Author |
Topic  |
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 17:39:39
|
Då kan det alltså vara slutrör av bra kvalite som sitter i, jag hoppas på det. Jo, jag har kopplat in slutsteget men jag kan inte säga att jag lyssnat på det. Det jag kan säga är att det verkar som att lite av dom vassa s-ljud jag uppevt tidigare har dämpats något. Sedan var lite förvånad att det gick att spela så pass högt som det gjorde utan att låta illa, trots att jag halverat uteffekten ungefär. Fast mina högtalare är ju inte speciellt trögdrivna med sina 91dB och 4 ohm. Jag ser verkligen fram emot att verkligen få tid att finlyssna i några timmar dom närmaste dagarna.
 |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 19:35:58
|
Det är inte alls konstigt att du kan spela högt utan att du tycker att det distar.Det beror på att rörhäckar har en mjukare klippning än vad transistor dito har.Hur tycker du att den är i basen Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 21:44:19
|
Jo att rör klipper lite mjukare känner jag igen från gitarr- och basförstärkare. Eftersom jag inte testat slutsteget ordentligt än så kan jag inte svara på hur återgivningen är. Men det verkar som om det blir lite mer och fastare bas. Men det kan som sagt vara inbillning, eller? |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 21:48:05
|
Verkar som du blivit lite rörfrälst eller |
|
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 21:56:01
|
Ja, det verkar faktiskt som jag har blivit det.
 Och ändå har jag inte lyssnat ordentligt än!
 Men en sak är dock säker, jag har testat många prylar genom åren men det här gav en helt annan kick. I morgon måste jag försöka få tag i killen som bytte in rörslutsteget för att kolla vad det var för fabrikat på slutrören. Sitter det skitrör i den så kan det ju bli ännu bättre ljud om jag byter.
 Fast det kostar ju en del att byta rören också.
 |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 22:13:31
|
Jo jo visst kostar det men det varar ett tag också.Vad man kanske får tänka på är att man inte låter den stå på och bara gå. Jag brukar ha som regel ett till och frånslag per dygn. Vet inte om du har autobias på ditt steg men har du inte det så måste du justera biasen om du bytar rören(Detta är viktigt) Mats |
|
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 22:18:33
|
Hur vet man om man har autobias? Det sitter i alla fall ingen skruv eller potentiometer synlig på utsidan. |
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 22:23:49
|
Vad var adressen till Erik Andersons hemsida? |
 |
|
EAR

3863 Posts |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 14:12:55
|
Nu har jag pratat med killen som jag bytte in förstärkaren med. Han trodde att slutrören han bytte hette Goldring eller något i den stilen. Han var dock ganska säker på att han betalade mer än 2000:- inklusive arbetskostnad för 4 st. Rören är alltså använda i 3-4 år, måste/bör jag byta? |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 18:50:43
|
Hänger enbart på hur mycket han haft igång dem. Det var inte Golden Dragon han menade? Då är det nog bara till att byta.Har läst lite nånstans att de haft problem med hållbarhet Mats |
|
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 20:58:37
|
Det kan ha varit Golden Dragon.  Finns det några speciella kännetecken som visar när rören börjar "ta slut"? Kan t.ex. det knaster som finns dom första minutrarna vara ett tecken som linkan skrev?
|
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 22:51:53
|
Nu har jag för första gången verkligen lyssnat på anläggningen sedan jag kopplade in rörslutsteget och har ett stort leende på mina läppar! Jag byter CD-skivor som värsta discjockeyn och allt låter bättre. Är ljudet neutralare? Förmodligen inte, men vad gör det när allting låter roligare och bättre. Har lyssnat igenom skivor med Alice Cooper, Clash, Ulf Lundell, Bob Dylan, David Bowie, Queensryche och Mötley Crue. Jag har tidigare provat att köra med ett separat transistorslutsteg för 12.000:- till min Yamaha DSP-AX1 men det blev inte bättre, men det här är något helt annnat. Basen verkar gå lite djupare samt att den blivit fastare. Och den något skarpa diskant jag hade tidigare är borta. Jo du EAR, jag har blivit rörfrälst. |
 |
|
Billie300B
Member

213 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 23:10:56
|
Finfint! Då har vi ytterligare en att räkna in i rörskaran /Kristian |
Den som syndar sover icke. |
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 23:24:05
|
Japp. Fast jag använder ju ett transistorföresteg, samt att mitt rörslutsteg inte är i klass A utan AB, men det kanske räknas ändå?
 |
 |
|
Billie300B
Member

213 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 23:40:26
|
Oja, alla som har mer än 0 rör i anläggningen är mé . Första gången jag hörde rörförstärkeri var för mer år sedan än jag vill tänka på- det var Erik Anderssons Edison One & 12. Snacka om haksläpp. Med undantag för några förvirrade perioder har det sedan funnits rör i min anläggning... Mitt ljudideal blir tillgodosett i alla fall /Kristian |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 00:03:38
|
Tja Mina är också AB men de spelar lika glatt för det Mats |
|
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 00:10:49
|
Billie300B, jag såg att du hade én Cambridge Discmagic. Jag har en kompis/kund som fått sin modifierad av Harmony Design med mycket bra resultat. Är det något Du funderat på? |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 00:36:32
|
Sten> Jag har fina ECC82 Nos rör av fabrikat Telefunken om du är intresserad (eller någon annan). Kan även fixa en rad andra NOS rör. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Billie300B
Member

213 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 08:23:28
|
Hej Sten, Visst är modifieringen av DiscMagicen något jag funderat på, däremot vet jag inte vilken mod. jag skall välja- LC-audio eller Harmony (lutar dock åt Harmony- Heja Sverige ). Måste bara få ordning på DAC:en först... /Kristian |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 09:06:54
|
Sten, jätteroligt med ännu en rörfantast! Det gläder mig att du är så nöjd med förbättringen. Mitt slutsteg är också AB. 6550 kan eventuellt ersättas med KT88 eller KT90 om man tycker det är kul. Men är du så nöjd är det dumt att ändra något, bara att njuta!
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/08/16 09:15:33 |
 |
|
Sten

1033 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 09:57:45
|
Tack för erbjudandet Rydberg men det verkar som att ECC82 inte behöver bytas på ett tag.

Bernt Jansson, vad blir det för skillnad att byta till KT88 eller KT90?

Billie300B, det är klart att du skall välja ett svenskt alternativ. Det är det enda sättet att få fart på det här landet igen. Ooooppsss, nu blev det lite politik, men det bjuder jag på.
  |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 10:49:10
|
Jag kan inte säga vad skillnaden blir, det är ju tycke och smak. Men det borde nämnas att möjligheten finns. Jag har ett slutsteg med 6550, har dock inte hört det med KT88 fast det skulle vara intressant att testa. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 11:09:27
|
Har för mig att som regel är 6550 att föredra framför KT88 eller 90 ARC använder 6550 i många av sina konstruktioner.Men det är bara till att prova.Tänkte på det att QUAD har väl KT90 i sina nya steg va? MAO hugget som stucket Tycke & smak testing testing   Mats |
|
 |
|
Topic  |
|