Author |
Topic  |
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 11:01:27
|
Jag funderar på att köpa ovanstående för-slutstegskombo, som ett första steg mot ett kompetent 5.1-system som ska klara av gott 2-kanalsljud, kanske blir det aldrig mer än 2 kanaler... Canton Ergo är idag det som ska drivas, och troligen också i framtiden då jag sedan länge är inkörd på cantonljud.
Jag hittar inte mycket på nätet om dessa produkter och undrar därför om någon har egna eller andras kommentarer. Tight bas, öppet mellanregister men inte alltför ljus diskant är målet. Kanske andra förslag?
Man kanske ska hålla sig till 2 kanaler: Primare A30.1 låter ju väldigt bra med ergo... Marantzen som Jorma säljer borde ju funka, även om jag inte lyssnat på den specifikt. Det säljs mycket beg amplifix - där är jag helt oallmänbildad - och den är ju hyllad av många, men hur låter den...
Tacksam för kommentarer |
Edited by - bjarne on 2003/09/05 20:00:58 |
|
Heat
Member

205 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 12:46:44
|
Amplifix ärnog aningen för "kall" för att funka kanon tillsammans med Ergo. Försök hitta nåt med lite mera värme |
Hellacopters LP/7" köpes |
 |
|
andar
Member

303 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 12:47:55
|
Har inte så mycket att bidraga med, men mina komentarer av Amplifix är inte de bästa. Kort och gott så kändes det som om något saknades när jag lyssnade och jag kände inte alls för att lyssna längre (Något i det högre registret).
Jag hed nog lagt mina slantar på Primare..... |
GAIS är tillbaka!!! |
 |
|
mucke
Member

353 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 12:51:36
|
Nu har jag iofs inte lyssnat på Primare A 30.1 men jag har nyligen köpt en Primare A20 mk2. Har dom samma grunklang då är det bara att slå till. Mycket välljudande.
Mvh Mucke. |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:29:34
|
Försteget har jag ägt och det är helt ok, slutsteget däremot är lite klent tyvärr där är Primare mycket bättre.
mvh dole |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:39:41
|
Jo, Primaren har jag lyssnat på med ett par RC-L som är väldigt lika mina 92:or i klangen. Det lät mycket bra. Jag funderar som sagt på att kunna köra flerkanal såsmåningom, men vill inte kompromissa med med ljudkvalitén. 15-20 kkr är dock en absolut smärtgräns, och ärligt talat skulle jag nog helst dra mig neråt 10.
"Nackdelen" med primaren är att den tarvar Primares övriga grejer som signalkällor, av estetiska skäl alltså - Det är inte mycket som slår en Primarestapel...och det blir med mina mått mätt dyrt...
Ingen som har lyssnat på signaturen, eller vet något om det varit några problem med serien? Jag kommer förstås att låna hem det som går.
/ Bjarne |
 |
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 20:11:55
|
Ach Du Dole: Missade din kommentar. "Klent" Vad jag kan se är 1.5:an watt-specad till detsamma men är tyngre, dyrare och 2-kanals, så nåt är det väl i skillnad (strömförsörjning- vild gissning). Men med 1.5 springer priset iväg en del.
|
 |
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 00:09:09
|
Hej! Jag är ägare till en 1.0-1.5 combo och sitter nöjd för tillfället. Kan igentligen inte hitta något negativt att säga för dessa pengar. Låter rent med stor ljudbild och härlig 3-D känsla (amerikanskt alltså). Fast djup bas, rent mellanregister och lite avrullande diskant, alltså inte vass, men med lite "värme" kanske? Trots det finns allt med. Saknar det sista skimmret på ljudet som du måste upp i "high end" segmentet för att hitta, men då för andra pengar. Kraften i 1.5 räcker gott och väl, 2x200W i 8 ohm, byggda i USA och H/K står för vad de lovar, med råge. Om man inte ställer allt för höga krav bör slutsteget med ca 100 W per kanal, räcka i de flesta fall. Försteget framtidssäkert med 7.1 ingång om man vill satsa på flerkanal med SACD eller DVD-audio. Den inbyggda RIAA-n tycker jag är kass, bättre att satsa på något annat. MVH geldis |
geldis |
 |
|
|
Topic  |
|