HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Perspektiv på flerkanal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:01:26  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag lyssnade för nån månad sen för första gången på en HiFi anläggning i flerkanal. Jag hade naturligtvis ingen egen inspelning med mig så Sonys testskiva med flerkanalsspår fick duga trots att det inte var någon höjdarmusik. Jag blev genast imponerad och förförd av det omslutande ljudet och gick från affären i ett förvirrat dis. Är det här framtiden? Ska jag göra mig av med alla mina tvåkanalprylar och satsa på det här?

Efter nån förvirrad vecka insåg jag att jag hade låtit mig bedras av de läckra ljudeffekterna på testskivan och är kände mig mer än nöjd med tvåkanalsljudet. Min fråga till er är. Kommer tvåkanalsmixarna att försvinna på sikt? Ska all ny musik presenteras i Flerkanal? Blir det bättre?

Finns det några orakel i församlingen som kan ge perspektiv på den framtida utvecklingen är jag tacksam.

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:14:29  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Jag är inget orakel iofs, men jag tro inte att 2-kanalsmänniskor behöver bekymra sig speciellt mycket. Se det logiskt. Om du är på konsert, inte har du åttielva högtalare runt om dig? Inte heller om du tittar på nåt jazzgig på Nefertiti (08:or, läs Fasching;)). Däremot kommer det att komma musik (finns redan, jag har en hel del) i 5.1 dts, sacd, dvd-a osv.

Men att man som lyssnare/mottagare skall behöva bekymra sig om 2-kanals vara eller inte är inget jag skulle oroa mig för (trots att den finaste inspelning jag hört är Toy Matinee, dts, 20bits 5.1).

/Vecc
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:29:24  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
vecc

Pink Floyd använde redan på 60-talet surroundljud med flera högtalare utplacerade utefter publik havet, och skapade på detta sätt ljudeffekter aldrig tidigare hörda med jättar som klampade osynligt men mycket väl hörbart från ena sidan av konsertstället till andra (från publiken och fram mot scenen). De hade fortfarande multikanalsåtergivning på sin senaste turné, som jag bevittnade i Gbg. Så jag skulle vilja säga att din logik inte riktigt stämmer.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/08/15 16:30:14
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:31:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som jag hävdat tidigare råder det ett rent formatkrig där ute i djungeln och det kommer nya tekniker i en strid ström. Vad som i slutändan kommer att segra vet väl ingen. Förmodligen försvinner väl tvåkanal på sikt den dag ett bestämmt format vunnit, och denna produkt har tillräckligt stor utbredning för att de äldre enklare formaten skall vara ekonomiskt olönsamma.
Utan att vara något medietekniskt orakel så har jag svårt och se att detta väntar om hörnet, men om det dröjer 10 eller 20 år innan tvåkanal är ute ur leken kan nog ingen säga.
Dessutom är det ju inte säkert att detta nya format kommer att vara ospelbart/olyssnngsbart i tvåkanal även om fler och fler kommer att välja ett nytt etablerat system.

Bravo
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:33:15  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Pinhead? Om du tror att Pink Floyd är den totala massan av konsertgivande musiker så har du rätt såklart. Men snälla rara, titta på hur _massan_ se ut. En klumpig gissing från mitt håll hamnar på circus 1 miljon musikgrupper som har mer än 1000 åskådare. 99% av dessa erbjuder _icke_ sina åskådare surroundljud. När jag jobbade som musiklärare under 80-talet så hade vi ungefär 3000 musikgrupper i gbg-regionen, så min uppskattning är säkerligen inte helt fel.

Jag nämnde även att jag själv innehar en hel del musik i flerkanalsträsket, eller hur? ;)

Bla:
Toy Matinee
Herbie Hancock
Pat Metheny
Sting
mfl...

/Vecc

Edited by - vecc on 2003/08/15 16:39:23
Go to Top of Page

alexandar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:51:06  Show Profile  Visit alexandar's Homepage Send alexandar a Private Message
Det är väl en smaksak om man föredrar flerkanals eller 2-kanalsljud.

Jag lyssnar på båda och föredrar 2-kanalsljudet.

Flerkanals ljudet kan upplevas större och rymligare och kan vid den första lyssningen tyckas vara väldigt tilltalande. Efter en stund
blir det enligt mig bara tröttande att lyssna på. Tycker fortfande
att 2-kanalsljudet vid ren musiklyssning är överlägset.

Men alla hårdvarutillverkare gnuggar händerna över den senaste
utvecklingen på HIFI och främst hemmabiofronten.

Så länge man inte använder anläggningen till hemmabio och därför behöver ett flerkanalssystem är det min uppfattning att det är
helt vettlöst att satsa pengar på en flerkanalsanläggning.

Skall det låta bra får man i princip dubbla kostnaden på högtalar
och slutstegssidan och är det långt mkt bättre att satsa dom pengarna
på ett 2-kanal.

Jag har t.o.m svårt -även om jag numera kör avancerad hemmabio
med projja- att acceptera DD och DTS. Det blir juh mera effekter
men vete sjuttsingen om jag ibland kan tycka att rent 2-kanalsljud
även vid film är kan vara bättre på många sätt.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:54:03  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror att multikanal kanske på sikt kommer att ta över men det lilla jag hört är jag inte ett dugg imponerad av. Det kommer bli de vanliga konsumenterna som går på Siba och de andra stormarknaderna som kommer att få bestämma hur det blir tror jag. Men frågan är om dom kommer att vara intresserade av att ha 5-7 högtalare i vardagsrummet? jag är tveksam till det.
Jag tror utvecklingen kommer gå mot kanske bara en eller två högtalare med flerkanalssimulering som bl.a. Pioneer och Boose har börjat med..
Att ställa in fler högtalare(upp till 8 st) känns inte riktigt som ett steg in i framtiden. I alla fall inte för de flesta vanliga konsumenter i alla fall..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:19:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Med tanke på hur bra hembioanläggningar redan nu säljer så tycks det ju finnas gott om människor som inte har något emot 6 högtalare i vardagsrummet, till bakre kanalerna avänds ju normalt små högtalare som hänger på väggen och centern står ju på/under TVn. Sub följer ju med allt fler rean 2-kanals anläggningar så det verkar inte heller vara något hinder. Däremot är väl kvalitén på grejerna som säljer mest inget att hurra för men det gäller väl å andra sidan 2-kanals anläggningar också.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:26:53  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Hmmm..Jag har 6 högtalare i mitt vardagsrum. Det är oerhört maffigt, inget annat :)
Som jag sa så tror jag inte att ljudformaten som sådana kommer ta över 2-kanal. Jag tror icke heller att DTS eller liknande firmor har den avsikten.

Att flerkanalsjud i film är överlägset 2-kanals dito råder det inget tvivel om, iaf om man har en vettig anläggning. Om ljudet känns störande så tror jag det är precis som i 2-kanals, alltså fel högtalarplacering, eller felaktigt inställd reciever. Det hade vart kul att få dema min anläggning för nån av er "icke troende". Jag tror på allvar att ni hade blivit förvånade över hur bra det kan låta i en dylik anläggning. Iaf om jag drar på Gladiator, eller Toy matinee (den sista musik, men i dts).

/Vecc

Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:28:30  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Och ja, när jag lyssnar på 2-kanals, så stänger min stärkare ner allt annat än just dessa kanaler. Meget behagligt ;)
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:28:57  Show Profile Send gardd a Private Message
Multikanal i sig står ju för musik som återges med flera separata kanaler. Detta ger såklart en känsla av att ljudet _omsluter_ lyssnaren. Visst kan man lägga in specialeffekter och olika instrument i alla de olika kanalerna, men ofta uppfattar lyssnaren att musiken är "överallt", vilket ofta känns bra. Världens största vetenskapliga undersökning, gjord i Storbritannien, visar att de flesta människor gillar när musiken "finns överallt" d v s omsluter lyssnaren.

Att lyssna på multikanalsljud med flera högtalare kan alltså kännas riktigt behagligt. Naturligtvis är en ljudupplevelse högst individuell vilket även den "vetenskapliga undersökningen" visade. (Jag kommer inte ihåg exakt vilket år den gjordes eller vad undersökningen hette.)

Mitt inlägg vill trycka på det faktum att det inte bara är antalet kanaler och de effekter man kan framkalla med dito som är intressanta vid en multikanalsdiskussion, utan känslan av att bli fullständigt omsluten av ljudet.

Notera dock att man kan bli omsluten av tvåkanalshögtalare. Duevel, Mirage och B&O säljer s.k. rundstrålande högtalare som har vunnit många hängivna audiofilers hjärtan. Så även om man bojkottar formatkriget, kan man ändå hamna i nirvana.... :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:35:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dock kan man med fog hävda att det räcker med två kanaler då vi har två öron och vanligen sitter en bit ifrån musikerna och inte mitt ibland dem. Det värsta med flerkanal är när det låter som om man satt mitt i flöjten eller cymbalen eller i käften på sångaren.
Använder man däremot bakkanalerna till att fånga upp konsertsalens ambiens och ge ökad närvarokänsla är det ett steg framåt.

Bravo
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:38:58  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Bravo: Vad har 2 öron med flerkanal att göra? Tror du på allvar att 2 öron är synonymt med vad öronen mäktar med?

Om 2 öron är det ultimata så hade vi inte kunnat tillgodogöra oss live-konserter, eller hur?
/vecc

Edited by - vecc on 2003/08/15 17:40:14
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:49:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej "vecc" men de räcker för att få en fullgod musiklyssning, fler kanaler kan lätt bli något påklistrat, se inlägg ovan.

Bravo
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:41:20  Show Profile Send lasselite a Private Message
Metallica skickar med en multikanal dvd i sitt senaste album, d tog ett tag innan jag lyssnade på den, men då föll bitarna på plats! i flerkanal och med storbild fick jag en helt ny musikupplevelse. jag vet att många kommer att protestera och säga att det inte kan bli bättre, men det är egentligen inte vad jag säger. jag menar att d e som äpplen å päron, å den här skivan funkade bättre med päron.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:46:16  Show Profile Send Ayn a Private Message
Päron är ju godare än äpplen, så det var ingen överraskning

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:50:28  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Lasselite: Är ditt tangentbord trasigt?
"jag menar att d e som äpplen"

Som jag tyder det här, så har du skrivit: Jag menar att som äpplen. Är detta rätt uppfattat? Har jag fel? Eller är du bara lat? :/

/Vecc
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:56:28  Show Profile Send A8 a Private Message
Två kanal är kanon och flerkanal ännu bättre.

De flesta av er verkar dömma ut flerkanal efter en eller ett par lyssnings sessioner i okänd miljö eller så är det helt olika kvalitets nivåer på er två kanals referens jmf flerkanal.

Det säger väl för fasen sig självt att det måste gå att skapa en bättre illusion med fler kanaler......vi kan ju som bekant faktisk uppfattta ljud från alla riktingar och inte bara de som kommer framifrån

Sen att det blir dyrt och tar plats eller att vissa producenter inte klarar att utnyttja det riktigt än (eller kanske tom att vissa av er sitter i er sanning och är för trötta att börja om) är något helt annat.

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:57:03  Show Profile Send lasselite a Private Message
Lat som fan

d=det
e=är
å=och
oxå=också

jaja du fattar nog, du e ju en intelligent kille, annars hade du ju inte hittat hit

å jag e snart journalist å orkar inte ens alltid skriva stor bokstav i början av meningen
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/15 :  21:12:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag lyssnade på The Corrs live via Thule dvd 5 kanalsanläggning för 60 lök + ML paneler runt om och deras fetbas med 3X10". Jag kan lova att alla, ALLA 2-kanals anläggningar pissades omkull med grov stråle av denna uppsättning. Jag satt mitt på scenen med alla instrument omkring, inte som nån fattig Svensson mitt i publikhavet, utan som självaste solkungen Ludvig den 14-e som får sig en privatspelning. Bara för att folk inte är vana vid den sortens "orealistisk" återgivning, så innebär det inte att den inte är bra. Sluta hacka på flerkanal, möjligheterna är oändliga!

Som fd. musiker kan jag säga att det var klart lättare att följa alla instrument, en 2-kanalsanläggning har inte en chans. Multikanal kan bli lika bra som hörlurar, eller bättre! För vad är meningen med att lyssna på musik: att det ska låta som i studion/på Ullevi, eller att man kan höra vad musikerna spelar
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/15 :  21:37:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ni kan fortfarande inte övertyga mig om lyckan att sitta mitt i käften på folk, oerhört tröttsamt och onaturligt. Något i stil med alla flerkanalsreceivrars olika ljudlägen, tvi vale.

Bravo
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  21:45:51  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Bravo: Så när du är på konsert, sitter du då ensam, längst fra på parkett varenda gång?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:02:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
...och på ett jättestort fält så att det inte är någon akustik? De bästa flerkanalsinspelningar jag har är klassisk musik inspelad i kyrkor/katedraler, "ekot" är en viktig komponent i många typer av musik och det går av förklarlliga skäl inte få fram i 2 kanaler.

Verdis dubbelkonsert på DVD-A är en annan höjdare, en orkester bakom lyssnaren och en framför, precis som i orginalarrangemanget.

Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:16:36  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
f95toli: Word!! :)

/Vecc

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:27:15  Show Profile Send lasselite a Private Message
Bravo: Vi försöker inte övertyga dig om det (vecc undantagen). det ska låta som tvåkanal, "and then some" om skivan e mixad så. Om en ljudtekniker mixar in dig i mun på stackars sångare eller in i flygeln är det snarast ett tecken på dennes märkliga ljudideal eller en fetfelinställd anläggning.

Två kanaler två möjligheter, fler kanaler fler möjligheter;)
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:40:47  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Lasselite: Övertyga mig om vad? ;)
Jag tycker nog jag var ganska flexibel i mina åsikter :)

/Vecc
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000