Author |
Topic  |
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 09:39:16
|
MartinH: Det var för mera för att visa att utvecklingen går åt det hållet. Sedan att kvaliten inte är Hi-Fi, det vet jag inget om. Men rent pricipielt så borde det inte spela någon roll om signalen kommer från en CD spelare eller hårddisk baserad huvudenhet. Diskussionen handlar om sacd-dvd-a och framtiden. Detta är den tekniska sidan av saken, det finns ju en komersiell sida oxså, kopieringsskydd osv. Det påverkar ju självklart också vilket format som kommer att bli standard för musik och film. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
Edited by - Gemeni on 2003/09/02 15:08:19 |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 09:43:35
|
Fortfarande är ovanstående produkter extremt nischade och knappast avsedda för gemene man, snarare får de nog betraktas som livsstilsprodukter och då riskerar kvaliteten att sitta trångt.
Både utrymmesmässigt och utseendemässigt kommer nog stereon att vara gemene mans anläggning än, jag har svårt att se att "svensson" skulle bygga en anläggning med datorn i centrum. Dessutom kräver datorn enorma hårddiskar för att få ned och lagra filerna i ett format så inte musiken låter snöpt.
Kvalitetsmässigt kan jag garantera att det inte ligger i framkant än, och då faller audiofilerna bort.
Stereon regerar än, "svensson" vill se film och har börjat köpa enklare hemmabioanläggningar, musiklyssnarna nöjer sig med mp3 från nätet.
I slutändan ligger nog både musikmultimediadatorn och nya superformat risigt till om inte flera efterfrågar bättre ljudkvalitet. |
Bravo  |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 10:05:39
|
Jag tycker att det börjar bli många som använder PC som en del av en musikanläggning (även hembio) inte bara bland HiFi nördarna, alla i min bekantskapskretts är inte Hi-Fi nördar. Det säljs små "embedded PC" ( har inte något bra svenskt ord) som ligger rätt till i pris (har kanske inte den bästa kvaliteen på ljudet, men det är bara en tidsfråga). Men det skapar ett beteende. Och det exprimenteras friskt med sådana skapelser, titta bara på den länken jag refererade till tidigare. Det kommer också nya standarder på gränssnitten tex,HDMI 2/Firewire som gör det enklare att koppla.
PC kommer inte att lösa alla problem och ge ett perfekt ljud, för då skulle ju alla produkter låta likadant och det kan jag garantera att dom INTE kommer att göra... Men att PC:en har kommit för att stanna innom Hi-Fi är jag övertygat om. |
|
 |
|
cabasse
Member

114 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 12:46:56
|
Det är så i hela samhället - det är kvantitet och inte kvalitet som gäller. Att föra fram bättre ljudkvalitet som ett försäljningsargument för SACD är ju helt ointressant för 99,99% av befolkningen. För branchen handlar det ju inte alls om det utan man försöker hitta vägar för att förhoppningsvis kunna begränsa piratkopieringen. |
Vissa saker kan inte värderas i pengar. |
Edited by - cabasse on 2003/09/02 12:48:24 |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 13:30:57
|
MartinH: Efter att jag har tittat på specifikationerna till Cyrus HD server så liknar det mycket en PC-server, exempel på specifikationer : The HD server incorporates massive media storage, Internet access, wireless remote control, audio upgradeability, multi-room capability and also allows full control of an existing Cyrus system.
-Upgradeable 240Gb HD server offering 500 CD uncompressed capacity of Cyrus quality music storage. -Prime zone one output featuring Cyrus Q7 DAC technology. -PSX-R upgrade option for Prime Q 7 DAC output. -PC application for downloading music and controlling Linkserver. -Download support for album / track listings via built-in modem. -Analogue input for multi-source, multi-zone.
MartinH: Hur vet du att det är Lo fi prylar, gör Cyrus bara skräp eller...???
Om man tittar på deras DAC (Q 7 DAC Module)så har den fått hyfsad bra kritik av några skribenter( Länk: http://cyrusunofficial/index.php%3Freviewid%3D55+Q+7+DAC+Cyrus&hl=sv&ie=UTF-8 wins 'What Hi-Fi? Best Buy' in 2002 Awards!) Så varför skulle den inte låta bra i Cyrus HD server? |
|
Edited by - Gemeni on 2003/09/02 15:09:40 |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 15:27:16
|
Bravo: Definiera "enorma hårddiskar", du kan köpa en 200 Gb hårddisk för lite drygt 2000 kr, de flesta med en "normal" skivsamling får nog plats med all musik där även utan komprimering.
|
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
|
allbinn
Member

119 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 21:56:58
|
He.He.He Ska bli kul när folk skall börja ljud-tweaka datorer! Vad kommer vi att få se och höra? Måla höljet svart: mycket luftigare briljans. Hårddisken måste stå på högkant: tajtare bas. Hänga hårddisken i gummiupphäng: grumlig bas  Kabel-stöd till nätverkskabeln: bättre mellanregister.
(sorry, kunde inte hålla mig)
|
Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
|
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 22:24:18
|
Fick följande kommetar från "jmbamford" på ett annat forum om Cyrus senaste HD spelare: There was a few of these players in latest what hifi mag... they are coming out, they wont be cheap but they will be hifi quality (whatever that means ... I guess you would be very happy with them in lossless mode as they'll have quality DACs etc.. and there own software.. in mp3 mode i guess they'll be as good as the format is, and as good as the files are...
|
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 00:12:14
|
Citat från "Gemeni"
quote: -Upgradeable 240Gb HD server offering 500 CD uncompressed capacity of Cyrus quality music storage.
Inte mycket med andra ord. Olika datorer för olika ändamål kommer nog länge än att vara en utopi hos de flesta, i samma dator skall det rymmas spel och vettiga aktiviteter, det krävs alltså betydligt större hårddisk och betydligt bättre ljudkort och utgångar mm. vilket innebär att det blir dyrt.
De flesta kommer inte att vilja lägga ut desa pengar, troligaste utvecklingen är 5000:- anlägningar för hemmabio där man nödtorftigt kan spela musik. |
Bravo  |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 00:26:55
|
Vad syftar du på med "inte mycket", är inte 500 skivor mycket? Undra hur många som äger mer än 500 skivor, det är nog inte många (jo,jag vet att några på forumet har 4-siffrigt antal skivor men de är knappast repressentativa, eller hur?)
En ren "lagringsdator" kostar inte många kronor, hårdvara exklusive HD kostar några hundra i serieproduktion, tror inte det blir mycket dyrare än en vanlig CD/DVD.
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 01:46:32
|
Som jag sa ovan lär inte datorn användas bara till musik utan den skall fullgöra som multimediamaskin, dvs. för andra ändamål än bara musik.
Nej jag tycker nog inte att 500 skivor är mycket heller om det så bara vore musik på hårddisken, samma individer lär nog kopiera skivor och tanka ned filer från nätet också. |
Bravo  |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 03:07:51
|
Huma, jag har nog lagt över 160 000 på min PC. Jag kan lova er att det låter bra det som jag har på den. Har inte räknat så noga, men strax över 5000 album har jag nog liggandes på 4x120MB disk. Jag är dock även ledsamt medveten om att jag bara får en spottstyver av vad jag lagt för den......
-Vecc
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 03:16:36
|
Du hade fått ganska mycket hifi för de pengarna "vecc"!  |
Bravo  |
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 05:05:13
|
Gemeni: vad menar du när du säger "högsta bitrate"? Hänger inte riktigt med där.... |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 09:13:02
|
vecc: Att MP3 filerna måste spelas in med minst bitrates på 192kbit/s, eller hellst 256kbit/s. Titta på frekvensgången för de olika i denna graf.
 |
|
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 09:15:25
|
Hehe, vad hände med 320? |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 09:33:38
|
Bitrate 320kbps, var inte med på den grafen jag hittade. Men du har rett 320 går oxså att använda på MP3. men enligt mina högst personliga tester (har inte mätt upp frekvensgången), så är det mycket liten skillnad från 256 kbps till 320 kbps. Det är mycket större skillnad från 192kbps till 256 kbps.
Edit: Jag skriver vissa inlägg på en PC med Dansk/Engelsk stavnigskontroll, och Stavningskontrollen i Word ändrar orden automatiskt, så när jag är för snabb att klippa in texten så blir det några konstiga stavningar. Därav mina många editeringar. Skall installera Svensk stavningskontroll oxså. Jag är Norsk bor i Danmark och jobbar i Sverige, så det blir lite förvirrat med stavningen ibland. |
|
Edited by - Gemeni on 2003/09/03 10:13:53 |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 10:30:06
|
Bra, mera nordism Gemeni!  |
Bravo  |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 12:03:14
|
Bravo: Om vi håller oss till "laglig" musik så är nog fortfarande rätt mycket, om man ska diskutera ett nytt medium som delvis ska ersätta CDn så måste man nog begränsa sig lite, annars kommer ingenting uppfylla kraven. Dessutom förstår jag inte varför en maskin nödvändigtvis måste klara av mer än musik, visst kommer det finnas en marknad för maskiner som klarar "allt", att Kiss-spelarna säljer så pass bra redan nu är väl ett tecken på det, men jag tror det finns en marknad för rena ljudmaskiner också så länge som priset är tillräckligt lågt. Multimaskinera kommer naturligtvis kosta mer, men om de ersätter DVD/CD/Video/MP-3 spelare osv så kommer de nog sälja ändå. Om man ex. vill spela in från TV till hårddisk så räcker dessutom 120 Gb långt pga att man kan komprimera ganska hårt eftersom "orginalet" ändå är rätt dåligt, sådana maskiner säljs sedan ett par år i USA och jag tror de går ganska bra.
|
 |
|
vecc
Member

458 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 12:15:18
|
Gemini: vem har ett 100Mbits lan kopplat till en mp3server, med all musik man vill ha? (har inte läst alla inlägg) Lan = Local Area Network, precis som du säger. Men 100mbit är kanske vad ditt kort klarar, men knappast vad du får ut av en ISP, ellr hur? För ibland har jag probs med att streama 256kbit mp3 över mitt nät som ändå teoretiskt klarar 5 mbit.
-Vecc |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:41:46
|
vecc: I en lägenhet eller hus så installerar man en server som lagrar alla filer(musik, video,bilder) och från den så hämtar multimediadatorn musikfilerna. Så har jag det hemma både i huset och lägenheten. Sedan finns det en del tankar att lokalt , i ett bostadsområde eller stadsdel, ha någon form av lokal lagring av film och musik (ersättare för videobutiken). Jag har arbetet med en del sådan projekt i sammarbete med internet operatörer och bla. Ericsson. ISP:erna har mycket outnytjad kapacitet i sina nät i dag och det är inga problem att delvis centralicera ovannämda funktioner. Att streamingen fungerar dåligt kan bero på många orsaker som inte har med kapaciteten på accessen att göra. |
|
Edited by - Gemeni on 2003/09/03 19:36:39 |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:46:41
|
Vem vill dock ha alla sina skivor på en surrande hårddisk? Inte jag iaf. Men det finns alltid folk utan smak  |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 21:24:13
|
"jag har nog lagt över 160 000 på min PC."
  Hjälp, vad är det för värstingmaskin? |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 21:43:09
|
Problemet med att ha allt lagrat på en server externt är att du aldrig får kontroll på någonting, du vet inte när du får tillgång till det du är intresserad av, du vet inte hur länge det kommer att finnas kvar om det väl finns där osv. Du ligger kort sagt i händerna på någon som helt kan kontrollera ditt utbud utan din påverkan i stort sett, synnerligen otillfredsställande.
Det är fortfarande en utopi att tro att gemene man skall smäcka upp flera datorer med olika användningsområden, intresset och ekonomin räcker många gånger knappast till en maskin. Folk som lägger 10000 slutsumma på en hyrdator från jobbet och 5000 på en komplett hemmabio/musikanläggning kommer inte att slanta upp flera 10000-tals kronor på en kombimusikdator med krångliga och begränsade åtkomstmöjligheter. Till stor del liknar detta en produkt som söker en marknad som tredje generationens mobiltelefoni som ingen ännu begriper varför den skall behövas. I stället hittar man på och försöker skapa en marknad för de mest underliga, konstiga och onödiga påfund för kunna sjösätta detta system till alldeles för höga kostnader.
Samma gäller nog detta PC-krångel inom musikvärlden, jag tror helt enkelt inte att folk kommer att bry sig.
|
Bravo  |
 |
|
Topic  |
|