Author |
Topic  |
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 23:25:43
|
MagnuZ, ett axplock på plattor som Chambers med all önskvärd tydlighet visar sin plats som en av dom stora (i mitt hjärta iaf):
Garry Willis - No Sweat (1997) - Willis, kanske mest känd för hans plats i Tribal Tech. Chambers är med på båda hans soloplattor, men på "Bent" lirar även Kirk Covington (som inte heller skäms för sig). Kirk är även den trummis som är absolut roligast att titta på när han lirar (min åsikt). Han ser ut som Janne Schaffer on fire eller nåt, fast 100 KG tyngre & 1 meter längre :)
Brecker Brothers - Return of the Brecker Brothers (1992) - Need I say anything more?
Alain Caron - Rhythm'n Jazz (1995) - Alain, tidigare bassist i den underbara fusiongruppen Uzeb. Kommer från Kanada och lirar bas som en hel karl. :)
Bireli Lagrene, Dominique Di Piazza & Dennis Chambers - Front Page (2000) - Här har du chansen att få höra Lagrene också. Låten Frontpage rekommenderas, Lagrene spelar med sånt flyt att håret reser sig på mig.
Stanley Clarke - East River Drive (1993) - Klassiker? George Duke, Chambers, Clarke, Ponty, Johnson & den saligen avlidne Kenny Kirkland för att nämna några av musikerna på den här plattan. Den här plattan bara flyter.
Tom Coster - From The Street (1996) - Iofs fler trummisar än Chambers med på denna, men jag gillar plattan väldigt mycket, så den får vara med. Här är även Sheila E. med på ett hörn. Och M Brecker, Isham & Hamm.
Wayne Krantz - Signals (1990) - Krantz, denna underbara gitarrist, här tillsammans med Bullock, Jackson & Leni Stern (Japp, Mike's fruga). Låten "Signals" är bra, brabra ur Chambersperspektiv.
John McLaughlin - Heart of Things (1997) Jag vill inte vara sämre än mikethebike, så här är mitt bidrag från McLaughlin's katalog. Lyssna på "Acid Jazz".
Mike Stern - Voices (2002) - En MYCKET överaskande platta från Stern. Längesedan han gjorde nåt såhär bra, kanske inte sedan "Upside downside". Eller iaf sedan "Standards". Är medveten om att den låten som svänger mest ur trumsynpunkt är låten "Voices". Trummor på den låten framförs av ingen mindre än Vinnie Colaiuta. Oerhört sväng på den låten, heders Vinnie. Fantastiskt trevligt att höra Richard Bona både på sång (toda tada sång iaf) & bas också.
Nu orkar jag inte mer. Men tjatar du så kan jag nog fortsätta en stund till såklart ;)
-Vecc
|
Edited by - vecc on 2003/08/24 23:29:39 |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 08:15:57
|
Tackar, ska testa någon/några av dessa! |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 13:58:11
|
Ni som är duktiga på området! Finns det några listor där experter har röstat fram vem som är bäst drummis genom tiderna? Eller kanske finns det olika kategorier. Jazz och rock borde ha separata best of listor. Många bra finns det alla fall. Det får bli ens egen musiksmak som får avgöra. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 14:53:18
|
Det finns nog listor både här och där och jag skulle gissa att den som oftast omnämns som "världens bäste trummis" är Buddy Rich. Om man frågar trummisar och andra musiker blir nog svaret ofta Steve Gadd. |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 16:01:11
|
MagnuZ: Svaret "VAR" Steve Gadd, det kan jag hålla med om. Eftersom dessa listor oftast talar om hur bra en trummis är rent tekniskt så är mitt svar till dig: Virgil Donati. Ingen slår honom rent tekniskt. Känsla? Naj, vet inte, men grabben är iaf otrolig.
Vidare så dyker han upp som andra trummisars favorit allt oftare. Steve Gadd är bra, men absolut inte i toppen längre, ej heller bland andra trummisar. Jag antar att MagnuZ tittar på gamla listor?
-vecc |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 17:15:13
|
Jo, jag läser mest mina gamla Modern Drummer från början av 90-talet. Nej men allvarligt talat, jag tror faktiskt att Steve Gadd är den vars namn jag oftast hört nämnas av andra stjärntrummisar när de tillfrågas om trummisar de beundrar. Visst är Virgil Donati våldsamt skicklig. Akira Jimbo är en annan som brukar nämnas, har knappt hört något med honom dock. Sedan finns det nog de som skulle rösta på vår egen Morgan Ågren också. |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 17:29:34
|
Morgan äger dig ;) Vill du ha en video med Donati (halvdålig mpg) så PM:a mig MagnuZ
-vecc |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 13:16:52
|
Både Starr och Watts har vist ansetts som världens sämsta trummisar. Med undantag för Pete Best som borde ha hetat Pete worst ifall man ser på hans trummkunnande. |
 |
|
Piggen
Member

676 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 20:31:06
|
Konstigt.... jag trodde att alla visste att "Neil Peart i den kandensiska power-trion RUSH är världens bästa heavy-metal trummis"   Citat från Sam Spandex  Det har dom sagt på TV, så det måste vara sant! hehe |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 20:39:51
|
Piggen: Absolut!!! Neil Peart ägetr alla, eller hur? ;)
-Vecc |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 11:21:21
|
laddade ner filmen med tony royster Jr. Helt sanslöst vad killen lirade. Vet någon vad han gör nu för tiden.
annars gillar jag chad cromwell som lirar med mark knopfler nu, vet inte hur han står sig mot de versta teknikmonstren, men han spelar otroligt skönt och passande till musiken. Hans trumsolo i intror till Money for nothing som han lirade sist knopfler gästade globen gick då inte av för hackor. mäktigt som fn. Kanske nån annan på forumet som också var där och bevittnade.
mvh micke |
 |
|
Topic  |
|