HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Forsell Air System
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/09/02 :  11:52:25  Show Profile Send poman a Private Message
Hej!
I börjarn av nittiotalet skrevs det mycket om Forsells skivspelare och
dylika cd-spelare sen har det varit tyst om dom, är det någon som
har ägt en sådan eller lyssnat på dom kanske kunde berätta lite om dom.

Edited by - poman on 2003/09/05 06:29:27

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:58:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Han hade högtalare med på programet. Det är ganska många år sen jag hörde nått om han. Nån som vet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:37:42  Show Profile Send poman a Private Message
Det visste jag inte johan_björklund såg i High Fidelity nr.5-95 att han hade en förstärkare Forsell The Statement vägde 95kg med andra ord en rejäl pjäs 100 watt klass A? kostade 200.000kr inte någon billig förstärkare precis.

Edited by - poman on 2003/09/02 18:41:33
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:50:54  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag tror/vet att Forsell finns kvar. Idag håller han en lågprofil i Sverige men i Asien finns han. Jag minns att han hade ett fullt sortiment högtalare,förstärakre,DAC och drivverk. Idag vet jag inte. Hans drivverk har varit mycket uppskattad i TAS. Forsells skivspelare hörde jag i början av 90-talet och den lät bra, mycket bra, när den fungerade. Tyvärr hade den en mycket halvdan byggkavlité (tandtråd som rem???). Den förstörde nålar ganska ofta. Problemet var att luftpumpen inte ville vara med??? Jag vet att han fick mycket hård kritik i TAS för den undermånliga byggkavlitén. Allt detta var i början av 90-talet. Idag vet jag inte mycket om hans skivspelare. Troligtvis har han förbättrad byggkavlitén. Om han idag tillverkar skivspelare.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:56:41  Show Profile Send Bland a Private Message
Forsell "the statement" är byggt av norska Adayton. Om jag minns rätt så är det Adaytons ref.steg. När Forsell "döpte om den"/"förändrade den" så kostade den bra mycket mer.

Jag har sett hans högtalare någonstans. Jag har för mig att konstruktionen var speciell. Konstiga "flänsar" på sidorna. Istället för basreflex så var det långa öppningar på sidan om ca 2-3cm breda och ca 20-25cm långa. Jag har inte hört dem.

Edited by - Bland on 2003/09/02 19:00:30
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/09/02 :  19:27:10  Show Profile Send poman a Private Message
Tackar bland!
Hittade lite lite bilder och länkar angående Forsells.

http://www.ultimate-sonics.com/
http://aca.gr/equip02.htm

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/02 :  19:42:55  Show Profile Send Bland a Private Message

Tackar för bilderna Poman. Jag vet inte hur man kopierar in bilder, men den grekiska bilden på Forsell högtalaren ser man dessa små flänsar.http://aca.gr/equip02.htm. Högtalaren påminner mig om acuston/åström. Han hade också "flänsar" på sidorna. Är det samma högtalare??? Acuston/åström gjorde högtalare i början av 90-talet som disskuterades i stockholmskretsar.Vad hände med honom? Någon som vet?
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/02 :  19:48:17  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Bland: länken fungerar inte!
denna är bättre http://aca.gr/equip02.htm
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/02 :  19:51:46  Show Profile Send Bland a Private Message
Jättelite. Tack
Mvh
Bland
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/09/02 :  20:57:30  Show Profile Send poman a Private Message
En bild på högtalaren.

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:28:53  Show Profile Send Lelle a Private Message
Måste få ventilera mig lite

Har inte hört nåt om Dr. Forsell på mkt. länge.
Hade ett samtal med herrn när det begav sig (ca. 92) och han var lika gemytlig och tillmötesgående som mr. Audionord, INTE !!! Att han (de) får något sålt överhuvudtaget är en gåta.

Personligen så tycker jag att det är lite väl mycket hemsnickeri över Forsell prylarna, med tanke på priset så borde det vara super-duper finish på dem, minst.

Ang. herr Åström så såg jag att han annonserade ut ett par beg. Acuston h.talare i våras (tror att det var på hifimagasinet).

Var hemma hos honom o lyssnade på Acuston (också när det begav sig typ -93-94) mycket trevlig person.
Tyvärr verkar han totalt sakna marknadsföringsgener eller nåt, han fick inte ut prylarna helt enkelt.
Men inte så tokigt lät det iallafall, djup bas så det räckte (STOR sublåda med 15" bas), men om det var highend kan iofs diskuteras.

Nyfiken som man är så hämtade jag ut kopia på hans patent hos PRV, exjobb fr. KTH (hundra miljoner sidor typ, HANDSKRIVET) plus samtal med hans lärare (jag köpte även läroboken som de använder på KTH i elektroakustik). DJUP teknik i den boken samt i Åströms verk, för djup
Hur någon kan utveckla högtalare efter de skrifterna är helt obegripligt, köpte sen The Loudspeaker Design Cookbook och allting (nästan) klarnade.

Fast enligt läraren på KTH (professor eller nått) så är det ingen större skillnad på Åströms spalt teknik kontra en väl dimensionerad basreflexlåda, tydligen bara en massa "gå över ån efter vatten" grejen.

Så jag övergav idén att bygga mig en klon efter de principerna.

Tror inte att Acuston nytillverkas längre Dessutom var de ganska dyra (med t.ex. tanke på finish och design, ljudet är svårare att uttala sig om - men jag tyckte det lät bra men inte så mycket mer).

Think different.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:34:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jodå, de mindre högtalarna som Forsell planerade för var av samma grundkonstruktion som Acuston/Åström. Tror faktiskt Forsell köpte patentet (som i sig är ytterst tvivelaktigt åtmintsone om man ska tolka va de skrev i marknadsföringen (Acuston alltså)). Någon gång vid -94 eller så så fanns det långt framskridna planer på ett komplett sortiment och pengar till detta finansierades av någon Italiensk miljardär (som vissa påstod hade några mer eller mindre bekräftade kopplingar till den organiserade brottsligheten i Italien (vad den kan heta får ni själva fundera ut! )). Jag har sett produkterna och kan säga spontant att de såg jättefina ut och habegäret var inte mindre! CD-spelarna hade rätt långa spikes och skivan matades fram underifrån. Jättesnyggt på lite tysk/amerikanskt lättvulgo design med mycket blanksvart och guld... Förstärkarna var tänkta att ha samma yttre utseende. Tyvärr så tog pengarna slut innan produktionen kom igång och det hela gick om intet. Vad som händer nuförtiden vet jag inte.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:46:47  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
En god vän hade tonarmen, och den var ett rent helsike att få till att fungera. När den gjorde det var den utmärkt i kombo med en Roxanne och Microbenz pu.

Ryktesvägen har jag hört att den säljs i USA nuförtiden, men som sagt, ryktesvägen.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:55:03  Show Profile Send Bland a Private Message
Lelle, jag håller med dig att forsell prylar är lite märkliga (tidigt 90-tal). Jag antar att han idag håller högre kvalité. Jag har aldrig pratat med Dr Forsell men Mr Nord tycker jag är helt ok. Han är lite "butter" men han håller vad han lovar. Garantier fungerar och han gör en arm som Dr Forsell bara kan drömma om. Mr Nord är, enligt mig, en mycket seriös person.

Kul info om Åström och hans högtalare. På ett hifi möte i Nacka, säkert 200pers, i början på 90-talet hörde jag hans högtalare. Jag minns inte så mycket men det lät inte illa. Undrar vem som ordnade dessa "minimässor"? Jag var där minst två gånger. Nu händer inget i denna stad.

Poman tack för hjälpen.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:58:03  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ett av de där minnena man samlar på sig, som etsas fast i ljudhjärnan, kom med en anläggning där Forsells våffeljärn till Cd-spelare var källa, med luftpumpar och allt (i ett angränsande rum).

Kvaliteten på det bygget var exemplarisk och ljudet sagolikt. Fast visst är det några år sedan, -94 tror jag.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/02 :  22:02:22  Show Profile Send Bland a Private Message
Nagref. Tackar för info.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/02 :  22:04:49  Show Profile Send Nagref a Private Message
Så här såg den näst minsta högtalaren ut:

Hoppas ingen tog illa upp för att jag har kopierat den från High Fidelity.

Den lät fint men lät den så fint som en högtalare borde för det priset är frågan jag ställer mig!

Standardelement f ö. Dynaudio och Seas.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/02 :  22:07:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
Bland: Frågan är om Dr Forsell ännu har blivit Dr eller om han fortfarande är en vanlig läkare.

fast det är ju irrellevant.
Vad jag imponerades av Forsell var att han orkade arbeta så mycket. Ett vanligt jobb och ett på 'fritiden' samtidigt som han inte verkade försaka fru och barn. Imponerande bara det.

Edited by - Nagref on 2003/09/02 22:11:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2003/09/03 :  00:16:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Både skivspelaren, CD-transporten och förstärkaren fanns på Stereophile´s klass A lista både 1996, 1997 och 1999, så det kan ju knappast vara kattskit...
Jag vet ingen annan svensk som tagit sig in på den listan.
http://home.pacific.net.sg/~axiom13/reccom96.htm
http://home1.pacific.net.sg/~axiom13/reccom97.htm
http://home.pacific.net.sg/~axiom13/reccom99.htm
Hittar ingen nyare lista.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/09/03 :  20:09:48  Show Profile Send Fred a Private Message
...hade en Forsell-arm monterad på en stor kluns till VPI-skivspelare några år i början på 90-talet. Mycket pillrig att ställa in, akvariepumparna hummade, de dubbla utjämningskärlen tog plats, men - när det började spela, ojoj, det bästa jag någonsin haft i skivspelarväg, många resor bättre än Heybrook, Linn, Opus 3, Maplenoll, Rega. Använde en Shinon Red-pickup som var fantastisk, bytte ner mig till en Denon DL 103 som också var fantastisk, ångrar djupt att jag sålde spelaren. Fixar i ordning en Thorens TD 124 II med SME3012 nu, den ska bli minst lika bra!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2003/09/03 :  20:21:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det där hade jag ju viljat höra, den saken är klar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/03 :  20:26:11  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Hej Fred. Thorens ja då är du på rätt väg!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/05 :  09:02:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Fred: Hur får du bort rumblet en TD 124 II?
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:27:26  Show Profile Send Fred a Private Message
...rumblet får jag bort genom att behandla mellanhjulet med paraffinolja - tar minst två veckor att få oljan att absorberas, använd ett nollans sandpapper och rugga upp ytan på mellanhjulet som har kontakt med skivtallriken, dutta på ny olja lite då och då. Köp en ny rem också, Schubert bandspelarservice kan fixa från Tyskland. Olja också in de gummibussningar som motorn är upphängd i, minskar att vibrationer överförs till verket. Ni olja till lagret ska till; OBS, du måste skruva bort skivtallriken från lagertaxeln, annars finns risk att den skadas. De gummibussningar som hela verket vilarpå mot plinten ska bytas till neoprengummiskivor, SD-fötter funkar nog ypperligt. Sd-fötter under hela schabraket gör nog också sitt till.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/06 :  16:20:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Fred: Jag ska titta på det här för det är ju synd att en så pass bra och snygg skivspelare ska vara nerpackad. Jag köpte den 1965 tillsammans med en SME 3012. Jag var inne på Veteran hifi för tv månad sedan och frågade om reservdelar till SME´n. Det han sa var rena fantasi priserna på delarna som man ev.skulle behöva. Jag får nog plocka fram grejorna och lyssna på hur det låter och med ledning av det så får man väl improvisera när man renoverar.
Innan jag köpte min TD 124-II så hade jag en HMV med B&O arm men den blev stulen. HMV´n var ju bra på den tiden men det var mycket rumble
i spelaren.

gcs

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/06 :  16:29:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Vet någon hur man renoverar en Rabco SL 8?
http://home.t-online.de/home/bernhard.kistner/images/rabco3.jpg

gcs
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000