Author |
Topic  |
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 01:36:25
|
I princip "Anders47" kunde du ha skrivit denna tråd, då dina och mina erfarenheter tycks vara i stort sett parallella. 
Jag har dock icke räknat att ställa högtalarna stabilt på Q-dampers, nya nätkablar, filter mm som tweaks då de skulle hamna utanför själva kärnpunkten i mitt inlägg, dvs det "glömda" problemet med själva mediet och det som kan göras runt själva cd-, sacd- osv skivorna. Att högtalarna skall placeras stabilt väcker knappast någon debatt idag, lika lite som nyttan av bra kablar. 
Ty som jag upplever det lider alla format och alla skivor av samma problem mer eller mindre. Kan någon ge exempel på flera tweaks som fungerar är det ju ännu intressantare.
Flera olika tweaks tycks ju göra samma sak bl.a. avmagnetisering av olika former, liksom förhindrande av statisk elektricitet. Om alla dessa tankenötter som lett till att man sökt lösa samma problem vore befängda, är det konstigt att det finns så många produkter som med växlande framgång försökt lösa problemet. Jag menar att om allt vore nys så borde den marknaden trots allt ha dött ut för längesedan. 
Jag kan ju nämna två saker till jag använder som jag inte räknat upp hitills. Dels RINGMAT DEVELOPMENTS © Cdiblue som bl.a. Dennis Brunby HiFi i Kalmar säljer och dels Puris Audio designs "system enhancer" som bl.a. Esoterisk hifi i Uppsala kan ordna. Den förra, Cdiblue åtgärdar statisk elektricitet, den senare är en inbrännings och systemunderhållsskiva som är långt bättre, och dyrare, än Densen DeMagic. Jag har provat och använder alla tre. Cdiblue och Svalanders avmagnetiserare torde ju göra ungefär samma sak, även om jag inte provat den senare, så jag kan inte säga vilken som är effektivast.
|
Bravo  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 01:50:17
|
Bravo: Jag tror man ska anordna en " Tweak kväll " här på forumet, så de som har nått som dom prövat får komma till tals och så får man testa ett antal olika varianter...
Jag har nyss fått upp ögonen för Shun Mooks produkter med vibrationsdämpande produkter, dessa till synes svarta träbitar ( ebenholts ) gör otrolig verkan på produkter och rum om man jobbar med dom fullt ut..
Men sen är det som jag sa tidigare att vissa tweaks fungerar bättre på vissa produkter och sämre på andra..det är ju faktiskt så att apparater är bygda på olika sätt, och att helt avfärda ett tweak är at prata om nått som man inte kan säga så mycket om, om man nu inte har exakt samma produkter hemma, och med samma rum osv. Ta tex en högtalare, den kan låta helt olika i ett rum med samma elektronik, än den låter i ett annat... |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 02:40:34
|
Givetvis håller jag fullständigt med dig "MartinH", att olika tweaks fungerar olika bra i olika miljöer. Som jag sa tidigare måste de testas och utvärderas förutsättningslöst, och det i varje system. Men då jag anser att problemet är generellt så borde alltid något tweak fungera om än med olika verkningsgrad, men självfallet borde det ge liten effekt att avmagnetisera t.ex en cdskiva utan magnetisk järnoxid osv.
Verkan av tweaksen är ju inte jämt spridd från system till system eller från skiva till skiva. Dock kan flera tweaks ofta ge en gradvis ökad förbättring precis som "Anders47" beskrev det.
|
Bravo  |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 03:50:04
|
Oooopps, glömde att säga att en " Tweak kväll " inte vore någon dum idé, anfall med blanka vapen alltså.   |
Bravo  |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 07:59:43
|
Shun Mook verkar högintressant. Säljs dom i Sverige... |
 |
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 08:56:27
|
Det är lite lustigt att många som förordar tweaks för CD-spelare ofta försöker hävda att den optiska avläsningen är så enormt känslig. Man kan roa sig med ett litet experiment. Skapa en slumpmässig talföljd på datorn (till exempel med matlab), göra om den till en wav-fil och bränna den till en ljud-CD. Spela upp CD'n i en CD-spelare (Stäng av förstärkarn först för man vill defenitivt inte lyssna på eländet). Koppla CD-spelarens digitalutgång till en digitalingång på ett bra ljudkort i datorn. Läs in hela ljudspåret till datorn och jämför med den ursprungliga talföljden. Man får exakt samma talföljd varje gång (Jag provade bara tre gånger och alla dessa blev rätt, ljudspåret var en minut långt ungefär, 5000000 16-bitars tal. Jag använde en Pioneer CD-spelare för typ 1500 kr och optisk överföring). Detta betyder att avläsningen inte är något större problem. (inte digitalöverföringen heller tydligen.) Visst kan fortfarande till exempel magnetisering av skivan påverka de övriga elektoniska delarna av CD-spelaren men det skulle ju gå att lösa genom att använda en extern DAC. Det verkar på något vis mer rationellt.
/Micke |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 09:54:49
|
Jagh instämmer, tänk på att du kan läsa en datafil i 52x hastigheten, visserligen med felkorrigering och återläsning men ändå. I en datafil måste dessutom varje bit vara korrekt så de kan inte vara NÅGRA bit-fel. Däremot har man inte samma problem med jitter i en dator-CD men jitter är ju inte dierkt relaterat till känsligheten på avläsningen. |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 12:54:38
|
Timbre: Jo Shun Mook har en distributör i sverige, nu kommer jag inte på vad han heter, men han håller även på med hyllor..hmmm..jo nu kom jag på det !! Macorrado Audio Products 08-570 24 838 , killen heter Tihomir och har som sagt väldigt fina bänkar oxå !! |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 14:09:44
|
Det är ju en variationsrik uppsättning apparatunderlägg. Vad har du provat själv.... |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 14:43:09
|
Onekligen intressant "f97mno" att du påstår att en extern dac skulle lösa en del av problemen. Jag har inte provat då min dac för ögonblicket är overksam. Men det kan nog stämma att dacens bättre/naturligare ljud delvis beror på att de ligger utanför transporten.
Problemet är bara att tweaksen fungerar även där om än, i så fall, i mindre grad, men så fort jag har möjlighet skall jag pröva om det är någon skillnad.
Fortfarande fungerar tweaksen, om än i högre eller mindre grad, och definitivt till en mindre kostnad än vad en riktigt bra dac kostar.
Shun Mook verkar intressant, vad ligger de i för prisklass?
|
Bravo  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 15:31:27
|
Jo dom har en hel del produkter.. Det är både underlägg och puckar för vibrations dämpning på elektronik,högtalare ( typ shakti ).. Sen har dom produkter för rumsakustik och skivpucken !!
Jag har bara lyssnat en kort stund med underläggen, och det var en stor skillnad...Men man ska nog använda deras produkter på flera saker för att få det bästa resultatet. Just deras rumsakustikprodukter är tydligen VÄLDIGT effektiva för att ta bort stående vågor m.m i rummet.. Dom verkar kunna få vilket rum som helst att låta bra... Och det är väldigt små saker, så man behöver inte belamra hela rummet med stora absorbenter..Tihomir och jag ska göra en längre lyssning nästa vecka där jag ska få höra hela sortimentet av produkter, så jag kan återkomma med en djupare beskrivning av det senare.
Tihomir gjorde en bra demo för killarna på Ljudmakarn, där det sattes puckar på apparaterna och rumspuckar på ett antal ställen och dom tappade hakan helt när dom lyssnade och sen tog bort allt från rummet, skillnaden var ofantlig !! Dom undrade hur dom kunde sälja såna dåliga grejer..*L*
Det fina med Shun Mook är att dom är diskreta, använder naturmaterial ( Ebenholts, det man bygger alla fina flyglar m.m. av ) och dom har en stor inverkan på rum och produkter.. Priset ligger tyvärr inte i de jättebilliga segmentet, men om man tänker på hur mycket man lägger ner på utrustnigen i övrigt så är det nog inte speciellt mycket.. Jag har inga svenska priser just nu, men kan återkomma med det oxå..
Men det är otroligt hur man kan få sådant resultat med lite trä !?! Men om man inte hört dom så kan jag förstå att man kan ha en viss skeptesism till dom, men lyssnar man så blir man snabbt övertygad.. Men som sagt tidigare så är resultaten olika på olika apparater och rum, så hos vissa så gör dom mycket stora skillnader och hos andra inte lika mycket. Men skillnad gör dom !!
Och som Tihomir sa, så gör dessa produkter inte att ens anläggning blir bättre, utan dom hjälper apparaterna att prestera sitt bästa..
/Martin |
 |
|
JockeEL84
fd ignatz

122 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 17:14:51
|
Kan bara instämma vad det gäller digitalt gnissel! För egen del kan jag inte förmå mig att betala för tweaks, det jag kan göra själv, och förstå, är en sak men en sten eller en platta eller kanske en liten grön gummirem att sätta på cd-skivan är inte jag. Däremot låter jag gärna någon som säger sig ha en aning om hur saker och ting funkar bygga lite i cd-spelaren förutsatt att jag fått någont slags förtroende för personen i fråga. Å det hjälper. Big time. I mitt fall var det Lennart Grundström (KLG) som hjälpte mig ta bort en glasaktig yta från de övre registren. Jag hade fått låna en cd-spelare av honom ett tag och den lät rent ut sagt överjävligt bra, tycker jag! På köpet fick jag lite bas och upplösning oxå. Å det till en rimlig penning. Det som kan göra mig förbannad är att det han stoppar i en cd-spelare får man inte ens i de allra dyraste maskinerna. Min cd-romläsare i jobbpc:n är av högre kvalitet än den s k transporten i min Primare. Tror f-n det låter sämre oxå. Å där nånstans tror jag att problemet finns: Det finns bra grejjer men när folk (ignatz inräknad!!!) köper fina livsstilsprodukter med mediokert inre för dyra pengar, varför ska då tillverkarna bygga dyrt? Då skulle man ju tjäna mindre! Det är klart att SACD och andra, nya format inte kommer att ha samma svagheter, då skulle ju marknaden försvinna! Ha en skön sommar, alla! Nu börjar min!! |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 17:49:18
|
Apråpå tweaks, ytterligare en löjlig test, jag täckte för tvrutan i mitten och fokuseringen ökade på musiken.
Kan någon förklara detta, eller är det en villa? |
Bravo  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 18:58:31
|
Bravo: När det är nog bara så att du får lite mer dämpning i närheten av högtalarna och det är det som gör att det blir bättre... Men sen kan det vara så att tidigare hadde du reflekser som gav en mer ofocuserad ljudbild... Själv har jag funderat på att möblera om lite hemma och faktiskt sätta tvn mellan högtalarna, men jag har tvekat för jag inbillar mig att det blir sämre ljud än om jag har luft emmelan som det är nu..Men vad gör man, rummet är ju bara så strot och vill man ha in nya möbler så blir det att möblera om lite... |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 19:18:08
|
MartinH, det skulle vara mycket intressant med en rapport framöver. Nu är jag visserligen själv helt fast i kolfiberracet men det hindrar ju inte att man är nyfiken på andra produkter. Har följt Shun Mook i Stereophile genom åren och det är goda omdömen som gäller. Sen är dom ju så frestande läckra!   |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 19:20:48
|
Jo det ska jag fixa.. Och det skulle vara kul och se vad deras skivpuck kan göra för en enklare Rega,Roksan,Pro-Ject spelare.. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 23:00:03
|
Jag är extra nyfiken på rumsakustikprodukterna. Svanå är ju inte några skönheter direkt. |
Bravo  |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 23:39:49
|
Apropå löjliga men fungerande tweaks. 
Då jag länge hört att enklare och lättare cd-spelare skulle må bra av att tyngas ned några kilo så fick jag lust att prova detta på min, i sovrummet, stående Sony xb-940.
Först la jag en trave volymer från serien "Wings of Fame" mitt på spelaren, intrycket blev då blandat, dvs både bättre och sämre.
Ett nytt försök att istället lägga dem jämt över hela ytan visade ock sig vara lyckat. Detaljeringsgraden och instrumentseparation ökade, röster och instrument fick mera kropp och basen blev mera distinkt.
Ska vi gissa att spelaren är för lätt och då vibrerar av den rörliga mekaniken och att tyngderna gör att den helt enkelt blir stabilare. |
Bravo  |
 |
|
Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 01:16:06
|
Jag tror själv "tyvärr" det är själva 16/44.1 systemet som inte är tillräckligt bra. Har hört samma onaturliga klang, lite kalla ljud och framförallt så känns det som det är något som stänger inne musiken, som den är i en ballong eller något. Skulle vara trevligt att lyssna hemma hos Timbre hur RIKTIG SACD låter, det kan vara rätt vägen ut ur detta.
Allt detta är bara MIN åsikt såklart  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 01:28:37
|
Jo SACD är ett klart steg framåt från vanlig cd, men som med cd så kan det krävas bra grejer för att verkligen se vad formatet kan prestera... Man kan inte få fram allt vad systemet kan med en Pioneer spelare eller nån enklare spelare för 10000:-, det krävs bättre grejer..
Det är ju samma sak med cdspelare, ingen tror väll att en spelare för 10-20000:- är den ultimata cdspelaren och att den kan plocka fram alla möjligheter med cd ?? |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 01:51:50
|
Nej "MartinH" de flesta inser nog att det behövs så bra grejor som möjligt för att få ut det mesta möjliga.
Det är bara 2 fel.
1. Om så är fallet att inte ens mellanprisapparater låter speciellt mycket bättre då faller hela idén med bättre ljud åt folket i mer normala prisklasser. Alla, fullt förståeligt för övrigt, har inte den ekonomi och det intresse som krävs för att lägga ned alla dessa pengar även om de i sig gärna vill ha lite bättre ljud. Då är det ju mer än någonsin en mjölkko för licensinnehavarna, dvs. man säljer en förbättring med mördande reklam som egentligen inte finns. Då blir ju Sonys satsning fullständigt begriplig tyvärr.
2. Som jag har sagt tidigare så tycker jag att denna effekt hänger med i alla de format jag hört hitills, vilket får mig att fråga mig om det finns en "dold" felkälla, dvs. själva mediet. Diverse tweaks, speciellt med själva skivan, har för mig fått det kliniska ljudet att bli betydligt mer analogt, vilket visar att det med största sannolikhet finns ett problem med mediet, avläsningen och överföringen som då är generell för alla formaten, även om påverkan kan vara olika stor från skiva till skiva och från format till format. De sista har jag ännu inte prövat på allvar pga. bristande resurser, läs tillräckligt många nyformatskivor. Det är alltså fullt möjligt att problemet är mindre i nyformaten men likväl finns det där av det jag hört hitills. Vore nyformaten perfekta skulle jag inte reagera alls eller hur? |
Bravo  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 02:32:16
|
Självklart är inte de nya formaten perfekta..Var cd det när det kom ?? Och det är det inte ännu... Fördelelen med de nya formaten tycker jag inte ligger i att man har en ny skiva som kan innehålla mycket mer information, utan i inspelningledet med möjligheter att kunna göra bättre inspelningar (DSD) som kan ge bättre skivor även för det "gamla" cdformatet.
Sen kan man ju oxå tänka om att nu så många tweaks kan förbättra återgivningen kanske inte säger så mycket om cdmediet som sådant, utan mer om den mekanik som finns för att läsa av mediet.. Varför har inte den mekaniska utvecklingen gått framåt lika fort som den digitala ?? Jag tror att om man skulle börja lägga ner lite mer krut på att få fram bättre mekaniker och osv i spelarna så skulle nog cdmediet kunna fortleva ett bra tag till med god framgång.
Man har nog oxå fått lite för stora förhoppningar på SACD/DVD-A, att det ska ge jätteförbättringar på alla spelare direkt och att tekniken ska gå att implementera den i billigare spelare med gott resultat på ganska kort tid. Titta bara på hur lång tid det tog innan cdmediet blev bra i de billigare produkterna. Visst kommer det nog att gå fortare men det kommer ta tid och vi är inte där än. SACD har inte kommit ner i någorlunda billagre spelare förren för ugngefär 1-2 år sen, cdmediet har funnits i över 20 år nu !!! Och sen så har man nu oxå ett formatkrig som jag tror hindrar utvecklingen till viss del.
Så jag tycker vi ska ge det lite tid och se vad som kommer i slutet av året och i början av nästa ( tex. till CES-04 )..
Men som du säger så finns det brister i medierna, det finns brister i alla medier på alla typer av tekniker..så detta är inte nått som är exklusivt för hifi. Sen så är många av de nya SACD skivorna rena kopieringar av gammla mastringar som kan vara hur dåliga som helst.Men många tror nog att bara för att det finns på en SACD skiva så ska kvaliten ha skjutit i höjden, nästan så man tror att det ska kunna bli bättre än mastern ?!?! Men det roliga i det hela är just dessa små tweak som kan göra att man får en ljudförbätring, och att dom oftast är ganska billiga..*L*
/Martin |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 03:50:22
|
Hej igen Martin! 
Nej cdskivan var absolut inte perfekt när den kom, men den lanserades som det perfekta och slutgiltiga ljudupplevelsen, dvs. precis samma lansering i stort sett som används idag för de nya medierna.
Givetvis håller jag absolut med dig om att det finns mer att göra tekniskt både åt medierna och mekaniken, det är ju det jag säger när jag pekar på att enklare tweakar kan förbättra ljudet tom. dramatiskt i vissa fall framförallt om man ser till den ringa investeringskostnaden.
Däremot frågan om de nya medierna fyller någon funktion när bolagen inte ens utnyttjar cdskivan fullt ut kvarstår ju. Att ge ut gamla sunkiga inspelningar i nytt format i stället för att utnyttja det nya mediernas potensial är ju inte något lovande tecken, det liknar snarare att skjuta sig i foten. Minst sagt är det ytterst kortsiktigt tänkande.
Formatkriget gör ju att det dessutom är fullständigt hopplöst att göra någon kvalitetssatsning på något nytt format, då man inte vet vilket som vinner eller om svaret blir ett helt nytt format.
Jag tror att ett nytt medium kommer, men då med ljud och bild integrerat i samma format. Sedan är det upp till konsumenten att köpa enbart en ljudskiva eller att välja en inspelning med film. Flera format och flera olika apparater tror jag inte på, tänk bara på VHS visavi Betamaxstriden.
Under tiden finns det som sagt muycket som kan göras utav de vanliga cdskivorna med lite billiga tweaks.  |
Bravo  |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/07/14 : 12:52:22
|
MartinH, vad är det för produkter för akustikregelering? |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|