Author |
Topic  |
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 18:46:54
|
Nu ska jag förklara hur det ligger till en gång för alla. Balanserade kretsar kräver dubbelt upp av väldigt många komponenter längs "hela kedjan" och det ger avsevärt mycket bättre ljud, det finns ingen chans att störningar kan fortplantas eftersom det är en enskild "nolla" som följer hela kretsen för vänster och höger kanal. Dynamikområdet höjs med ca 6-8 dB och det medför bla. bättre detaljegenskaper samt mera juice i botten som en vän uttryckte det hela. Nu är det bara seriösa märken som Krell, Gryphon, M.L, Plinius, Jeff Rowland m.m. som använder ÄKTA balanserat.
Fuskbalansering är när de sätter dit XLR kontakter precis innan utgången. De har då tagit den obalanserade signalen och modifierat med diverse elektriska komponenter och på så sätt lagt till en "konstgjord" nolla. Detta medför en FÖRSÄMRING ijämförelse med den vanliga signalen genom RCA kontakten eftersom signalen nu måste igenom fler onödiga komponenter. Det verkar vara så att om det sitter XLR kotakter så är steget mycket bättre och folk verkar gå på det.
Det mest sorgliga är att se och höra att vissa firmor såsom Harmony design utför moddning där man sätter dit en balanserad utgång på steg och SÄGER att det blir bättre. RENT LURENDREJERI!!!! Oseriös firma som skor sig på andra personer anser jag. |
 |
|
joakim99
Member

468 Posts |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 19:20:14
|
Märken som fuskar genom att sätta balanserade ut- och in- gångar på obalanseade apparater, "J-son" är väl mycket klar på den punkten.
Tack för ett överskådlig beskrivning av skillnaderna "J-son".
|
Bravo  |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 19:21:58
|
Jag tycker det är oseriöst när man "kopplar på" en konstgjord balanserad utgång och låter folk tro att apparaten är balanserad.
Alla märken som sysslar med sådan konstruktion är inte ärliga mot konsumenterna som tror att de ska få bättre ljud och kanske är villiga att betala några kronor extra.
När det gäller PA utrustning är det ok att koppla på en fuskbalansering eftersom det oftast behövs mycket långa signalkablar och då är det enda alternativet. |
 |
|
joakim99
Member

468 Posts |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 19:44:10
|
Då är det nog pga fuskbalansering jag inte har gillat det jag hört av Thule. Det låter iofs lika illa oballat enligt mina öron. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 21:02:12
|
Joakim99:
Du hittar ingen äkta balansering i förstärkare under ca 35.000 kr (oftast) visst det kan finnas en och annan men ta t.ex Rotel de använder fuskbalansering. |
 |
|
joakim99
Member

468 Posts |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:14:56
|
som sagt det kan finnas en och annan men det låter oerhört billigt för en balanserad konstruktion....Det kostar!
Du lär märka ifall det är äkta iallafall  |
 |
|
Lelle
Member

324 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:39:16
|
Fråga.
Jag är intresserad av att ställa slutsteget ganska långt från försteget (ca. 15-20 m kabel t. varje kanal) (och istället använda mkt. kortare h.talar kablar) (mina prylar är inte äkta balanserade).
Finns det någon ungefärlig gräns för vid vilken längd på signalkabeln i mitt fall där oäkta balansering är av nytta??? |
Think different.
|
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 09:27:43
|
Lelle:
Om du behöver 15-20 m så ska du definitivt använda balanserade komponenter. Du kommer få stor förlust i vanlig RCA kabel!
Försök att flytta försteget närmare om det går |
 |
|
Outsider
Member

55 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 10:28:25
|
Jag har fått för mig att SAT Amplifix skall vara äkta balanserad. Någon som vet om detta stämmer eller inte? |
 |
|
Resolution
Member

158 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 14:34:39
|
CD-FIXEN har väl en helbalanserad design om jag inte minns fel??
|
"In my mind, I'm already gone" |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 14:58:57
|
stämmer, den är balanserad |
 |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 00:26:15
|
Finns det något bra sätt att ta reda på hurvida det är fuskbalansering eller äkta, på ett enkelt sätt? Är själv på jakt efter ett balanserat RIAA och helst vill man ju äkta vara. |
J. Ullberg |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 01:40:06
|
Phonofix ska vara äkta. /Mikaell. |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 08:41:37
|
Du kan alltid be att få se kopplingsschemat över elektroniken av service-avd . I en del fall så sitter det en strömbrytare mellan rca/bal men inte alltid, vilket också tyder på "fuskbal".
Om det är äkta bal. så HÖR du skillnad. |
 |
|
Stridbeck
Member

85 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 02:01:36
|
Det mest sorgliga är att se och höra att vissa firmor såsom Harmony design utför moddning där man sätter dit en balanserad utgång på steg och SÄGER att det blir bättre. RENT LURENDREJERI!!!! Oseriös firma som skor sig på andra personer anser jag.
Smått grovt påstående.
Nu till min fråga: Har du, din sopprot, någonstans i Harmony Designs marknadsföring hittat information som påstår att det är en fördel att montera balanserad utgång på en CD-spelare, ett försteg eller någon annan apparat ?
Så för att klargöra: Jag driver mitt företag för att tjäna pengar. Pengar tjänar man på nöjda kunder. Nöjda kunder får man genom att vara seriös och leverera bra prylar. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att flera kunder är missnöjda med leveranstiderna som perodvis är långa. Nu på sistone har vi även fått en del mail som ej besvarats men dessa kommer att besvaras inom sinom tid.
Mattias Stridbeck, Harmony Design. |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 10:17:08
|
Stridbeck:
För det första; "Man kan med fördel montera balanserad ingång." står det på din sida ang. sätta dit "balanserad ingång" på förstärkare. Har du inte koll på din egen hemsida. Om man påstår att det blir bättre av att koppla på en "konstgjord" balanserad signal (mha lite extra elektronik) så är man inte seriös. Det blir INTE bättre ljud genom att göra på det sättet, snarare sämre.
Och ditt resonemang verkar oerhört dumt, om du inte kan lova någon ljudförbättring så lurar du faktiskt på kunder någonting onödigt.
Det finns andra moddar som du utför som är bra och fungerar, jag klagar BARA på ditsättning av "fuskbalanseringen".
Det är klart att du blir irriterad som äger företaget men jag tycker att den "vanlige" hifi fantasten som kanske inte är så insatt i hur en äkta balanserad signal fungerar, de ska ha rätt att få veta hur det ligger till.
Och du mogna lite, kalla folk för sopprot håller man på med när man är 15 år....
J-son fil. dr halvledarfysik.
|
 |
|
Nemo
Member

157 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 15:14:15
|
J-son: I ditt angrepp på Harmony Design står det såhär "Det mest sorgliga är att se och höra att vissa firmor såsom Harmony design utför moddning där man sätter dit en balanserad utgång på steg och SÄGER att det blir bättre. RENT LURENDREJERI!!!! Oseriös firma som skor sig på andra personer anser jag." (min kursivering).
I Stridbecks svar står det såhär "Har du, din sopprot, någonstans i Harmony Designs marknadsföring hittat information som påstår att det är en fördel att montera balanserad utgång på en CD-spelare, ett försteg eller någon annan apparat ?" (min kursivering)
I ditt svar på Stridbecks inlägg anklagar du honom för att inte ha koll på sin egen hemsida och citerar, som stöd för detta påstående, följande från hemsidan "Man kan med fördel montera balanserad ingång", men ditt ursprungliga angrepp på Harmony Design gäller ju montering av balanserad utgång eller hur?
Vad jag kan se är det enda som står om montering av balanserad utgång på apparater, på hemsidan, följande "Om man lyssnar mycket på sin CD-spelare så bör man inte ansluta den till en obalanserad ingång. Att ansluta den till en balanserad ingång med hjälp av en sladd med obalanserad RCA-kontakt i sändarapparaten och en balanserad XLR-kontakt i mottagarapparaten fungerar utmärkt. Jordsystemet i de flesta CD-spelare är så konstruerat att den analoga delen har sin “medelpunkt” ungefär där utgångskontakterna sitter. Det betyder att RCA-kontakternas ytterhylsor är en ganska bra referens till signalen. Dessutom så finns det knappast någon bättre signalreferens i en sådan CD-spelare. Förbättringen med att montera en balanserad utgång är marginell." (min kursivering).
Det verkar alltså som om Stridbeck har rätt...
Förresten är, vad jag kan förstå, Harmony Designs egna produkter "äkta" balanserade.
|
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 17:50:35
|
Nemo; Jag vill inte bli tjatig men om du går in på deras sida och läser under modifiering, längst ner om förstärkare så står det och jag citerar: Förstärkare Många förstärkare i prisklassen runt 5000 kr är i sig ofta någorlunda bra, men man har sparat in på vitala delar såsom förförstärkardelar, volymkontroller och div övriga komponenter. Dessa kan naturligtvis bytas ut. Man kan med fördel montera balanserad ingång. Balanserad ingång och ny nätdel till förförstärkardelen kostar 2500-3500 kr för en liten integrerad förstärkare.
OBS; är du läskunnig så ser du vad som står med kursivt!
Förövrigt menade jag givetvis ingång när det gäller slutsteg men jag trodde att du förstod felskrivningen
Innan du hoppar på någon så ta först reda på fakta!
|
Edited by - J-son on 2003/09/07 17:54:12 |
 |
|
Nemo
Member

157 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 18:43:23
|
J-son: Visst är jag läskunnig, jag citerade ju passagen om balanserad ingång i mitt förra inlägg! I dina inlägg i frågan kritiserar du enbart företag som hävdar att det blir bätttre ljud om man monterar balanserade utgångar. Stridbeck hävdar i sitt svar, mycket riktigt, att några sådana påståenden inte finns i hans företags marknadsföring. Eftersom du enbart skriver om balanserade utgångar i dina inlägg i denna fråga (på åtminstone tre olika ställen), så är det väldigt svårt att uppfatta det som att du i själva verket menar ingångar.
Det var rätt längesedan jag ägnade mig åt elektronik, men för att fixa en "fusk"-balanserad ingång på en apparat behöver man väl bara använda en ingångstransformator, eller något liknande, medan en "fusk"-balanserad utgång kräver mer komplicerad (och därmed potentiellt signaldegraderande) elektronik? Rätta mig gärna om jag har fel!
För övrigt var inte syftet med mitt inlägg att hoppa på dig J-son, utan att försvara Stridbeck och Harmony design. Jag har nämligen haft en del med detta företag att göra och inte funnit minsta tecken på att det är en "Oseriös firma som skor sig på andra personer ...". Mitt intryck är tvärtom att Harmony Design är ett av de mest seriösa Hifi-företag jag träffat på. Om man söker här på forumet så finner man att många av dess deltagare har liknande uppfattningar om Harmony Design.
|
 |
|
Nemo
Member

157 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 19:00:58
|
För att återgå till ämnet:
"Bra idé att köpa en Harmony Design D/A och kunna behålla sin gamla spelare. Har förresten en Copland cd som jag tror det sitter en TEAC-transport i, så det kanske skulle bli en bra kombination. Finns det någon bra digitalkabel som du kan rekommendera?"
JayBee: Jag använder en Audioquest Digital One (beg. ca 450 kr) med gott resultat, men jag har faktiskt inte testat med några andra kablar, så jag vet inte hur bra den är jämfört med andra. Den har fått bra kritik, dock.
Min TEAC-transport använder samma/ungefär samma mekanism (VRDS alltså) som din Copland, så den skulle nog kunna bli en utmärkt transport. Men kolla först att det digitala utgångssteget på Copland:en är av god kvalitet. Eftersom den är tänkt att användas främst som CD-spelare och inte som CD-transport, så kan det ju tänkas att de har snålat in på de digitala utgångsdelarna. Om det digitala utgångssteget inte är bra, så kan man låta modifiera det hos t.ex. nämnda företag Harmony Design (http://www.harmonydesign.se/mod.htm), eller köpa ett utgångssteg från Kedab (http://www.kedab.se/). Kedab säljer förresten också DA-omvandlare (av märket Ezon) med balanserade utgångar, men de är ungefär dubbelt så dyra som Harmony Designs DA9.
|
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 19:01:46
|
Nemo: Talar man om slutsteg så vet alla att det gäller en ingång, cd =utgång osv, petitesser....ok...
Det jag vill påpeka är att montera balanserade ingångar på en förstärkare INTE förbättrar ljudet, då måste man ha en balanserad kretslösning genom HELA apparaten. Eftersom Harmony design påstår det jag citerar i inläggena ovan, vilket är kopierat från deras hemsida tycker jag är lite oseriöst. Förövrigt är de säkert jätteduktiga på att uppgradera nätdelar, klockor osv, men det är också uppgraderingar som FUNGERAR. Jag har även ringt och talat med Harmony design för ca 1.5 år sedan och personen påstod "att montera en balanserad ingång på förstärkare medför ett förbättrat ljud" och det tycker jag inte är schysst. Tyvärr så går det bort... |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 19:13:37
|
Vilka andra CD spelare använder TEAC VRDS drive? Jag har planer på att ha en CD drive, men vill ha så bra utgångspunkt som möjligt. Och VRDS drevet har fått bra recensioner

|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
Topic  |
|