Author |
Topic  |
dmr
Member

222 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 14:32:34
|
Sämsta slutstegsköp: Rotel RB960BX. Platt, vass och tråkig.
Sämsta högtalarköp: Mordaunt-Short MS 5.30. Hängmatta!
Sämsta kabelköp: Tara Labs Prism CD
Edit: Hade förträngt Tara kabeln... |
Edited by - dmr on 2003/07/21 14:35:12 |
 |
|
Belindro
Member

143 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 14:58:38
|
Hej tober!
I mina öron blev det på tok för ljust och basfattigt med Blue Heaven som högtalarkabel till mina dåvarande Dynaudio Contour 1.1. Tycker inte att den plattfoten till sladd var värd det höga priset.
Jag är inte särskilt petig med kablar och tycker att skillnader mellan olika fabrikat är små (relaterat till apparatbyte, justering av rumsakustik etc), men med Blue Heaven blev missanpassningen ovanligt stark. Sedan kan det ju diskuteras om det var kabeln som var oneutral eller om anläggningen och/eller rum bidrog till den otrevligt ljusa klangbalansen. Men jag när bytte till Supra Ply 2.0 blev det i alla fall subjektivt sett mer neutralt ljud.
|
 |
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2003/07/21 : 15:51:08
|
Kef Q-35 helt klart.
Jag skulle byta ut mina urgamla yamaha-golvare och gjorde mitt första riktiga hifi-inköp i Nordstan i Göteborg - kom alltså hem med ett par Kef.
När jag kopplade upp dem och körde en jämförelse med mina yamaha var det knappt någon skillnad och basen var väldigt väldigt tunn.
Då började min resa på allvar för när jag gick runt till riktiga hifibutiker och letade efter en sub slog det mig hur "kef" mina Kef var och så mycket bättre saker det finns.
Mitt mest misslyckade hifiköp hitills har alltså också varit det mest lyckade 
/Jonas - som snabbt sålde burkarna |
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 22:47:58
|
Infinity RS4000 ... taggtråd genom öronen 
Isoda högtalar- och signalkabel ... men det satt WBT-kontakter på signalkablen  |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
Edited by - mikethebike on 2003/08/09 22:51:34 |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7382 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 14:35:19
|
Luxman M-363 är det absolut sämsta slutsteg som jag har haft och hört. Tar död på musiken, så fruktansvärt omusikaliskt. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 17:19:25
|
Ett billigt Yamaha-kassettdäck som knapparna slets på så att det stoppade hela tiden. Köpte sedan ett Nakamichi som jag spelade med flitigt till dess att kassetterna blev omoderna. Nu är jag vuxen och spelar inte in längre. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
 |
|
primere
Member

447 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 19:35:27
|
Primare A20 måndags ex med brumm sus och puttrande trafos mitt sämsta köp som åkte ut efter 4 dagar. MEN jag har hört bra ex med men innanför min dörr kommer Primare inte igen  |
 |
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 19:44:54
|
Nordost Solar Wind som signalkabel gjorde ingen i detta hushåll lycklig. S-ljud som kunde användas till glasskärning eller motsvarande.
Dual CD-spelare som hade rörsteg på utgången, tyvärr trasiga vid leverans och efter det "reparation" så försvann felet iom att man bytte den mot en utan rör! Tyckte den lät väldigt bra med rör men sen så var det inte riktigt så bra längre.
Goodmans M-500 högtalare, urk! |
Linkan
|
 |
|
jari
RödaTråden vinnare

4522 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 21:47:56
|
Mitt sämsta köp måste vara,Sennheiser HD 600+Xcan v2+clou hörlurskabel.Under det året de var i min ägo,användes de mindre än 3 timmar.Nej,hörlurslyssning på kammarn kommer aldrig att bli min melodi. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel med KLEI Classic Harmony rca-kontakter,Diy silver sexfläta utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 23:23:57
|
Ok, dax att bekänna färg. Under tidiga ungdomsår jobbade och slet jag för att tjäna ihop pengar till en ny stereoapparat. Detta var paralellt med skolan och pågick under ett helt sommarlov. Valet föll på en Pioneer S-3. Det är ett midipaket som var fränt ungefär några dagar, lät dock absolut inte bra! Blev väldigt missnöjd med den och detta är troligen en av anledningarna till att man sitter här på hiforum idag. Kanske har man lärt sig en del av detta, vad vet jag 
Det var ju inte en bra affär direkt, kanske skulle man inte ens berätta sånt här Men trots allt är det tur att den affären inte var så dyr så att säga... och på köpet fick man ett genuint intresse 
/Mattias |
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 00:15:19
|
När jag köpte den välljudande men ack så problemfyllda cdspelaren från Adcom (har förträngt modelnamnet!), den var mest på serviceverkstad...  Jag tröttnade naturligtvis och satsade istället på en stabil o säker japansk cd från Teac . Efter att den vart på service femtielva gånger fick jag den utbytt mot en ny vilken även den vart in till verkstäder i några år, då tröttnade jag . Köpte mig en DVD från Pioneer vilken nu har blivit lite kinkig på att skifta mellan cd/dvd skivor ... Har dammat av min gamla Teac VRDS 7:a efter senast turen på verkstad (som vart för några år sedan!) och den verkar tugga på som avläsare ... Men tiden får utvisa, kanske dags att plocka fram sin vinylsvarv istället?
edit: Kom plötsligt ihåg de första högtalarna jag köpte för egna pengar... Det var ett par Jamo, inhandlade i butik på Nordstan (Göteborg) som hette,,, eh,,, något.. Jag tyckte de såg häftiga ut och var stora med spridningslinser o allt!! Köpte dem, bar hem dem under armen , kopplade in dem hemma och undrade om Metallica´s Ride the Lightning verkligen skulle låta sådär  . OT så vart jag in på Radiolagret innan mitt Jamoköp men blev bortskrämnd av de skumma bröderna där inne, de försökte få en hårdrocksälskande kille att tro att Boston´s A40 skulle kunna spela musik Ack o ve va dum man va som tonåring Mycket har man få lära sedan dess... O inget Hififorum fanns det... |
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci - |
Edited by - CC on 2003/08/14 00:26:07 |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
|
Topic  |
|