HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Är Charlie Watts och Ringo Starr bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:29:49  Show Profile Send matså a Private Message
Ja är dom en av tidernas bästa och skickligaste trummisar genom tiderna. Min bekantskapskrets påstår det. Eller finns det bättre??

Min fotosida på flickr

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:50:02  Show Profile Send arcam a Private Message
Nej det är dom inte, det finns betydligt bättre
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/23 :  01:16:23  Show Profile Send Larsho a Private Message
Säger bara en sak

Ian Paice

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/23 :  01:17:19  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
T.o.m jag spelar bättre än båda dessa herrar tillsammans. Vill du ha riktigt bra trummisar så titta på:

Dennis Chambers (Corea, Lagrene, John McLaughlin och tusen andra).
Chad Wackerman (Allan Holdsworth, Frank Zappa m.fl)
Dave Weckl (Otrolig trummis, spelat med "alla", kanske lite tråkig enligt en del)
Virgil Donati ( Planet X, Brett Garsed, T.J. Helmerich ,Gary Willis Scott Kinsey, kanske en av dom mest respekterade trummisarna bland trummisar idag).
Cobham, Colaiuta, Reinert, Haake....jag skulle kunna hålla på tills disken tar slut på den här servern :)

Vi har sen vår svenska trummis Morgan Ågren som lirar trummor som en gud. Även han har lirat med Zappa (Att ha lirat med Zappa är en oerhörd kvalitetsstämpel bara det, oavsett vad folk tycker om Zappas musik).

Det finns säkert 1 miljon trummisar till som är bättre än Watts/Starr. Helt otroligt att nån ens kan tänka tanken :)
Visst, man kanske gillar "drivet" eller nåt annat, men bra trummisar är dom dock inte, trots att Watts var jazztrummis en gång i tiden.

/Vecc
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/23 :  01:38:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Ah, en klassisk fråga i trum-kretsar! Mitt svar: Visst finns det många som är mycket mer tekniskt drivna än herrar Watts och Star (t.ex. de som nämns ovan, även om jag tycker flera av dem är ganska tråkiga) men nu handlar det ju inte om det. Det fina med Ringo är ju just det taffliga (men mycket personliga) spelet, de många geniala misstagen och det faktum att han alltid anpassar sig till den låt han spelar. Jag skulle inte vilja byta ut honom mot någon av de ovannämnda! För övrigt är det ganska många stjärntrummisar som nämner Ringo i positiva ordalag, som inspirationskälla o.dyl. bland andra Phil Collins och Dave Mattacks. Min personliga favorit, som både är otroligt teknisk och smakfull på samma gång är Steve Gadd, han är nog kanske också den som beundras mest av andra trummisar. Andra favoriter är Kenny Buttrey, Dave Mattacks och Brian Downey.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/23 :  01:40:50  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Argh, vem är tråkig? #¤"#%&%"¤ ;)

/Vecc
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/23 :  04:35:11  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Man måste tänka på att Ringo/Watts var faktiskt pionärer. Före de fanns faktiskt ingenting inom rocken. Att börja från ingenting och med dåtidens teknik tycker jag är mycet mer ärofylld än alla uppföljare som har förvaltat arvet. Med andra ord förre Ringo fanns ingenting ! (jazz trumissar ej inräknade!)
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/23 :  04:50:37  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Errr, frågan var inte vilka som var pionjärer inom rocken, frågan var: Är de bäst i Världen.

/Vecc
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/23 :  09:49:57  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Nej, ingen av dessa herrar kommer med bland de bästa trummisarna.
Jag hörde en gång på nätet en kort trumsolo av Buddy Rich, och efter att hört den är jag absolut övertygad att han var kanske den bästa av alla.
Men det är omöjligt att säga vem är den absolut bästa. I omröstningen bland professionella experter borde han komma bland de, säg, fem bästa alla gånger!
Mina personliga favoriter är Ian Paice, Jon Bonham, Ginger Baker, Phil Collins mfl.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:25:16  Show Profile Send Ayn a Private Message
Några personliga favoriter:

• Mike Portnoy (Dream Theater m.fl.)

• Manu Katché (Sting, Loreena McKennitt, Peter Gabriel m.fl.)

• Vinnie Colaiuta (Sting, Lee Ritenour, Michael W Smith m.fl.)

• Björn Höglund (Hoven Droven m.fl.)

• Per Lindvall (Michael Ruff, Stefan Andersson m.fl.)

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:32:26  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Buddy Rich är nog en av de främsta, ja. Men jag håller med i Shelly Mannes kritik mot Buddy: Det bli för mycket av allt när han spelar. Jag har någon samlingsskiva med honom och om man lyssnar tillräckligt länge på den blir man typ nervös. Dessutom är musiken ganska slätstruken. Jag tycker nog egentligen inte att trummisarna jag anklagade för att vara tråkiga är så tråkiga, det är mera det att de ofta spelar (i mitt tycke) ganska slätstruken musik. Jag såg någon promo-video med typ alla stora trummisar och de som imponerade mest på mig var Steve Gadd och Sheila E, de spelade mer fantasifullt och "musikaliskt" än exempelvis Chambers och Weckl.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:53:02  Show Profile Send arcam a Private Message
Några favoriter är Jeff Porcaro från Toto, Ian Paice Deep Purple
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:58:55  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
MagnuZ: Hur kan man spela mer fantasifullt än Chambers? Weckl, ok, men inte Chambers! :)
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:00:22  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Ayn: Om Per Lindvall kan sägas att han var Jeff Porcaro's favorittrummis, det säger en hel del om Per faktiskt :)

/Vecc
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:03:09  Show Profile Send matså a Private Message
Ayn, aaa Manu en mycket bra trummis. Konstigt inte särskilt svårt trumspel han gör men känslan, jag säger KÄNSLAN ÄR STOR när han spelar trummor på Gabriel låt Digging in the dirt (Secret world Live)

Äsch jag är ljugit för er, jag skäms. Jag har inga bekanta som tycker så utan jag ställde en fråga (De tio bästa trummisarna?) hos ett forum vars namn jag har tjatat om här och som fabror Timbre inte vill höras om. Skall tilläggas att min hjälte är Collins( som jag har tjatat om där). Men det är egentligen löjligt för det viktigaste är att passa in i sammanhanget.

Vi kan ta några musiker som enskilt är fantastiska men inte funkar så bra grupp och vi kan ta en grupp som är sådär på att spela. Men tillsammans gör de storverk.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:04:15  Show Profile Send matså a Private Message
hm Kul med en svensk trummis. Vilken skiva är hans bästa?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:09:36  Show Profile Send Ayn a Private Message
matså, det är lugnt, vi är vana vid att du ställer frågor med hjälp av din arbetskamrat, dina bekanta osv osv

Angående Per Lindvalls "bästa skiva" så, jadu, mig veterligen har han inte gjort några egna utan han är en studioräv som varit med rackarns länge vid det här laget. Hans trumspel på Michael Ruff - Speaking in Melodies är inte att förakta dock.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:15:43  Show Profile Send Ayn a Private Message
vecc, absolut

Det finns en anekdot om herr Lindvall som jag hörde för något år sen...det kan väl lika gärna vara en skröna, menmen.

Per Lindvall satt och gnällde på en metronom som han påstod inte höll takten. De andra tyckte att det var rejält kinkigt och att han minsann skulle sättas på plats. Sagt och gjort - Per Lindvall placerades i ett rum och den anklagade metronomen i ett annat. En referensmetronom i ett tredje. Referensmetronomen sattes igång, Lindvall fick höra takten och började spela. Sedan sattes den "felande" metronomen igång.
En timme senare kollade man av - mycket riktigt, den felande metronomen var verkligen felande! Den avvek i takt från referensmetronomen. Medan Lindvall satt och spelade i precis samma takt som referensmetronomen hade...

...så det är inte bara Phil Collins som kan aspirera på titeln "the human metronome"

Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:36:45  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Matså, ta en titt här: http://home.cogeco.ca/~mansion1/perlindvall.html

/Vecc

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:41:04  Show Profile Send matså a Private Message
Oj, Per har spelat på Chess och för Abba inte illa. Björn och Benny tar ju inte vem som helst precis. Nu måste jag höra Chess lite nogrannare.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:48:54  Show Profile Send matså a Private Message
I vars forum vi inte får nämna så tycker vissa att en apa spela bättre än Collins. Jag skrev att den apan vill jag se spela.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:47:36  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej matså!

Superkul att du startade den här tråden. Man får lära sig oerhört mycket matnyttigt som man inte visste innnan.
Speciellt stolt skulle jag bli av att även de allra främsta artister tycker att svenskar håller otroligt hög klass.
Det forum som påstår att Phil Collins är en dålig trummis, får du lämna i fred. De stackare vet inte bättre …
Jag förmår mig att medlemmar av Led Zeppelin hade honom som trummis på en liva gala länge sen! Tror du att de skulle välja någon som inte kan sin sak att spela tillsammans med de? Nej, det trodde jag inte heller.

Han är en av världens allra bästa trummisar, tro mig. Men det är kanske fel låtar han spelar på …

Egentligen är det orättvist att jämföra trummisar inom olika genren. I regel måste jazztrummisar kunna oerhört mycket mer än de som t.ex. spelar hårdrock.

Varför tror du att Led Zeppelin aldrig har återuppstått? Det är INTE enbart för respekt för Bonham kan jag lova dig.
Hur kan man ersätta någon som han? Lika tokig tanke som att ersätta John Lennon i The Beatles!!!

Jag har en vän som kan nästan ALLT om Led Zep, och han säger att Phil Collins är otrolig duktig trummis! Långt bättre än sångare eller ens låtskrivare!

Det var förresten Robert Plant, Jimmy Page, John Paul Jones, Paul Martinez, Phil Collins & Tony Thompson som framförde Rock & Roll, Whole Lotta Love
och Stairway To Heaven 13 juli 1985 på Live Aid galan . Rätta mig om jag har fel!

Thru out the 80's and into the 90's the surviving members have reunited on at least three occasions, once at the 1985 Live Aid concerts with Phil Collins and Tony Thompson on the drums, again in 1988 at the 40th anniversary celebration for Atlantic Records with Jason Bonham on the drums, and at their 1995 induction into the Rock And Roll Hall Of Fame.
(Enligt källan http://members.tripod.com/rant58
the best of British Rock).

http://www.drummerworld.com/drummers/Buddy_Rich.html
Här får ni lyssna några korta bitar av Buddy Rich. Det är helt otroligt! Går inte förstå hur han kan få det låta så. Det är så många nedslag av trumpinnar att man blir nästan ”illamående” … *s*
Jag skulle vilja se den människan i aktion som kan göra om det!

http://www.duke.edu/~dsw2/jazz/buddyrichsound.html
Här är han om möjligt ännu bättre! Lyssna bara t.ex. på den första!
Svårt att föreställa någon som ska bräcka den solon!!

If you want to know why Buddy Rich is considered the greatest by many check out this link and listen to some of his samples … mainly the one from the tonight show … it blows Moby Dick (Bonham) and YYZ (Peart) out of the water.

Edited by - pick-me-up on 2003/08/23 15:43:35
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:59:17  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Phil Collins äger. Vill man verkligen höra hur bra han egentligen är, lyssna då på hans andra lite mer okända band, Brand X. Brand X lirar jazzfusion, Collins lirar där trummor som en gud, inget snack om saken.

Lite info om Brand X: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=MISS70308230626&sql=Bh85gtq3ztu47

/Vecc
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:12:39  Show Profile Send matså a Private Message
Fast jag gillar hans (Collins) sång röst också och för mig är han en duktig låtskrivare. jag säger bara Tarzan, In the air to night, West side, osv. Det som retar mig på den mannen är att han använder trummaskiner alldeles för mycket. En man i hans kaliber skall inte använda så mycket av den varan. Han borde spela mer trumspel på hans soloskivor.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:30:47  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Tycker att Fredrik Sandsten är himla bra! Säkert inte bäst på så mycket men han är så oerhört kul att se live! Showar med trumpinnar och hans trumstil påminner starkt om "the who´s" trummis.

Min personliga favorittrummis iallafall
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/23 :  15:20:04  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Fredrik Sandsten är en typisk arvtagare till Keith Moon, Ringo och kompani. Han är ingen levande metronom (snällt sagt) men har mycket driv och är rolig att lyssna på.

Vecc, jag tycker inte att Chambers är tråkig generellt, men på just den videon var Gadd och Sheila E överlägsna. Även Terry Bozzio var med och spelade ett ganska trist solo.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000