Author |
Topic  |
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 23:50:43
|
Så har jag kickat igång mina 50-wattare. På displayen anges effektnivån med siffror och man kan ställa in så att maximalt uttagen effekt för respektive kanal ligger kvar tills den blir överskriden. Två timmars lyssning på för mig normal, nästan försiktig lyssningsnivå gav ett maxuttag på 57 watt på ena kanalen över ett par högtalare med 92dBs känslighet. Det var inga bastrummor som gav den effekttoppen utan ett pianoanslag av Joe Sample. Inte speciellt högt men jösses vad det rörde på sig... Från tidigare 32 watt rakt på 57! Blev själv överraskad av att en ganska gles jazzsoul kan tvinga fram sådana effekttoppar vid denna relativt "lugna" lyssningsnivå.
Förstärkare kan nog aldrig bli för starka... |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 23:58:02
|
Problemet är nog att effektbehovet sticker iväg logaritmiskt. Vi kanske skulle ha en logaritmisk effekangivelse med. Skillnaden mellan 50, 100 och 200W är inte stor i ljudtryck sett men på papperet kan den tyckas stor. Även på prislappen. |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 00:05:34
|
Ja och oftast handlar det väl om ytterst korta, energirika transientförlopp. Vill man få med dom i sin helhet är det nog bara att acceptera ryggskottet och samtidigt lätta på lädret. |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 00:08:26
|
Härligt att någon äntligen förstår.....
Känndes som att folk trodde jag satt och ljög ett tag =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 00:41:56
|
Men om det nu var så, så skulle det aldrig gå att få ut nån ljudkvalitet av en förstärkare på låt oss säga 30 watt, och aldrig ur en rörförstärkare på en 10-15 triodwatt ?!?
Och nej n00b du ljuger inte, jag kan självklart hålla med om att ett större steg kan klara en svår högtalare bättre ( och även en lättare ), men det behöver inte betyda att det låter bättre för det.. Och för mig så är ljudkvaliten det som är det viktigaste i en musikanläggning.. |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 01:05:14
|
Vi har inte diskuterat ljudkvalitet i någon stor utsträckning.
En sak med ljudkvalitet är att det aldrig aldrig klipper ! ! !
Det finns väldigt bra starka förstärkare så jag ser inte en anledning att nöja mig med en klen.
Och för mig räcker det inte med en klen rörstärkare tyvärr. Men du ser timbre fick ju sin rörstärkare som jag säkert tror är av väldigt bra kvalitet att klippa. Då säkert inte en jättehörbar klippning men helt säkert mätbar.
//jonas |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 01:07:43
|
MartinH Allt är nog relativt. Beror på hur högt man spelar. Jag tycker att mina 8 triodwatt kan spela högt men någon annan kanske uppfattar det som en fjärt i motvind. Jag har byggt mina steg så dom lever ut dynamiskt. Det kompenserar i viss mån effektbehovet. Det låter högt utan att jag drar på. Ibland kan det vara störande. Om man diskuterar med någon och stereon är igång så tar den nästan kommandot och det blir svårt att snacka. Den dynamiska känslan plockar fram detaljer och nyanser. Jag lyssnar just nu på körmusik från SR P2. Mycket bra och nyanserat. P2 är alla tiders. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 01:11:45
|
n00b Det verkar som du har en konflikt med dig själv. Jag tycker att lösningen är mycket enkel. Skaffa dig en stark förstärkare så slipper du klippet.
|
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 02:07:39
|
Flint...
Är det mig vi diskuterar ???
Jag hade stark förstärkare eller vart vill du komma ???
Tyvärr utan stärkare just nu men klart att det blir en stark stärkare igen. Kan bara inte fatta varför det är relevant ??? Vi har väl inte diskuterat vad jag skall köpa eller vad jag har ???
//jonas |
Edited by - n00b on 2003/07/12 02:08:53 |
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 04:34:39
|
det här börjar likna en ringdans!  |
Bravo  |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 09:03:49
|
En ringdans i morgondimmor... 
Jag måste nog förtydliga mig lite, n00b. Det handlar inte om rörförstärkare utan om transistorburkar i 50-kilosklassen med resurser, så ingenting har klippt överhuvudtaget. Det var en ny erfarenhet att kunna studera effektuttaget i exakt wattangivelse per kanal under en lyssningsomgång. Att få rött på svart så att säga. Hade aldrig förväntat mig att det skulle sticka upp över 50 watt på stillsam volym och 92dBs verkningsgrad. Tänker inte försöka få till en hörbar klippning... |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 10:49:28
|
Timbre...
Oh då är jag med =))
Jag antog att det var några stora as till rörprylar du körde men där ser man. Man behöver mer effekt än man kan tro iaf mycket mycket mer ofta.
Synd att man inte har råd med runt 1kw som ger bra ner till 1ohm iaf och samtidigt ett bra bygge =))
//jonas |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 10:56:44
|
Btw.. jag tror detta är en av anledningarna att NAD208 är populär av vissa då den kan ge en bra bit över 1kw i topparna bryggad, Men då gäller det att man inte har högtalare som går ner under 2ohm.
Själv är jag inte direkt stor NAD eller Rotelfan men gjärna vincent =)
Men skulle jag ha råd så skulle inte GamuT:s eller Simaudios fetaste vara fel, men det lär nog dröja väldigt länge innan jag har något åt det hållet =( Det får bli starka brystonsteg med ultralåg dist istället.
//jonas |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 11:26:58
|
Ja, Gamut är mumma "n00b", jag lovar.  |
Bravo  |
 |
|
Pass
Member

92 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 15:30:15
|
OK, min kommentar kommer här litet sent.
Bjorn skrev tidigare: "Med en förstärkare på 30W kan inte det genomsnittliga effektuttaget vara högre än 0,1W för att förstärkaren skall klara det cresendo som beskrivs. Med en högtalare med en känslighet på 90dB, ger det ett genomsnittligt ljudtryck på 80 dB om du sitter på en meters avstånd från högtalaren, (man mäter normalt känsligheten på en meters avstånd). Sitter du 2 meter från högtalaren har du tappat ytterligare 6 dB i ljudtryck, alltså har du en ljudnivå kvar motsvarande lite över normal samtalston."
Nu är jag inte teoretiker, utan litar skamligt nog till mina öron. Min stärkare ger just 30 watt i 8 ohm, och jag sitter ca 2 meter från hötalarna (88 db). Kan dock försäkra att den påstådda slutsatsen att jag med detta inte skulle kunna spela högre än normal samtalston, helt enkelt är falsk! Jag kan utan problem spela så högt att man måste skrika till varandra för att göra sig hörd i lyssningsrummet. Och detta sker utan klipp eller distortion. Att försäljare av hifiutrustning gärna framhåller vikten av stora, tunga, och dyra slutsteg, är helt logiskt. Visst, jag skulle inte alls säga nej till ett slutsteg på 200 watt i ren klass A. Men detta kostar (inte minst i ström!). Därför bör man, som Rydberg riktigt påpekar, själv ransaka hur mycket effekt man behöver. (Rydberg har även rätt i att mindre förstärkare oftast har en högre ljudkvalitet, på grund av färre effekttrissor och mindre behov av att kritiskt matcha dessa.) Slutsats: lyssna själv och gör en bedömning; fråga dig själv varför inte alla audiofiler kör på, exempelvis, Rotels största slutsteg. Den ger ju en helsikes massa watt och ström - men hur bra låter den!? |
Det finns inga genvägar... |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 15:41:31
|
Simaudio är bra, vet inte varför men de lever en ganska undanskymd tillvaro i Sverige, och nu när dollarn sjunkit borde Simaudio vara ännu mer intressant. Sim jämförs ju med de stora märkena i resten av världen så jag tycker fler borde testa Simaudio. Jag har själv en stärkare från Sim. Jaja kanske de inte är tillräckligt med status eller inne att äga Sim, vad vet jag . |
 |
|
zip
Member

117 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 16:22:35
|
Om man har två ljudkällor (två högtalare) så blir väl ljudtrycket vid lyssningspositionen högre än om man bara har en? Och i så fall så måste man lju börja räkna aningen högre än högtalarens känslighet, jag misstänker att de flesta här anväder två högtalare? 
Skulle forfarande vara intressant att veta hur man räknar ut hur många dB man tappar vid ett visst avstånd från ljudkällan...någon här borde väl veta hur det går till 
Detta kan ju också vara intressant när man pratar om dB och så (citatet gäller indrustribuller): "Vid 85-90 dBA kan samtal uppfattas bara med skrikande röst på någon decimeters avstånd"
Och sen så kan det ju faktiskt vara rätt bra om förstärkaren klipper så minskar man risken för tinnitus  |
Edited by - zip on 2003/07/12 16:39:05 |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 18:33:41
|
Eftersom jag sitter nöjd med en förstärkare som bara ger 140W vid 8 ohm och mina högtalare har en känslighet på ungerfär 92dB och jag aldrig känner att jag är i närheten av klippning måste jag fundera lite över watt kontra ljudtryck. För det försa har jag för mig att en förstärkares effekt mäts ganska enkelt vid 1kHz, rätta mig om jag har fel. Som ni vet är jag inbiten anhängare av Naim och har därför jämfört dem en hel del. Skillnaden mellan ett gammal 250-slutsteg och ett par monoblock av modell 135 är 5w i yteffekt. Tittar man på nätdelen är den i stereoslutsteget kapabel att lämna 400VA transient medan monoblocken har varsin på 500VA. Skillnaden mellan dessa förstärkare känns mycket stor och monoblocken känns betydligt kraftfullare. Kan detta bero på att nätdelen skiljer så mycket och att bara säga att watt är watt är lite missvisande och förenklat? Jag har upplevt att ett byta till ett bättre försteg med bibehållet slutsteg gör att det går att spela högre utan att obehag uppstår, hur går detta att förklara om det inte handlar om klippning? Ett pianostycke är otroligt utslagsgivande på förmågan att spela dynamiskt och högt och trots mitt lilla slutsteg har jag aldrig haft problem att spela grishögt när jag vill lyssna på "Hammerklavier" i angränsande rum. Jag får för mig att wattangivelse och förmågan till transienter inte är liktydigt.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 18:57:28
|
Erik: det bör väl vara så att effekten inte säger hur slutsteget uppför sig vid riktig belastning, dvs med högtalare anslutna och krävande musik. Jag har en Simaudio i-3 med Revel M20 högtalare och när jag spelar min senaste favoritskiva (Liszt pianomusik) låter det så dynamiskt och trovärdigt att man säkert skulle tro att den är kraftigare än de 100W i 8 ohm den är specad till. Som alltid: specifikationer säger bara lite men lyssna säger klart mer. |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 22:09:08
|
Tjena Zip!
Dom som kan något är väl på semester eller avstängda.....
Du tappar 3dB per meter(men det sker ett litet tillskott på grund av rummet så lägg på 1 dB på den korrekta känsligheten(vilken inte brukar så hög som tillverkare anger)), tills du är ca 5 meter från högtalaren då "minskar minskningen" . Sen beror det också på vilka frekvenser det handlar om också egentligen då basen inte dämpas lika mycket som övriga register....
Ja, ljudtrycket ökar med 6 dB vid stereolyssning.
|
Mvh |
 |
|
zip
Member

117 Posts |
Posted - 2003/07/12 : 22:49:32
|
Matson: Eftersom man mäter känsligheten 1 meter från högtalarna så borde väl avstånden i ditt exempel tidigare vara 5 respektive 3 meter? Jag får det inte riktigt att gå ihop annars...? Fast jag borde kanske helt enkelt gå hem och sova isället  |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 00:20:31
|
Den som prioriterar antalet watt högre än ljudkvalitén är som jag ser det kvar på Siba- och Cerwin Vega-stadiet. Att köpa riktigt många watt med bibehållen hög ljudkvalitet är förunnat ett fåtal med tjocka hifi-plånböcker. För oss andra med mer "normal" budget tror jag bara att watt-jakten leder helt fel d v s till mindre välljud. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/13 : 01:51:40
|
Ja tyvärr måste de flesta av oss kompromissa och då gäller det att hitta den balans som är bäst. |
Bravo  |
 |
|
Topic  |
|