpa ett KAV-250 av mig om du vill
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/06/13 :  10:51:45  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Jag kör med Plinius SA100 som endast är på 100W vilket fungerar bra för mig. Basen är fast, mellanregistret och toppen är mjuka och detaljerade. Till dess hjälp delar jag aktivt med basmoduler vid 80 Hz och detta drivs med en Goldmund Mimesis 6 (80W). Om jag vänder på steken tycker jag att klippet i övre basen 100-200 Hz blir lidande trots att förstärkarna har ungefär samma effektangivelser. Pliniusen kan dock leverera mer ström än Goldmunden vilket kanske var viktigt i detta fall.
Jag har byggt en dämpvägg bakom högtalarna vilket var det bästa tweak jag gjort men trots detta har jag lite problem med akustiken då jag har öppen planlösning och gipsväggar överallt. Ljudbilden kantrar ganska kraftigt åt vänster. Men, men... Om man pillar lite på balansen så är jag väldigt nöjd
Mitt nästa tweak kommer definitivt ha med rumsakustiken att göra då detta har påverkat mer än att byta någon del av den befintliga utrustningen.
Jag avundas David A lite granna... Du har väl TACT?

K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/13 :  10:58:41  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Instämmer med David. Jag kör med ett muse 160 och högtalaren har en helt annan fasthet/snabbhet än när jag provat den med andra(klenare) slutsteg.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/06/13 :  12:24:55  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Okey, jag tackar för tipsen! Tyvärr är det väl så att jag idag inte har råd att slänga ut 28000 pannor, även om det skulle bli hur bra som helst. Kommer antagligen att börja plugga till hösten, man blir ju knappast rikare då. David vad skulle du ha för Krellen då? Är väl antagligen dyrare än vad jag skulle ha råd med.

Har märkt att burkarna är ganska placeringskänsliga, behöver komma ut en bit från bakväggen och även långt från hörnen. Karl vad har du dämpat bakväggarna med? Själv har jag betongväggar runt om, så det hjälpte när jag vinklade in mina burkar ganska kraftigt.

Finns det något för cirka 15000kr beg som skulle kunna vara intressant? Kom gärna med synpunkter.
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/06/13 :  12:51:01  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Jag har använt hålad masonit och 95mm glasfiberull. Detta lugnade ner diskant och mellanregistret ganska kraftigt samtidigt som ljudet blev klarare. Basen kommer dock inte påverkas speciellt mycket av detta då den endast dämpar ner mot kanske 200-100Hz. Jag har själv inte haft problem med basen då rummet är stort, osymetriskt och har gips+isolering+luftspalt+yttervägg på upp till 120cm. Det är snarare avsaknad av bas jag har fått leva med tills jag fixade basmodulerna.
Jag är dock inget vidare på rumsakustik men här på forumet finns klippor på detta som gärna ger tips som exempelvis Knoppen.

K.B.

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/13 :  12:51:51  Show Profile Send n00b a Private Message
jag körde mina med 2st Vincent991 och det funkade superbra ! !

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:00:13  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag kör mina Dynaudio Contour 3.0 med 2st Vincent SP-991 och det funkar oxå superbra ! !

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:54:27  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
Jag har funderat på att kör en tillfällig lösning för att dämpa väggen bakom mina högtalare. Hur gjorde du? Fäste du glasfiberull direkt mot väggen och placerade själva hål masoniten framför eller har du en ram konstruktion…

Jag har tillfälligt satt up grå skumplast, som jag köpte på Jam. Plus att jag har en tjock filt och ett lager tät textil. Ser inte snyggt ut och det vore trevligare om man kunde ha en hål masonit och själva dämpet bakom…

Tacksam för svar. Ursäkta om jag stökade till tråden… Men lite av post författarens problem kanske ligger i själva rummet…

Är själv sugen på ett par Dynaudio väggmonterade… Har inget pris på dessa. Dom är tänkta att vara i studio miljö.

/Evil Hifi
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/06/13 :  15:08:24  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Jag satte upp 95mm reglar som jag lade ullen emellan och som man sedan kunde skruva fast masonitskivorna i.

Tror jag läste här för ett tag sedan att man kan använda sådan skumplast du pratar om utanpå denna konstruktion för att få jämnare dämpning vid höga frekvenser. Men jag är mycket nöjd även utan detta.

Det estetiska löstes (Läs ska lösas) med vita lakan och vanliga lister.

K.B.

Edited by - Karl Banan on 2003/06/13 15:09:05
Go to Top of Page

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/06/13 :  15:26:43  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
Yes!

Tack så mycket för tipset.

Jag tror att detta är en mycket bra lösning. Går alltid att fästa riktiga akustik plattor ovan på en sådan konstruktion... Det kan ju inte bli sämre... Känner mig ganska säker på vad som bör göras just bakom högtalarna... Basfällan är lite klurigare...

Tycker rummet jag sitter i är helt okej.. Det är basen som spökar plus att rummet skulle kunna vara lite dämpat runt själva lyssnings platsen. Får se vad som sker i framtiden har redan beställt prylar från svanå miljö AB, men det blir i ett annat rum där jag tänker spela in sång och akke.

/Evil Hifi
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/06/13 :  19:56:47  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Så sant att en del kanske ligger i rummet, men tror ändå på bättre kontroll. 233:an är tyvärr inte den transientsnabbaste som finns därute och jag behöver verkligen kräm till mina burkar. Stärkarn tappar kontroll så fort man börjar att höja volymen.
Är det någon fart på 991:orna då? Lyssnade lite på 238:an, tror jag att den heter. Lugn och bra kontroll, men var är dynamiken och spelglädjen? Är 991:orna bättre och vad kostar de begagnade?
Får en uppfattning att jag har lite för mycket av "rörkaraktär" när det kommer till röster. Röster blir lite disiga, spröda och låter inte direkt övertygande. Som cd-spelare har jag Vincent s-3, men hoppas och tror att det räcker att byta ut förstärkeriet. Kom med förslag!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:31:08  Show Profile Send Jonas a Private Message
Hallå Mackan. Kolla på magget, såg en Krell 300i för 15 loppor. Annars får du slå till på David A:s KSA 200s... Förresten, hittade du något jobb efter Tobbes telefonkrängeri??

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:44:41  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Tjena Jonas! Hur e´läget? Fick du köpt Totem-burkarna, eller? Vad har du för leksaker för tillfället? Fick en kortare uppdragsanställning, annars har jag bara glidit... Har inte snackat med Tobbe på bra länge, vad gör han nuförtiden? Har ej lyssnat på Krell 300i, är inte den lite väl ljus i ljudet? Hör av dig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/06/14 :  00:26:34  Show Profile Send drkim a Private Message
Ett par begagnade Sp-991 bör du kunna hitta under 20.000 Kr, jag vet att det går att köpa dem nya i Tyskland för 22.000-24.000 Kr inkl frakt, mina är svenskköpta och jag gav 19.000 Kr för dom begagnat. Nypriset i Sverige ligger på 38.500 Kr. Du kan hitta tester och info på min sida (kolla nedan) - gå in under min hifi-historia

Jag har inte själv jämfört monostegen med något ur Vincents övriga katalog, men jag kan garantera att de skulle funka alldeles utmärkt till dina Dynaudio, se bara till att du har ett musikaliskt försteg - själv kör jag med Densen Beat 200 - funkar kanon

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/06/14 :  10:48:48  Show Profile Send Jonas a Private Message
Markus! Det blev inga Totem, tyckte det blev lite för mycket pengar och dessutom skulle det bli till att köpa olyssnat... Bytte ut mina M1 mot ett par M1 Signature istället, tyvärr blev det lite problem med frakten - de åkte på en fraktskada så nu är de i Köpenhamn för reparation. Känns inte speciellt kul.
Ang Krellen vet jag faktiskt inte riktigt hur den låter, tyckte mer att det verkar vara en kul maskin. Har själv gått i tankar kring att byta ut förstärkeriet, funderar främst på ett stort tansistorsteg typ Krell KSA 100s eller Plinius eller nåt tillsammans med ett rörförsteg - kanske Audion Premier eller så. Inget lär dock ske förrän till hösten när jag vet hur jag ligger till med jobb och sådär.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/06/14 :  11:25:58  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag kör med 300i till 1.3se och Kell tar grepp om basen. Fördelen med 300i är att den genom en omkopplare innuti går att köra som rent slutsteg i och med detta kan man upgradera till en separat förförstärkare.

I mitt fall Bryston. Detta gjorde att basen stramades till ytterilgare ett varv och mera tre-dimensionell återgivning.

Man får oxå prova olika högtalarkablar i mitt fall tyckte jag att kimber 8tc passade plånbok och återgivning bäst.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/14 :  11:50:34  Show Profile Send David A a Private Message
Marcus007: Du har PM
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/06/14 :  16:03:59  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag använder ett LC Audio The End Millenium till mina dynaudio och det fungerar kanon. Vill du inte bygga själv brukar det finnas begagnat till billig penning.
När jag tänker på saken tror jag de även går att beställa färdiga från www.lcaudio.dk
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/06/14 :  16:10:52  Show Profile Send A8 a Private Message
Här har du, ännu bättre, ren klass A 8500 spänn... http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13389
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:45:27  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Hej igen! Har varit ute och fiskat i några dygn utan att ha fått en enda stackars fisk (förutom en liten skiten aborre). Sköj att se alla inlägg.
Tyvärr David så har jag inte fått något PM... Har du verkligen skickat det?
Ett par sp-991:or låter ganska intressant, man skulle kanske ta och låna ett par från Anders på hifi-stället . Men det är klart då behöver man en förförstärkare, å lite kablar... Då blir det några tusenlappar till. Hur blir det med elräkningen, drar de mycket ström, eller? Krellen är kanske också ett alternativ, men den är väl "bara" specad till 100 Watt. Kan vara svårt att komma över en att lyssna på. Nja, det blir till att välja ut några som man förhoppningsvis kan lyssna på innan man slår till. För när man väl börjar att plugga, då är det antagligen slut med uppgraderingar under några år.
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:53:02  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Förresten, är det någon som har lyssnat på S1.4? Hur förhåller den sig till 1.3se?
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/06/16 :  00:13:03  Show Profile Send Nemo a Private Message
Hej allihopa!

Jag driver mina 1.3SE med Electrocompaniet EC-4 (försteg) och AW60FTT (slutsteg). Slutsteget (och även försteget, för den delen) arbetar i ren klass A och är specificerat till 2x60 W. Trots den beskedliga maxeffekten låter denna kombination BETYDLIGT kraftfullare och mycket mera välkontrollerat än min HK670 (maxeffekt: 2x70W, peakström: 80 A (!)). I mitt rum, som är ca 20 m*m stort, kan jag spela rejält högt med klart godkänd instrumentseparation vid komplexa partier, utan att det låter det minsta ansträngt. Kontrollen och artikulationen i basen är också mycket bra med dessa förstärkare. Jag har provkört dem med bl.a. Rammstein, My Dying Bride, Nirvana och the Breeders och jag kan meddela att det rockar som f*n. Antagligen hade det blivit ännu något bättre med par AW180 (monoblock: 180W), men smakar det så kostar det...

Högtalarna har jag placerade ca 1.5m från bakväggen (dock finns en bokhylla närmast väggen bakom dem), vilket gav en mycket stor förbättring av sterepoperspektivet och basåtergivningen, jämfört med när jag hade dem närmare bakväggen. Jag rekommenderar verkligen att man placerar dessa högtalare allra minst 1m från bakväggen; annars kanske man kan använda skumgummiproppar i basreflexportarna, men det har jag inte provat. Antagligen bör de stå minst 1m från sidoväggarna också, men det kan jag inte åstadkomma i mitt nuvarande lyssningsrum så jag har dem ca 60 cm från sidoväggarna i stället. Detta fungerar mycket bra, undantaget vissa resonanser i basen, fast jag misstänkert att dessa beror mera på rummet än på högtalarplaceringen.

Annars kanske de där LC Audiogrejorna, som A8 rekommenderar kan vara något; de arbetar ju också i klass A och verkar något kraftfullare än mina EC.

Edited by - Nemo on 2003/06/16 00:17:27
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:30:50  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Trevligt att det finns ett gäng därute med Dynaudio 1.3se. Med andra ord så är man inte ensam om att digga dem. Electrocompaniet låter dyrt... Håller med dig om att burkarna verkligen behöver "andas". Tyvärr så får jag kompromissa med min sambo, hade gärna velat att högtalarna skulle kunna stå mitt i rummet . Burkarna står cirka 45cm från bakvägg och lite över en meter från vardera hörn. Frågan är bara vad det är för stärkare jag skall slå till på, får kosta runt 15000 pannor och får gärna vara begagnat. Hör av er därute Dynaudiogubbar och ge tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000