Author |
Topic  |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 15:48:16
|
Anders47: En kompis till mig har placerat sin lyssningsfåtölj precis vid valvet mellan två rum. Vi har flyttat runt lyssningspositionen i rummet men kommit fram till att det låter bäst vid valvet. Vad upplever du för problem? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2003/09/01 15:49:37 |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 15:53:17
|
Intressant, Dahlberg! |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 16:18:42
|
Björn-Ola, Jag upplever inga direkta problem med lyssningspositionen i sig. Den är bäst ungefär vid valvet. Det är snarare frågan om det kan bli bättre. En sak som jag har problem med är väl lång efterklangstid, särskilt i övre bas och mellanregister. Men här krävs lösningar med absorbenter på flera ställen och inte specifikt vid lyssningspositionen. Kanske två absorbenter som tar sidoreflektionerna från högtalarna (vanliga flata skivor) men också ett par dedicerade basabsorbenter, tror jag. Ett diffuserande draperi bör minska oönskade återreflektioner från det angränsande rummet men kan väl också öka återklangen i lyssningsrummet.
|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 17:56:47
|
Tubtraps kanske? Ännu så länge finns det inga till vettiga priser på marknaden men kanske snart. |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 18:56:18
|
Jag tänkte mig någon sorts tube traps (de som jag kallade speciella basabsorbenter ovan) men det behöver inte vara ASC. Lyckligtvis har jag störst problem med efterklangstiden mellan 100 och 1000 Hz så jag behöver behöver nog inte de allra grövsta och dyraste basabsorbenterna. Om absorbenterna är dyra eller billiga är svårt att säga. Det är en smal produkt och man kan inte säga att priserna är låga men knappast värre än annat som görs mer eller mindre hantverksmässigt. I alla fall inte så mycket jämfört med vad alla mina apparater kostar.
|
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 19:21:14
|
dahlberg-de där rören,ska de stå vid första sidoreflexen?funkar de bra? angående diffusering av bakvägg så måste det väl nästan räcka att ha nån slags vinklad platta så ljudreflexerna inte träffar mitt i nacken.? audio physic funkar väldigt bra till att sitta nära bakvägg,mina förra audiovektor lät bättre om man flyttade fram.men när jag nästan måste sitta långt bak så funkar ap.kanonbra!kanske kunde testa nåt tätt draperi i bakre öppningen,för det märks nästan inget när jag stänger dörren på sidan.vad gör en basabsorbent?minskar den basen som man ska höra där man sitter eller suger den bara upp oönskade basreflexer.vill inte ha reduserad basåtergivning nämligen.det blir så tråkigt om det blir för tamt,det ska nästan vara för mycket-nästan.det är ju faktiskt inte helt neutralt på konserter tex.men som sagt,fokus måste ju vara där den ska annars orkar man inte njuta nåt värst av musiken. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 21:24:38
|
Jo dom skall stå vid första reflexen. Nu kommer ett gammalt inlägg som jag bara kopierar in.
OK, tanken är som följer. Jag gjorde lite mätningar på första reflexen bakom högtalarna. När jag försökte ett reducera amplituden från den med hjälp av en hoprullad fuskwiltonmatta (ca:20cm i diameter)hände i princip ingenting annat än att ankomsttiden minskade, amplituden var fortfarande densamma. Nästa försök gjordes med en hålkärlslist (taklist) stående på golvet ca:5cm från väggen (radie ca:10cm). Då reducerades amplituden med ca:70%. Om jag iofs flyttade mätmicken en liten aning så gjorde den ingen nytta alls. Efter lite tankearbete så tyckte jag att det här borde funka rätt så bra. Vanliga plåtrör och körsbärsträ blev inte så tokigt heller tycker jag. Rören är svetsade så det är enkelt att få borrhålen på rätt ställe, förborra i svetsfogen och skruva genom trälisten från baksidan. Hur breda du sen vill göra dom är upp till dig. Jag tycker att jag har fått lite bättre precision i ljudbilden med dom.
Jag har inte gjort några mätningar på just dom här men tekniken bakom dom är i stort sett densamma som för "Argent" roomlenses. En sökning på det borde ge lite mer information. Gränsfrekvensen nedåt bestäms som jag har förstått det av diametern på rören så mina skulle då alltså inte bli lika effektiva som "Argents". Varför inte prova med olika diametrar på el eller papprör Det kostar nästan ingenting att fixa till något liknande men kom ihåg att 20cm i diameter verkar vara helt verkningslöst i diskanten bara.
Precis som knoppen skriver så kan man alltid prova med äggkartonger, ser fördj...gt ut men har visat sig vara effektivt i oräkneliga replokaler. Om det fungerar någorlunda så kan man faktiskt beställa mer vetenskapligt uträknade lösningar. Tycker man att dom ser för taskiga ut så går dom också att gömma bakom ett tunt tyg. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Danne
Member

67 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 11:42:15
|
Ser att fler än jag funderar på det här med symmetri kring lyssningsplatsen. Håller med om att man inte ska försöka dämpa så mycket bakom lyssnaren, men om man ändå måste ha en bokhylla och en fet byrå med kläder i (som lär absorbera en del) som täcker upp 2/3 av bakvägg så funderar jag på om man skulle försöka ställa någon dämpande baffel även på den 1/3 som är kvar. Bara just för att få symmetri på dämpningen, eller spelar den symmetrin mindre roll? Har ca 1,5m från huvud till bakvägg (det inkluderar även byrån bakom mig).
|
/Danne |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 11:47:46
|
En bokhylla till kanske. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Danne
Member

67 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 12:21:23
|
Dahlberg
Tyvärr, går ej. Vill inte gå in på beskriving av rummet. Men en liten dämpvägg eller så inget alls är enda alternativen. Lite osäker bara som sagt om hur mycket det där med symmetri spelar in, om det vore bättre utan dämpning. |
/Danne |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 13:46:12
|
Dahlberg:
Du har inte en grov skiss på din absorbent över soffan. Har provat mattor och annat bakom min soffa då det är en ren betongvägg både bakom stereon och soffan med lyssningsplats mitt emellan. Vill ha något som absorberar bättre än de mattor jag provat utan att hänga upp en rya matta med 2dm långa trådar på 6 kvadratmeter. |
Låter det?? BRA! |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 18:47:16
|
måste bara säga detta. i manualen till mina högtalare står det en massa angående akustik-bra! där står det att om man vill enkelt hitta reflexplatserna på sidor mm.så ska man sitta på lyssningsplatsen och nån annan ska gå runt med en spegel efter väggarna,och där man ser högtalaren-där är reflexen. om sen reflektionens väg från högtalaren är 1,7m mer än direktljudet så spelar det ingen roll.mindre däremot förstör tydligen.så står det i bruksen i alla fall+en massa mer. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 18:55:51
|
pak, ganska bra info i din manual. Den innehåller förstås en del förenklingar av verkligheten. Men som tumregell är det en bra utgångspunkt. Tänk på att ett reflekterat ljud som anländer med 1,7 m längre gångväg är en ganska lång sträcka. I de flesta vardagsrum ligger det på mindre "tids"-avstånd. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 19:09:20
|
ja tyvärr.jag har märkt det. |
|
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 20:22:18
|
Absorbenten består av en mineralullsskiva (rockwool) som är limmad på en tunn skiva som har en sarg runt om. Sen har jag klätt den med "Lycra" för utseendets skull. Mineralullen skulle vara 45 mm tjock men den svällde upp lite grann när den inte fick något motstånd så jag fick lov att frisera den lite grann (ca:30-40mm nu)för att den inte skulle ta i tyget. Den är inte särskilt tjock alltså. Jag har också provat med stora mattor och dylikt men det har inte fungerat särskilt bra och jag tror att den här gör lagom lite om du förstår hur jag menar. Prova med några kuddar eller liknande på soffryggen så länge. Täck bara ytan närmast lyssningsplatsen till att börja med.
Edit:Yttermått 130x40cm |
- Olof Palme |
Edited by - n/a on 2003/09/02 20:23:38 |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 08:03:14
|
En variant av diffusor som jag gjorde liknade Dahlbergs absorbent utseendemässigt. D.v.s träram och tyg. Inuti hade jag skruvat fast träklossar i olika vinklar på en masonitskiva. Fungerade bra tyckte jag.
|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 08:08:24
|
Anders47: Jag har testat tubetraps som kanske dyker upp på marknaden till hyggliga priser. 1200 höga och med olika diametrar, dom största ø320 och ø420mm, vilket krävs för att få hyfsad basdämpning. Man får nog räkna med minst 4 st för att få effekt. |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 11:57:29
|
Björn-Ola, Intressant. Jag har också gjort litet efterforskningar på mitt håll. Jag har tidigare gjort en akustisk analys med hjälp av akustikprogrammet Cara där jag lagt in alla någorlunda stora möbler och ytor och deras egenskaper. Resultatet för efterklangstid var en puckel centrerad runt ca 250 Hz. Detta var inte känsligt för smärre förändringar som att flytta eller ta bort en fåtölj eller bokhylla. Jag har gjort det så noggrannt att jag tror att diagnosen stämmer även om den inte är exakt på decibelen. Hade naturligtvis varit bra att mäta också. Detta problem går inte att lösa genom att klistra upp massor med skivor med mineralull, inte ens fem cm tjocka med fem cm luftspalt bakom. Rummet är redan ganska väldämpat i diskanten genom mattor, bokhyllor etc. så det skulle droppa för mycket i diskanten och bli obalanserat utan att riktigt lösa problemen i basområdet. I alla fall så löser två ASC 16 tums quarter round traps de värsta problemen. Jag kommer ner i 0,5 sekunder eferklangstid vid 250 Hz och lägre i de andra områdena. Blir ännu bättre med fyra traps. Quarter round är skuren som en fjärdedel av en rund cylinder och avsedd att sättas i hörna. Radien är 16 tum, ca 40 cm. Absorptionskoefficienten (alfa) är 2 vid ca 250 Hz. Placeringsmässigt behändigt, finns i olika färger och kostar $338 per styck. Dessutom skule jag behöva en paket med åtta små absorberande / diffuserande väggpaneler för förstareflektioner, flutterekon etc ($458 per paket). Tyckte först att ASC verkar dyra och visst finns det billigare saker men de verkar för det mesta mindre effektiva eller dämpar i fel område för mig. Det finns också produkter som saknar specifikationer, men jag vet vad jag behöver och då blir det som att köpa grisen i säcken. Annars är Absoflex skivor väldigt prisvärda om man mest behöver dämpning över 250 - 500 Hz. De tubetraps du skrivor om verkar intressanta, dimensionerna är i alla fall rätt.
|
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 12:12:41
|
Har du tittat på Svanå (www.diffusor.com)? Hans grejjer är oftast minst lika bra och många gånger billigare. Tex har han specifika absorbeneter för området 40-125Hz, 100-250Hz osv som dessutom går att ställa in efter en viss resonansfrekvens. Den för lågbas kostar ca 1000:- och dämpar per styck 1-2 db i området. Inte så illa tycker jag. Har själv precis beställt två (+ några bredbandsabsorbenter 125Hz-20KHz)! :)
Ps. Såg din del om att du ofta saknar specifikationer - Jag ringde till svanå och fick veta allt jag ville veta över telefon! Även var man lokalt kan testa/låna hem och testa deras produkter! .Ds |
Edited by - dekengren on 2003/09/03 12:14:45 |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 18:36:14
|
intressant det där med träklossar på masonitskivan. det kunde kanske va nåt att prova,blit ju ganska snyggt om man täcker över med tyg,förhoppningsvis.kan kanske kombinera med lite dämpning? spelar det nån roll hur klossarna ser ut?vinklar mm. |
|
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 08:04:08
|
Det går säkert att göra vetenskap av det. Det gjorde inte jag, utan jag skruvade bara fast träklossar i oregelbundna vinklar och riktningar. |
 |
|
Topic  |
|