HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 sacd-dvd-a framtid?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/03 :  23:55:17  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
nin: alla hårddiskar behöver inte höras, dessutom kommer det en del DVD spelare med inbyggd hårddisk, se nedan.

Bravo: Behovet att lagra filer hemma ökar redan, tex digitalkameror, inspelning av tv program (PVR, personal video recorder, TV kort i datorn med inspelningsmöjlighet)(det finns flera tillverkare av DVD med inbyggd hårddisk), DV kameror.
Många har i dag mer än en dator hemma, och en Multi PC ( låt oss kall den för det) behöver inte kosta tiotusentals kronor ( det behövs inta det senaste i processor och grafikkort) utan priset skulle hamna på runt 5-6 kkr.
Jag har 12 PC datorer hemma (som används), barnen har en stationär och en bärbar (3 barn) min sambo har 1 bärbar jag har 1 bärbar, 1 HTPC (multidator) (inte alls krånglig att använda), 1 videoredigerings PC, 1 server och 1 barbar surfdator (lånedator till besökare).
Barnens stationära har TV kort med inspelningsmöjlighet(PVR)och 19"-21" skämar, dessa används till att spela och titta på TV och DVD filmer (även spela in TV program, på hårddisk eller så bränna till CD/DVD skivor).
Min yngste son (11 år) har inte lärt sig att programmera VHS-videon (har inte funnits behov för det), men spelar in TV program på sin PC och bränner CD-skivor med dessa program på.
Videoredigeringsdatorn används till att redigera hemmagjorda DV filmer, och på servern lagras alla filer. De bärbara PC:arna har trådlösa nätverkskort.
Det kanske inte är representativt för "gemene man", men många som jag känner och arbetar tillsammans med har 2 eller flera datorer hemma.
De flesta datorerna förutom servern är utrustade med "tysta" fläktar och nätdelar.
Så på sikt (om 5-7år) så ser jag inte någon framtid för sacd och dvd-a, då jag tror att vi hanterar film och musik mjukvara (filer) annorlunda än vi gör i dag.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2003/09/04 00:28:42
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  00:21:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tolv datorer "Gemeni", en bit ifrån gemene man var det ja.

Folk tycker jag är nog tokig som bara har ynka 5 st. datorer hemma, jag har precis slängt 3 st. En var per familjemedlem, utom hundarna , samt en äldre dator för DOS.

Jag håller dock fullständigt med dig om att de nya formatens framtid står skriven i stjärnorna, intresset och användbarheten är tveksam.

Jag kan nog, precis som du tydligen, föreställa mig ett nytt format där alla bild och ljudfunktioner är ordentligt integrerade i ett och samma format med en spelare, däremot är jag tveksam som sagt om allt kommer att datorisras inom kort. Jag tror inte att allmänheten, och de är de som skall ge den ekonomiska vinsten, är tillräckligt intresserad.
Att det finns några glödande förkämpar underlättar för spridning men ger ingen vinst.
Dessutom tror jag, som jag också sagt tidigare, att det udda utbudet kommer att sitta trångt.

Att inspelningsbara DVD kommer att slå ut VHS mer eller mindre snabbt är väl däremot ingen tvekan inom ramen för TVn, hemmabioanläggningen, det finns ju ingenting som talar för VHS kvalitetsmässigt eller praktiskt då snart var och en har en DVD.
Att då ha kvar VHS verkar ju bara vara att söka problem om man nu inte behöver en apparat för de 300-400 band man spelat in på.

Bravo
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/04 :  08:50:56  Show Profile Send nin a Private Message
Så på sikt (om 5-7år) så ser jag inte någon framtid för sacd och dvd-a, då jag tror att vi hanterar film och musik mjukvara (filer) annorlunda än vi gör i dag.

Tror jag inte alls! Visst, det kommer finnas (finns) alt sätt att köpa musik/filmer via nätet men jag kan ju berätta att långt ifrån alla har ens internet, och dom är inte intresserade heller. Fan, det finns MÅNGA som inte ens har dator.
Sedan så är det så att dom flesta ville hellre HA något för sina pengar. Att få någon man kan ställa i hyllan, ta fram och ta på är ganska viktigt.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/04 :  09:11:41  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Diskussionen handlar om SACD och DVD-A framtid som mediabärare, jag tror inte De formaten har någon framtid. På grund av att det är för litet kundunderlag som upskattar dess fördelar och att det är två standarder som "krigar" om samma kundsegment, så ingen av formaten får upp tillräckligt med voym för att överleva.
Sedan tror jag att CD formatet kommer att leva i bässta välmående parallellt med DVD och något/några "nya" (streaming tex.) format.
Håller ocxså med nin att man gärna vill ha något att hålla i och ställa i hyllan, jag har mycket i mina hyllor.
Priset är också en faktor som kan påverka, skulle Sony tex börja med en agressiv prissättning så finns det möjlighet att SACD får övertaget.

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:55:26  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag tror inte alls att det är kört för vare sig för SACT el. DVD-A ännu. Med all ny teknik har det hittils varit så att den är dyr i början, för att sedan bli billigare, och då köper "svenne". Dvs, om det nu är märkbar skillnad mellan de nya formaten och CD, har ej lyssnat själv, ännu. Jag tror kostnaden är avgörande. Vore ju konstigt om det inte skulle vara bättre ljud i SACT och DVD-A om de har 24-bit mot bara 16 för CD, för att inte nämna 192 MHz mot ynka 44? för CD. Alla vinyl-freaks gnäller ju att CD låter platt, då borde väl rimligen ett mkt mer högupplöst format vara klart bättre än CD???

För ordinär "video" DVD finns det förresten två format + och -, och de går bra bägge två. Hur många hade egen DVD-brännare för bara 2 år sedan? Inte många. Branchen själv hävdar att genomslagshastigheten för t.ex. DVD-A är mkt snabbare än vad CD hade innan den slog igenom.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  01:01:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jo, men "svensson" jagar inte välljud utan bild dvs. film.
Intresset för bra ljud tyckas ligga i en riktig vågdal utom för några tokar som har samlats på detta Forum och några till.

De nya formaten hänger med i spelarna, men används de?
Köper allmänheten superutgåvor för 280 kr.?
Vad finns att välja på?
Två konkurrerande format! Neeejjjj!

Bravo
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/05 :  09:37:05  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Titta på parallellen med HDDC, det är inget format som har blivit någonting för den stora massan. HDCD formatet introduserades på marknaden 1995, och är fullständigt kompatibelt med äldre CD spelare. HDCD chipet behöver inte sitta i CD spelaren. Med HDCD chipet i recievern eller ljudkortet i datorn (med digital överförning från cd spelaren eller hårddisken), så sker konverteringen (D/A omvandlingen där.

Så varför har inte HDCD formatet (som är en 24 bitars teknik, och borde vara en markant förbättring av ljudet) slagit igenom. Som många andra här på forumet påpekat är att MP3 tagit en stor del av distributionen av musik, och många bryr sig inte om kvalite´n.

En orsak är att HDCD formatet lanserades under fel tidsperiod och försvann i mediabruset under MP3.

Nu har många vant sig att spela musik från datorn (MP3 filer), då blir det lättare att lansera olika streaming format eller distribution av musik som filer, som spelas upp i datorn koppad till en Hi-Fi anläggning.

Om HDCD chipet inplementeras på ljudkorten så uppnås en förbättring av ljudet jämfört med "gamla CD 16 bitarsförmatet.
HDCD handlar också om en inspelningsteknik så det vill till att det slårigenom på studiosidan också, men rättigheterna till HDCD tekniken köptes av Microsoft i 2000, så det kan vara en stark maktfaktor i det hela.
Så ett möjligt framtidssenario är att Microsoft implementerar stöd för HDCD tekniken i sina operativsystem och HDCD tekniken blir en standard som fungerar på både (HD)CD spelare (kompatibelt med äldre)och i upspelning av musik genom datorer (hårddiskbaserade maskiner). Så det kan bli svårt för "nya format att slåigenom, men DVD-A kanske har en möjlighet?

Edited by - Gemeni on 2003/09/05 12:14:02
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/05 :  10:29:19  Show Profile Send matså a Private Message
Hm intressant det här. Jag hoppas inte att mp3 tar över helt, för precis som nin vill jag ha ljud som är bra och att kunna känna och ta på filmerna. HDCD var/är inte det bara på de lite dyrare spelarna? Om jag har rätt där så är det ju inte konstigt att det inte blev populärt bland di vanliga dödliga.

Gemeni har du verkligen 12 datorer där hemma

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/05 :  11:20:20  Show Profile Send nin a Private Message
Förstår inte varför sony släpper ALLA sina CD skivor som hybrid SACD's?! Om man vräker ur massa hybrid SACD's så finns ju iaf mjukvaran ute och det blir lättare för folk att köpa spelare för det.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/05 :  11:44:13  Show Profile Send SpLiX a Private Message
SACD:

KAN komma att slå universellt om och när alla tillverkare har möjlighet att spela formatet. HDCD och andra varianter kommer då att bli överflödiga. Men ser inte detta hända närmsta 5 åren. (Livsfarligt att sia om i och för sig, jobbar oxå med datorer och nätverk och den utveckling som finns där börjar ju nu smitta av sig i musik branchen med.) De som pungat ut 50-200k för en referens cd spelare idag, byter ogärna i all hast bara för det nya formaten. Därför tror jag den "traditionella cdn" kommer att stanna ett tag till.

DVD-A:

Är redan på stark framfart. Det stora med DVD-A är att man kombinerar bra ljudkvalité med att man samtidigt kan se favorit musikvideon till, alternativ både höra och se koncerten live. Jag köper bara fler och fler Audio DVD. Det är något extra att kunna sitta och se artisten/gruppen framträda samtidigt som man lyssnar. Känns ibland som en "private session" hemma i vardagsrummet.

Om inte annat så är ungarna klart mer intresserade av DVD-A p.g.a alla musik kanaler som visas på tv.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/05 :  14:16:19  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Citat från "Bravo": Både utrymmesmässigt och utseendemässigt kommer nog stereon att vara gemene mans anläggning än, jag har svårt att se att "svensson" skulle bygga en anläggning med datorn i centrum.

Vad tycker du om denna "Datorn" då? Denna tycker jag platsar i "svenssons" vardagsrum

Länk : http://www.msi.com.tw/program/products/slim_pc/slm/pro_slm_detail.php?UID=431&MODEL=MEGA651

matså: Ja vi har 12 datorer som används hemma. Om två veckor flyttar min störste grabb hemmifrån och då försvinner två datorer oxså. Men jag har redan nu kopplat upp en till för att styra min X10 anläggning ( X10 är ett protokoll för att styra olika saker i hemmet över elnätet). Så efter flytten blir det bara 11 datorer som är i användning.

Edited by - Gemeni on 2003/09/05 14:18:45
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/09/05 :  14:39:42  Show Profile Send bobey a Private Message
Det finns alternativ till de som inte vill kompromissa med kvaliten. T.ex. som nämnts ovan "loss-less" compression vilket kan reducera filstorleken med 50% med bibehållen kvalite (t.ex. Monkey's Audio). Detta betyder då att man skulle kunna lägga c.a. 320 album på en billig 120Gb disk.

Problemet med en datorn är ju störningarna orsakade av alla komponenter. Men att slänga in en skärmad HDD i en riktigt bra Hifi DAC konstruktion skulle nog vara kul att testa. Tänkte man till lite kunda man nog göra en "HDD spelare" av samma klass som vilken som helst av de "bästa" cd-spelarna idag (eller bättre).

Eller ta det hela ett steg längre och bygga in en solid state disk istället för en vanlig HDD. Då kommer man bort från problemet med rörliga delar som både CD-ROM'ar och HDD har och de vibrationer de medför. Men kanske detta bara låter som ett riktigt drömalternativ för sådana som mig med en dator/hifi-nörd läggning :).

// bobey
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:00:11  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
"Now we talking"
Tanka ner en CD till ett minneskort i en HiFi-DAC(inklusive upsampling) med digital ut till Förförstärkaren som har EQ-rumskompensering och vidare digitalt till högtalarna med inbyggda separata slutsteg för varje element.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:10:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Problemet med ditt resonemang "Gemeni" är att alla inte har ditt engagemang och intresse.
De flesta kommer inte att köpa någon liten musikdator, de använder sin vanliga dator, tankar ned sunkig mp3 och struntar i välljudet.
På 70- och 80-talet fanns en boom av musik och hifiintresse som idag är överspelat av hemdatorer och hemmabio.

De flesta har inget intresse eller ork att datorisera sitt hem och fibbla med detta i tid och otid, det är nog förbehållet entusiaster som du "Gemeni" och absolut inget fel i det, men det blir nog inget ekonomiskt bärkraftigt inom överskådlig tid.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000