HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dator som CD-transport ?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:13:44  Show Profile Send Yps a Private Message
Någon som har jämfört att köra en dator som CD-transport jämfört med en CD/DVD-spelare ? Några erfarnheter ?
Jag har själv ett M-audio kort i datorn som jag kopplat mot ljudprocessorn (Digitalt). Men vet inte hur mycket bättre/sämre det skulle bli att köpa en separat CD/DVD-spelare som transport.

Mvh Magnus

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:49:45  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Det har ju att göra med hur bra din pickup i cd-romen är, finns både bra å dåliga, sen så ska det ju transporteras genom ide-kablarna, vilka jag har svårt att tro är dunder bra, sen så vidare genom moderkoret å där finns det massor med saker som kan störa...

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/13 :  22:51:25  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men återigen, testa innan man spekulerar...

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:05:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
YPS, dator som drive:

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/08/13 :  23:15:09  Show Profile Send Nagra a Private Message
Jag har ett ljudkort med digitalutgång som jag testade.....
OJOJOJ....Vad mycket brus det vart....

enrich life through technolog
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/08/14 :  01:32:53  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Jag fick inget brus alls.

//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

sparcler
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/08/14 :  10:01:16  Show Profile Send sparcler a Private Message
.Robin Fischer: Signalen från pickupen i cd-romen försämras inte av att transporteras över IDE-kablarna. Jag kan garantera att de ettor och nollor som lämnar lasern i cd-driven kommer fram till ljudkortet i perfekt skick. Om man i stället tar ljudet i analog form från cd-driven så blir det ju klart försämringar av signalen.

Problemen som kan uppstå är enligt mig och bra många på AVSforum de följande:

* Kvaliten på cd-romen i allmänhet, stabilitet och jitter osv.
* Kvaliten på eventuella DACs som används i ljudkortet innan signalen skickas ut till förstärkaren.

Själva transporten i digital form genom datorns bussar osv försämrar garanterat inte signalen. Tänk er om informationen på en hårddiskt skulle störas/försämras av att skickas över IDE kablarna. Det händer ju inte. Digitala signaler försämras alltså inte genom att fara omkring i datorn. Sen så kan man ju förstöra signalen genom att använda dåliga drivrutiner och sådant. Men det är ju inte direkt samma sak.

/Sparcy

Edited by - sparcler on 2002/08/14 10:02:1
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/14 :  10:13:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Eftersom ljudkortet med DA-omvandlaren sitter i själva datorn så är väl risken att det digitala läcker in och påverkar anlogdelen.
En fråga om skärmning.

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/08/14 :  10:33:22  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Sparcler:
Du menar alltså att kablar inte påverkar ljudet hos en digital signal?
För att slippa samma kabeldiskussioner om och om igen så kolla upp vad som tidigare skrivits i detta ämne. Jag förstår om du missat en del diskussioner eftersom du är rätt ny på forumet vad jag förstår.

Jag har min åsikt klar (efter mycket testande): Kablar påverkar ljudet på både analoga och digitala signalkällor.

mvh
Sten

Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/08/14 :  10:55:08  Show Profile Send n00b a Private Message
sparcler....

data försämras/fallerbort i datorn hela tiden??????

Hur är det med datorkunskapen ? =)))

alltså datorn räknar fel så mycket att det är löjligt !!!

Orkar inte förklara hela flödet men om du är intresserad så kan jag tipsa om några böcker och kanske lite länkar ???

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard

Edited by - n00b on 2002/08/14 10:56:0
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/14 :  11:06:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mr Stone:

Det kanske är läge att byta till special-IDE-kablar i datorn? Det är bara att vänta på att någon HiFikabelfabrikant lanserar detta. Eller det kanske är en lysande idé jag kläckt som ingen tänkt på än. Donen behöver knappast vara special, de är ju redan guldpläterade nästan överallt på moderkortet.

Allmänt:

Det kan bli något försämrat ljud från dator, t ex om man använder Creatives ljudkort som alltid kör det digitala ljudet genom samplingsfrekvensomvandlare (även på de digitala utgångarna). De digitala signalerna överförs då ej bitexakt.

Å andra sidan är Creatives ljudkort intressanta på det viset att på några av dem finns det en specialkontakt för deras digitala högtalarsystem. I den kontakten finns det tre stycken digitala signaler att hämta, nämligen S/PDIF för 5,1 kanaler. Då kan man koppla in tre stycken kompetenta D/A-omvandlare där.

Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/08/14 :  11:31:14  Show Profile Send Robis a Private Message
Det finns visst redan "specialkablar"

http://www.eksitdata.com/produkter2.asp?submenu=rd3

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/14 :  11:33:47  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Mr Stone:

Det kanske är läge att byta till special-IDE-kablar i datorn? Det är bara att vänta på att någon HiFikabelfabrikant lanserar detta. Eller det kanske är en lysande idé jag kläckt som ingen tänkt på än. Donen behöver knappast vara special, de är ju redan guldpläterade nästan överallt på moderkortet.

<snip!>

Jag funderar fortfarande på att lansera ett elektronfilter till basreflexportar... elektronerna åker ju in i högtalaren från förstärkaren (givetvis genom den riktningsbestämda kabeln!), har man då basreflexhögtalare måste ju dessa filtreras så de inte kommer ut i rummet.

Kanske kan man filtrera i nätsladden istället, själv kör jag ju med radioaktiv el från barsebäck, inte bra. Muterade elektroner alltså.

Och tänk bara en gammal sluten låda, va de måste va många äckeläcktriska elektroner i den...

Man borde kunna sälja detta dyrt...

mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/14 :  11:35:34  Show Profile Send j.persson a Private Message
Mera trams:

http://english.aopen.com.tw/products/mb/ax4b-533tube.htm

Moderkort för audiofiler, med rörförstärkare...

Obs! Inget skämt!

mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/14 :  11:52:09  Show Profile Send Flint a Private Message
Även om jag föredrar rör för musikalisk förmedling så luktar det lite jippo.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/14 :  12:13:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

s:
quote:
Själva transporten i digital form genom datorns bussar osv försämrar garanterat inte signalen.

S:
quote:

A: Cd-rom data "dubbelkollas" av datormaskinen o därav antingen perfekt* eller inget alls.
Cd-audio data "dubbelkollas" inte av datormaskinen o därav varierande grad av 1/0-överföringskvalitet.

* Vad som skickas ut ifrån datormaskinen´s digitalutgång däremot, det är en helt
annan historia, men det får bli vid nästa (tanke)sago stund.

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/14 12:19:5
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/14 :  12:34:50  Show Profile Send Flint a Private Message
A du tar dig fint.

Att rippa en CDskiva är inte det lättaste. CDex som är ett gratisprogram
tycker jag är bäst. Allt går att justera men det kräver lite labbande och
läsande. Rekommenderas

http://www.cdex.n3.net/

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/14 :  13:24:49  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Att rippa en CDskiva är inte det lättaste. CDex som är ett gratisprogram
tycker jag är bäst. Allt går att justera men det kräver lite labbande och
läsande. Rekommenderas

http://www.cdex.n3.net/

Prova gärna cdparanoia, har lyckats bra med det...

http://www.xiph.org/paranoia/

Där finns utmärkta förklaringar till varför det emellanåt är icketrivialt att rippa.

mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/08/14 :  13:53:43  Show Profile Send n00b a Private Message
en liten parantes som jag tänkt på lite ....

Varför säger folk "rip:a" musik ???

Alltså RIP i detta samanhang (jag tolkar det som, tex film) står för RasterImageProcess alltså rastrering (iofs så finns det ett routingprotokoll som heter RIP också)

Så alltså RIP är lika med rastrering av bilder eller omrastrering/räkning

jag säger iofs själv rip:a musik ibland =)))

=))))))

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picard

Edited by - n00b on 2002/08/14 13:54:3
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/14 :  13:58:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Rip off - "slita av/bort"

Håller med inget bra ord.

Ska läsa länken om avslitande.

Tack

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/14 :  14:15:25  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag har gjort jämförande lyssningsprov mellan cd originalskiva och kopia som är bränd i dator. Jag tyckte att kopian möjligen var litet mattare i ljudet men skillnaden var så liten så jag är osäker på om jag klarat av att identifiera originalet i ett blindtest. Min Cd-spelarutrustning är försedd med oscillator från LC-audio och jitterreduktion i form av omklockning innan dac:en.

Vad jag vill komma fram till är att om det var så att data väsentligen hade förlorats eller ändrats vid avspelning och/eller inspelning i datorn borde ljudskillnaden varit större.

Den slutsats jag drar är att en cd-rom duger gott som cd-spelare om efterföljande led förses med precisionsoscillator och jitterreduktion.

DrM

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/14 :  14:31:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Robis:
quote:

Det finns visst redan "specialkablar"

http://www.eksitdata.com/produkter2.asp?submenu=rd3

Vad bra! Kul att du orkade leta efter detta. Eller visste du redan?

Go to Top of Page

sparcler
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/08/14 :  14:33:03  Show Profile Send sparcler a Private Message
Ni får ursäka det långa svaret, men jag vill hellre vara övertydlig än att uttrycka mig på ett sätt som kan starta en meningslös diskussion.

OBS! Jag vill inte starta ett heligt krig kring ämnet signalkablar och skillnaden mellan att skicka ljud analogt kontra digitalt.

Sten: Självklart kan de göra det, men det beror på vilket sammanhang vi pratar om. I IDE-kabel fallet så påstår jag att det inte gör det. Nu skickar man ju faktiskt inte ljud över IDE-kablarna. Utan ren information i form av ettor och nollor. Det ingår en hel del information i denna ström av data som garanterar att informationen är intakt på andra sidan kabeln. Om den inte är intakt så märker man av det och försöker hämta informationen en gång till isf. Feltoleransen är alltså 0 i dessa sammanhang.

Det går inte att jämföra digitalt ljud över en "vanlig" signalkabel/toslink med sättet som data skickas över t.ex en IDE-kabel. Vad tror ni händer när datorn läser ett program från en cd-skiva? Skulle ettorna och nollorna kunna förstöras på vägen genom IDE-kabeln? Då skulle ju programmen fungera lite annorlunda varje gång man kör dem från en cd-rom. Eventuella fel införs före och efter transporten över t.ex IDE och andra liknande data-bussar.

Det kan mycket väl hända att signalen förstörs över IDE-kablen men det märks på mottagarsidan av kabeln och fixas till, alternativt hämtas en gång till. Jitter och liknande tolereras inte vid ren transport av data över datorns interna bussar. Notera att informationen inte omvandlas till en audio-signal förens den nått fram till ljudkortets DA-omvandlare. Denna omvandling kan självklart störas av datorns "dåliga" elmiljö. Ljud från en cd-skiva kan hämtas på två olika sätt. Det ena är analogt och då i form av ljud och det andra är digitalt och då i form av information som senare avkodas till ljud. Snälla märk skillnaden.

Sten:Jag har min åsikt klar (efter mycket testande): Kablar påverkar ljudet på både analoga och digitala signalkällor.

Självklart är det så. Detta beror på att dagens protokoll (sättet att packetera informationen och skicka informationen) över olika transportmedier i form av signalkablar (även toslink) är så pass gamla och primitiva då de används i audio-sammanhang. Detta gäller inte resten av datorutvecklingen. Det måste du ändå hålla med om?

Jag är rädd att vi inte pratar om samma saker Sten. Jag invänder mig mot påståendet att IDE-länken förstör signalen. Däremot är jag väl medveten om att det finns massor med annat i en dator som kan förstöra signalen. Men det är då inte transporten över IDE.

Man måste ta hänsyn till hur information skickas över ett media innan man diskuterar eventuella signalförsämringar. Data som behandlas i den digitala domänen inom en dator försämras inte. Det är först då man omvandlar den till något annat som försämringar kan uppså.

n00b: Jag försäkrar dig om att mina datorkunskaper är "above average". Då jag jobbar som systemutvecklare/konsult inom datorbranschen och dessutom har en högskoleutbildning inom ämnet (Behöver iofs inte betyda ett skit) . Det borde väl räknas som något?

Mvh Sparcy

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/14 :  14:54:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Jag funderar fortfarande på att lansera ett elektronfilter till basreflexportar... elektronerna åker ju in i högtalaren från förstärkaren (givetvis genom den riktningsbestämda kabeln!), har man då basreflexhögtalare måste ju dessa filtreras så de inte kommer ut i rummet.

Kanske kan man filtrera i nätsladden istället, själv kör jag ju med radioaktiv el från barsebäck, inte bra. Muterade elektroner alltså.

Och tänk bara en gammal sluten låda, va de måste va många äckeläcktriska elektroner i den...

Man borde kunna sälja detta dyrt...

mvh,
Jonas Persson

Ja verkligen, det är ju livsfarligt med betastrålning! Jag brukar andas in luften från basreflexporten för att det luktar så gott från min mun efteråt, ungefär som munvatten. Men om det finns elektroner där kanske man ska sluta. Jag märker ibland på kvällarna numera när det börjar bli mörkare ute, att jag lyser lite om mina öron. Jag kan tillägga att nu har pälsängrarna ätit upp all fårullen, blir ljudet annorlunda då? Det kanske är pälsängrarna som luktar så gott(?). Är det någon som vet om de, när de utvecklar vingar och tänker flyga ut genom basreflexporten, orsakar susljud som stör musiken?

När lanserar du din produkt? Isåfall förbeställer jag en meddetsamma.

/En som börjar bli orolig för hälsan och högtalarna/

Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/08/14 :  15:28:07  Show Profile Send Yps a Private Message
Robin: Skulle man ha en bra CD-ROM i datorn så borde man kunna läsa in CD-audio skivor till hårddisken utan större problem med felläsningar.
Och sen kunna spela upp musiken från hårddisken istället via ljudkortet. Då borde ju det inte bli något problem med avläsningen av musiken iaf.
Det stora frågan är hur stort jitter man får från digital-utgången på ljudkortet kontra en CD-transport ?

Mvh Magnus

Go to Top of Page

sparcler
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/08/14 :  16:06:21  Show Profile Send sparcler a Private Message
Yps: Precis! Med rätt plugin till t.ex winamp så behöver man inte ens spara ner allt till hårddisken först. Utan man får samma felfria avläsning on the fly så att säga. Bara man läser av musiken på rätt sätt. (syftar till min förklaring lite högre upp i tråden)

/Sparcy

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000