Author |
Topic  |
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 04:20:32
|
Hej! 
Jag har nu efter diverse tweak fått det digitala, läs cd, mediet att låta bättre.
Ett problem jag alltid tyckt mig uppleva, oavsett vilka uppgraderingar, är att vissa irriterande onaturliga fenomen hänger med och förstoras från cdskivorna. Man kan få bättre detaljer, bättre djup och bättre dynamik osv. men kvar finns något irriterande hartsbetonat, något jag skulle vilja benämna digitalt gnissel. Det låter lite onaturligt vasst samtidigt som det finns någon form av en tunn hinna över musiken. Om dessa fenomen beror på olika digitala filter, statisk elekricitet, skräp i skivan som leder till magnetisk laddning m. fl. teorier, eller om det är allting sammantaget vet inte jag, men något/några problem är det.
Det är faktiskt bara i de billigare anläggningarna detta tycks mig mindre påträngande, förmodligen beroende på att fenomenet mera drunknar i den allmänna luddigheten.
Jag har därmed försökt med diverse tweaks som, i mitt tycke, minskar dessa problem.
Bl.a att kantslipa och använda sandpapper på kanterna av cdskivan samt att svartmåla dessa. Se vidare Svalanders idéer på http://www.svalander.se/shoppen/cdoprylar.htm.
Dessutom har jag provat eco-3 med gott resultat, se http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13700
Vidare tycks Bybees Quantum Purifier fungera se http://www.bybeetech.com/ som Jorma, känd från detta medium, säljer. För varje led har jag tyckt att ljudet blivit bättre, mindre glittrigt och mer fokuserat och mer naturligt. Mer av allt, ju fler twaks jag kombinerat på samma skiva, ju större förbättringar.
Några som har kommentarer och åsikter om detta?
MVH |
Edited by - Bravo on 2003/07/10 09:45:58 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 10:03:05
|
"Hartsbetonat digitalt gnissel"... Vägen förbi detta skräp heter Direct Stream Digital. Den är skyltad med bokstäverna SACD och DSD...
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 10:04:29
|
Utan att ha några bevis tror jag att det är så att CDn som medium i vissa fall är lite "för bra", det du kallar digitalt "gnissel" tror jag helt enkelt beror på att orginalinspelningen låter så! Tänk på att ljudet på något så måste spelas in och då ställs extremt stora krav på mikrofon etc. På "den gamla goda tiden" så spelade det kanske inte fullt lika stor roll eftersom den analoga elektroniken "filtrerade" ljudet en del pga exempelvis en högre brusnivå.
CD skivan är ett optiskt medium, statisk elektrisitet, magnetiska föroreningar etc spelar inget som helst roll. De "tweaks" du använt tror jag inte alls på, om de har någon effekt är det nopg i så fall att försämra "öveföringen" CD->spelare. "Quantum purifiers" har jag inte provat och jag vet inte vad de gör (uppenbarligen inte vad tillverkaren hävdar att de gör) så där kan jag inte uttala mig. |
 |
|
s60761
Member

312 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 10:06:31
|
Har personligen lite svårt för tweaks Tycker själv att dagsformen och sinneslaget gör mer Å andra sidan kan ju tweaks påverka sinneslaget possitivt....
Angående CDmediet tycker jag att det räcker till gottåväl.. Har själv SACD men upplever att bästa inspelningen ligger på CD... Ljudkvaliteten beror inte på mediat utan på inspelningen... Fördelen med de nya mediena är ENDAST flerkanaligt ljud upplever jag, och oftast tycker jag musik låter trevligare i stereo.... |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 10:57:11
|
Hej alla! 
Nej "Timbre", det oljudet är heller ingen lösning, visst det låter något bättre men rent ut sagt så förstår jag inte allmänhetens förtjusning så mycket bättre är den ju inte, dessutom finns det ju inga skivor annat än gammalt upphottat jox. En riktig spelare vågar man ju dessutom inte köpa, vem vill sitta med en spelare för säg 50 000 pix i ett format som förlorade.
Om "f95toli" har rätt vore lösningen sämre inspelningsteknik ig. analoga inspelningar så fick vi ett naturligare och mer levande ljud. Dock, eftersom problemet ökar med bättre delar i anläggningen så kan det vara en möjlighet.
Jag håller med "s60761" om att euforin över de nya formaten är överdrivna men att multikanal, rätt använd, har en framtid.
Däremot är det sant att det bara är inspelningen som styr allt. Hur kan då ljudet bli annorlunda, i mitt tycke bättre, om man svartmålar kanten. (En teori är att den dämpar laservågornas pingpongeffekt vilket leder till en effektivare avläsning) Samma gäller i princip för alla tweaks jag pratat om ovan.
Låter jag en kompis blint testa skivorna pekar han ofelbart ut den tweakade som bättre.
|
Bravo  |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 11:43:39
|
"dessutom finns det ju inga skivor annat än gammalt upphottat jox"
Har du verkligen gått igenom vad som finns... Det fylls på med kanoninspelningar hela tiden. Det gamla upphottade joxet kan man mycket riktigt vara utan. Förmodligen finns det folk som dömer ut hela formatet efter att ha lyssnat på detta skräp.
Priset tar Mariah Carey #1´s på single layer SACD. Den låter precis lika dåligt som originalet. Prova en Telarc så slipper du hålla på med sandpapper och annat ockult pyssel...  |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 12:30:30
|
Nej Timbre, självfallet har jag inte gått igenom rubb och stubb, men tittar du på utbudet kanske du har 8- till 15000 nyformatsskivor mot miljontals titlar för cd. Rent ut sagt hittar jag knappt något som jag letar efter bland nyformaten. Dessutom är de flesta skivorna i de nya formaten löjligt prissatta. Det senare är dock en parantes utanför ämnet.
Det är ju inte bara jag som tycker att tweaken fungerar, att det går att med olika metoder förbättra cdljudet till ett mera verklighetsbetonat ljud. |
Bravo  |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 12:41:56
|
Lösningen heter vinyl  man blir garanterat av med digitalt skräp (ps om inte skivan är dåligt digitalt inspelad). sedan kan man gärna förstärka signalen med lite elektronrör.    |
www.selleri.de
|
Edited by - Hepcat on 2003/07/10 12:42:28 |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 12:54:02
|
Klart att de där tweaksen fungerar.. Att säga att cd bara för att det är optiskt medium inte är känsliga för magnetism,elektromekaniska störningar,statisk elektrisitet m.m är tyvärr bara ett bevis på din okunnighet i området f95oil.. En cdskiva ska läsas av med en nogranhet på nån nanometer eller så ( det går 10 cdspår på ETT hårstrå !! ), och självklart kan olika ströningar påverka hur återgivningen blir, du har en massa elektronik i en cdspelare som kan störas och då inte prestera på bästa sätt. Om du får störningar i laseravläsningen så får felkorrigeringskrestarna i en cdspelare arbeta för att korrigera felen och detta leder till ljudförsämringar. Olika mekaniker och elektronik i cdspelare är olika känsliga för olika typer av störningar, och då kan olika tweaks fungera olika på olika spelare.. Men att dom fungerar är det inget tvekan om..Har du själv prövat eller är det bara så att du inte vågar bli övertygad ??
Inspelningsteknik har utvecklats en hel del under åren och visst är det så att många skivor som släpps idag inte är bra inspelade. och har man då en anläggning som avslöjar sådana fel så kommer dom inte låta speciellt bra, inget konstigt med det. Och sen så är de nya formaten klart mycket bättre än cdmediet som sådant, men det finns dåliga skivor där med för att de mesta är konverteringar av gamla inspelningar, och har man en dålig master så blir det oxå en dålig SACD. Men det är inte mediets fel, och tittar man på dom inspleningar som gjorts på den senaste tiden med DSD teknik så är dom hur bra som helst.
Ett exempel är Alison Krauss senaste Live platta som är bland det bästa jag hört i inspelnings teknik, och då är oxå en LIVE platta och ingen studioskiva, och att sen höra den på SACD var ett stort steg uppåt, även om cdskivan lät väldigt bra den med..
Sen har nog många lyssnat på SACD från ganska dåliga spelare idag och på skivor som inte är speciellt bra i kvalitet och haft för stora förhoppningar på att det skulle bli en revolution i ljudkvalitet.. |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 12:59:48
|
Ett tweak som Hifi&Musik testade för ett antal år sen med bra resultat var att svartmåla insidan av en spelare och täta alla springor som kan finnas i vissa spelare för att göra det helt mörkt inne i spelaren. Detta fungerad pga att lasern inte då stördes av ströljus från reflekterande ytor i chassiet. Laser är völdigt flyktig och skickar iväg en hel del ljus åt olika håll, kommer detta in i avläsningen så blir det fel där med ljudförsämringar som följd.
Jag tror tyvärr inte många vet hur en cdlaser läser av en skiva och har därför svårt att förstå vissa av de tweaks som finns på marknaden, och vissa av dom är ganska enkla saker som man ofta lärde sig på fysiken i gymnasiet... |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 13:42:27
|
Intressant "MartinH"! 
Jag kan skriva under på att tweaksen fungerar även om jag inte kan förklara hur, annat än just det där med laserljuset. Slutresultatet blir i alla fall en nära analogupplevelse, en livekänsla för rätt billiga pengar.
Vad jag ville ha fram är helt enkelt dolda felkällor som man normalt inte tänker på, och att det många ggr. kan vara en billigare och bättre lösning att åtgärda dessa problem, än att jaga nya dyra apparater om problemen i grunden ändå finns kvar. |
Bravo  |
 |
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 13:52:26
|
MartinH
quote: Jag tror tyvärr inte många vet hur en cdlaser läser av en skiva och har därför svårt att förstå vissa av de tweaks som finns på marknaden, och vissa av dom är ganska enkla saker som man ofta lärde sig på fysiken i gymnasiet...
Jag har ingen aning om tweaksen fungerar eller inte men jag kan verkligen inte hålla med dig om det du skriver. Jag tycker snarast att problemet är tvärt om. De som mest maniskt hävdar att tweaksen gör undervärk har så dålig förståelse för CD-spelarens funktion att de inte inser hur vansinniga vissa tweaks är.
/Micke |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 14:24:35
|
Möjligt, ja rent av troligt "f97mno" att vi inte har de tekniska kunskaperna, likväl hör jag och ditlurade ovetande skillnad. |
Bravo  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 14:54:54
|
Jo jag kan hålla med om att vissa tweakare har lite för stor tro på sina tweaks utan att veta vad dom egentligen gör. Vissa saker fungerar olika på olika produkter, så man måste helt enkelt pröva på sina produkter man har hemma.
Att säga att ett tweak fungerar på alla anläggningar går inte, det är VÄLDIGT stor skillnad på de produkter som finns på marknaden, och vissa skulle må väldigt bra utav vissa saker och andra är så bra och genomtänkta från början så det blir svårt att förbättra dom nämvärt.
Ofta är ett tweak bara ett hjälpmedel för produkten så den kan prestera sitt bästa och inte en förbättring av produkten i sig. |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 15:27:48
|
"Sen har nog många lyssnat på SACD från ganska dåliga spelare idag och på skivor som inte är speciellt bra i kvalitet och haft för stora förhoppningar på att det skulle bli en revolution i ljudkvalitet.."
Där har vi pudelns kärna... Sony började i fel ände med sin SACD-lansering. Single layer SACDs av högst tveksam kvalitet övertygar inga välljudssökande konsumenter. Det är trots allt mastern som sätter nivån. Allteftersom tiden rinner iväg står det klart att hårdvaran har legat före mjukvaran i kvalitet. Några av dagens DSD-releaser är ju så bra att man får ståpäls bara av ljudkvaliten! Diana Krall, The Look Of Love (Verve hybrid multichannel) och T. Yamamoto, Autumn In Seattle (fim hybrid multichannel) är bara två exempel ur den skivfloden...  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 16:14:04
|
Och ett annat bra tips på en underbar platta som är inspelad med DSD och nu släppt på CD/SACD/DVD är Alison Krauss+Union Station LIVE, bättre skiva får man leta efter... |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 16:29:44
|
Alison Krauss, är inte det inspelningar från Euphonix... En gigant i branschen.....på DSD. Se där! 
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 17:34:21
|
Självfallet måste tweaksen utvärderas, jag pratar om dem som fungerar. Tyvärr så tycker jag problemet kvarstår i nyformaten. |
Bravo  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 17:37:13
|
Nä det är en inspelning från Rounder Records.. Men den är nog en utav de bästa LIVE inspelningarna nånsin !! |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 20:35:06
|
MartinH: Jag har nog en god idé om hur en cd-skiva fungerar och jag vidhåller att de inte påverkas av magnetfält eller statisk elektrisitet från "föroreningar i CD-skivan. "Groparna" är för övrigt inte 1 nm stora (det vore dels onödigt och dels omöjligt att tillverka, gränsen för tryckteknik går runt 100 nm) utan snarare runt 500 nm (samma storleksordning som ljusets våglängd), dvs de är rätt stora med dagens mått mätt (pysslar själv med mindre saker än så).
|
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 20:51:35
|
Nä du har helt rätt, jag visste inte exakt hur stora dom var, men det var inte det som var huvudsaken utan att det är väldigt litet och det behövs inte mycket för att störa avläsningen av en skiva.
Och visst påverkas inte lasern i sig av magnetism och statisk elektrisitet, men resten av elektroniken i en cdspelare kan det. Och har du föroreningar på en skiva så kan dom påverka ljudet då lasern inte kan läsa skivan korrekt. Ljus som stör optiken likså och vibrationer gör det definetivt...Och färgen som använts till att trycka ettiketen kan innehålla metall, och vi vet väll alla hur metall och magnetism påverkar varandra..
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 21:42:02
|
De ev. störningar som kommer från den roterande skivan är nog försumbara jämfört med de störningar som kommer från övrig elektronik i rummet, elnätet, radiovågor, mobiltelefoner, jordens magnetfält och i princip allt annat också. Bara för att saker är metalliska behöver de inte vara ferromagnetiska , så länge det inte innhåller järn, nickel eller cobolt i stora mängder så är det ok. Vanligt rostfritt stål är för övrigt inte heller ferromagnetiskt. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 22:51:00
|
Problemet där "f95toli" är väl just att färgerna på ettikettsidan innehåller magnetiskt järnoxid bl.a, samt att aluminiumskicktet inte alltid är helt rent. Att det är lätt att störa avläsningen visste man ju redan för 20 år sedan. En del av dessa tweaks är som sagt 20 år gamla.
Jag hävdar att de ger en hörbar förbättring då även icke insatta hör en skillnad åt samma håll som jag upplever det, utan att veta något om tweaksen.
|
Bravo  |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 23:41:45
|
Jo jag vet det, mitt påpekande var mer en kommentar till MartinH:s kommentar om metall och magnetism. Men jag tycker ändå det verkar otroligt att det skulle påverka, att en magnet som rör sig kan påverka en elektrisk krets beror ju på att strömmar induceras, inget märkligt i det, min poäng är att jag tror att de strömmar som induceras pga järnoxiden nog är högst försumbara jämfört med de andra störkällorna jag räknade upp.
Om spelarens elektronik nu är så extremt känslig för magnetfält så vore nog ett vettigare "tweak" att kapsla DACen med mumetall. |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 23:53:11
|
Jag har också haft problem med "digitalt gnissel", vilket jag i alla fall trodde att det handlade om ett tag. Det har blivit bättre och mycket har tämjts genom en rad av tweaks, vilket innebär att det inte enbart kan vara digitalt. Jag hade mindre av detta problem med vinyl vilket förstärkte digitalhypotesen. Just nu lutar jag mer åt att vinylavspelningen tillför en aning eufonisk distortion som maskerar brister i inspelning och utrustning, vilket i och för sig inte gör det mindre njutvärt. Men vinyl är ingen riktigt bra lösning för mig, bl.a. beroende på bristen på nyinspelningar. HDCD brukar låta litet bättre än vanliga CD så problemet är antagligen också digitalt.
I alla fall hjälpte en rad av tweaks (en del kanske inte vill kalla allt tweaks). Jag tror mer på den sammanlagda effekten än att penetrera den exakta effekten av varje komponent, om den verkligen är nödvändig och hur mycket eller litet den minskar distortionen i förhållande till all övrig distortion. Bättre ett tweak för mycket än ett för litet!
Några tweaks jag använt (efter uppgradering av CD-spelare och förstärkare) är: Uppgradering av signal- och högtalarkablar till "samma nivå" som komponenterna. Komplettering av signalkabeln med en mini-Coupler som lägger en ström / skärm runt kabeln (alltså en Synergistic kabel). Nätkablar Dämpning / isolation av CD-spelare (Daruma-fötter) Q-dampers under spikarna i högtalarstativen Häftmassa mellan högtalare och stativ Förbättring av högtalarplacering (med hjälp av beräkningsprogrammet Cara) Flyttning av fåtölj som stod för nära högtalare Rengöringsskiva för CD Kontak (rengöringsmedel för kontakter) Densen De-magic Auric Illuminator ibland på "vassa skivor (ungefär detsamma som kantmåling + Eco3).
Dessa tweaks anser jag har haft positiv effekt i mitt system. Några tweaks som eventuellt har en positiv effekt men i så fall ytterst marginell: Audioquest ferritringar runt kablar, Bedinis första och enklaste demagnetiserare för CD-skivor (fick den gratis). Ett tweak som har klart hörbar effekt men mest negativ är ett litet filter som man stoppar in i ett ledigt eluttag (alltså parallell koppling) som påstås filtrera störningar på elnätet. Det finns olika märken av sådana filter men de innehåller i princip en kapacitator och ibland också en överspänningsskydd. Jag upplevde först effekten som positiv men ändrade mig sedan, det kan också bero på att det lät annorlunda men också på att jag då skaffat nätkablar till alla komponenter.
En sak som återstår är akustikdämpning för att bl.a. minska efterklangstiden. Samt ett effektivt nätfilter (har antagligen en begagnad P300 på gång). Om vi bortser från P300 och signal- och högtalarkablar har det hela kostat rätt litet i förhållande till anläggningen.
|
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 00:15:36
|
Just det där med ett avmagnetiseringsspår på en cd har jag prövat med jämmna mellanrum ( XLO Recordings ) och efter man kört spåret så blir det lugnare i ljudbilden, lite som man har tagit bort en slöja från musiken.. Och detta är klart hörbart, så om magnetism inte påverkar en cdspelare eller elektronik överhuvudtaget så måste jag och ett antal personer ha väldigt fel på öronen...
Och just det där med bättre strömkablar till digitala produkter är nått som jag har upptäckt gör väldigt stor nytta... |
 |
|
Topic  |
|