Author |
Topic  |
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 16:04:44
|
Anderson PE265? Eller vilka rör är mest prisvärda? Och vad kostar dom då ungefär? |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 16:47:10
|
hej Sten Enl Erik Anderssons hemsida är det Ecc 82 ingångsrör och 6550 utgångsrör.Linjeröret vet jag inte vad det är för betäckning på!!!!! Tyckar att om du får tag på NOS rör så är det till att föredra. Dock kan du gå in på Lh musik:http://www.lh-musik.se/lis.htm och köpa de rören du vill ha.Om jag skulle valt bland dessa så är nog dessa bäst ECC82/12AU7A-Y RUBY TUBES/EI Selected 6550C-SV SVETLANA/RUBY TUBES.Sovtek får jag dåliga vibbar av Mats Ev skulle jag kunna fixa NOS Ecc 82 till hyfsat pris. Typ Phillips eller Siemens eller något liknande |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 17:23:20
|
Tack för infon EAR. Jag kan ingenting om rörförstärkare men det sitter 3 st små rör märkta med ECC82. Dom fyra större rören kan jag ej se betäckningen på, men då är det säkert 6550. Dom små rören är av olika fabrikat (2 st Siemens och 1 st RCA) kan det verkligen vara bra? Hur ofta skall rören bytas ungefär och vilka är viktigast att byta?
 |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
cabasse
Member

114 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 17:30:40
|
Frågan är om det är betäckning eller beteckning som avses ? |
Vissa saker kan inte värderas i pengar. |
Edited by - cabasse on 2003/08/12 17:31:00 |
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 17:48:33
|
Rör är heta, och upphetsande.
 |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 19:21:30
|
Hej Sten SIEMENS och RCA tillhör ju definitivt topparna bland NOS rören Kan du berätta lite mer hur ingångsrören sitter? Som du ser på Lh`s sida så kostar de 440 kr styck.Tror du har fyra 6550 totalt två på var sida så när du beställer så se till att få matchade par.Livslängd beror lite på konstruktionen men småsignalrören(Ecc82) borde hålla upp emot 6000 - 10000 timmar(6-7år) Utgångsrören kanske 4000 timmar(om det inte är sovtek eller liknande ) MVH/Mats |
|
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 19:26:52
|
Dom fyra stora rören sitter på en rad. Framför dom fyra sitter dom tre mindre. Ett litet framför varje "mellanrum". Det längst till höger är ett RCA rör. Hoppas du förstår hur jag menar, annars kan jag nog fixa en bild till i morgon. |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 19:36:29
|
Hej Sten Då har du två par utgångsrör precis som jag trodde.Se till att få matchade par utgångsrör. Förmodligen är RCA röret linjerör och då har det ingen betydelse att det är ett annat fabrikat.Rydberg har lite Nos rör till salu under säljes som är väldigt bra, priset får du själv avgöra vad som kan vara lämpligt om du tror att dina rör är slitna. MVH/Mats |
|
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 19:39:12
|
Tack så mycket för hjälpen EAR. Har Du själv lyssnat på eller sett några tester på mitt slutsteg?
mvh Sten |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 19:45:15
|
Hej Sten Nej jag har inte hört den men gå in på ERIK`s hemsida och läs där, det har jag precis gjort och det verkar tyvärr som han sågar sin egen konstruktion MVH/Mats |
|
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 19:59:25
|
Det kan ju även vara så att han sågar den gamla för att få sälja sina nya. Det verkar ju vara populärt bland tillverkare numera att hävda att alla deras nya produkter är så extremt mycket bättre än dom gamla.
 |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 21:00:46
|
Hej Sten Det tror jag också på.Med tanke på vilka rör som sitter i så borde det bli bra trots att det inte är klass A men so what det har inte jag i mina monoblock heller.Bara de första 15 Watten ungefär Jag klagar inte    Mats |
|
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 21:08:15
|
Slutsteget har dock en liten sak som jag inte gillar. Under första 3-4 minuterna så kommer det lite sprak i högtalarna. Är det normalt för rörförstärkare? Mitt slutsteg är av Pentod-typ, vad betyder det och vad är fördelarna respektive nackdelarna?
 |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 21:30:33
|
Pentoder som du nämner är en rörbeteckning.Det finns exempelvis Tetroder,Trioder(som Erik använder i sina silver night) och som både du och jag har Pentoder.Dina småsignalrör Ecc82 är en dubbeltriod. Sen kan man köra med Single end eller Push pull(som du och jag har)
|
|
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 22:43:54
|
Hej Sten Här kommer en liten förklaring till de olika rörtypernas utseende Först Triod 300B Där 1 och 4 är glöd 3 galler och 2 anod Sen Beam tetrod KT88 som du ser är där dubbla galler nr 4 & 5 och anod är nr 3 Sen tar vi dina ingångsrör Ecc82 Som är en dubbeltriod.Anod är nr 1 & 6 och där uppbyggnaden är dubblerad mot första exemplet ovan |
|
 |
|
COP
Member

82 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 08:47:14
|
"SIEMENS och RCA tillhör ju definitivt topparna bland NOS rören" Har tydligen noll koll på det här med rör men vad menas med NOS rör Har själv Philips ECC82 rör på utgångssteget till CD-spelaren, man kan kanske hitta något bättre |
 |
|
Billie300B
Member

213 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 08:52:48
|
Hej, "NOS" = New Old Stock, alltså fabriksnya rör tillverkade för länge sedan (då man fortfarande hade koll ). /Kristian |
Den som syndar sover icke. |
 |
|
COP
Member

82 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 08:56:09
|
Tack tack! Då har man lärt sig något nytt i dag också!
|
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 08:57:35
|
Hej COP Har du phillips rör i din Cd då är det ett NOS rör.Phillips är bra |
|
 |
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 09:06:44
|
Sten
Att det sprakar i dina högtalare kan bero på att nån lödning gett sig och när det blir varmt så får de kontakt igen (tror jag iaf). Jag hade samma problem under de första 10-20 sekunderna innan det lät bra igen. Då jag bytte rör så försvann detta ljud helt. |
Linkan
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 09:10:17
|
Hej linkan! Hur har det gått med dina uppgraderingsplaner? Jag ska efter min semester i september fixa ny CD-spelare och om du är intresserad kan du höra av dig för en provlyssning av min då förhoppningsvis nästan komplett nya anläggning. |
Edited by - Snutten on 2003/08/13 09:11:29 |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 09:10:22
|
Så kan det nog vara Linkan. Tillägg ang NOS rör är att de tyvärr många gånger är betydligt dyrare än nytillverkade rör Mats |
|
 |
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 09:25:29
|
Snutten
Håller på att utvärdera högtalarkablar, har lyssnat på Kimber 8TC, Analysis plus Oval 8, Accoustic Zen Satori och Nordost Blue Heaven. Tänkte lyssna på Kimber Monocle, Audience Au24, HT Pro 9 eller 11 och ev Totems kablar innan jag bestämmer mig. Sen blir det kanske nåt mer innan jul men vi får väl se vad kassan säger. |
Linkan
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 10:17:41
|
Ok linkan. Ska själv lyssna på lite kablar men mina gamla får hänga med året ut. Sen får vi se om kassan tillåter nya kablar nästa år. |
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 16:21:38
|
Om man utgår från att det sprakande ljudet beror på dåliga rör, vilka rör är då mest troligt att det är? Nu har jag dessutom tagit bort ett av dom stora utgångsrören för att kolla vilket fabrikat det är. Men det står ingenting på dom! Det kan väl inte vara bra?
 |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 17:23:10
|
Nu har jag dessutom tagit bort ett av dom stora utgångsrören för att kolla vilket fabrikat det är. Men det står ingenting på dom! Det kan väl inte vara bra? Hej Sten Fabrikat och rörtyp står på glaskroppen som regel.Efterhand som rören används så försvinner texten som regel pga värmen.Det är alltså inget konstigt att där inte står något Har du haft igång den? Kan du i så fall berätta något om vad du tycker om den MVH/mats |
|
 |
|
Topic  |
|