HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga förstärkare? Hur svårt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/23 :  21:31:12  Show Profile Send n/a a Private Message
A glömde!

Den kostar 1230 SEK/per kanal( 128W/8Ohm).

Mvh A
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/23 :  21:36:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

quote:
Den är säkert bra, men komplett är den väl i en annan prisklass än AKSA?

Varför skulle den vara det??
Identiska "tillbehör" behövs till båda så ,-(AKSApriset - 1230 SEK)x2=
prisskillnaden.

Mvh A
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/23 :  21:39:58  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Hej!

quote:
Den är säkert bra, men komplett är den väl i en annan prisklass än AKSA?

Varför skulle den vara det??
Identiska "tillbehör" behövs till båda så ,-(AKSApriset - 1230 SEK)x2=
prisskillnaden.

Mvh A.

Mitt fel, blandade ihop den med en helt annan!

Sen har väl LC Audio själva rätt mycket högre priser på de delar som behövs än om man skaffar dom själv?

/Erik
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/23 :  21:43:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

quote:
Sen har väl LC Audio själva rätt mycket högre priser på de delar som behövs än om man skaffar dom själv?

???
Finns det någon som inte har det menar du ??

Mvh A
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/23 :  21:44:21  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Anledningen att AKSA är speciellt intressant är att killen som konstruerat den så långt det är möjligt har försökt att få den att låta som en rörförstärkare. ProAc Response 2.5 utvecklades enligt rykten från början med rör och enligt de jag pratat med som hört 2.5, både originalen och klonerna, så trivs de bäst med rörförstärkeri.

Kanske bygger jag mig ett 6550 slutsteg istället?

Vi får se vad som händer...

/Erik
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/23 :  21:45:25  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Hej!

quote:

???
Finns det någon som inte har det menar du ??

Mvh A.

Hehe, nej för tusan

/Erik
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:15:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

...och enligt de jag pratat med som hört 2.5, både originalen och klonerna, så trivs de bäst med rörförstärkeri.

Hejsan...
Inte skall du väll använda 6550? ;-) Finns många andrar rör som är trevliga; 845, 6L6GC och KT 88 mfl.

Tycker att klychan "bygga transistorförsätrkare för att låta som rör" är sliten. Vill du ha rör - bygg med rör! ;)

Epkpeng på krigsstigen!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:21:08  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

quote:

...och enligt de jag pratat med som hört 2.5, både originalen och klonerna, så trivs de bäst med rörförstärkeri.

Hejsan...
Inte skall du väll använda 6550? ;-) Finns många andrar rör som är trevliga; 845, 6L6GC och KT 88 mfl.

Tycker att klychan "bygga transistorförsätrkare för att låta som rör" är sliten. Vill du ha rör - bygg med rör! ;)

Epkpeng på krigsstigen!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

Det har du absolut rätt i! Förresten, du som vet, på många sidor står det ju "KT88/6550", innebär inte det att dessa rör ska vara lika? Visst är KT88 minst lika gångbart, det jag vill bygga är något med 40-50W effekt så jag har lite "headroom" med de något trögdrivna klonerna. Push-Pull med KT88 eller 6550 verkar vara det som är lämpligast enligt den info jag hittills läst...

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2002/06/23 22:24:1
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:27:32  Show Profile Send jonsson a Private Message
Hallå i stugan

Är det någon som har hittat några specar på AKSA??
Jag vet så här mycket:
Den mindre lämnar 2*55watt
den större 2*100watt... jag förmodar att det är i 8ohm men jag vet inte hundra.... Är det nån som vet nåt mer???

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:29:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Nej, A har också varit sugen på AKSA och ville väl mest bli
övertygad om att den( AKSA) var bättre än LCAudio´s budget-alt.
A har även sett några "hybrid"-slutsteg som varit intressanta, hybrid
som i rör i ingångssteget( slutstegets, ed) och transistor i slutstegets slutsteg.

Mvh A
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:35:21  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Tycker att klychan "bygga transistorförstärkare för att låta som rör" är sliten. Vill du ha rör - bygg med rör! ;)

Epkpeng på krigsstigen!

Håller helt med! Vill du ha rör, så bygg med rör.(iofs är man ju tvungen att hålla med när moderatorn är på krigsstigen...)

Däremot gillar jag inte riktigt uppdelningen rörljud/transistorljud.
Rörförstärkare är väl(?) ingen särskilt homogen grupp!
Konstruktören av AKSA har väl strävat just efter bra ljud, snarare än att den ska likna någon särskild föregångare.

Mvh/Mats - snart inte bakis längre...

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:40:10  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

quote:

Tycker att klychan "bygga transistorförstärkare för att låta som rör" är sliten. Vill du ha rör - bygg med rör! ;)

Epkpeng på krigsstigen!

Håller helt med! Vill du ha rör, så bygg med rör.(iofs är man ju tvungen att hålla med när moderatorn är på krigsstigen...)

Däremot gillar jag inte riktigt uppdelningen rörljud/transistorljud.
Rörförstärkare är väl(?) ingen särskilt homogen grupp!
Konstruktören av AKSA har väl strävat just efter bra ljud, snarare än att den ska likna någon särskild föregångare.

Mvh/Mats - snart inte bakis längre...

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLabero

Du har delvis rätt, han har berättat i diverse forum att han försökt få AKSA till att ha en rörförstärkares alla fördelar och att dessutom försöka undvika nackdelarna. Det är även på grund av det som han säljer rörförsteget som är specialdesignat enbart för AKSA.

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:46:48  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Hallå i stugan

Är det någon som har hittat några specar på AKSA??
Jag vet så här mycket:
Den mindre lämnar 2*55watt
den större 2*100watt... jag förmodar att det är i 8ohm men jag vet inte hundra.... Är det nån som vet nåt mer???

Mvh Magnus Jonsson

Japp, det är i 8 ohm.
Här är lite mer:

Power: 55Wrms per channel from +/-36 Volt rails into 8Ω at 1kHz. Approximately 70W is available into a 4R load. Equivalent figures for the 100W AKSA with +/-49V rails are 100W into 8R and 150W into 4R.

Power bandwidth: +/-1dB at 40Vpp into 8Ω at 20Hz and 54kHz (45KHz for the 100W AKSA).

Square Wave Performance: A perfect square wave is evident at 1KHz and 25Vpp with an 8Ω resistive load; full triangulation occurs at 42kHz (34KHz for the 100W AKSA).

Distortion: Not accurately measured, since the emphasis is on sonics, but around 0.2%, mostly H2 and H3 (Same for the 100W AKSA).

Gain: The gain of the AKSA is 38.5, or 32dB. At 10W output into 8Ω, this is 660mVpp into 47kΩ at the input. This is 230mVrms for 10W into 8Ω, ideal for direct coupling to a CD player. (Same specification for the 100W AKSA)

Load: Ideally 8Ω, tolerates 4Ω very well. Stable into 8Ω//1μF at 1kHz square wave (Stable into 2.5R with the 100W AKSA).

Configuration: Push-pull, four stage Class AB solid-state amplifier using a modified AR Bailey topology.

Implementation: Two (2) 75mm x 86mm printed circuit boards mounted on a single 300mm x 75mm 0.37C/Watt heatsink with predrilled horizontal ledge. Pcbs for the 100W AKSA are 127mm x 67mm; same heatsink but one per channel. Power and output connections for both amplifiers is via 6.3mm tinned copper spades.

The voltage amplifier of the AKSA is run at 6.3mA (8.5mA for the 100W AKSA), sufficient to power a single (double) output pair without slew rate limiting or other drive issues.

Mvh/Mats

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/23 :  22:58:08  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Skall vi ta rördiskussionen i en ny tråd? Då kan transistorpojkarna diskutera kring sand...jag menar transistorer här!

Startar nån som frågar?

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/23 :  23:03:22  Show Profile Send jonsson a Private Message
OK.. tackar..
när han säger att det är idealiskt att dra cd rakt in i steget, menar han då att det inte är bra att dra genom ett försteg??? Jag kommer till att börja med dra genom en Nad recievers preout...kommer detta att innebära några problem???
Ok hur är det egentligen med detta om man biampar!??? Jag menar då om man helt sonika drar en y-kabel för att mata stegen... var står det att finna om det går att göra så... Har slutsteg en speciell gräns på hur många volt som behövs för att det ska funka optimalt eller är det "the more the merrier"??? eller har det ingen som helst betydelse???

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/23 :  23:06:27  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

Ok hur är det egentligen med detta om man biampar!??? Jag menar då om man helt sonika drar en y-kabel för att mata stegen... var står det att finna om det går att göra så... Har slutsteg en speciell gräns på hur många volt som behövs för att det ska funka optimalt eller är det "the more the merrier"??? eller har det ingen som helst betydelse???

Med en Y kabel kommer cd spelaren få dra tyngre last - halva impedansen. Om din cd klarar det - inte vet jag! Beror på cd'n och ingånglasten på slutsteget.

The more the merrier...Njäee, det handlar om matchning och inte överdrifter. Ett flygplan går dåligt på 100 meters höjd, men går bra på marchhöjd; ca 30'000 fot. (Dålig liknelse?)

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/23 :  23:13:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Vad Mannen säger( skriver, ed) är att AKSA är idealisk om
man "bara" har en cd, huruvida 1st försteg är att föredra eller ej tas inte upp denna gång.

Mvh A.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/23 :  23:18:41  Show Profile Send jonsson a Private Message
sorry jag som inte riktigt talar ur skägget.... ähum, stubben...
Menade mellan försteg och slutsteg... Tror du det funkar problemfritt där????

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000