HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivtips;(texas) Blues-soul
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/16 :  21:18:24  Show Profile Send Cortez a Private Message
Vet inte riktigt vad man ska kategorisera skivan som, det är övervägande blues, lite texasblues, lite soul (med inriktining på känslan).

Plattan jag snackar om är liveinspelad, men låt Er inte avskräckas, inspelningen är näst intill perfekt, där "livekänslan" har fångats men med bibehållen ljudkvalité och frekvensomfång. Lägg dör till lite härligt "röjigt" munspelande av "Harmonica Henry".

Skivan är ruskigt bra helt enkelt, kanske någon annan som tycker likt jag(?)
Lyssnar på mycket musik, men den här plattan toppar allt än så länge.

Vem snackar jag om då? Jo, Sven Zetterbeg & The Chicago Express - Steppi'n out - Alive!

Mycket själ och känsla bakom, kombinerat med ett ruskigt tight samspel och mycket engagemang.

Köp och tacka mig sedan ;)

Mvh Cortez.

" No more chances, bye bye bye "

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/07/16 :  23:09:26  Show Profile Send svejk a Private Message
Gillar du den kolla in Smoking Joe Kubek riktigt rackarns ösig Texasblus.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/07/17 :  09:54:39  Show Profile Send JesseX a Private Message
Smokin' Joe Kubek kör ju ett riktigt fett röj med sin elgitarr. Om man ändå är inne i den svängen bör väl ändå Stevie Ray Vaughan nämnas.
Det är ju ändå han som är störst inom den här explosiva elektrifierade blues-rocken. Även Johnny Winter kan röja loss ordentligt med sin gitarr.

Min personliga favorit inom Texas-blues är Lightnin' Hopkins. Det var ju ändå han som skapade genren från början. Han är kanske inte den mest högljudde och han har inte heller det mest extrema gitarr-twanget. Känslan sitter dock där och låtmaterialet är en klass för sig. Det är annars något jag tycker ofta är en bristvara i sådan här högoktanig musik.

Öset och spelskickligheten finns ju hos många av de stora namnen inom den här genren. Att skriva texter som verkligen berör på djupet tycks dock vara svårare. Blues har förstås av tradition haft ganska enkla texter på vissa teman men det finns ju kvalitetsskillnader även där.
Texterna inom bluesmusiken är ju ett ypperligt exempel på hur små detaljer kan göra riktigt stor skillnad.

Sven Zetterberg har jag faktiskt inte hört men jag ska nog kolla upp honom. Han verkar ju vara en riktig storhet inom den svenska blues-musiken. Peps Persson går ju annars inte av för hackor. Hans skiva "Rotblos" är en riktigt trevlig upplevelse. De svenska översättningarna av blues-klassiker kan tyckas lustiga men det finns ändå någonting genuint hos musiken som gör att det fungerar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000