HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Angående "uselt ljud på CD-skivor"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/11 :  15:51:36  Show Profile Send Adagio a Private Message
Många gånger har jag märkt att när ljudet låter riktigt fel, liksom "skorrigt" och hårt med vassa s-ljud, är det fasfel på skivan,
och jag byter polaritet på digitalsignalen vid dacen låter det genast mera rätt, precis ljudbild och betydligt lugnare s-ljud.
Detta är nästan nödvänligt på vissa skivor, är skivbolagen medvetna om detta?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/11 :  15:54:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vissa tillverkare tycks vara medvetna om problemet, ML har en enkel funktion för att pröva att fasvända skivorna, så det är nog ingenting nytt.

Bravo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/11 :  16:06:37  Show Profile Send Adagio a Private Message
De flesta tyngre märkena har möjlighet att byta polaritet i den digitala domänen, jag har en liten switch på fronten på dacen ibland glömmer jag den i inverterat läge när jag lyssnat på en "felfasad" skiva, då kan jag sitta en hel låt ibland och undra varför det låter så instängt innan jag kommer på att jag glömt att ställa switchen i normal-läge.
Men jag menade skivbolagens medvetenhet om problemet, långt ifrån alla har ju denna möjlighet, ska dom ha sämmre ljud än jag och några till.

Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/08/11 :  16:58:55  Show Profile Send dekengren a Private Message
Inget nytt? Jag hade ingen som helst aning om att detta existerade! Hur stor ljudskillnad och hur frekvent vill ni påstå att det är?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/11 :  18:06:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej tydligen inte, beror enligt vad jag har förstått på tekniken vid inspelningen. Ska se om jag hittar lite mer info. senare.

Bravo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/11 :  21:14:16  Show Profile Send Adagio a Private Message
Svårt att säga... hos mig är det ca 1 på 30 skivor.
Skillnaden är stor, tycker jag, när en skiva är fel är det "skränigare" ljud, vänder man fasen blir det lugnare med bättre focus.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/11 :  21:25:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
I varje fall är det dock kul att ha möjligheten att kunna prova alla skivor, det finns ingen "indikator som säger vad som är rätt utan det är bara att lyssna sig fram.

Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/11 :  21:37:26  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Stephen Rochlin på Enjoy the Music; http://www.enjoythemusic.com/, hävdar att detta fenomen är närmast slumpartat - dvs 50/50 (gäller naturligtvis även vinyl) ... det finns ju försteg som ger denna möjlighet (men de brykar kosta en del).

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/13 :  00:08:49  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hur då slumpartat, menar han vid varje försök att spela skiva X eller att skiva X o Y samma album olika serie, eller att 50 % av alla skivor skulle vara fel?

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/13 :  03:20:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag vet att jag läste någonting om detta vid något tillfälle men jag kan bara inte hitta det.
Däremot konstateras det att vid vissa inspelningar sker det en faspolarisering. Därmed får man ibland bättre ljud vid uppspelning om fasen kan skiftas. Någon uppgift om hur vanligt det är hittar jag ingenting om, men tycks vara ett problem vid inspelningar som man då givetvis försöker bemästra.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/13 :  09:04:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kan någon förklara för mig vad "byta polaritet på den digitala signalen" betyder i det här sammanhanget? Invertering av S/PDIF-signalen?
Jag förstår för övrigt inte varför fasen spelar någon roll för den analoga signalen, fas relativt vad? "Fas" är ju inget absolut och så länge inga signaler är ur fas med varandra så kan det knappast påverka någonting?

Jag antar att jag missar någonting, men vad?

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:59:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har aldrig varit med om att en CD varit ur fas. Däremot har jag lyssnat på inspelningar som jag själv har kopplat ur fas å de vill jag lova att det låter jättekonstigt. Men vad som är vanligt det är att man ofta har många instrument nästan ur fas. Det betyder att man får väldigt bred stereo. Jag är säker på att om ni byter fas (fasvänder)när ni lyssnar på en skiva så får ni andra nackdelar. Kolla t.ex vad som händer med sången om man fasvänder. Sången kommer att hamna på en obestämd plats mellan högtalarna. Lyssnar man sedan på det i mono, ja då försvinner sångaren och man hör bara reverbet.
Detta och lite andra kul saker skulla man kunna visa på någon forum
-träff.

gcs

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/13 :  14:02:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men igen: Fas relativt vad? Är ena stereokanalen inspelad ur fas relativt den andra, SÅ klantiga kan de väl inte vara när de mastrar?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/13 :  14:19:12  Show Profile Send gcs a Private Message
f95toli det är i alla fall så jag menar. Så jävla klantig får man inte vara. Det är därför jag är skeptisk. På vinyltiden 1983 e.Kr
Om man då hade fasfel på en stereoskiva då kunde det hända att graver-nålen lyfte från skivan och det blev en lucka i lacken.(ograverat)

gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/13 :  14:23:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Just det man byter plats på + & - på ena kanalen= fasfel.
Alltså samma som med högtalarna i en stereoanläggning. Testa så får du höra.

gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/13 :  16:40:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ok, då förstår jag vad som menas. Och jo, jag har provat att koppla om en a högtalaren(av misstag) och det låter väldigt illa.
Men kan de vara så klantiga? Det låter rätt underligt i mina öron. Skrämmande i så fall.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/13 :  17:51:13  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag känner bara till en skiva bland alla som jag lyssnat på. Det är en vinyl från 1958 med en dragspelare som heter Art van Damme. Skivmärke Mercury märkligt nog. Mercury var vid den tidpunkten känd för sin höga kvalitet, framför allt när det gällde klassisk musik.(Living Presence"). I bland kan man höra i radio när dom har telefon-
program. Då lägger dom ut telefonsamtalet i motfas, vilket då innebär
att om man lyssnar i en mono radio så hör man inte telefonsamtalet.
det blir tvärtyst mellan pratorna.

gcs
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/13 :  20:52:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
Var man vänder fasen spelar viss roll, hur det nu kan göra det,men ju tidigare desto bättre=större skillnad.
Som sagt det finns felfasade skivor, var fas-vändningen uppstått i alla led, kan nog vara omöjligt att härleda, fenomenet existerar.
Ibland kan det vara endast tex solisten som är fel, det räcker med att någon slarvat vid uppkopplingen.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/13 :  22:49:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag förstår inte vad du menar med "Ju tidigare desto bättre=större skillnad. Ok det spelar ingen roll för min uppfattning är klar när det gäller den här saken. Men jag skulle gärna vilja veta vilka skivor som är fasvända enligt din uppfattning.

gcs
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/14 :  00:00:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag kan inte svara för det tekniska, men det tycks vara ett problem som existerar vid inspelningsprocessen och som kan förminskas om man har möjlighet att fasvända vid uppspelningen.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/14 :  00:29:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Det kan inte vara något stort problem. Jag själv har bara stött på fasfel en gång på en skiva under alla år som jag varit ljud och musik intresserad.
Där emot så fann jag ett litet fasfel på DVD:n Elvis 56. Vad gör man
år det? Ja säg det. Någon kanske har ett förslag. I vilket fall så
går det inte att göra något med en vanlig D/A. Min slutsats är att fasomkopplare är en sådan där pryl som tillverkaren kan ta saftig betalt för trots att den är enkel att sätta dit.

gcs
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/08/14 :  02:37:47  Show Profile Send subside a Private Message
woops, fel tråd

Edited by - subside on 2003/08/14 20:18:59
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/08/14 :  08:57:26  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag har en skiva som jag nästan kan garantera att över hälften av
låtarna är totalt fasvända för det låter som om orkestern och
solisten är bakom en då man sitter framför högtalarna. Denna skiva
är en samlingsskiva med Gato Barbieri (jazz) på Verve som heter
något i stil med A finest hour with GB. Skulle vara intressant att
vända på högtalarkablarna och se om den blir bättre för så som den
låter nu är ljudet tunt och svävande. Har någon stött på denna underliga skiva ?

Martin
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/14 :  10:01:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Hörru MartinN jag har fösökt att lokalisera skivan med Gato Barbieri
men kan inte hitta den. Jo nu set jag den på Amazon.com. Jag skulle gärna lyssna på den för att kunna svara på din fråga. Jag har inte sett skivan ännu i Sverige så det går bort. Utan att ha hört skivan så undrar jag om du möjligen lyssnar i 5.1.(Dolby Prologic)I såfall
förstår jag att du kan uppfatta ljudet så som du beskriver. Det är nämligen så att det är vanligt att det finns vissa motfas komponenter
i musiken. Det betyder inte att det är motfas som vi talat om tidigare. Det är nämligen så att man brukar ta till lite fasvridning
(20-30 grader) för att bredda stereon och öka rymden. När ljudet då körs in i A/V förstärkaren med Dolby Prologic (Som jobbar medfas-
vridningar)då hamnar en del av ljudet i bakhögtalarna. Jag föreslår att du i såfall kopplar bort Dolby Prologic vilket då resulterar i att ljudet låter bättre och nivån höjs.
Pröva det så får du se om det inte blir bättre.

gcs
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/14 :  10:26:34  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tror att vi är ute och cyklar lite här, allt ovanstående stämmer nog. I vilket fall så är effekten ganska liten men tillräckligt för att allt ska falla på plats. Prova att koppla + till- och tvärtom på bägge högtalarna, nu kommer konerna att röra sig innåt när dom ska gå uttåt. Samma effekt får du om du vrider fasen tidigare, skillnaden är liten såvida man inte bara vänder en högtalare då går det riktigt illa.
Tex Freddie Wadlings Skillingtryck och mordballader gör sig bättre omvänd= bättre focus på rösten mer avslappnade s-ljud.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/14 :  10:42:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Nej nej jag är inte ute och cyklar. Om man gör som du beskriver att
byta plats mellan + & - på båda högtalarna då är det ingen fas- skillnad mellan högtalarna. Jag kollade detta just nu för att bekräfta
min tes. Detta gäller alltså när man kör 2-kanals stereo.

gcs
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000