Author |
Topic  |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 11:10:55
|
Intressant. Frekvensomformare för motorer från Danfoss och ABB skall ha inbyggda nätfilter enligt vad dom har påstått. Det är ett absolut krav eftersom dom installeras ex.vis i sjukhus som har mycket känslig utrustning. Vilka typer av frekvensomformare har ni testat?
Edited by - Björn-Ola on 2002/08/13 11:12:4 |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 11:41:28
|
quote:
Intressant. Frekvensomformare för motorer från Danfoss och ABB skall ha inbyggda nätfilter enligt vad dom har påstått. Det är ett absolut krav eftersom dom installeras ex.vis i sjukhus som har mycket känslig utrustning. Vilka typer av frekvensomformare har ni testat?
Edited by - Björn-Ola on 2002/08/13 11:12:40
Kan av olika skäl inte säga mer än att de används industriellt.
Jag vet inget om de omriktare du nämner. Tror dock bara de tar de värsta, högfrekventa störningarna, helt enkelt av det enkla skälet att en omriktare är uppbyggd på ett sätt som gör att den är "bra" på att skapa övertoner!
mvh, Jonas Persso |
 |
|
Björn-Ola

7949 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 11:45:08
|
I vilket fall som helst använder man väl inte skärmade kablar för anslutning av frekvensomformare till nätet?
|
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 11:46:10
|
quote:
I vilket fall som helst använder man väl inte skärmade kablar för anslutning av frekvensomformare till nätet?
Vet ej. Ytterst osannolikt.
mvh, Jonas Persso |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 12:58:49
|
Hej B-O!
quote: Hela den här debatten är för mig ointressant tjafs eftersom skillnaderna mellan en standardkabel och en skärmad nätkabel är rätt påtaglig om man bara bryr sig om att lyssna.
-Håller med! För A handlar "debatten" om varför, en skärmad nätkabel är magisk medan alla andra är på gränsen till värdelösa,-någonting inom A vill inte riktigt skriva under på detta.
Mvh A |
 |
|
Björn-Ola

7949 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 13:39:15
|
quote: För A handlar "debatten" om varför, en skärmad nätkabel är magisk medan alla andra är på gränsen till värdelösa,-någonting inom A vill inte riktigt skriva under på detta.
Hej A
Det verkar vara rätt så typiskt för hela hifibranschen, inte bara för nätkablar. Man får ta det med en nypa salt.
Intressant iallafall när jag jämfört nätkablar, att det verkar kunna ge rätt så stora ljudskillnader i slutändan om man konsekvent använder sig av en typ av kabel och sedan jämför med en annan. I min anläggning passar Clous nätkablar bäst eftersom dom drar lite mer åt det ljusare hållet än Jormas nätkablar, som verkar dämpa diskanten en aning. Men i en kompis anläggning fungerar Jormas bättre eftersom kompisen vill dra ljudet lite åt det mörkare hållet till. När vi håller på med sådant här så framstår debatten om nätkablars betydelse för oss som lite onödig. Dom som ifrågasätter har väl helt enkelt inte provlyssnat.
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 13:51:19
|
Hej B-O!
Med tanke på den absurda mängd av "vågor" som konstant studsar omkring oss så vore det väl snarast, mkt underligt om en skärmad-nätkabel inte påverkade, eller hur?
En kompis hade snackat med någon data-installatör som berättat att, 3cm upptvinning av en "CAT"-kabel, gjorde så att dess "prestanda" ej längre uppfylllde den "norm/standard", som man sedan efter installationen "utgår" ifrån... kablar kanske inte är helt oväsentliga.
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/13 13:57:3 |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 14:01:04
|
quote:
En kompis hade snackat med någon data-installatör som berättat att, 3cm upptvinning av en "CAT"-kabel, gjorde så att dess "prestanda" ej längre uppfylllde den "norm/standard" som man, efter installationen sedan utgick ifrån.... så kablar kanske inte är helt oväsentligt.
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/13 13:54:15
det rör sig ju iof om ganska (jätte) höga frekvenser i en sån kabel...
hmm förresten, varför gör man inte nätkablar med en ferritring i apparatänden? då borde man kunna filtrera bort störningar som annars kommer in (i endel apparater så sitter det ju iof redan en ferritring direkt innanför där strömsladden kommer in)
|
 |
|
Björn-Ola

7949 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 14:05:58
|
Inget som hindrar att man köper ferritringar från Elfa och testar. Testa även på signalkablarna från CD-spelaren. Jag upplever att det lugnar ner ljudet.
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 14:30:36
|
Norman:
quote:
hmm förresten, varför gör man inte nätkablar med en ferritring i apparatänden? då borde man kunna filtrera bort störningar som annars kommer in (i endel apparater så sitter det ju iof redan en ferritring direkt innanför där strömsladden kommer in)
Jag har sett att det är tämligen vanligt förekommande i t ex helt vanliga billiga DVD-spelare. Har ingen specifik modell i huvudet just nu dock.
/Knoppen
|
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 16:39:34
|
Hej!
 "The eXpress™ comprises 2 different diameter solid core high purity Oxygen Free Copper (OFC) conductors in a ratio* that enhances the flow of electrons and preserves the harmonic structure of the signal. "
-Om?, det är så att "The Eichmann Ratio™"* är, något som fungerar för signal & högtalarkablar så, borde det väl även fungera med apparat/nätkablar, elle?? * se: http://www.eichmanncables.com/ratio.htm
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/13 16:45:5 |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 20:03:24
|
Hej!
( Okej, kanske inte då?? ;). Men om man kan stänga av elen till ett uttag( A kan ;) och om man inte hade mer än ett fåtal apparater anslutna till detta uttag innan, skulle man inte ifrån detta tidigare el-uttag nu kunna( på lämpligt sätt* ;) ansluta apparaterna "direkt"??
* Isolerat, säkringar, osv.
Mvh A |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 03:46:34
|
Hej!
Detta:
quote: Och att kunna en massa innebär också att du rekomenderar EKK och Rg62, och tillhör dom som anser att dom är bra hifikablar.
....sägs* av någon som tillhör dom som anser att det enda alternativet till: " 110CY-ÖLFLEX Styrkabel"** är att köpa nätkablar där, "Priset blir en bra bit högre( än 750kr) för en marginell förbättring."
Hmmmm.
* skrivs, ed).
** 
Större bild : http://www.elfa.se/images/ct_hires/A20277_1.JPG
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/16 03:52:0 |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 18:59:14
|
Hej!
Ja ja, hej då tråden, hej då! Farväl.....  !!
Mvh A |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 20:04:54
|
quote:
Hej!
Ja ja, hej då tråden, hej då! Farväl.....  !!
Mvh A.
Upp med humöret nu A. Det kommer nya kul trådar där du kan var Audiomanisk 
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
Topic  |
|