HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till B&W
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:20:43  Show Profile Send ReKo a Private Message
Kollade lite i Hifiklubbens nya katalog.. säga vad man vill om hifiklubben men jag tycker B&W som dom säljer verkar vara riktigt bra högtalare.. Intressantast tycker jag nya 700 serien verkar som är efterföljare till CDM serien. Nu till min fråga..
Vad skall man driva B&W:s "mellanpris" högtalare med (CM , CDM och 700 serien).
Tycker NAD passar bra till de billigare modellerna men inte mer. Classé sägs passa bra till B&W men de är tyvärr för högt prissatta tycker jag. Vad finns det som kan passa runt 10-15 k. Har för mig att B&W:s högtalare går ganska lågt i impedans. strax under 3 ohm tror jag. så får inte vara för klen stärkare.
Hur ser t.ex. mätningarna på primare A30.1 ut och hur skulle den passa till B&W? kostar runt 15k som demo på esoterisk. Kom gärna med andra förslag.

MVH

/ Ante

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/09/02 :  00:20:12  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Det är en fråga som jag oxå vill ha svar på...

Hifiklubben ska juh börja med Thule, kanske något man ska prova.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/09/02 :  02:58:31  Show Profile Send sampix a Private Message
hej,

jag drev mina tidigare CM2:or med Rotel-elektronik. Vilket råkade vara en riktigt bra kombination. Bra mycket bättre än Nad som de demades med i affären.
Thule kan säkert vara ett annat bra alternativ. Inte hört däremot.
//sami

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/02 :  13:55:43  Show Profile Send ReKo a Private Message
Sampix: Vilken rotel använde du? Har hört många som talat väl om Rotel 1060. Känns dock som om den inte riktigt är i nivå med cdm / nya 700.. det är dock bara en känsla, har ej provlyssnat.
Hur tror ni den dyrare integrerade modellen (1070 tror jag den heter) för 15k skulle klara jobbet?
Några andra förslag.. måste finnas fler som lyssnat ..

tack

/ Ante
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/02 :  13:59:56  Show Profile Send SpLiX a Private Message
ReKo:

Vet inte vilken drivningseffekt som rekomenderas på nya serien. Själv kör jag B&W 802 som har en rekomenderad drivingseffekt på 50-250W. Driver mina med en beggad Krell 300i (2*150W) och den räcker LÅNGT! Finns ett par till salu lite varstans mellan 9-15k om du nu vågar satsa på beggat.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/02 :  14:06:59  Show Profile Send ReKo a Private Message
Splix:

tackar för tipset men hade nog tänkt mig nya grejjor.. eller möjligtvis demo:n och då blir det nog svårt att hålla budgeten om jag väljer krell.. Hade säkerligen varit en riktigt trevlig kombination annars.

Vad tror ni om musical fidellity annars?
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/02 :  14:15:56  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Rotel som vissa har föreslagit innan men absolut ta och testa Musical Fidelity ihop med B&W också.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/02 :  14:34:31  Show Profile Send ReKo a Private Message
Jag har fått uppfattningen att rotel är lite som nad eller hk. (inte samma ljud kanske) men det är förstärkare med mkt kraft som fixar de flesta högtalare men kanske inte är så mkt finlir..
Så ni som är rotelägare.. har jag fel?
Vill gärna höra fler B&W ägare.. vad driver ni era högtalare med?

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:28:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag är B&W ägare och jag kör med Gryphon.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:29:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Denon är väl inte fel och ganska vanlig i kombination med B&W(visserligen beror det nog mest på att bägge märkena säljs av hifi-klubben). Har någon lyssnat på PMA2000IV med någon större B&W modell?
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:48:05  Show Profile Send sampix a Private Message
ReKo>
Jag drev mina CM2 med en för-/slut-stegskombination. Något äldre modeller. rc/rb 980. Av det jag hört av rotel 1060 så finns det säkert bättre i den prisklassen. Jag har inte hört 1070, men jag faktiskt tänka mig att det finns bättre för även den slanten man får hosta upp (15000). Känns som man får betala extra för en massa lull-lull som display och annat..
Men rotel är prisvärt å andra sidan. Om det är vad du vill ha, så satsa hellre på deras för/slut-steg.

//sami

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/09/02 :  16:00:15  Show Profile Send ryst a Private Message
driver mina b&w med classé
har kört med marantz 9000-serie och de är inte ens i närheten av drivet i classén

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/02 :  16:16:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vad för classe?

Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/09/02 :  17:11:35  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag kör NAD-slutsteg till mina B&W Matrix 805.

Nämnas bör att det är en extrem budget-lösning, var tvungen att hitta ett steg för under 5' och då blire ju lite tajt...

Fungerar bra, NAD C270 har ordentligt med kräm, vilket behövs för 805:orna. Den har också en ganska behaglig och lite lätt varm/"soft" återgivning vilket gör det hela såväl kraftfullt som lättlyssnat.

Förre ägaren av 805:orna körde de som frontar i en hemmabio drivna av ett stort Rotel slutsteg (minns inte beteckningen, dock betydligt dyrare än NADen), jag föredrar dock NADen framför det Rotelsteget då jag tycker Roteln lät lite för "kylig" och kantig - i alla fall i detta system. 805an illustrerade skillnaden mellan stegen på ett närmast övertydligt sätt.

NADen är dock inte den slutgiltiga lösningen, dock för pengarna tycker jag att den funkar kalas.

Det jag saknar mest är mer kontroll, särskilt i bas/midbas-området.
Även här blottlägger 805an NADens svagheter (805an är en elak jävel, man får inte fuska med matchningen här inte), växlar man till ett highendsteg typ Grendel så märker man extremt tydligt vad som saknas - kontroll, kontroll och åter kontroll.

Vill ha en Grendel, jag plockade in 805:orna till bossa och jackade in Grendeln. Herregud .
805orna lät "a million dollars". Helt otroligt.

805orna stannar i mitt system, that's for sure. 805orna vill egentligen ha mycket mer kvalificerat förstärkeri än vad min budget tillåter (just nu) men vad f-n gör man? NADen gör ett bra jobb och det lär den få fortsätta göra tills pengahögen blir större. Jag rekommenderar att lyssna på ett större NAD-steg tillsammans med B&W. Lyssna!

/ Stargazer, lämnade in en lottokupong nu igen - Grendeln är nära nu
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:03:24  Show Profile Send ReKo a Private Message
tackar för era svar så här långt.. har dock inte blivit mkt klokare.. Classé är fortfarande för dyrt.. Nad håller inte måttet enligt mig själv. rotel känns tveksamt.. tyvärr tillåter inte budgetten märken som krell, gryphon, grendel m.m.... Ni får ursäkta om jag låter negativ.. men man skall vara lite kräsen. 15k är dock max på stärkaren. kan amplifix vara något? sedan undrar jag fortfarande hur en Primare A30.1 skulle passa till b&w.. någon som provat? hur mäter primaren?

mvh

/ Ante
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:06:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Försök hitta en Gryphon Tabu AT, borde gå att hitta för 14000:- Passar utmärkt till B&W (har provat, kör själv med Calliston)

Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:19:26  Show Profile Send stargazer a Private Message
Lyssna på Bladelius integrerade Trubadur, kostar kring 20' och låter mycket, mycket bra. Den är dessutom rätt så kraftfull. Har själv inte lyssnat på just den till B&W-burkar, dock med andra högtalare, men den är ju släkt med Grendeln och den sistnämnda var en "match made in heaven" till mina B&Ware.

OK, lite över budget - men inte så mycket. Prova, jag tror du kommer att bli lite impad. Jag tycker den verkar prisvärd, det är mitt intryck av den.

Cheers / Stargazer
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/02 :  22:43:58  Show Profile Send ReKo a Private Message
Stargazer: Vet inte riktigt vilken förstärkare du menar. kollade på bladelius.com
är det S100? eller är jag ute och cyklar?
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/09/02 :  23:44:18  Show Profile Send ryst a Private Message
Rydberg: CAV-150, körde med CAV-75 tidigare även den var mycket bättre än Marantz 9000-serien

gentle Pitbull
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/03 :  00:19:27  Show Profile Send gentle Pitbull a Private Message
Själv är jag svag för Primares I20. Både prismässigt och designmässigt. Nu har jag i och för sig bara högtalare från 600- serien så jämförelsen kanske haltar lite.
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/09/03 :  07:46:37  Show Profile Send stargazer a Private Message
ReKo> Deras nya integrerade (efterträdaren till Amplifix) är så ny att den inte finns på deras web. Den har benämnts med antingen Bladelius Trubadur eller Advantage S 101.

Jag har lyssnat på ett förserieex (tror jag) som sladd hade med sig när han körde "mini-mässa" uppe i luleå hos bossanova audio.
Den lät verkligen kalas!
Det exemplaret hade i alla fall ingraverat (p.s.s. som Grendel) namnet "BLADELIUS" uppe i övre vänstra hörnet på fronten.

Vilka affärer som säljer i sverige, förutom bossanova här i Lule (http://www.bossa-audio.se) vet jag inte. Du kan väl PMa sladd eller "HiFi Consult" som han väl heter numera och fråga.

I vilket fall som helst, bör du provlyssna denna lilla låda. Snygg och välljudande.

Cheerio / Stargazer
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/03 :  08:15:36  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Den har benämnts med antingen Bladelius Trubadur eller Advantage S 101.
Advantage Trubadur ska det vara..(Bladelius är flerkanal och Advantage är tvåkanal...utom i Asien och USA..krångligt )

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/03 :  09:55:46  Show Profile Send J-son a Private Message
Du tyckte att Grendel lät bra till dina B&W. Det låter som du gillar ett kraftfullt ljud som lutar mer åt Krell ljudet. Krell 300il låter faktiskt inte lika "kallt" som man är van att höra från krell, låter helt ok och har en fin botten. Tror att det kan vara något för dig.

J-son
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/03 :  13:38:52  Show Profile Send ReKo a Private Message
Någon som har måtten på Trubadur ? b*h*d.. har begrensade platsresurser tyvärr..
andra förslag på stärkare i 10-15 k (nya) till b&w
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/03 :  13:56:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
En Electrocompaniet ECI-3 kanske skulle passa?

Kolla in denna annonsen http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13453
En mycket bra förstärkare till B&W, pruta ner den till 11000dkr.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/03 :  14:20:01  Show Profile Send Timbre a Private Message
"driver mina b&w med classé"

När B&W hade Nautilus 800-premiär på HiFi-Klubben lämnades klara besked om detta samarbete:
Hos många återförsäljare i diverse länder har högtaleriet drivits av för ändamålet undermålig elektronik. För att gardera sig mot feldemonstrationer (det finns säkert fler anledningar...) startades denna samdistribution och nuvarande korsägande. Lite "tar ni det ena måste ni ta det andra" över det hela.
B&W Nautilus 802 och Classé CA-401 låter onekligen som ett radarpar tillsammans. Kan det bli bättre...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000