Author |
Topic  |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 14:32:58
|
Invinkling har diskuterats tidigare. Jag har nu fått lite längre mellan högtalarna OCH en närmare lyssningsposition (ommöblering) - ingen bra kombination. Har vinklat in högtalarna, audiovector M3 super extra mycket (20 grader) för att kompensera för den närmare lyssningen. Jag har inte mekat färdigt med placeringen än men jag undrar om det finns det någon principiell nackdel att kompensera kort lyssningsavstånd med kraftig invinkling? Jag tycker inte stereo-/3D-bilden är lika bra som tidigare. Däremot förde det med sig att basen blev ännu rappare då jag också var tvungen att flytta ut högtalarna ytterligare 10 cm från bakvägg.
|
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 17:01:55
|
Någonstans finns ju det optimala, du kan nog bara lita till din hörsel och eventuella råd i manualen. Olika högtalare är olika känsliga. |
Bravo  |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 17:08:51
|
Roq, testa att vinkla in dem så pass mycket att dom skär en meter framför dig.
EDIT Alt möblera om. 
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/07/29 17:09:28 |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 17:24:18
|
Problemet med just det ovanståenda rådet tycket jag är att du missar ännu mer av stereoeffekten. Jag har givetvis testat detta eftersom det för några år sedan stod om det i Hifi&Musik samt även i High Fidelity, så man mot bättre vetande måste ju prova? Tycker som sagt inte att det gav något alls. Effekten man skulle kunna uppnå vore att man slipper sidoväggarna mer. Mvh Kristofer |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 18:25:22
|
Ja, whiskeyman - håller med dig. Jag tycker stereoperspektiv var mycket bättre med längre lyssningsavstånd och mindre invinkling.
Henricsson: Jo, jag ska väl prova. En meter framför mig - hehe - det kommer bli bara en dryg meter framför högtalarna då. Skulle tippa på att invinklingen blir ca 45 grader då!! Lite skumt men nåja, det kan väl vara värt att pröva.
Tack för tipsen, jag testar vidare... |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 20:58:24
|
Jag skulle INTE vinkla in dom sååå mycket.. Det där med att högtalare ska vara så är bara skitsnack !!! Det beror mer på högtalarens konstruktion och rummet de spelar i...
Mina Totem Model 1 spelar bättre med 0 invinkling, dom låter bättre OffAxis än OnAxis.. Det kan bli för vasst att sitta direkt i en diskants riktining, och att ha skärningen framför sig kan som sagt ge en väldigt konstig ljud bild om det nu blir så stor invinkling ( som i detta fall ).. jag skulle nog försöka hitta en vinkling som ger bästa möjliga stereoperspektiv utan att vinkla in dom så mycket... Att hitta en perfekt placering kan ta en hel evighet och ibland kan det behövas centimetrar...Och ibland så går det inte att hitta en bra placering utan att möblera om ordentligt... |
 |
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 21:07:56
|
Jag har just nu mina Audiovector M1 Signature hemma i mina föräldrars hus, i ett mindre rum än i min lägenhet. Direkt ställde jag dem med en del toe in och tyckte det lät ok. För ett par dagar sen ändrade jag dock till nästan ingen toe in och allt blev mycket bättre, bättre skärpa och större ljudbild!
PRöva allt du kan... |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 21:08:44
|
Jag håller med Martin. Olika högtalare låter bäst med olika invinkling, det är bara att testa själv. Mina är även de bäst nästan rakt fram (jag vinklar in de 1cm) medans andra kan vara bäst "rakt på". Som vanligt Pröva och placera enligt din önskan.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 00:35:27
|
OK, nu har jag nog forumets största invinkling!? 36 grader! Som jag sa tidigare lät det bättre med bara lite (5-10 grader) invinkling då jag satt längre från högtalarna. Nu när jag sitter så nära högtalarna att det är bredare mellan dem än avståndet till lyssningspositionen låter det faktiskt bättre med så här kraftig invinkling trots min skepticism. Dagen är räddad!  |
 |
|
crion
Member

503 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 03:00:23
|
Kom ihåg bara att högtalarna skall vara 60¤ isär från din näsa. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 03:13:50
|
Någonting säger mig "Roq", att med nuvarande uppställning måste du förlora i upplevelse. Jag har aldrig tyckt det vara någon höjdare att sitta så nära högtalarna. |
Bravo  |
 |
|
|
Topic  |
|