Author |
Topic  |
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 18:16:58
|
Adagio: Länken du gav fungerar uselt. Kan du skicka ett PM med svanås e-mail istället om du har den ?
Magnuz: Varför skulle det inte överhuvudtaget gå ? OM en viss frekvens dämpas för mycket så måste den ju höras bättre om man via en EQ höjer just den frekvensen med X antal db. Om det inte kan fungera, hur fungerar rumskorrigering som finns och köpa och finns inbyggt i en del apparater ? Det måste väl gå ut på att man med en mikrofon mäter upp ljudet vid lyssningspositionen och sen korrigerar apparaten dom dippar o.s.v. som den mäter upp... eller ?
|
 |
|
LeoArietis
Member

1953 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 18:31:21
|
Jag postar vad jag skrev på http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=754
Här om dagen kom jag över en gammal läbbig skumplastmadrass i ful färg. Jag ville experimentera lite med "akustikvimplar" i taket då jag tänkte att en riktig version av dessa skulle kunna göras med hög WAF och till rimlig kostnad, och dessutom skulle jag även själv tycka att det inte ser konstigt ut.
Principen är att skapa en rätvinklig triangel med ca 400-500 mm långa sidor. Den räta vinkeln placeras upp mot hörnet/listen mellan tak och vägg. Vimpeln pekar alltså rakt ut i rummet från väggen och det ser nästan ut som stöd till taket. Man behöver ett gäng vimplar så man kan sätta upp en triangel ungefär varje meter på väggen upp mot taket.
Idén är lånad från: http://www.acousticsciences.com/sf.htm Där finns också lite förklarande bilder.
Genomförande Trianglarna kan lätt skäras ut ur en tunn (40-60mm) skumplastmadrass eller ur annat skumplastmaterial. (nja, lättare med MYCKET vass lång kockkniv och inte alltför tjock madrass. Tjock madrass och kort slö kniv = Omöjligt uppdrag.)
Om du har skugglist mot taket får du skära ur en liten bit ur triangelns 90-gradersspets så att skugglisten får plats.
Lyssningsrummet är ca 5 m gånger 3.4m och högtalarna spelar i rummets längdriktning.
Jag satte upp 4 stycken trianglar på ena långväggen med ca 1 m avstånd samt ytterligare två nära hörnen på bakväggen och en vid bakhörnet på andra långväggen. Dessutom satte jag upp lite överbliven skumplast under ett skrivbord där jag fått resonans mellan vägg, golv och skrivborsskiva och "benskivorna".
Vimplarna i rumshörnen sätter jag ca 50-60 cm ut från hörnen. Förmodligen räcker det långt med att bara dämpa hörnen på detta vis och man klarar sig då med färre vimplar!
Det är lättast att fästa upp trianglarna med dubbelhäftande tejp eller klen spik (eller betongnålar) i väggen. Tryck fast dem på spiken så att det blir lite presspassning upp mot taket. Skall man göra det lite snyggare tror jag att en list i bakkanten in mot väggen på triangeln bör funka, i den kan man sedan hänga upp triangeln på väggen som en tavla slå att "presspassning erhålles mot taket. Därför bör listen inte gå ända upp mot triangelns 90-graders-spets.
Kardborreband som uppfästning kanske också kan funka om kardborrebanden sitter dirket mot skumplasten?
Jag valde att bara dämpa en långvägg, bakväggen och totalt tre hörn (Dvs dämpning i L-form).
Hur låter det? Resultatet blev mycket renare djupbas och mellanbas samt att klapp-ekon blir betydligt dämpade. Hela rummet upplevs som tystare och med renare akustik. Tal blir tydligare! Tystnaden blir däremot inte besvärande eller tryckande eftersom det fortfarande finns ekomöjlighet för ljudet och rummets naturliga eko förstörs inte, utan bara dämpas.
Rummets lägsta egenresonans finns desvärre fortfarande kvar om än något lite dämpad. Övertonsresonanserna dämpas bra.
Försöket fick avbryts Eftersom madrassen var mycket gammal hade skumplasten börjat brytas ner och den smulade spontant från ytan samt att det var en besvärande kemisk lukt från den. Lukten försvann inte trots att jag tvättade den sönderskurna madrassen/trianglarna i tvättmaskin 40 grader. Därför fick jag avbryta försöket redan efter några timmar men jag har konstaterat att det finns stor potential med detta tweak till ganska låg kostnad. Dock skall jag köpa NY och fräsch skumplast. (Detta var ju bara ett test) En liten varning... skumplast kan lätt bli statiskt så smulor kan fastna överallt så unvik gammal smulig skumplast som dammar och smular av sig!
Man behöver ju bara köpa madrass i tjocklek mellan 30-60 mm, 2 m lång och 80 cm bred. En sån madrass räcker till 20 trianglar vilket bör räcka till ett rum med högst 20 m omkrets. Kanske nån kan hitta överbliven skumplast från förpackningar och packmaterial? En mellanstor barnmadrass bör ju räcka för 8 trianglar ifall man bara vill dämpa lite grand.
Trianglarna kan ju lätt kläs in med ett tunnt tyg som passar rummet, eller kanske målas i nån träimmitation så kan man ju låtsas att det är gamla träbjälkar som håller upp taket
Synpunkter och förslag är välkommna. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
 |
|
LeoArietis
Member

1953 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 18:36:14
|
Jag har en liten fråga till dig Kero; När du spelar, hörs det väldigt mycket bas i något annat rum i huset?
Kanske är det möjligt att den alltid öppna dörren fungerar som en kvartsvågspipa som släcker ut vissa frekvenser? (Vild spekulation!) |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 21:36:48
|
Jag vill påstå att en basabsorbent inte sänker basnivån i rummet utan kommer att jämna ut frekvensgången så att dippar och toppar minskar. Basnivån kommer att öka hur konstigt det än låter. Den tar bara bort studsen av ljudvågen, inte något annat.
Absorbent recept kan se ut så här: Bygg en låda i vart hörn bakom högtalarna med ungefärliga måtten 150x30x60. Fyll den med glasull varvat med bubbelplast. Lådan SKALL vara lufttät för att funka bäst. Bygg i tunn spånskiva eller (helst) MDF. Ungeförlig byggkostnad på 500:- och blir klar på ett par dagar.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/06/14 : 23:46:40
|
Joo det funkar från min dator både hemma och på jobbet prova igen, välj svensk text genom att klicka på flaggan. matts@diffusor.com 021-73037 070-5132221 fax 021-71228 Han heter Mats Odenmalm.

|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/06/15 : 00:02:13
|
Har koppat detta från min sida, lite teori och byggbekrivning. Man måste med hjälp av spalter eller hål skapa vägar för rätt våglängder att tränga in till dämpmatrialet. Måtten på dessa samt tjockleken på godset är avgörande för resultatet.
LeoArietes> Skumplast är inte ett optimalt dämpmatriel, dämpar nästan bara i diskanten speciellt när den inte arbetar avskiljt i någon form av eget rum/låda.
Själva panelen är 20mm MDF med hål(kan köpas på Svanå lackat o klart), 150mm spalt mellan vägg och panel,fylld (ej hårt packad) med rockwool eller motsv. Hörnmodulerna är 18mm MDF sågade i 180mm breda paneler, luftspalten skall vara 18mm. Djup in till hörn måste vara minst 600mm, gärna djupare om plats finnes, annars kommer man inte ner i frekvenserna. Man slipper 90 graders hörn som bonus, innanför sätter man upp hela stycken rockwool och i hålrummet(höret) fyller man med lös rockwool man kan spara lite luft längst upp. Ett tyg med bra akustiskt genomsläpp är bra att ha längs ut mot panelen, själv hade jag fiberduk kvar sen bygget. Hålpanelerna tar hand om mellanbasen upp till 400Hz om jag mins rätt, de flesta rum har en nod vid ca 200Hz som spökar ända upp i diskantområdet pga sina övertoner, egenresonanser detta kan resultera i att man upplever en hård diskant. Genom att dämpa i lägre frekvenser kan man uppnå ljudförbättringar i övre registren, fixa orsaken till problemen inte symptomen. Lågbasabsorbenterna gör att man hör basen från högtalarna istället för mer eller mindre starka rumsresonanser = mycket tight bas med många nyanser. Diffussorerna är nog knepiga att bygga själv, de finns åxå hos Svanå, dom dämpar inte men splittar upp de första/raka reflexerna i många små, både riktningsmässigt och i tidsdomänen vilket gör att rummet upplevs som mycket större och luftigare utan eko. Diffussorerna kan man med fördel sätta bakom lyssningsplatsen även på väggen mitt för densamma och givetvis även där första reflxen träffar sidoväggarna. Det är bara ekonomin och ev sambo som sätter gränserna. Om man inte har möjlighet att bygga in diffusorerna i taket utan måste sänka taket är det ett utmärkt ställe att bygga in mellanbas absorbenterna på, taket runt om alltså.
Många gör fel när dom tycker att diskanten är obehaglig och dämpar i det området, resultatet blir ett överdämpat rum med en tryckande känsla där alla faktiska fel kvarstår, i ett normalt hem finns tillräckligt med dämpande textilier, mattor mm. Man kan använda Absyler från Svanå dvs bredbandsabsorbenter se bilden över lyssningspossition för att dämpa en lite steril miljö, då får man en jämn och effektiv dämpning och minimering av ev eko tendenser.
Hoppas detta var ett utömmande svar, och lycka till med din största uppgradering av ljudet du någonsin kommer att göra, jag lovar dig.
|
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/06/15 : 02:12:53
|
LeoArietis: Jo vid dörröppningen mullrar rätt mycket bas. Skulle vilja prova sätta igen dörren för att se vad som händer men jag har ingenting liggandes för att prova.
Kan det vara värt att prova slå igen öppningen ?
Micke Y: Hur ska lådan vara utformad, vad är bredd och djup o.s.v. eller spelar det ingen roll ? Vad är det för bubbelplast du pratar om och hur ska det varvas, på höjden eller ?
Adagio: När jag trycker på svenska flaggan så kommer det "Sidan kan inte visas" så nej, det funkar inte. Ska dock prova maila på den e-mail adress du gav nu. Jag är helt med på det du skirver men i dagsläget kan jag bara koncentrera mig på mitt stora problem med djupbasen, jag måste få bukt med det innan jag ens kan fortsätta fundera på nånting annat i anläggningen/rummet.
En polare var här ikväll och intog lite alkohol tillsammans med mig. Han är inte HiFi intresserad alls men även han hörde tydligt hur basen bara helt plötsligt försvann mot lyssningsplatsen. Så ni förstår hurdant problem det är, det är inte lite bas som fattas utan den försvinner totalt. |
Edited by - Kero on 2003/06/15 02:14:25 |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/06/15 : 12:44:33
|
Hej Kero, Ditt största problem är att den djupa basen saknas. Vad jag kan se finns det två anledningar till detta: 1. Att basen blir ojämn genom resonanser i rummet. Basabsorbenter kan vara en bra lösning på detta men jag tvivlar på att det hjälper så mycket i området 30 - 60 Hz. ASC:s största tube trap med en diameter på 20 tum (drygt 50 cm) är centrerad kring 200 Hz. Den absorberar visserligen en del under 50 Hz men betydligt mindre än vid 200 Hz. Det är dock fullt möjligt att fyra sådana skulle kunna hjälpa upp det. Dessa type traps är cylindrar som är en dryg meter höga. Kanske en Helmholz-resonator som konstrueras för rätt frekvens baserad på rumsmätning, men misstänker att dessa resonatorer skulle bli för stora.
2. En granskning av frekvenskurvan för Grand Piano visar att den faller ganska snabbt under 60 Hz (Stereoplay frifältsmätning). Stativhögtalare som Revel M20 och Dynaudio 1.3 SE har mer bas i området. Grand Piano har en liten puckel mellan 60 - 120 Hz vilket ger ett intryck på att den är mer av stampa takten typ. Detta skulle i sig kunna vara en anledning att komplettera med en sub, lämpligt placerad så att den inte råkar lika mycket ut för resonanser som högtalarna (t.ex vid sidoväggen en bit framför högtalarna).
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/06/15 : 13:10:42
|
"OM en viss frekvens dämpas för mycket så måste den ju höras bättre om man via en EQ höjer just den frekvensen med X antal db."
Problemet är inte att frekvensen dämpas utan att en dip i frekvensgången uppstår i vissa delar av rummet pga ett fenomen som kallas utsläckning. En sådan dip går inte att få bort mha EQ. Det är också därför man faktiskt kan få mer bas genom att använda absorbenter o.dyl. Om du söker på akustik eller rum här på forumet borde du hitta mer information. |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/06/15 : 15:16:15
|
Hmm... jag börjar känna mig som den berömda åsnan mellan dom två höbalarna. Ena balen består av absornenter och den andra en sub alt EQ. 
Magnuz: Okej det låter vettigt!
Jag mailade igår Mats Odemalm och fick oväntat svar redan idag. Jag skickade en länk till den här tråden åt han så att han skulle förstå vad det handlade om. Han verkar väldigt säker på att det är en djupbas absorbent jag behöver och då rekommenderade hans deras model TQ45 och att börja med 4st, en i varje hörn. Dom kostar 1200:-/st. Kolla här, dom ser ju inte alls pjokiga ut, sånna skulle jag kunna tänka mig och ha i rummet. http://www.diffusor.com/varitunes.htm
Det känns som att han vet vad han pratar om så det vore nog inte så dumt att prova hans tips men även om TQ45 inte var så blodigt dyr så blir det rätt saftigt med 4 stycken. Skulle ha velat börja med 2st men det kanske inte är nån idé, har frågat han om det, får se vad han säger.
Vad tror ni ?
|
Edited by - Kero on 2003/06/15 15:16:41 |
 |
|
Davidlyd
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2003/06/15 : 15:50:12
|
Hei, Kero.
Jeg har bare lest det første innlegget hittil, og ser at du trenger noe å tegne rommet med. Hvis du går inn her: http://download.com.com/3000-2131-10150366.html så kan du laste ned et gratis program som er veldig enkelt å bruke.Det er ikke spesielt bra, men hjelper veldig godt i situasjoner som denne. Room arranger heter det.
Mvh Davidlyd |
Ec aw120dmb, EC-3, Cayin A8, Dynaudio Audience 82, Denon dvd-1000, Denon tu1500rd, Kimber 4TC, Isoda electric og Infinite Resolution.Vibrapod under HT, Tema Isolator under elektronikk. - Lyd er livet!
|
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/06/15 : 16:28:23
|
davidlyd: Provade ladda hem programmet men det blev nåt fel, det fungerar inte. Ska prova göra om det senare. Tack för tipset!
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/06/15 : 19:42:17
|
Kero
Det spelar faktiskt inte så stor roll utan det är själva volymen på lådan som gäller. Bubbelplast är samma som man använder att skydda produkter vid transport, placeras ostmacka, ostmacka.
Anders 47 + Kero Detta är en helt sluten låda vilket gör att den kommer att dämpa djup bas. Det sker genom mekanisk dämpning. Den kommer däremot inte dämpa några mellan diskant frekvenser som vanliga tubetraps gör. Vill man göra den mindre skrymmande tycker jag att en trekantig ser bäst ut.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/06/15 : 22:36:19
|
Jag fick en uppfattning om att problemet främst ligger i den lägsta basen under 60- 80 Hz, men det kan vara fel. Om det är så att det ligger i den lägsta basen, så gör det mig osäker på om absorbenterna är tillräckligt effektiva. Annars tycker jag det är väldigt bra med absorbenter etc och att det kan ge fler fördelar i återgivningen är det vi diskuterat. Jag hittade bilder på några Svanå-absorbenter för några månader sedan när jag sökte men de här (nya?) ser mycket trevligare ut och priset är vettigt om de är effektiva. Tyvärr publiceras inte absorptionskoefficienter. Det bästa är nog absorbenter + subwoofer! |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 01:22:32
|
Micke Y: Jag kommer nog inte börja bygga nån egen absorbent men tack för tipset. Är dock nyfiken på vad bubbelplasten har för jobb i konstruktionen ?
Anders47: Jag har ju inte mätt upp rummet så exakt vilken frekvens det handlar om vet jag inte och är inte nog ärrad hifi räv för att veta med hjälp av mina öron men den hadnlar om den djupaste basen och en bit uppåt. Själv har jag lyssnat mycket på spår 4 på Lisa Nilssons Morelia skiva när jag hållt på och möblera om och böka för att höra om det blev nån skillnad. Den har en ganska djup bas som går hela låten igenom och på den hörs det extremt tydligt hur bas takten bara försvinner. Det går från att ha låtit som en fet baskagge tillsammans med en elbas till att låta som en ensam puka.. lite svårt och beskriva. I mina öron låter det som att i princip allt från 30-40Hz upp till 100-150 försvinner. Förmodligen handlar det om ett beydligt smalare frekvensområde, kanske mellan 50-80 Hz eller nåt sånt men detta gör att upplevelsen blir att all bas försvinner... kanske eller ?
Svanås TQ45:a går ju att justera ända ner till 45Hz så det borde inte vara nåt problem.
Jag kör ju hemmabio så sub har jag ju och har ändå tänkt skaffa en bättre så småningom men i dagsläget vill jag inte behöva den i stereo läge till CD. Då kan jag inte köra "Analog Direct" läget på förstärkaren vilket ger ett klart bättre ljud.
Mats på Svanå säger att jag får öppet köp på absorbenterna så det är bara och prova sig fram. Verkligen service minded snubbe. Tack för tipset Adagio ! Priset 1200:- var exklusive moms, med moms blir det alltså 1500:-/st.
|
Edited by - Kero on 2003/06/16 01:24:41 |
 |
|
Evil
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 01:50:42
|
Standing Wave.
|
/Evil Hifi |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 02:04:04
|
Jaså du säger det... |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 15:48:23
|
Nu är orsaken till hela problemet funnen. Allt tack vare Matts Odemalm på Svanå MiljöTeknik AB. Ett stort tack till Adagio som fixade e-mail adressen. Även ett enormt stort tack till Matts såklart.
Det är det här gamla lilla huset som jag bor i som ställt till det. Taket fungerar som en enorm basabsorbent och suger åt sig allting mellan ca 30-60Hz. Taket är uppbyggd så att själva innertaket först är väldigt tunnt och sprött. Ovanpå det är det ca 10cm luft och kanske nån slags isolering, typ sågspån först efter det kommer själva bärande taket. Detta bilder en enorm basabsornent i.o.m att det tunna innertaket sätts i svängning.
Jag kommer inte att göra nånting åt taket i dagsläget. Dels är jag bara hyresgäst, tror ändå inte att det skulle vara omöjligt att få göra om taket men jag får nog stå för kostnaden själv. Sen så har jag seriösa planer på att köpa mig ett eget hus innom 1-2 år så då känns det oxå lite onödigt att börja bygga om här för egna pengar... om jag skulle få det.
Så nu åker nog Sonusarna ut. Känns väldigt onödigt att ha stora golvare när det ändå inte händer nånting mellan 30-60Hz. Ett par bra stativare med en bra sub tror jag blir den vettigaste tillfälliga lösnignen så länge jag bor här. Jag får nog nöja mig med seriös HemmaBio ett tagt och vänta med den seriösa HiFi:n tills jag flyttat till nåt annat, tråkigt som attan men men, inte så mycket att göra åt.
Man kan ju alltid hitta nåt positivt i allting och i det här fallet är det kanske att mina planer på eget hus skyndas på! 
Tack än en gång till alla som försökt hjälpa till här och så klart Matts Odemalm! Kan verkligen varmt rekommendera alla som har problem med akustiken att kontakta Matts, mer hjälpsam och akustik kunnig människa får man nog leta efter. |
Edited by - Kero on 2003/06/23 15:49:49 |
 |
|
yahriel
Member

468 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 17:14:16
|
Jag upplever ungefär samma problem som vår vän Kero här. Basen blir väldigt tunn i lyssningspositionen som är i fotöljen (se bilden)... tror ni basabsorbenter skulle hjälpa mig? Jag har defenitivt inget sådant skumt tak som Kero.

Dörren längst ned här är egentligen ingen dörr utan bara en öppning ut mot hallen, tänkte att det kanske kan vara intressant eftersom även Kero hade en öppning utan dörr.
Högtalarna är dom små mörkgrå rutorna och den stora mörkgrå rutan är en subwoofer. |
Edited by - yahriel on 2003/06/23 17:16:39 |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 17:30:52
|
Kero> Trist att Sonusarna får stryka på foten. . Men man kan ju inte göra mer än vad som är möjligt, sub till Sonusarna typ Gravis? Visst är Mats kunnig, om fler kollade med honnom skulle det låta bättre i Hifi-Sverige. Det är ju en bråkdel av kostnaden som vissa lägger på sin anläggning. |
Edited by - Adagio on 2003/06/23 17:31:26 |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 21:06:24
|
yahriel: Först och främst... grymt snygg ritning!  Ta och lyssna efter om basen finns nån annanstans i rummet. Bäst gör du som jag gjorde med hjälp av Matts. Fixa fram en test skiva med spår som innehåller fasta frekvenser för hela registret ( 20, 31.5 40 50 63 80 Hz o.s.v ). Spela ett spår, gå runt i rummet och lyssna efter vad som händer, anteckna. Spela nästa spår och gör likadant. Efter det kan du lite lättare dra slutsatser och se vad det är som händer i ditt rum. Försvinner 50 och 60 Hz frekvenserna vid lyssningspositionen men dånar kraftigt i hörnen. Då kan du behöva dom basabsorbenter som jag och Matts först var inne på att jag behövde. I.o.m att du inte har ett sånt taskigt tak som jag har så finns kanske basen på andra ställen i rummet, förmodligen hörnen, då går det att göra nåt åt det utan att göra om rummet.
Adagio: Jag var lite snabb med att göra mig beredd på att kasta ut Sonusarna. Ska kolla med mina hyresvärdar om jag kan få göra om taket först och främst. Får jag inte det så får jag börja fundera på att eventuellt sälja hela systemet och köpa nåt mindre och billigare tills vidare eller kanske som du säger, behålla Sonusarna och gå på t.e.x en Gravis sub. När jag då senare flyttar till nåt annat och förhoppningsvis bättre rent akustiskt så har jag ju redan ett par fin fina högtalare!  Att börja sälja nånting som bara är 3 månader gammal blir aldrig nån bra affär. 
Mattias. |
Edited by - Kero on 2003/06/23 21:07:41 |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 22:06:47
|
Yahriel, det vore nog bra om du kunde stänga dina dörröppningar. De kan helt klart minska nivån i basområdet. Du kan också prova att flytta bak fåtöljen en smula och kanske då också öka avståndet mellan högtalarna, det borde ge klart kraftigare bas. |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 00:03:59
|
Kero, tack för att du tog dig tid att presentera lösningen på problemet. Det är lärorikt för oss andra och lättare att få grepp om problemet så här i efterhand. Den metod som de använde, att lyssna på fasta testfrekvenser på olika ställen i rummet, bör generellt sett vara användbar för alla som diagnostik. Om jag fattade det rätt så hade du redan basabsorbenter inbyggda i rummet och Svanå Miljöteknik fick inget sålt eftersom deras absorbenter inte skulle hjälpa i just den situationen. Föredömligt av Matts att hjälpa dig fram till den analysen. Själv funderar jag på att skaffa ett par av deras absorbenter så småningom. Som du skriver är det nog en dålig affär att sälja Sonus högtalarna. Även om du inte får ut basen just nu måste de väl ha andra förtjänster som gjorde att du valde dem. När du har flyttat kan du förhoppningsvis njuta av dem fullt ut.
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 00:08:57
|
Tack för denna feedback, Det var trevligt. Vilket lurigt problem! inte lätt att hitta det inte. Feedback är något som fler som ställer frågot borde ta efter. Det känns ibland lite tomt när inga kommenterar varken positiva eller negativa kommer.
Micke |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 00:37:10
|
yahriel; ett enkelt sätt du kan pröva med, är att ställa subben där lyssningsfåtöljen står. Gå sedan runt i rummet och lyssna, där du hör mest bas placerar du subben.
|
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
Topic  |
|