HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd m.fl format, ett bristande medium?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/14 :  19:43:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Knoppen: Om du menar de jag pratade om lite tidigare så är den från en firma som heter Shun Mook, dom jobbar med puckar av ebenholtsträ som man kan använda på flera olika produkter och till rumsakustik ( men då felra sittande i rader på antingen stativ eller hållare.. Dom jobbar med att eliminera vibrationer och ståendevågor, man har peuckarna med fibrerna i lite olika riktningar i puckarna och när man har dom i rum så har man dom satta på en rad, med dom vridna åt lite olika håll..

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/14 :  22:22:31  Show Profile Send Timbre a Private Message

Knoppen, du märker ju genast att det här ser lovande ut...

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/15 :  15:06:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ok ha-ha, då förstår jag. Då är det ytterligare en sådan bull-shitdiffusorprodukt.

Nu har jag kollat på deras hemsida. Det var länge sedan jag hörde talas om en tillnärmelsevis lika dum produkt. Så dum så att den är komisk.

Självklart har den en viss inverkan på ljudfältet i ett rum, men den är alldeles för liten. Vanliga objekt i rummet kommer att ge en långt större diffuserande verkan, t ex några blommor.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/15 :  15:18:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det självklara svaret som du redan räknat ut. Eller hur Timbre?
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/07/15 :  15:21:02  Show Profile Send Conan a Private Message
Säg inte det, Knoppen! Specialbehandlad ebenholts vriden i rätt fiberriktning kanske upphäver naturlagarna...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/15 :  15:22:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla med killarna på Ljudmakarn..dom fick en demo av produkterna för ett tag sen och var mer än övertygade..

Det är alltid lätt att avfärda saker man inte testat för att de verkar lite annorlunda..
" Man är ofta rädd för det man inte förstår.." var det en vis man som sa en gång...

Och dina åsikter Knoppen är väll inte lag i världen heller ?!?! Sen att deras hemsida är inte den bästa i världen det kan jag hålla med om, men grejerna fungerar..det är ett faktum efter de tester som gjorts...
Sen så ska man inte bara ha två tre stycken om man ska få nån effekt i ett rum..utan det krävs lite fler än så..och som du vet så kan rum vara väldigt olika, och väldigt små förändringar kan på verka på väldigt olika sätt.. Jag säger inte att deras produkter gör underverk överallt ( det gör dom själva inte heller..), men för vissa användare kan det göra stora förbättringar...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/15 :  16:04:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
MartinH, jag skulle gärna prova dem.

Ditt citat,
" Man är ofta rädd för det man inte förstår.." var det en vis man som sa en gång...,
hoppar jag över att läsa.

Man kan ju hänga upp såna där lite här och var, ska man ha den önskade diffusiteten lär det kosta någon halv mille* eller så..., inte mig emot. Det är var och ens eget beslut att slänga pengar i sjön.

* jag antar att några såna puckar kostar 500 - 1000 kronor.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/15 :  16:18:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Digitalt gnissel har jag inte hört på min egen anläggning. Dess brist torde vara att den är lite för mjuk snarare. När jag har lyssnat på dyrare cd-spelare, CD 12 undantaget så har hårdheten ökat. Verkar ha med digitalfiltreringen att göra. SACD är också mjukare i karaktären. Men då ska man ha i åtanke att det var Linn Unidisk jag lyssnade på.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:21:56  Show Profile Send Timbre a Private Message

Som avkopplingsanordning till elektronik har dom faktiskt fått mycket lovord i Stereophile. Som rumsakustiska hjälpmedel har jag inte hittat någon rapport ännu.
Skulle va´ spännande att testa...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/15 :  19:54:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
När det gäller tweaks inklusive diffusorer mm av liknande slag, har jag slutat att ha några åsikter överhuvudtaget. Jag har varit väldigt skeptisk till det mesta av rent rationella skäl, men oftast har jag fått ge mig då de flesta tweaks tycks fungera i högre eller mindre grad.

En annan fråga är ju om de är tillräckligt bra för att motivera sitt pris, det kan ju verkligen diskuteras, ty från början var väl tweaks något nästan gratis, men är trots allt en annan fråga.

Därför "Knoppen" kan jag verkligen förstå din skepsis, men jag skulle akta mig för att avfärda allt utan att ha lyssnat, det kan så lätt bli fel. Men det är ju alltid roligt att kasta lite ved på brasan.

MVH

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000