HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga förstärkare? Hur svårt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/18 :  12:49:34  Show Profile Send matson a Private Message
Jag funderar lite på att försöka bygga en förstärkare från AKSA.

http://www.printedelectronics.com/pe/gomain.htm

Jag har ingen erfarenhet av detta, men inbillar mig att jag kan läsa instruktioner samt löda hjälpligt.
Tanken är att bygga 2st 100Watts monoblock.
Hur svårt är detta och hur farligt?

Edit: länken
matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLabero

Edited by - matson on 2002/06/18 12:50:44

Edited by - matson on 2002/06/18 12:51:26

Edited by - matson on 2002/06/18 12:52:2

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/18 :  13:01:10  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag går också i tankar att bygga 100W AKSA till hösten (September kanske...). Får se om jag bygger monoblock eller stereo.

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/18 :  13:42:12  Show Profile Send matson a Private Message
Schysst! Detta ligger en bit fram i tiden för mig med. Kan inte du meddela mig här eller på mail när du skall beställa så kanske vi kan samordna beställningen? (Om det blir något alltså)
Har du kollat efter lådor och transformatorer?

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/18 :  15:02:28  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Schysst! Detta ligger en bit fram i tiden för mig med. Kan inte du meddela mig här eller på mail när du skall beställa så kanske vi kan samordna beställningen? (Om det blir något alltså)
Har du kollat efter lådor och transformatorer?

Lådor ska jag kolla mer på, hittade ett alternativ lokalt för nånting på 700kr. Trafo finns på http://www.rs-components.se

Om jag ska bygga AKSA blir det även med Nirvana uppgraderingen (kostar nån 1000-lapp extra).

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2002/06/18 15:03:2
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/06/18 :  16:56:58  Show Profile Send Patrik a Private Message
Funderade på denna för något år sedan och vad jag kunde se samt läsa om andras erfarenheter så är det hyfsat enkelt och en mycket bra beskrivning med. Samt att Mr... kommer förstås inte på vad han heter nu... är väldigt trevlig och behjälplig om man har frågor och funderingar.

Lycka till!

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/18 :  19:23:59  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Aksa??

Har funderat på att bygga slutsteg själv efter sommaren.
Men har endast "hittat" Aleph slutstegen och fastnat för aleph 60 eller 1.2.

Berätta gärna om Aksa och vad ni tror om respektive byggen.

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/18 :  19:24:58  Show Profile Send s.m.f a Private Message
hehe ok läste just länken om aksa...

men kom ändå med era tankar runt aksa och aleph.

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/18 :  19:28:14  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

hehe ok läste just länken om aksa...

men kom ändå med era tankar runt aksa och aleph.

Här är vad en kille skriver om AKSA vs Aleph:

"Timo Christ, University of Bremen, Germany, September 2000.
When compared to a Class A 'Aleph' amp I recently built, the AKSA has better drive in the bass range. It is more fun to listen to without a sub-woofer. Bass notes seem to have more impact; after more listening it does indeed seem to me as though AKSA produces more bass than the previous amp, (and maybe any amp I have used before). Bass output without the sub is phenomenal, and E-Bass and E-Guitar come across very well.

There is no hum at all. I would certainly notice any hum with 99dB+ sensitive bass speakers.

I have already described AKSA's phenomenal control and bass ease. I switched it with the Aleph amplifier which was handling the midrange, with the Aleph now playing the bass and AKSA the midrange. The AKSA does it very well -clean, powerful and with the right dose of slam. Maybe a bit thinner than the Aleph and not aggressive at all. Really a lot of fun to listen to!

With the Alpeh taking over the bass again it was apparent just what kind of an outstanding job the AKSA does. Overall I think the AKSA is the better amp, because of its better bass handling. And as an efficient Class AB it wastes less energy!

The music used to compare the two amplifiers was "Brothers in Arms" by Dire Straits and "The Electric V" by Thomas Wilbrandt, (a most excellent new interpretation of "The Four Seasons" by Vivaldi, wholeheartedly recommended), both on CD."

/Erik

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/18 :  20:09:05  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Tack Erik.
Egentligen ska man ju lyssna själv, fast man kan ju bara göra en sak i taget, och först är semestern Sen tror jag att jag börjar med aleph, och efter det vore det kul med aksa...!?
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/06/19 :  09:47:19  Show Profile Send KC a Private Message
En bra resurs att kolla in kan vara Nelson Pass egna
DIY site. Jag har aldrig byggt en förstärkare sjävl,
men Herr Pass kan nog en del om det

http://www.passdiy.com/

/KC

=========================================================================

"High-End Audio is God's way of telling you that you have too much money
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/23 :  16:59:03  Show Profile Send jonsson a Private Message
Erik och Matson!!!
jag går i samma tankar som er...
Vi kan väl höras av och se när det är dags att beställa för respektive, så att säga... Nirvana-uppgradering!?? vad är det? såg inget om denna... vad tror ni om det passiva-rörförsteget?? kan det vara nåt att ha tro?? skriv ett mail så kan vi ju lufta funderingar och tankar sinsemellan!!

poacfreak@hotmail.com

Ha det bäst!!

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/23 :  17:34:37  Show Profile Send matson a Private Message
Nirvana uppgraderingen är att några kritiska komponenter byts ut till bättre kvalitet. Pris ca 80$ tror jag. Detta skall tydligen vara en bra uppgradering som lyfter stärkaren(upp i himlen alltså).
Om jag fattat rätt(alltid osäkert) så rekommenderar AKSA att det passiva försteget byggs in i samma låda till en integrerad stärkare. Man kan väl iofs ha det fristående, men jag är inte så intresserad av det försteget faktiskt.
Jag vill ha fjärr!!!!(Hey, man vet aldrig när man hamnar i gipsvagga eller behöver stelopereras!)
Jag tycker vi kan "mala" här istället för på mail, ifall det är någon annan som också är/blir sugen(på förstärkaren då alltså).

Det som jag har problem med är ju att hitta vettiga transformatorer. Har du hittat några? Är det 100 wattarn eller 55an du vill bygga?

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/23 :  18:00:32  Show Profile Send jonsson a Private Message
quote:

Nirvana uppgraderingen är att några kritiska komponenter byts ut till bättre kvalitet. Pris ca 80$ tror jag. Detta skall tydligen vara en bra uppgradering som lyfter stärkaren(upp i himlen alltså).
Om jag fattat rätt(alltid osäkert) så rekommenderar AKSA att det passiva försteget byggs in i samma låda till en integrerad stärkare. Man kan väl iofs ha det fristående, men jag är inte så intresserad av det försteget faktiskt.
Jag vill ha fjärr!!!!(Hey, man vet aldrig när man hamnar i gipsvagga eller behöver stelopereras!)
Jag tycker vi kan "mala" här istället för på mail, ifall det är någon annan som också är/blir sugen(på förstärkaren då alltså).

Det som jag har problem med är ju att hitta vettiga transformatorer. Har du hittat några? Är det 100 wattarn eller 55an du vill bygga?

Hehe
du jag ska säga dig att jag inte riktigt vet vad det är jag ger mig in på här..
Jag har noll koll på vad man behöver komplettera kitsatsen med för att
det ska funka...
Själv har jag nog inte riktigt lurat ut mer än att det nog kommer bli båda!!!! Det ska byggas mängder under den kommande tiden... Proac kloner + ett par proac one sc kloner + dessa AKSA steg.. som grundtanke har jag då: ett 100Watts till 2.5:orna och ett 55Watts till 1sc...
Du verkar däremot ha koll..
Vad utöver kitten behövs för att dessa steg ska funka??

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/23 :  18:16:53  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

quote:

Hehe
du jag ska säga dig att jag inte riktigt vet vad det är jag ger mig in på här..
Jag har noll koll på vad man behöver komplettera kitsatsen med för att
det ska funka...
Själv har jag nog inte riktigt lurat ut mer än att det nog kommer bli båda!!!! Det ska byggas mängder under den kommande tiden... Proac kloner + ett par proac one sc kloner + dessa AKSA steg.. som grundtanke har jag då: ett 100Watts till 2.5:orna och ett 55Watts till 1sc...

Mvh Magnus Jonsson

Det du behöver förutom kitten är komponenterna till nätdelarna (förstärkaren är ju dual-mono uppbyggd, så det sitter 1 nätdel till varje kanal). Trafo kan du köpa hos RS-Components ( http://www.rs-components.se ). Kretskort till nätdelarna säljs billigt av Printed Electronics och dom har även likriktardioder modell bättre om man vill ha det. Sedan behövs glättningskondensatorer och även det vill jag minnas att Printed Electronics säljer, annars finns dom hos t.ex. RS eller Elfa. Till sist behövs en låda (Monacor har en del shyssta) och RCA-kontakter, anslutningskontakter för högtalarkablage, en nätbrunn samt strömbrytare.

Hoppas inte jag missade något nu :)

Förresten så bygger jag också ProAc kloner. Håller på att montera i Fibrex.

/Erik
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/23 :  18:30:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Magnus!

quote:

Om du vill se A´s:"Titta-Peka-Lär"-version titta här( 2st inlägg ner):

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=209

Mvh A.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/23 :  18:34:28  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Okej. Först och främst så har inte jag heller någon koll, men hoppas att det inte spelar nån roll....
Vad som behövs för att få ihop "kitet" till kompletta slutsteg tror jag dock jag har koll på(hur man sen bär sig åt efter att man har alla delar är mer osäkert). Från Aksa köper man "allt dom har", förstärkardelen, kretskort till nätdelen och komponenter till nätdelen.

Sen behövs låda/lådor, transformatorer, lite kontakter(rca och iec(nätkabelskontakt) samt högtalarutgångar, strömbrytare verkar också bra, lysdiod skall jag nog ha också.

Angående låda så har jag lite planer på att tvinga min polare, "Snickaren", att bygga 2st till mig av trä. Detta mest för att jag inte riktigt gillar utseendet på dom där 19" lådorna.

ProAc-feber minsann!! Ja där ser man!

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/23 :  18:38:50  Show Profile Send matson a Private Message
Ja se, där var så långsam så att 2 andra "rackarpojkar" hann före....
Noterade ändå med glädje att jag fick till 1st rim i mitt inlägg:
quote:
Okej. Först och främst så har inte jag heller någon koll, men hoppas att det inte spelar nån roll....

Yipiee!

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/23 :  19:41:14  Show Profile Send jonsson a Private Message
Från Aksa köper man "allt dom har", förstärkardelen, kretskort till nätdelen och komponenter till nätdelen.

(Sen behövs låda/lådor,)
transformatorer,
(lite kontakter(rca och iec(nätkabelskontakt) samt högtalarutgångar, strömbrytare verkar också bra, lysdiod skall jag nog ha också.)

----------------------------------------------------------------------

Så om man köper det som finns på AKSA dvs :
100W AKSA Stereo-Pair Kitset $AUD470 - US$241.35
55W AKSA Stereo-Pair Kitset $AUD320 - US$164.30
Pack of Six (6) pieces,
BYQ28E ultrafast,soft
recovery diodes $AUD30 - US$15.40
PCB for Dual-Mono Power
Supply $9 (US$4.62) for the 55W amp
$12 (US$6.15) for the 100W amp
Pack of Four (4) pieces
4,700µF 63VW Nippon Chemi-Con
KMH Electrolytic Caps $38 (US$19.51) for the 55W amp
$75 (US$38.51) for the 100W amp

Så behöver man alltså bara köpa Trafos för att det ska bli komplett??
+ rca-honor, eventuell lysdiod, HT-anslutningar, strömbrytare och lådda... Börjar jag få kläm på detta eller????
Kan fortfarande inte hitta Nirvana-kitet....

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/23 :  19:48:20  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Från Aksa köper man "allt dom har", förstärkardelen, kretskort till nätdelen och komponenter till nätdelen.

(Sen behövs låda/lådor,)
transformatorer,
(lite kontakter(rca och iec(nätkabelskontakt) samt högtalarutgångar, strömbrytare verkar också bra, lysdiod skall jag nog ha också.)

----------------------------------------------------------------------

Så om man köper det som finns på AKSA dvs :
100W AKSA Stereo-Pair Kitset $AUD470 - US$241.35
55W AKSA Stereo-Pair Kitset $AUD320 - US$164.30
Pack of Six (6) pieces,
BYQ28E ultrafast,soft
recovery diodes $AUD30 - US$15.40
PCB for Dual-Mono Power
Supply $9 (US$4.62) for the 55W amp
$12 (US$6.15) for the 100W amp
Pack of Four (4) pieces
4,700µF 63VW Nippon Chemi-Con
KMH Electrolytic Caps $38 (US$19.51) for the 55W amp
$75 (US$38.51) for the 100W amp

Så behöver man alltså bara köpa Trafos för att det ska bli komplett??
+ rca-honor, eventuell lysdiod, HT-anslutningar, strömbrytare och lådda... Börjar jag få kläm på detta eller????
Kan fortfarande inte hitta Nirvana-kitet....

Mvh Magnus Jonsson

Kontakta honom angående Nirvana kitet, tror inte att det ligger med på hemsidan. Vad gäller de andra delarna verkar det som du fått med allt.

/Erik
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/23 :  20:24:19  Show Profile Send jonsson a Private Message
Tror ni att det vara en bra ide, om man har tänkt att bygga Stereolåda dvs med båda kanalerna i samma låda, att "dela av" inuti lådan med en blybit eller liknande???
att man alltså tar en bly bit som täcker från framkant till bakkant och topp till botten...
Kan det finnas några fördelar med detta tro?

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/23 :  20:28:28  Show Profile Send jonsson a Private Message
slarver magnus....

blybiten stoppar man då i mitten som en skiljevägg mellan kanalerna..
får för mig att detta skall förbättra "kanalseparationen" i denna mening då att de separata kanalernas komponenter i mindre grad kan påverka varandra, kort sagt att man försöker fejka äkta monoblock!!?

Är jag ute och vimsar???

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/23 :  20:38:42  Show Profile Send matson a Private Message
Har lite svårt att se vitsen med det. Varför inte använda 2 lådor från början? Om du gör en sån vägg så behöver du 2 strömkablar eller göra hål i "väggen" och trixa med kablar där.

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/23 :  20:50:55  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ja monoblock blir det nog för mig. Då bygger jag ut mitt TNT Flexy Table rack på samma sätt som denna killen har gjort: http://members.cox.net/trancemit/

/Erik
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/23 :  20:51:26  Show Profile Send jonsson a Private Message
quote:

Har lite svårt att se vitsen med det. Varför inte använda 2 lådor från början? Om du gör en sån vägg så behöver du 2 strömkablar eller göra hål i "väggen" och trixa med kablar där.

Det var ju just det att jag ville komma ifrån att göra två lådor...
(har bestämt mig för en låda/två kanaler) så jag fundera bara om det kanske kan finnas något att vinna på detta... kort och gott: är det bättre med skiljevägg än om man inte skulle ha det?? finns det någon som helst mening med att ha en??

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/23 :  21:28:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Är inte den här nå bra då ??

Mvh A
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/23 :  21:30:33  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Hej!

Är inte den här nå bra då ??

Mvh A.

Den är säkert bra, men komplett är den väl i en annan prisklass än AKSA?

/Erik
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000