HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik Problem... orsaken funnen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/13 :  17:36:12  Show Profile Send Kero a Private Message
Hej forum medlemmar!

Jag håller på att bli tokig p.g.a dom problem som jag har i mitt vardagsrum med akustiken.

Köpte för ett tag sen Sonus Faber Grand Piano högtalare, tidigare hade jag små sketna Canton högtalare som satt på väggen och en aktiv sub. Då fanns inte det här problemet men nu jäklar.

Problemet är att basen släcks ut vid lyssningspositionen.
Jag har gjort en enkel skiss över rummet här nedanför. Punkterna är bara tomrum, det var det enda sättet jag fick till nåt, med mellanslag blev det bara kacka när jag postade inlägget. Öppningen till vänster är en 90 cm bred öppning utan dörr till köket ( dom två bindestrecken bredvid varandra på vänstra sidan ungefär i mitten. Snesträcket en bit in i rummet på vänster sida är en öppenspis. Rummet mäter 4.4 m brett och 5.4 meter långt.
Jag hade från början möblerat så att jag satt vid "LP1" och hade högtalarna på varsin sida om "LP2" på skissen. Har idag provat vända på allt och sitta vid "LP2" och ha högtalarna på sidan om "LP1" på skissen men det är precis samma sak där.
Jag har provat sätta igen öppenspisen med en 12mm plywood bit ( nån slags hårdare plywood variant ) men det blev ingen skillnad.

När jag sitter i "LP1" så finns basen framme vid högtalarna men försvinner ju närmare lyssningspositionen jag kommer. När jag sitter vid LP2 och har högtalarna mot den nedre väggen finns basen ganska mitt i rummet, speciellt kring dörröppningen till köket men försvinner vid lyssningspositionen.
Jag har provat flytta högtalarna bakåt och frammåt och i sidled, ingen skillnad. Lyssningspositionerna är inte så när väggen som det ser ut på skissen utan jag har haft soffan kring metern ut från bakvägg.

Förstår nån min ritning och förklaring till att börja med ?
Fråga på annars så ska jag försöka förklara bättre.

Har nån någon som helst aning om vad som händer i mitt rum ?

Skissen nedan:

Edit: Skissen visades ju självklart inte som det var tänkt, ska försöka göra om den.

Edit 2: Bättre än så här får jag inte till nån skiss. Men kanske paradis_oscar lyckas göra nåt bättre och lägga ut här så blir det kanske lite lättare att förstå.
-.............I
I.............I
I__LP1___I

Edited by - Kero on 2003/06/23 15:28:59

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/06/13 :  18:09:32  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
kan försöka rita en bild åt dig om du vill och slänga upp den på nätet...

fast då har jag bara det jag kommer ihåg att gå på...

Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/13 :  18:11:51  Show Profile Send Kero a Private Message
Ja gör gärna det, jag vet inte hur jag ska få till nåt vettigt.

Du var ju nykter så du borde ju komma ihåg hur det såg ut.

Möbler behöver du inte bry dig om att rita, har haft ut nästan varenda möbel ur rummet och samma fel är kvar precis som tidigare.
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/06/13 :  18:17:33  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
då sätter jag igång att göra en nu... den är uppe ikväll eller på en kvert eller så...

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/13 :  18:19:19  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hur långt ut står högtalaren ,mina står ca 140 cm från bakvägg, ganska brett isär men starkt invinklade så axis möts ca en halv meter framför näsan. Hur högt i tak är det? Vilka matrial?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/06/13 :  18:28:51  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
här har ni en enkel skiss att leka med:

ÖP= öppenspis

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/13 :  19:14:09  Show Profile Send Rebo a Private Message
ÖP= Öl-Pall
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/06/13 :  19:25:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Alla har vi haft dessa basproblem och de beror alltid (enligt min erfarenhet)på placering av högtalarna i kombination med absortion i rummet.
Du behöver göra två saker:
1 Fixa någon form av bas absortion dvs mattor och dylikt funkar inte alls. De dämpar diskant. Nä, du behöver en tung soffa, en låda gjord av spånskiva/mdf fylld med glasull eller en dämpvägg. Allt detta dämpas bas.
2 Hitta rätt placering.

Varför ger dämpning mer bas?
Jo, ljudvågen studsar i väggen och på sin väg ut stärker den vissa frekvenser och släcker ut vissa helt.
Dämpning ger också jämnare bas rummet som är det du är ute efter gissar jag? Dina högtalare är ganska basrika om jag kommer ihåg rätt, så det handlar bara om rummet. Under DIY finns flera trådar med basabsorbenter recept.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:35:09  Show Profile Send Kero a Private Message
paradis_oscar: Tack så himla mycket, det där var något mer överskådligt.

Adagio: Jag har flyttat runt högtalarna på alla möjliga sätt och problemet kvarstår hela tiden.
Jag har 240cm till tak. Huset är väldigt gammalt, en del väggar är väldigt porösa.

Micke Y: Förmodligen beror det väl på absorbtion men det är ju inte så lätt att veta hur sjutton det där med absorbtion fungerar. Jag tänker bara på absorbenter när det handlar om för mycket bas men men, alltid lär man sig någor nytt. Jag får väl ge mig på nån slags absorbent.... bara det i sig är väl ännu en djungel man nu måste sätta sig in i.
Hur ska man veta hurdan absorbent man måste göra eller köpa, hur stor den ska vara och hur dämpad o.s.v ?

Kan det fungera med Acoustic Aplicatas snygga absorbenter ?
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:51:49  Show Profile Send Texianen a Private Message
köp en flock får så är problemet löst.... =)

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/06/13 :  22:19:14  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Du har möjligen inte fått högtalarna i motfas av misstag? Prova att vända högtalarkabeln på den ena högtalaren.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/13 :  23:06:25  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag har provat vända kablarna, ingen skillnad tyvärr.

Tror nog Micke Y har rätt, det behövs säkert absorbenter för att styra upp basen.

Har nån nåt tips om hurdan absorbent som kan passa ?
Kan man ställa absorbenter var som helst i rummet eller måste man prova fram oxå var dom ska stå för att få rätt resultat ?

Edited by - Kero on 2003/06/13 23:06:56
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2003/06/13 :  23:18:25  Show Profile Send Sondek a Private Message
Står högtalarna mot en yttervägg?

oftast så är ytterväggar bättre dämpade, tjockare med mer isolering och så vidare vilket gör att högtalaren får bättre bas stöd.

Även om ytterväggen består till stora delar av fönster så blir det i 9 av 10 fall bättre än en innervägg.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/13 :  23:35:00  Show Profile Send Kero a Private Message
Det är bara väggen mot köket ( den med en öppen spis i ) som inte är yttervägg.. det är ett litet hus jag bor i.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2003/06/14 :  00:33:41  Show Profile Send krang a Private Message
Snedtak är annars ett annat olyckligt problem som kan ställa till bekymmer. Jag spelar i min 12 kvadrats lya med sned tak i halva rummet. två kvadrat är även an smatt i ena hörnet. Det är ett omöjligt rum så jag vill flytta =D
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/14 :  01:17:23  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Men någon form av testskiva med frekvenser från 18 hz och upp till 100 hz brukar man kunna hitta vilka/vilken frekvens som färgar/förstör ljudet mest.
Där du sedan uppfattar färgningen som starkast där placerar du dina tubetraps.
Oftast i hörnen bakom högtalarna. Med den testskiva jag nyligen fått så finns det även spår avsedda för att testa så att högtalarplaceringen blir optimal samt fastester, alltså ljud som är inspelade i fas och i ofas. Då är det en barnlek och kontrollera om du kopplat högtalarna rätt, om nu det är något du kanske misstänker?
Kolla på DIY, eller försök ordna hem några tubes som du kan testa i ditt rum.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/14 :  03:01:57  Show Profile Send Kero a Private Message
Vi kan utesluta fasfel som orsaken. Det spelar ingen roll hur jag vänder fasen, problemet kvarstår hela tiden.

hifirocker: Det skulle nog inte vara så dumt och göra nån test med en sån skiva så man får lite mer kött på benen och jobba med istället för att bara spekulera om var det blir fel nånstans.
Så en basabsorbent fungerar inte att bara ställa var som helst, synd för i hörnet bakom öppen spisen skulle jag kunna göra en rejäl absorbent utan att den förstör rummet rent estetiskt för mycket. I.o.f.s så skulle det ju kanske fungera med den uppställning jag har nu, alltså högtalarna vid LP2 väggen på skissen men för att få så bra ljud som möjligt förutom basen så är jag sugen på att köra med högtalarna på LP1 väggen och ha lyssningsplatsen vid LP2. Tror jag får bättre perspektiv och allt vad det heter där, kan ha bredare mellan högtalarna och kanske inte ha nån TV mellan dom heller.

Måste ta och läsa om lite DIY tube traps så kanske jag kan göra mig nån för att testa.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/14 :  03:43:17  Show Profile Send Kero a Private Message
Nu har jag varit och försökt läsa på lite om absorbenter, blev definitivt inte ett dugg klokare av det. Har fortfarande ingen aning om hurdan absorbent jag skulle kunna göra för att åtminstone prova.

Ingen Lulebo som har nå bra absorbenter för utlåning och utvärdering ?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/14 :  08:22:47  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kontakta Svanå miljö teknik AB, skicka ritning han kan tala om vad som är fel via måtten och ge svar och förslag till åtgärd. Annars kan du kolla min sida på medlemmars anläggningar där jag beskriver hur man bygger absorbenter och lite akustikteori.
http://hem.passagen.se/akustik/

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/06/14 :  09:09:10  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Har du testat att möblera på olika sätt i rummet, dvs på längden, tvären och sist med inte minst, på diagonalen. Diagonalmöblering används av tex Radiolagret i Gbg och även PAC här på forumet har ´möblerat på diagonalen. Hos honom låter det alldeles förträffligt ,men han har även "fuskad" med hembyggda tubetraps. Men som sagt, testa diagonalmöblering och rapportera till oss

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/06/14 :  12:10:19  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tråkigt att det inte var fasen, då kunde det blivit en lätt och snabb lösning. Jag experimenterade litet med att lägga in ditt rum och högtalare i Cara Quick, ett simuleringsprogram (finns på www.cara.de, gå till Service och sedan Cara Quick). Denna gratis online version är ungefärlig och för att få mera exakta beräkningar får man köpa fullversionen. Denna innebär en hel del arbete eftersom man måste specificera och lägga in alla material i rummet och alla möbler etc. Jag tror i alla fall att Quick-versionen ger en hyfsad uppfattning om problemen.
Resultatet var att du enligt simuleringen har en riktigt kraftig dipp mellan 30 och 60 Hz. Jag experimenterade bara litet grand men det verkar som denna dip har mycket mer att göra med rummets dimensioner än vilken högtalare man stoppar in.
Jag blev litet förbryllad över råden om basabsorbenter. Tyvärr är dessa inte en magisk lösning som hjälper mot alla basproblem. De har främst en funktion i att reducera basreflektioner vilket kan sänka basnivån och efterklangstiden. En diffus och litet nivåhög basmatta blir fastare och precisare. I bästa fall kanske man också kan jämna frekvenskurvan litet.
Kanske diagonalplacering kan ge bättre resultat. Går inte att testa i Quickversionen utan då måste man ha fullversionen. Men det är ganska lätt att prova genom att flytta högtalarna om man är på plats.
En annan lösning skulle kanske kunna vara en lämpligt placerad och inställd subwoofer för att fylla ut den lägsta basen. Eller två st. för att få en jämnare frekvenskurva.
En annan idé kan vara en parametrisk equalizer som fixar till basen (ekvaliserar bara i basområdet för att inte införa degraderande elektronik i de högre registren). I de senare fallen kan det vara relevant även med basabsorbenter och andra absorbenter.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:11:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag rekommenderar inte att använda en EQ för att fylla i basdippar.
En subwoofer låter som en vettigare lösning.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:46:33  Show Profile Send Kero a Private Message
Nu börjar det bli lite fart här. Tack så hemskt mycket för alla tips så här långt!

Adagio: Har varit tidigare och tittat en hel del på din sida. Har skrivit där oxå om vilka vackra högtalare du har, för det var väl du som oxå hade Sonus GP fast svarta ?
Jag hyr bara mitt hus så jag kan inte börja göra några ingrepp i själva rummet, väggarna och så.

StefanB: Jag provade igår som jag skrev i första inlägget att vända på allt. Det är den enda ommöblering jag kna göra. Jag har även projektorn och surround ljud så jag kan inte ställa upp det på diagonalen och på bredden blir det för kort för projektorn och inte speciellt vacker heller.. bryr mig lite om hur det ser ut i rummet oxå i.o.m att det är vardagsrum oxå, tyvärr.

Anders47: Så du går emot absorbent teorin.. ditt resonemang låter ju oxå vettigt.
Tack så mycket för att du gjorde den beräkningen. Det låter ju spökligt likt det problem jag har. Det är nästan all djup bas som försvinner vid lyssningspositionerna.
Efter att jag försökte läsa lite om absorbenter igår gav jag nästan helt upp den idén. Orkar bara inte börja sätta in mig i den extremt snåriga djungeln oxå. Jag har för många andra projekt oxå.
Att köra med sub är nog där det kommer hamna. Har en som jag byggt själv nu men den räcker inte till för musik lyssning riktigt. Då känns det väldigt onödigt och sitta på ett par Grand Piano när dom ändå bara spelar som ett par små stativare i rummet. Då är det lika och köpa ett par stativare så får man även med dom födelar som jag tycker stativare har och kanske råd med en riktigt bra sub istället för det här hemmabygget.

Så snart kanske det finns ett par Grand Piano till salu, endast 2-3 månader gamla.

Edited by - Kero on 2003/06/14 13:48:46
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/14 :  17:34:49  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kolla länken jag skrev in, kontakta svanå, har han tid kan han åtminstånde tala om för dig vilket problem som uppstått och förslag till hur man löser detta.
Det finns lösa moduler att köpa, även specialdesignade för dina behov, det är deffinitivt inte problematiskt att komma överens med honom i alla fall. Lycka till.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/14 :  17:37:34  Show Profile Send Adagio a Private Message
Föresten LP2 känns spontant rätt som lyssningpossition, i "höjd" med
Öl-Pallen

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/14 :  17:52:13  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag rekommenderar inte att använda en EQ för att fylla i basdippar."

Det gör du rätt i. Det GÅR nämligen inte att använda en EQ för att fylla i dippar i frekvenskurvan orsakade av utsläckning. Om du ställer soffan dikt an mot väggen borde det bli mer bas.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000