Author |
Topic  |
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 07:39:49
|
Kero>Det blir förmodligen en bättre affär att stabilisera taket, kraftigare bygg-gips och en kruka takfärg till 25 m2 kan inte vara särskilt dyrt i förhållande till någon av de andra förslagen. Hyresvärden kan ju knappast ha åsikter om att få ett nytt nymålat innetak. Rockwool till hålrummet är inte heller så dyrt, så har du ju sysselsättning på semestern också , en lift till gipsplattorna är att föredra, den finns att hyra på Cramo. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
yahriel
Member

468 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 10:18:01
|
Kero: Det stämmer som du säger att basen är stark i dom motsatta hörnen från högtalarna. Vart kan jag få tag på en sådan där testskiva som du talar om?
Magnuz: Ok, jag hade högtalarna bredare isär för ett par månader sedan och då var det någon som sa att så var det inte bra, ställ dom närmare varandra. Hur som helst så går det inte att få dom mera isär pågrund av platsbrist.
SZR: Har testar det, basen hamnar i hörnen hur jag än gör verkar det som. |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 21:22:15
|
Anders47: Basen är väl förmodligen inte ens Grand Pianons bästa register, dom har självklart massa andra kvaliteter som gjorde att jag valde dom men hur kul är det att lyssna på musik utan bas ? Sen vet väl dom flesta här oxå hur det går när man väl har börjat störa sig som f_n på nånting. Du har helt rätt, jag kommer inte börja sälja dom. Löser jag inte akustik problemet skaffar jag mig en bättre sub och kör så.
Micke Y: Håller med dig till fullo. Känns som självklart att när man väl startat en tråd att man fullföljer den och även berättar om hur det har gått efter att felet hittades och åtgärdades. Det är ju den erfarenheten som andra kan ha nytta av. Inte att veta att jag har problem med akustiken, utan hur problemet löstes.
Adagio: Har kollat med hyresvärden idag. Jag får göra om taket. Har även pratat med Matts. Han rekommedreade att bara slå på gips skivor på det befintliga taket. Det är ju inte garanterat att problemet är helt borta med den lösningen. Matts misstänker oxå att väggarna ställre till med en del. Vad är det för lift du pratar om ?
Yahriel: Den Matts fixade åt mig är nåt i den här stilen: http://www.mds.se/produkt.phtml?id=87&colls=4&rows=2&sort=&main_category_cd=CD%2FDVD-skivor&lower=9&upper=16&offset=8&num_recs=8&colls=4&rows=2&sort=&main_category_cd=CD%2FDVD-skivor Det är dåliga specar på sidan så prova maila MDS om dom kan skicka bättre specar på vad det finns för test och kalibrerings spår. Du verkar ha precis det problemet Matts från början trodde jag hade. Alltså skulle du iså fall behöva hans hörn absorbenter TQ45. Men prova först göra som jag fick råd av andra att göra. Försök möblera om och testa alla möjliga varianter av högtalar placering o.s.v innan du köper nå absorbeter. |
Edited by - Kero on 2003/06/24 21:23:10 |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 22:34:37
|
Kero> Gipsplattor är riktigt otympliga och tunga att få upp i taket att sedan skruva fast, men med en lift till detta ändamål går det lekande lätt. Liften ifråga ser ut som ett stort högtalarstativ med hjul på samt ett stort svänghjul (mitt på lodstången) för höjning och sänkning, det underlättar rejält. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 15:43:38
|
Adagio: Tack för tipset om liften. Håller på och kollar upp var jag kan få låna en sån. Med en sån kan jag ju göra allt jobb själv, vilket skulle vara perfekt för nästa vecka är jag ledig!  |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 12:56:55
|
Det blir inte att sätta upp nåt gipstak. Det kan lika gärna vara väggarna som oxå är ganska porösa som orsakar detta. Skulle k änans förjävligt att ha jobbat upp ett nytt tak och sen blev det ingen skillnad. Nej det orkar jag bara inte med.
Nu ska jag testa om det låter bättre i det rum som jag idag har som sovrum, återkommer senare idag.
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 13:03:34
|
Om man spelar på SF gran piano kan jag inte nog rekommendera en platta underst, samt att byta ut originalspikarna mot Sondcares Superspikes (gänga M8). Dessa manövrar stramar upp basen och nedre mellanregistret. |
Bravo  |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 14:58:16
|
Nu har jag gjort en snabbtest med Grand Piano i sovrummet. Där fungerar det mycket bättre.. för basen ialla fall, den försvinner inte!! Kanske det får bli ett musik rum och så får data rummet bli sovrum och vardagsrummet blir film/TV rum.
bravo: Tack för tipset. Vad är det för platta du tänker på ?
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/06 : 15:05:48
|
Jag gjorde det enklaste möjliga för jag ville inte att högtalaren skulle stå på olika delar av paekettgolvet. Jag köpte helt enkelt 2 30 X 30 cm. golvkakel som var snygga och limmade sedan lika stora bitar vinylgolv under dessa så att plattorna inte direkt skrapade mot golvet. Då stod högtalarna på samma platta och något dämpat mot golvet. förmodligen är en sten platta ännu bättre, men den här lösningen hade högre WAF.
Pricken över iet var i alla fall Superspikes.
MVH |
Bravo  |
 |
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 12:52:50
|
Jag har testat i en studio jag bygde för ett bra tagsedan där vi testade med att såga ut en skiva i frigolit 15cm kraftig och placera den i öörnena sedan tapetserade vi över den med väv dessa 45 gradiga vilnkal som då blev ca 50 cm var rena drömmen för bas kaggen .testa det är biligt och ser bra ut observera att det skall vara luft bakom och inte lakage det kommer då arbeta som ett membran mot stående vågen .vid högre frekvenser akerar den difusor lite i allafgall. mvh stefan |
[size=1]driver R.A.L
|
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 13:06:03
|
holmgrenstefan: Tack för tipset, kan vara värt att testa när man köper hus och kanske får inreda sig ett enkommt rum för anläggningen.
I helg har jag och Janne från Bossanova labbat och testat för fullt med högtalare, kablar, placering och elektronik. Vi lyckades få subben att spela ihop rätt bra med Grand Piano. Vi hade även här ett par Magnepan MGSE och dessa låter otroligt bra i mitt rum tillsammans med min sub. Till dom kan man integrera subben helt sömlöst. Är riktigt sugen på ett Magnepan system nu!  Fast vi fick även Grand Piano att spela bra ihop med min sub så jag kan nog leva med det oxå.
Jag ska testa lite mer idag men nu verkar det som att det går att få till så att jag kan leva med det här rummet trots allt ett tag till.
Stort tack till Janne på Bossanova för hjälpen och utlåningen av kablar, elektronik och högtalare. |
Edited by - Kero on 2003/07/13 13:08:55 |
 |
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 13:10:59
|
gör ett lite expriment ställ basen centralt mellan högtalarna fast på motsatt sida och vänd fasen stäm sedan av basen vid samma hz som den utsläkta ljudvågen då kommer du ha en aktiv absorbent stämmer man sedan volymen bra kommer du inte höra subben utan bara din vanliga högtalare.
mvh stefan |
[size=1]driver R.A.L
|
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 01:36:10
|
Alltså menar du att jag ska ha subben på motsatt vägg ? Det går ju iså fall inte, där är ju soffan. Måste sitta nånstans. Eller menar du nåt annat ? |
 |
|
Topic  |
|