Är det någon som lyssnat på Miles Davis Miles Ahead Columbia remaster från 1997? Särskilt i hörlurar? Jag tycker den låter väldigt skumt, massor av plops och knaster och drop-outs mest hela tiden. Ska den verkligen låta så illa? Annars älskar jag verkligen musiken, en kanonplatta!
Att remastrade skivor kan innehålla en del störningar är ju ingenting konstigt. Den remastade skivan Miles Ahead har jag i min samling och jag har inte märkt några problem med den. Jag har dock inte provat att lyssna på den med hörlurar.
När det gäller remastring finns det olika skolor. Under slutet av 80-talet gavs det ut en hel del kraftigt "uppstädade" remastringar. Man hade där valt att ta bort allt skräp och konsekvensen blev att ljudet kraftigt förvrängdes jämfört med originalutgåvorna på vinyl. Detta gällde även de första utgåvorna av Miles Davis skivor.
För att riktigt se vad jag menar kan det dock vara lämpligt att ta fram någon 80tals-remastrad äldre jazz-inspelning från 30- eller 40-talen eller s.k. field-recordnings av blues eller amerikansk folkmusik. Den förvrängda ljudbilden gör att återgivningen är kraftigt koncentrerad till mellanregistret medan de (mindre välljudande) elementen (bas och diskant) kraftigt underdimensionerats.
Ett bra exempel på det motsatta är de underbara lågpris-boxar som ges ut av skivbolaget JSP i England. Där har de remastrat hela originalinspelningen med oljud och allt. Naturligtvis blir inte ljudet "rent" på samma sätt som de uppstädade varianterna men å andra sidan går inte basen och diskanten förlorade. Ljudet blir helt enkelt mycket bättre och mer genuint när man gör "fullregister-remastring" på det här sättet. Skivorna får då en återgivning som är betydligt mer lik originalutgåvorna.
Tyvärr finns inte JSP:s boxar att köpa i Sverige. Jag har skickat ett brev till Ginza och bett dem ta in dem. De är superbilliga och håller en enastående kvalitet. Gå in på http://www.jsprecords.com/
Miles Ahead från 1997 är inte lika extrem som JSP:s boxar men har ändå remastrats på ett betydligt bättre sätt än de skruttiga skivorna från 80-talet. Med en enklare burk-anläggning eller walkman kan de strypta skivorna från 80-talet dock vara att föredra. Den extra dynamik som de nya remastringarna ger kommer helt enkelt inte till sin rätt med sådan utrustning.