Author |
Topic  |
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:43:10
|
Jag tycker dock de små integrerade från Classe inte är någon höjdare. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:51:25
|
Nä, dom verkar tveksamma. Det börjar vid CA-301 känns det som... |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:53:28
|
Håller fullständigt med dig Timbre! |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:00:13
|
Som en instickare kan nämnas att Rotel använder B&W högtalare vid sin utveckling.
För övrigt tycker jag att Rotel är det märke som ger mest kvalitet för minst pengar. Hör man till dom som känner sig obekväma med ett billigt slutsteg och inbillar sig att det låter "kallt" eller "hårt", så kan man ju alltid steppa upp till Classe t.ex.
Det är inget fel på dom "små" integrerade Classe heller. Jag har hört dom med både 805 Siganture och 804 Nautilus och det lät alldeles finemang med bra dynamik. Jag har lyssnat på B&W högtalare med en radda olika slutsteg, och jag måste motvilligt medge att det bästa ljudet kom från ett par 804or drivna av en 150w Denon hembio receiver! Jag och en vän stod med hakan nere vid knäna vid denna demo.
Antingen har jag fel på hörseln eller så är jag bara allmänt ignorant, men jag kan absolut inte förstå hur folk kan höra sån skillnad mellan slusteg, så länge dom inte bottnar. Men det kanske jag skall vara lycklig över, för jag sparar pengar på det  |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:08:02
|
Must, det ÄR skillnad mellan ljudkvaliteten hos olika slutsteg, men oftast är den inte speciellt stor. Ibland kan det behövas blindtest för att kunna avgöra skillnaderna. Jag blir heller inte speciellt förvånad att Denon shembioreceiver lät bra, för de brukar vara tämligen okej, alldeles oavsett pris dessutom. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:30:04
|
Knoppen, är det inte tvärtom så att det kan behövas blindtest för att komma fram till att det inte är några skillnader? Jag vill inte starta någon ny subjektiv/objektiv debatt här nu, men jag måsta framhäva att jag inte tror på dig. Jag använder ordet tro, eftersom jag själv aldrig gjort några seriösa blindtester mellan slusteg, men mina öppna tester har inte påvisat några skillnader, och folk jag respekterar på nätet framhäver samma sak. Jag har läst mängder med diskussioner om detta på Usenet, AVS forum och TAGMcLarens forum där kunniga personer, ofta med branschanknytning typ skribenter, designers, AES folk, säger samma sak. T.o.m TAG som är en tillverkare erkänner att någorlunda välbyggda slusteg inte går att skilja åt. Dom publicerade till och med resultatet av en blindtest dom gjorde mellan ett TAG steg och ett Bryston. Resultatet var förstås negativt.
|
 |
|
gudmundsson
Member

166 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 01:17:27
|
Var på hifiklubben i Malmö och lyssnade på thule audio ikväll, jag blev glatt överraskad.
Dom hade riggat upp Thule Spirit CD150B (cdspelare), Spirit PR100 och Spirit PA100 (för- och slutsteg) till ett par B&W 805 Signature. Jag tycker att det lät väldigt trevligt... dock så var väl kablarna inget att hurra för, men det fick duga 
Passade även på att testa B&W CM4, för att se hur det lät med "mina egna" högtalare. Provade ett kort tag med att driva dom med Thule ia60 (integrerad, 2*60W), men jag tyckte att det saknades lite kraft i ljudet, så vi bytte snabbt tillbaka till slutstegs kombon, och det lät verkligen mycket bättre.
Kan tyvärr bara jämför med vad jag själv använder använder (driver det just nu med en h/k avr 4000, flerkanals reciever + HD750, cd). Dock får man väl även tänka på att akustiken är helt annorlunda mellan hemmet och butiken. Men jag fick en helt annan närvaro i ljudet och att musiken lyftes fram mycket mer, ett fastare grepp om basen... tyckte mig även ana vissa detaljer som jag inte har hört tidigare i musiken.
Har tidigare funderat på varför folk säger att Heather Novas studioalbum låter lite "platta", men nu så insåg jag faktiskt att det låg något i det, iofs så är dom inte på något sätt dåliga... men det skulle kunna ha låtit bra mycket bättre.
Spelade några Tori låtar oxå... hennes röst får mig verkligen att längta tillbaka till konserten i Berlin tidigare i år.
http://www.hifi-agenten.se/thule.htm <- Det är väl inte hifiklubbens priser, men dom kommer väl (?!) att ligga i ungefär samma klass.
Förresten, gör inte misstaget att lyssna på NAD+B&W Nautlius 802 "riggen" som dom har uppställd i butiken... det låter förfärligt  
|
Edited by - gudmundsson on 2003/09/05 09:21:01 |
 |
|
Topic  |
|
|
|