HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effekt/känslighet - känslig fråga eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/13 :  02:54:13  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan nog hålla med snutten lite om att Simaudio är ett märke som fler borde få pröva.. Dom är både Snygga, Väljudande, Kraftiga och har en byggkvalitet som slår det mesta på marknaden idag !! Tung kvalitetshifi från Kanada...

www.simaudio.com
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/13 :  07:55:27  Show Profile Send n00b a Private Message
För att bara säga det en gång till.....

Det är inte många som prioriterar watt före ljudkval, men helt klart spelar det med i ett val av stärkare.

Missförstå mig rätt jag kör inte stora PA-steg men jag väljer ofta en stark före en klen.... oftast (inte alltid)!!!

Jag tycker tex att vincents 991 är otroligt fina som jag säker sagt innan. Men Brystons supersteg är nog i en klass för sig för sitt pris. Dom har ju otroligt låg dist om inte annat =))

btw.... simaudios feta prylar är inte att leka med, precis som annat folk sagt.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/07/13 07:56:35
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/13 :  09:31:28  Show Profile Send matson a Private Message
Hej Zip!
Så här skrev jag i mitt exempel:
quote:
Om man då samtidigt sitter ca 4 meter från högtalarna så kan vi räkna med ett ljudtryck på ca 86 dB/1 watt(om avståndet är 2 meter har vi endast tappat ca 5,5dB(om vi är i ett normalt rum).

En högtalare hade känsligheten 90dB/m. Eftersom det är stereo vi håller på med så ger 2 högtalare som spelar i fas en ökning på 6 dB.

Har vi ett lyssningsavstånd på 1 meter så är alltså känsligheten 96dB/högtalarpar.

Backar vi 1 meter till så sjunker känsligheten till 93 och ännu en meter bakåt gör att vi tappar ytterligare 3 dB osv...

För att knyta an till vad jag skrev i mitt första inlägg där ett avstånd på 4 meter skulle ge ljudtryck på 86dB, så åsyftas här följande:
Ett högtalarpar ger 96dB, 4 meters avstånd ger en minskning på 12dB och rummet ger ett tillskott på ca 2 dB. Summa = 86dB

Mvh/Mats

Mvh
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/13 :  09:43:38  Show Profile Send Flint a Private Message
matson
Inverkar inte rummets egenskaper? Reflexer och dämpning. Gäller inte din din tes direktljudet vid döddämpat rum?

Edited by - Flint on 2003/07/13 09:51:45
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/13 :  11:54:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
3dB per meter gäller bara inom ett snävt avståndsintervall... typ vid 3m eller så. Då får man nästan 3dB minus om man flyttar sig till 4m (men inte helt) och ungefär 3dB plus om man flyttar sig till 2m. Det normala är annars att man räkanr att en avståndsfördubbling ger en minskning med 6dB (oaktat rummet...).
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/07/13 :  16:15:26  Show Profile Send zip a Private Message
Matson:
quote:

Ett högtalarpar ger 96dB, 4 meters avstånd ger en minskning på 12dB och rummet ger ett tillskott på ca 2 dB. Summa = 86dB

Jo, det blir ju 4 meters avstånd från punkten där man mäter högtalarens känslighet (dvs en meter ifrån) och då blir ju det totala avståndet till högtalara 5 meter...eller?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/13 :  21:24:28  Show Profile Send matson a Private Message
Det är ju såklart som Nagref säger då det är en logaritmisk skala.

En fördubbling ger -6(frifält)

1m = 0dB
2m =-6dB
3m =-9,5dB
4m =-12dB

Sen tillkommer rummets tillskott som är på ca 0-2dB (mer ju längre ifrån)

Mvh/Mats

Mvh
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000