HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vi är inte musik älskare/utan bara ljudtokiga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/11 :  19:45:48  Show Profile Send matså a Private Message
Ja som ni vet har jag diskuterat snällt på Dagensskiva. Jag fick meddelandet av de snälla forumsdeltagarna att vi som är här har helkassamusiksamlingar, har våra apparater enbart för att höra några konstiga ljud. Penisförlängare. Dessutom så njuter de av musiken vare sig att de hör det i en 100 kr freestyle eller Coltrane högtalare med fin förstärkerie. "Ja ja Mats visst blir ljudåtergivningen bättre men musiken är det samma" En lyssnade på en bandspelare vars ljud gick för fort, men han njöt ändå.

Så mina vänner vi måste slänga ut våra fina anläggningar, köpa lite Siba prylar och stopp i lite smuts så att vi kommer närmre den hårda verkligheten. Man måste lida

Min fotosida på flickr

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/11 :  19:48:13  Show Profile Send ekman a Private Message
eller så kan man se det som så att vi är musikälskarna för att vi vill lyssna på musiken och inte stereon
medans dom skiter i hur det låter och därför inte kan älska musik
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/07/11 :  20:00:47  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag tror att sanningen ligger någonstans mittemellan "oss" och "dem". Jag skulle inte vilja lyssna på en bandare som går för fort, men vill inte heller grotta ner mig för långt ner i "hifiträsket" och lyssna på hur det låter istället för att lyssna på musiken.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/11 :  20:03:54  Show Profile Send ekman a Private Message
finns knappast någon sanning här man gör det man tycker om så personligt och enkelt är det fattar inte riktigt varför det är något att bråka om
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/11 :  21:01:23  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Det är väl självklart att musiken går i första hand. Det tror jag alla håller med om här på forumet.
Det enda som skiljer oss från "vanligt folk" är att vi gillar när musiken återges så naturtroget som möjligt, svårare än så är det inte.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/11 :  21:13:47  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag vågar nog med gott samvete påstå att jag förmodligen inte skulle lyssna så mycket på musik om det inte hade varit för tekniken och ljudupplevelsen. För mig är tekniken faktiskt halva nöjet! Att räkna, konstruera, simulera, testa och tweaka är för mig minst lika avkopplade som att "bara" lyssna på musik

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2003/07/11 :  21:36:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag älskar musik, därför vill jag komma så nära "live" som möjligt.
Musikintresset har gjort mig till elektronikbög... Som det kan bli.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/07/11 :  21:49:42  Show Profile Send juha a Private Message
Hel rätt Bernt Jansson. Jag ser elektroniken som verktyg för att få komma musiken närmare. Skojiga verktyg tom.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/11 :  21:53:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
"hifirocker" det är precis min kommentar i ett nötskal.

Visst kan man lyssna på musik i en sunkig anläggning, men upplevelsen blir onekligen mycket större i en bra anläggning.

Bravo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/11 :  22:30:32  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag håller med Neriks.
Jag har två sidor. En teknisk som "räknar" och tänker och en musikalisk som "känner" och struntar i matten. Kan dom kombineras så är det ju bra.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/07/11 :  22:32:39  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag misstänker att här finns allehanda existenser på HiFi-Forum, men jag hoppas (är nästan övertygad om) att flertalet har ett djupt och seriöst intresse för musik (förutom intresset för bra elektroniska apparater, som kan återge den musik vi älskar). Hade jag varit utblottad eller näst intill, så hade jag garanterat njutit av bra musik på en skittaskig anläggning. Nu har jag först och främst ett uttalat intresse för musik (som är min viktigaste fritidssysselsättnihng vid sidan om litteratur)och jag har inte det minsta dåligt samvete för att jag samtidigt försöker få min musik att låta så bra som möjligt.

Jag tycker dock, att fler borde diskutera musik här på forumet och inte enbart elektronik.

tompa
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/11 :  23:00:31  Show Profile Send Belker a Private Message
Väl talat tompa.

Och så till matså..."Jag fick meddelandet av de snälla forumsdeltagarna att vi som är här har helkassamusiksamlingar, har våra apparater enbart för att höra några konstiga ljud."

Som jag förstått det är den typen av budskap främst riktade till dig, Mats. Inte Hifi-forum som helhet, även om du ibland vill göra dig till språkrör för oss alla. Du är väldigt provocerande i din mästrande ton och jag förstår att många på dagensskiva blir upprörda, roade och chockade av ditt sätt att argumentera. Du gör verkligen allt för att personifiera arketypen av ljudbög och de fördomar som förknippas med dessa. Jag förstår inte syftet med din mission. Vill du frälsa kidsen med välljud? -Lär känna din målgrupp och byt stil! Vill du snacka stereo? -Gör det här! Vill du bara retas/roa? -Gå på, fortsätt dissa Håkan H. och klockradio på ett omodererat forum!

Hade jag inte känt igen dig härifrån hade jag sagt som "shulle": -Finns du?

Mvh
/Mårten

ps. prova att spela hellström genom stereon och inte från skansens tv-sändningar så kanske du känner att det svänger, katten. ds. Aj, nu föll jag i fällan själv
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/07/11 :  23:34:51  Show Profile Send hal a Private Message
Väl talat Belker, instämmer till fullo.
Känner mig inte det minsta påhoppad av ngn. Som tur är finns det olika prioriteringar i livet.
Lyssnar ngn på dansbands-musik på sin compact-anläggning är det helt OK för mig.
Känns som en pseudo-debatt.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/12 :  01:55:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Men lite kan man väl retas?

Bravo
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/12 :  02:38:59  Show Profile Send divander a Private Message
Är musikerkonsten mer värd än ingenjörskonsten? Det är väl lite galet att värder det ena högre än annat. Det är väl inte fel (men förmodligen ovanligt) att gila hifi och samtidigt vara ganska ointresserad av musik. Jag tycker nteheller att det är fel att tycka om och vara intresserad av musik men inte bry sig om utrustningen som förmedlar musiken. Jag tror att det finns mer fördomar än gediget ointresse av hifi hos "muskifolket". De flesta som jag har låtit lyssna på sin favoritmusik i en bra anläggning har reagerat ganska kraftigt. "Inte visste jag att det kunde låta så här", "vad mycke mer man hör av musiken", "nu hör man ju hur det verkligen låter". Flera av dessa har sedan (kaske inte med en gång) skaffat sig bättre grejer. Sedan är prioriteringen starkt påverkad av ekonomi och kultur. I den kultur som de flesta svenskar lever i är hifi mindre prioriterat. De flesta lägger hellre pengar på dator, bil, boende, kläder, m.m. Ett exempel på en annan sak som är mindre prioriterat i Sverigen än i många andra länder i Europa är klockor (jag jobbar en del med klockor). Det är ingen som rycker på ögonbrynen för att man lägger till några tusenlappar på den nya bilen för att få andra fälgar och en annan klädsel. Få tycker att det är konstigt att många lägger ut 25 000kr på en ny dator. Men mång reagerar på att man kan lägga ut 15 000 kr på en klocka eller en skivspelare. Trosts att klockan och skivspelaren bara är drygt inkörda när bilen och datorn börjar strejka och knappt går igång. Skulle samhället och värderingarna se lite annorlunda ut än vad det gör idag så skulle inte så många reagera och tycka att det är konstigt att lägga ut mer än ett par tusen på en stereo. Se tillbaka 20-30 år. Då var värderingarna annorlunda.

Men om man blir lycklig av att ha bra apparater så är inte det konstigare än att man blir lycklig av att ha en ny och fin bil. En enklare stereo spelar samma skiva som en dyrare, och en enkel Fiat går till samma ställe som en dyr BMW. En del bryr sig inte om hur man kommer från a till b. Och andra bryr sig inte om hur skivan spelas av, bara det är rätt skiva. En del är ointresserade av att åka med sina bilar men de älskar att meka, titta och prata om dom. Andra kanske inte bryr sig så mycket om vad som spelas men är väldigt intresserade av hur den spelas, i vad den spelas och kans spendera timmar med att diskutera detta. Inget fel med något av dessa. Men det vanligaste är nog att mekaren även tycker om att åka bil. och att hfikillen (det är ju oftast killar) även bryr sig om vad som spelas.

Det är nog väldigt mycket socialkultur i våra värderingar. Och som tur är så ändras den hela tiden. Annars skulle det ju bli lite tjatigt. Håller vi bara i så kommer någ våran tid igen. En tid då grannen verkligen förstår att man man lägger 50 000 kr på ett nytt slutsteg.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/07/12 :  03:27:59  Show Profile Send flintan a Private Message
oj, det var ett långt inlägg. väl talat divander.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/12 :  04:22:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Amen

Ite missa est.

Pax Vobiscum

Bravo
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/12 :  08:54:26  Show Profile Send matså a Private Message
Mycket bra sagt divander. Förlåt det var så bra skrivet att jag lägger ut det på Dagens skiva.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/12 :  09:02:42  Show Profile Send n0p a Private Message
Som med allt annat så handlar det om pengar. Bara att inse att majoriteten av det svenska folket inte finner ngn glädje i att lägga ut närmare 10 000:- på en stereo.

För de pengarna får man en klart habil stereo/boomblaster och ett 50 tal skivor.

Och musik handlar förövrigt väldigt mycket om tillfälle och plats, och våra anläggningar kan ju inte beskyllas för alltför stor rörlighet. Medans en bärbar erbjuder långt mera flexibilitet.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/12 :  09:02:51  Show Profile Send matså a Private Message
Belker och ni andra nu har jag bett om ursäkt på Dagens skiva

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/12 :  09:04:36  Show Profile Send Flint a Private Message
Det kan också vara så att dom flesta som skriver på Dagens skiva är yngre medborgare som än inte har fått arbete och inte har pengar att handla sig en hyfsad stereo och därför intar attityden av förakt.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/12 :  09:25:05  Show Profile Send matså a Private Message
Flint det tror jag också

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/12 :  09:58:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
divander,

Bra skrivet!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/07/12 :  12:10:20  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Så här kan man också se det: musiker lägger ofta ned en förmögenhet för att få ett instrument som har just den ton och känsla som de kräver. Instrumentet är deras arbetsredskap och de använder inte vad som helst. Då är det underligt att dessa så kallade "musikälskare" förstör musiken genom att spela den genom undermålig apparatur som inte förmedlar något av den känsla som musikerna försökte (och förhoppningsvis också lyckades) skapa. Om musikerna lägger en förmögenhet på sina instrument, varför ska då vi kallas idioter när vi lägger ned stora summor pengar på våra anläggningar för att återskapa den känsla musikerna ville förmedla?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/12 :  12:14:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Väl talat "Fred00"!

Bravo
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2003/07/12 :  12:33:51  Show Profile Send HMartin a Private Message
Dyr anläggning eller billig anläggning, det är frågan.

Min erfarenhet är att har du en dyr anläggning så har många svårt att acceptera detta. Detta tror jag bara beror på att det är annurlunda och att folk ofta inte har någon uppfattning om vad man får om man köper en dyrare anläggning. (T.ex. verkar det vara helt försåligt att lägga 30' på en projektor men 30' på en CD är ...)

Och alla olika musikälskare... Jag känner många som säger att dom är musikälskare men ända har totala stenöron. De är lika glada om sångerskan sjunger så falskt att tappeterna rullar ned som om det är en sångerska i världsklass. Ta "Så ska det låta" mm. Men jag skulle inte vara så uppblåst att påstå att de njuter av musik mindre än vad jag gör. Däremot har vi olika krav och olika preferenser.

Om någon säger att de njuter av musik på en skräp anläggning, kul för dem. Om de säger att vi som lägger lite mer pengar på våra anläggningar inte är musikälskare, så säger jag vilka inskränkta idioter.

Så acceptera att inte alla är lika, skulle kunna sammanfatta min uppfattning i ämnet.

/Martin
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000