Author |
Topic  |
Herrmann
Member

73 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 18:06:12
|
Jag röstar på Doktor Avalanche;) |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 18:14:13
|
Terry Bozzio såg jag live en gång för något år sen, bara Bozzio utan några andra som var med på scen och spelade. Det räckte finfint med det dock...den killen kan spela trummor.  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 18:46:59
|
Att Bozzio är trist har jag nog aldrig förr hört. Den mannen är ju mer eller mindre galen. Och på det en extremt duktig trummis, även han har ju lirat med Zappa....
MagnuZ: Jag förstår verkligen inte hur du uppfattar musiker... Själv är jag en gammal räv, har spelat aktivt i över 25 år, både profesionellt & mer amatörmässigt (numera bara hemma i soffan). Men jag måste nog anse mig kompetent nog att höra om en trummis är trist eller inte. Att Bozzio skulle bli ägd av Sheela E är ju nära nog vanvördigt illa.
Ta nu inte illa upp, jag gör inget påhopp här, utan är mer förvånad över ditt sätt att lyssna/uppfatta musiker ;)
/Vecc
|
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 19:15:30
|
För att få lite fart på trumtråden, så ber jag er, om ni vill bli extremt imponerade, att ladda ner filmen på: http://www.ynot.se/
Jag har lite dålig bandbredd (Bostream) så det kan ta en liten stund, men filen är bara på 20 MB.
Vad ni kommer få se är underbarnet Tony Royster Jr, som vid 12 års ålder gör ett TV-framträdande vid sitt trumset. Jag är helt övertygad om att ni inte kommer tro era ögon :)
/Vecc
|
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 22:10:14
|
Musik handlar om känslor. Inget annat. En trummis med känsla är en bra trummis. Om det gick att ta fram jordens mest tekniskt drivna trummslagare betyder det inte att han är bra. Finns det ingen feeling blir han /hon inget annat än en trist jävla trummaskin. Det kittlar och är häftigt en stund sedan ruttnar man. Samma sak med hifi anläggningar. Köper man den värsta hallaballo anläggning pengar kan uppbringa och ställer upp /kopplar ihop skiten utan känsla, så blir det inget annat än något tekniskt fulländat michmass som inte kan förmedla känslor. På tal om trummisar så tycker jag Bosse Skoglund är grym. Han har onekligen feeling. En gång jag såg honom hade han virvel, hihatt och en cymbal. Det räckte! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 22:16:56
|
Jag håller med. Men om man hittar en trummis som besitter både en oerhörd teknisk skicklighet, en oerhörd känsla och spelglädje, som t.ex Chambers, Bruford & Cobham m.fl, då anser jag fortfarande att Mr Starr inte har något att hämta. :)
/Vecc |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 10:34:45
|
Hmmm, det var märkligt. Trodde nog att någon skulle kommentera det lilla underbarnet Tony Royster Jr. Kanske skall försöka igen. Tony är (var) 12 år. Tony spelar trummor. Tony har känsla/rytm i blodet. Tony är ett vackert namn ;)
www.ynot.se (filen är 20 MB)
/Vecc
|
 |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 11:25:16
|
Att Ringo och Charlie Watts skulle vara de bästa trummisarna är ju ett rätt flummigt påstående. Båda är väl egentligen högst mediokra jämfört med de riktiga stjärnorna.
Vem som är "bäst" beror nog lite på vilken sorts musik vi pratar om. Coltranes vapendragare Elvin Jones och Reggie Workman hör ju till de riktigt stora inom jazz. Paul Motian som spelade med Bill Evans har gjort storartad musik på egen hand.
Inom mer klassisk rock är ju Keith Moon betydligt mer intressant än de båda andra herrarna. I övrigt finns det ju väldigt många riktigt bra trummisar. |
 |
|
Lelle
Member

324 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 13:00:44
|
Mick Tucker John Bonham
Tycker jag (går bara på feelingen)    |
Think different.
|
 |
|
mikaels
Member

160 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 13:02:02
|
Redan på sid 2, och ingen har nämnt Keith Moon ännu. Tycker nog att han och Bonham spelar i en klass för sig, liksom den tidigare nämnda Dr Avalanche  |
- "Do you indulge in any form of worship?" - "Life. I love life, very much indeed. David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973
|
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 18:35:55
|
Är det inte någon som kommer ihåg Åke "Doktor Åke" Eriksson? Jag såg honom för en herrans massa år sedan med Wasa Express ... teknik, finesser och taktkänsla så det räcker till flera trummisar!
Bland de allra största (IMHO):
Jack DeJohnette - spelat massor i en av de absolut bästa, fortfarande aktiva, pianotrios med Keith Jarrett och Gary Peacock.
vecc: gillar dina val! Dock, Mike Clarke som gick in och ersatte Collins (efter Bürghi) tycker jag är än vassare än Collins ... för att inte tala om Collins stora idol; Bill Bruford . |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 18:43:52
|
mikethebike: Jag nämnde iofs Bruford ;) |
 |
|
Mr.Älg
Member

489 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 18:59:03
|
Att ingen har nämt Omar Hakim? En av mina favoriter. Så har vi Stephen Ferarra och Jerry Marotta, ej att förglömma. |
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 19:02:41
|
vecc: Duly noted! 
Har för övrigt laddat hem Tony Royster ... visserligen lite kavalkad över "trummisknep". Icke desto mindre; hade jag inte redan lagt stockarna på hyllan hade de hamnat där nu med en j*kla fart och känsla (á la flam ... trummishumor ) |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 19:17:32
|
Med tanke på att killen var 12 år när han gjorde det så är iaf jag mäkta imponerad :) |
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 19:31:51
|
... å varför inte pusha lite för den trummis han tillägnar sitt solo (ett annat underbarn när det begav sig); Tony Williams!!
Nå'n som vet vad han gör idag?
Edit: Den som söker, han letar ...
http://www.tonyroysterjr.com/ |
Edited by - mikethebike on 2003/08/24 19:46:47 |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 19:35:05
|
mikethebike: kom i min famn :) |
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 19:49:04
|
vecc: 
OT - Du såg väl dokumentären om Douglas Adams för lite sedan? Måste nog läsa om trilogin (som innehåller fyra + en del!). |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 19:52:44
|
Jag nämnde iofs Keith Moon redan på sida ett. 
"Ta nu inte illa upp, jag gör inget påhopp här, utan är mer förvånad över ditt sätt att lyssna/uppfatta musiker ;)"
Ingen fara, jag är inte direkt lättstött :-) Sedan är det nog så att jag medvetet provocerar lite när jag försvarar dessa gamla trummisar, mest för att motverka en annan vanligt förekommande inställning nämligen "han kan ju spela 16-delstrioler i 300 BPM, han måste vara världens bästa trummis" För mig är det viktigare att man spelar musik som jag tycker om. Visst kan det vara kul att se/höra tekniskt skickliga trummisar men någon musikupplevelse är det ju inte nödvändigtvis. Om man tar min Buddy Rich-skiva som exempel så visst, han är otroligt skicklig, men musiken är slätstruken och trummorna passar liksom inte in. Jag lyssnar mycket hellre på Revolver med Beatles och tror inte alls den skulle bli bättre om man bytte ut Ringo mot en Buddy Rich-typ som spelar tusen slag i sekunden med alla trummor hela tiden. Det vore ungefär som att ersätta Angus Young med Yngwie Malmsteen, jag tror inte det skulle vara något vidare. 
När det gäller Terry Bozzio sa jag för övrigt inte att han generellt är tråkig, utan vid just det tillfället. I övrigt har jag faktiskt inte hört honom så mycket, bortsett från att det väl är han som spelar på Sheik Yerbouti, det är väl inget alltför spännande på den skivan heller, förutom den ofattbart roliga Dylan-imitationen som görs av just Bozzio.
Min favorit bland 60-talsrocktrummisar är för övrigt varken Moon, Watts eller Starr utan Mitch Mitchell. |
 |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 20:31:22
|
Simon Philips och Zak Starky (son till Ringo) är enorma som ersättare till Keith månen... Dock vill jag påpeka igen följande: Ringos storhet ligger just som pionär. Han skapade en stil som inte fanns tidigare. Han skapade stilen utan några som helst förebilder, och här ligger hans storhet. Trumisarna efter kunde förvalta och förfina stilen, men det var han som började och öppnade dörrarna för nästa generation.... |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 20:57:09
|
Magnuz!
Det ligger mycket i vad du säger. Visst spelar det stor roll hur man förmedlar musiken som trummis. Inte ens med världens bästa teknik går det dölja det att man har lite att ge som fyller musiken och gör att den blir lättlyssnad och har driv som förstärker totalupplevelsen. Ibland på viss musik skulle det kanske vara fel att vara så himla teknisk. Det som särskiljer de bästa är att de får det låta så himla enkelt. Det bara sitter där och man inte ens tänker att det sitter en människa som får det att gunga ordentligt.
|
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 21:03:24
|
Hummahumma... En sån som Dennis Chambers besitter ju alla de egenskaper ni värdesätter när ni talar om känsla, driv osv. Utöver detta så är han även en oerhört tekniskt skicklig trummis, därför värderar jag honom så högt. :)
/Vecc
|
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 21:14:11
|
Mr.Älg jag var och så Gabriel 1983 på Falkonerteater och då hade han med Marotta i bagaget. Ingen dålig trummis precis. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 21:43:00
|
Vecc, är det någon särskild inspelning med DC som du kan rekommendera? |
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 21:55:20
|
Magnuz:
Vet att frågan egentligen är ställd till vecc, men ge mig chansen att rekommendera nå´t ... 
DC har spelat på en hel del av John McLaughlins (ännu en "husgud") senare skivor. En personlig favorit är en liveskiva som heter Free Spirits.
Happy Listening!! |
 |
|
Topic  |
|