HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 The Gentle Art of Room Correction
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/14 :  09:53:18  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
http://www.meridian.co.uk/w_paper/Room_Correction_scr.pdf

Vad säger "våra" tekniker om Meridians lösning? Jämfört med TacT m fl.

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:21:03  Show Profile Send Thomas A a Private Message
De verkar förespråka en mildare rumskorrektion med fokus på frekvenser under 250 Hz (och låta resten vara). Helt rimligt i mina öron .

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/06/14 :  22:16:08  Show Profile Send dax a Private Message
Låter vettigt att inte kompensera hela frekvensområdet. Var man ska dra gränsen är väl en annan fråga. Ju högre frekvenser man försöker kompensera desto mindre blir den optimala lyssningspositionen. Däremot tycker jag att man kan ta och kompensera systemet (ej med rummet) fullt ut, men då krävs det ju at man kan mäta upp systemet utan rummets påverkan!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/15 :  00:03:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Ungefär som jag har resonerat när jag har mixtrat med mina grejer.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/15 :  02:03:24  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Låter rimligt tycker jag!

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/16 :  00:03:27  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag tycker följande är rätt intressant apropå rak frekvensgång som verkar vara heligt för somliga

quote:
...it aims to arrive at a "flat" response, and if this were actually achieved, the sound would be extremely boring, sucking all the life out of the room

Tänkvärda ord bland all strävan efter det neutrala, ofärgade, raka, linjära etc etc

Nedanstående prepro från TAG har också rumskorrigering, tror det är upp till 200Hz, får kolla upp det? Har inte testat korrigeringsfunktionen. Den låter bra okorrigerat också!

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/06/16 :  00:32:20  Show Profile Send Terminator a Private Message
Mikael2,

Du har inte funderat på/testat Levinsons nya "AV-referensförsteg"?
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/16 :  09:31:06  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Terminator,

Nej prislappen är för hög för mig. Nämndes inte ett pris på över 400.000,- i Sverige? Fast nu har ju dollarn rasat men steget kostar väl USD 30000,-

Går väl att pruta rätt mycket men jag har inte hittat någen motivering för ett så högt pris. Priset är nästan det dubbla mot de som satt standarden för bra processorer som t ex Meridian 861 eller Lexicon MC12.

Vart har Levinson förvärat kunskapen? Visst de är bra på analogt 2-kanalljud och har Proceed AVP. På processorsidan krävs delvis andra kunskaper och rent spontant känns Meridian/Lexicon som nr 1 och att Levinson med sin "första" processor skulle vara så mycket bättre än dom köper jag inte.
Det var länge sen jag läste om för- och nackdelar med Proceed och Meridian men i närheten av Meridians mjukvarusupport kommer nog inte Levinson. Kolla på Levinsons hemsida, jag hittade inte ens en e-mailadress som jag kan kommunicera med dem direkt
Detta kanske har ändrats nu då det var ett tag sen jag tittade på deras hemsida. Det känns bra att kunna fråga tillverkaren direkt, Meridian, istället för att ha en återförsäljare som gissar hur det kan vara Just på processorsidan krävs en hel del utbildning innan du kan stå i en affär och vidarebefordra kundernas frågor till tillverkaren om du inte kan svara på dem själv. Kunden vill ju inte vänta ett par veckor på svaren eller höra att "jag har glömt att ringa men jag ringer dom nu direkt" .
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/16 :  13:59:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Mikael!

Tidigare med Proceed så har återförsäljarna _personligen_ kommit och uppgraderat mjukvaran. Mycket bra service! Många kunder som köper Proceedsystem har inte en aning om det tekniska, och förväntar sig att apparaten bara ska fungera. De ser det som mycket skönt att slippa behöva fundera på hur man ska uppgradera vid behov. Jag tror att de kunder som är intresserade och kunniga att själva göra mjukvaru-uppgraderingar är bara ett litet fåtal. På Teracom har vi en Proceed AVP som har fungerat bra. En mjukvaru-uppgradering är gjord som löste ett litet problem. Det var skönt att slippa bry sig om hur man skulle göra för att uppgradera den. Som jag har förstått det så ingår denna service vid köpet utan ytterligare kostnader.

Ett litet PM angående annat är snart på väg också.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/16 :  14:21:37  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jo de kanske är bra då med Proceed/Levinson om man bor i Stockholm Jag är van med Meridians system som nästan kräver PC för att konfigurera och jag tycker det är kul att laborera med inställningarna. Kanske inte nåt för Levinson/Proceed-ägare

Känslan att jag har tillgång till uppdateringar lika snabbt som alla andra är bra. TAG och Meridian har en kommunikation direkt med slutkunderna vilket är bra. TAG har väl gått längst när det gäller kundkontakter med forum mm där man får svar på sina frågor från andra användare eller från Dr Zucker direkt

Jag tror tillverkarna får vakna upp nu och anpassa sig som TAG har gjort. Se på Ericsson och Nokia, det räcker inte med att telefonen är bra på att ringa numera. Ericsson kämpar men Nokia tycks numera alltid vara steget före
Levinson levererar säkert kvalitén i produkten men är den flexibel? Kan man ladda upp det senaste formatet samma dag som det släpps etc etc. Snart är det Nokia-generationen med sina SMS, MMS och speltelefoner som väljer produkterna efter andra premisser än enbart välljud.

Min privata fråga är det inte nån panik med
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/16 :  14:43:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag får också imejl från dr Udo Zucker då och då, för vi har TAGmcLarens DAB/FM-mottagare här på jobbet. Det är mycket trevligt att regelbundet höra av företaget och få höra vad som är på G.

O.T.:
Angående telefoner så fick jag just idag ett imejl från en kompis. Det var så att man får en gratis Nokia-telefon om man skickar brevet till 8 andra pers + en person på Nokia. Det hävdades vara ett led i en ny kampanj. Jag tycker känns mer som ytterligare exempel på spam. Från Nokia eller någon annan lustigkurre, speciellt kul var det inte. Ska bli spännande att se om polarna får sin telefon som utlovat efter två veckor..., hm. Känns mest som någon som startat ett nytt kedjebrev. Kanske fler som fått detta i inboxen?

/Johan

Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/06/16 :  14:52:37  Show Profile Send John a Private Message
quote:
man får en gratis Nokia-telefon om man skickar brevet till 8 andra pers + en person på Nokia.

Knoppen:
Personen på Nokia finns inte. Kollade när jag fick brevet... Jo, jag hann skicka/spamma mina kompisar...
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/16 :  14:59:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ha ha, då var det som jag trodde!! Polarn är lurad! (å du me´)

Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2003/06/16 :  18:00:59  Show Profile Send Viking a Private Message
mikael2, sjekk dette: www.softronix.com/cgi-bin/Ultimate.cgi

MVH Viking
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:19:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
quote:
Jag tycker följande är rätt intressant apropå rak frekvensgång som verkar vara heligt för somliga

quote: ...it aims to arrive at a "flat" response, and if this were actually achieved, the sound would be extremely boring, sucking all the life out of the room

Tänkvärda ord bland all strävan efter det neutrala, ofärgade, raka, linjära etc etc

Egentligen har jag slutat posta här men vill bara korrigera lite. Jag förmodar att det syftar på mig och diskussionen om att högtalarens respons skall vara linjär/netrual för bästa resultat. Rummet gör att frekvensresponsen INTE blir linjär. Detta skapar en akustik i lyssningslogen, något som hjärnan förväntar sig akustiskt av rummet. Jag har hela tiden sagt att man INTE ska korrigera för de frekvensfel som rummet ger, förutom i basregionen och tidiga reflexer. Rummet gör akustiken, och därmed ljudet mer levande. Men ljudet i sig från högtalaren (direktljudet) bör vara frekvensrakt och med jämn spridning. Alltså, om du avser mina uttalanden i högtalardiskussionen, så har du nog missuppfattat helt och hållet vad jag menat .

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:35:51  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Kände du dig träffad Thomas, det var inte alls menat direkt till dig och vår diskussion

Det var mer en allmän betraktelse...jag menar om det verkligen spelar nån större roll om det är cd-spelaren, slutsteget, högtalaren eller rummet som färgar ljudet så länge vi gillar ljudet

Viking,

Jo jag känner till Hitchhikers Guide to Meridian Mycket bra, jag tycker dock Meridian kunde göra som TAG och starta ett eget forum som de läser och svarar på inlägg. Jag vet att de läser Hitchhikers forum och svarar ibland anonymt men de kunde gärna ha ett officiellt Meridian-forum
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000