HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effekt/känslighet - känslig fråga eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/10 :  23:19:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

?
du menar att det inte finns högtalare med 90db känslighet? eller över?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/10 :  23:38:41  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag använder både högtalare som har hög känslighet och kraftfulla slutsteg. Det tycker jag fungerar utmärkt

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/10 :  23:41:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Joakim, det finns det visst !! Jag har ett antal exempel om du vill veta...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/10 :  23:43:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tror Jocke har fattat nu Eller är det någon mer som vill säga att det finns

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/07/10 :  23:43:21  Show Profile Send AndersB a Private Message
Timbre

Du som har hört/kört exklusiva högtalare med hög verkningsgrad med (antagligen)exklusiva stärkare- är du av uppfattningen att de kräver mycket effekt eller funkar det med under 100 watt?

Noob
Tack för synpunkterna! Vad gäller effekt/db-sambandet gäller det också kvalitativa aspekter på återgivningen, dvs att x antal db(känslighet) kräver y (effekt) för att funka eller är det så att det ofta (alltid) låter bättre ju mer effekt du har?

Bjorn, Martin H
tack för synpunkterna

Marens
Sant är att vissa högtalare dyker djupt trots hyfsat hög känslighet, vilket gör dem relativt svårdrivna och då blir de ju ett fall för "högeffektarna" trots en skenbar lättdrivenhet...

Fortfarande undrar jag dock varför tillverkare av högtalare inte bryr sig om känsligheten (lättdrivenheten) mera?

Anders
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/11 :  00:14:14  Show Profile Send marens a Private Message
AndersK: Som sagt det blir kompromisser när man eftersträvar hög känslighet. Ta lowther som exempel(förlåt alla som lyssnar på och tycker bra om lowther högtalare), hornhögtalare med klar karaktär på ljudet, hög distorsion, dålig spridning och x-max på en halv millimeter eller nåt sånt, det är inte bra. Spelar man en baston så får den inte vara många milliwatt innan hela ljudet börjar dista.

Annars får man gå "JBL" eller PA approachen. Enorma högtalare som kostar hur mycket som helst i komponenter och byggkostnad och det är ändå mycket svårt att få ljudet detaljerat och med bra spridning. Ibland går det ganska bra om man har lite knep, exempel intelligent sounds nya PA system, som skulle funka rätt bra som hifi egentligen.

Annars är det många element som gäller, vilket också ofta ställer till med spridningsproblem.

Ska man ha en mindre högtalare (alltså mindre än 100 liter) som går att möblera in i ett vardagsrum på ett snyggt och praktiskt sätt utan att man behöver vara rädd för att bjuda hem folk, så är parametern man får minska på känslighet helt enkelt. Det är relativt överkomligt eftersom det finns så pass bra förstärkare.

Lättdrivenhet är en annan sak, där kan jag hålla med faktiskt, vissa högtalare verkar vara onödigt svårdrivna. Fast högre impedans kan ofta betyda lägre känslighet också, så där finns ett motsatsförhållande också. Det är inte mycket man får "gratis" liksom.

Edited by - marens on 2003/07/11 00:35:30
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/11 :  00:26:47  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Mina Jm Lab Utopior har runt 94dbs känslighet. Gick med lätthet att driva dem med en Linn Classic (eller med K?)... dock så driver min Accuphase E406 dem ännu lättare/bättre... ett Advantage S150 med ännu mer släng i dynamiken/kraften. Har inte hunnit testa Grendel ännu.. men jag skulle tro att de får Ännu mer kontroll över Utopiorna. Med andra ord.. jag tar gärna en jäkla massa Watt.. så länge det låter bra!!

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/07/11 :  00:33:03  Show Profile Send marens a Private Message
Neodynium, de är stora.. och dyra...

Skulle de varit mindre hade man säkert fått kompromissa t ex med djupbasen eller något annat.

Hur som helst. Ska man göra mindre högtalare som inte tar så mycket plats men ändå har bra och djup bas så är det känsligheten som går ner.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/11 :  00:36:55  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jo.. det är iof sant!

Ang Linn Classic... Vi körde en 16k stärkare.. med linns egna 20:- per meter kabel och en relativt billig rca kabel (A.Z. Wow) med ett par 230k högtalare!! Vi blev djupt imponerade av Linnen... vilket stamp den har... och det bästa... den var ruskigt neutral!! Rätt kul test var det..

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/11 :  00:45:33  Show Profile Send n00b a Private Message
Puh.... tack äntligen några som förtsog. Jag började känna mig väldigt ensam ett tag =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/11 :  00:46:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tar vilken förstärkare som helst, bara det låter bra på den musiken jag spelar och med den volymen jag spelar... Och sen så spelar det ingen roll om den har 30 eller 300 watt per kanal. Det är slutresultatet som räknas !!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/11 :  00:48:45  Show Profile Send n00b a Private Message
MartinH....

Men slutresultatet blir sälla lika bra med en klen stärkare.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/11 :  00:55:00  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Beror ju på storleken på rummet också... inte så lätt för en pytte liten triod stärkare att fylla ut ett 70kvm stort rum (exempelvis med ett par Utopior).

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/11 :  01:03:47  Show Profile Send matson a Private Message

Känslighet är en sak. Lyssningsavstånd en annan.

Om en högtalare anges ha en känslighet på 90 dB/meter(1 watt) så innebär det vid stereolyssning att känsligheten är 96 dB.

Men.

Om man då samtidigt sitter ca 4 meter från högtalarna så kan vi räkna med ett ljudtryck på ca 86 dB/1 watt(om avståndet är 2 meter har vi endast tappat ca 5,5dB(om vi är i ett normalt rum).

Detta är lite intressant då det innebär att om vi sitter 4 meter från högtalarna behövs 4 ggr så mycket förstärkarkraft som vid 2 meters lyssningsavstånd.(Om 60 watt räcker till vid 2 meter så räcker 250 till vid 4 meter)

Normal lyssningsnivå är mellan 70 och 80 dB och om man vill ha ett "headroom" på ca 25 dB så är det väl ändå en rätt smal sak att räkna ut vilken effekt som behövs!

Mvh/Mats - med semesteröl i kroppen

Mvh
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/11 :  02:48:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Puhhh, det är mycket man inte vet "matson" men det motsäger ju inte tesen precis om att lite extra effekt aldrig är ur vägen.

Bravo
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/07/11 :  06:05:49  Show Profile Send joakim a Private Message
Hävdar fortfarande att det inte finns ngn högtalare som har 90 db i känslighet ... i varje fall om ni inte specar lite mer vad ni menar med känslighet... för den siffra ni pratar om ... ja den den kan man mäta lite hur man vill...
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/07/11 :  06:23:51  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Några av oss kör Fiat, andra Volvo, några Mercedes.

Alla kommer fram fast på olika sätt.

Jag sålde en Linn LP12 till en kille för ett par år sedan. Han hade en anläggning bestående av en gammal Naim stärkare samt ett par Linn Kan + då vinyl. Han hävdade att detta var den ultimata anläggningen (med LP12:an förstås) Det finns rätt många som är sålda på denna kombination.

Fast när jag var där körde han bara tre-instrument jazz. Det lät bra. Vismusik skulle också låta ok på den anläggnigen. Däremot kan en sådan anläggning aldrig klara komplex musik på det sätt jag vill. Klassiskt med stor ensamble eller typ hårdrocksopera eller varför inte punk. Då behövs det KRÄM. Även om den dagen då jag lyssnar intensivt till punk aldrig lär komma

Innerst inne drömmer vi väl alla om en F1 bil eller åtminstone en Rolls.....

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/07/11 10:05:06
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/11 :  08:18:13  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ett problem som kan uppstå i kombinationen hög verkningsgrad/många watt, är att det inte är tyst när det skall vara tyst.
Ju högre verkningsgrad, ju känsligare för elektroniken.
Alla elektroniktillverkare har inte löst detta fullt ut.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:31:48  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Timbre.. är det tyst nu? Aka A-50V blocken + nya försteget!

Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:32:17  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Helt plötsligt brakar hela orkestern lös i ett rungande cresendo på ca 25 dB över din tidigare lyssningsnivå. Nu behöver du lite knappt 400W för att inte din förstärkare skall komprimera det dynamiska förloppet

Så talar en Krell-säljare! (OBS: Skämt!)
En annan sak man kan tänka på angående detta
statement är: att om du bara lyssnar på vanliga
komprimerade pop/rock-plattor så avviker knappast
det dynamiska förloppet med några 25 dB, alltså
klarar man sig med vilken klent byggd förstärkare
som helst.

Edit! Timbre, har du bytt ut Classé mot Accuphase

Edited by - Hotspur on 2003/07/11 11:34:15
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:37:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Man ska ha så lite watt som man kan klara sig med, vissa behöver 1000 vissa behöver 20, att ha effekt man aldrig uttnyttjar är dumt. Den är nämligen mycket svårare att bygga välljudande stora steg än små (ett välkänt faktum).

Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/07/11 :  14:59:01  Show Profile Send AndersB a Private Message
Tack för alla synpunkter mina herrar!

För att sammanfatta bör jag alltså inför framtida högtalaruppgraderingar betänka:

1. Att kliva upp i frysboxvärlden och få hiskeliga mängder effekt- bra för de flesta högtalare.
2. Att vara nöjd med den integrerade tegelsten (Cyrus 8) jag har och undvika alltför okänsliga högtalare.
3. Att välja högtalare med bra känslighet, helst över 89 db och inte för stora impedansdalar,
och köra med integrerade stärkare av utmärkt kvalitet (dvs nuvarande). Dessutom kan man kanske biampa för framtida bruk.

Med nuvarande ekonomi och vardagsrum, resp. blivande fru låter alternativ 3 som en vinnare!

Anders
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/11 :  15:20:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej Rydberg!

Naturligtvis skall man inte ha en massa onödiga watt, frågan är bara vad som man referrar till som onödigt.
Lite extra kraft är oftast inte onödigt om du har skivor med bra dynamik.

Bravo
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/11 :  16:00:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nej du har rätt, allt annat lika är det bättre med färre utgångstransistorer. Jag menade bara att man ska ransaka sig själv ,hur mycket effekt man behöver?. Vissa behöver inte så mycket och då kan man ju betala för bättre ljud istället för effekt, extra watt är ju onödigt (då menar jag utöver dynamiska passager för de ska ju förstärkaren klara). Min förstärkare är på 100 stabila watt, jag klarar mig. Knoppen har en helt annan anläggning och behöver betydligt mer, han tycker ju dessutom om att spela högt.

Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/07/11 :  18:50:53  Show Profile Send zip a Private Message
Matson: Tolkar jag ditt inlägg ovan rätt om jag kommer fram till följande: om man har två högtalare med en känslighet på 90 dB så blir de totala ljudtrycket vid 1w och 1 meter 96 dB...

...eller är jag helt ute och cyklar? Det har hänt förr och kommer säkert att hända igen

Kan också passa på att fråga hur man räknar ut hur mycket dB man tappar vid ett visst avstånd, jag lyckades inte riktigt komma på hur det fungerar när jag läste ditt inlägg

Edited by - zip on 2003/07/11 18:59:03
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000