HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vid vilken ljudnivå blir det ohälsosamt ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:17:34  Show Profile Send Kero a Private Message
Hej allihopa!

Jag skaffade mig för ett tag sen en liten ljudnivå mätare för att kalibrera in hemmabion med. Kom på för nån dag sen att jag ska kolla på vilken ljudnivå jag hamnar när jag sitter och lyssnar på musik.

När jag tyckte att jag hade ganska så högt så var mätaren uppe och nosade kring 92db som mest.
En mer lagom volym låg lite under 90db.

Är det nån som vet när man kan säga att den volymen kan vara skadlig ?
Skulle vara bra och veta så kanske man kan skona sin hörse lite och slippa vara halvdöv vid 50 års ålder.

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:24:49  Show Profile Send J-son a Private Message
Går inte att säga något generellt. Det beror på frekvensområde, exponeringstid mm.
Ifall du sitter hela dagarna och lyssnar så är det riktvärdena som gäller för arbetsplatser som borde vara en fingervisning. Spelar du däremot under kortare/normala tider så är 90-105 dB inga problem, förutsatt att du inte lyssnar på "tonskurar"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:30:26  Show Profile Send Aton a Private Message
105 dB låter högt.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:48:54  Show Profile Send ReKo a Private Message
gränsvärdena för klubbar/discon mfl är 100db kontinuerligt och 115 i topparna.. så höga värden kan dock ge skador.

/ Ante
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:54:18  Show Profile Send J-son a Private Message
jag menar "ljud-toppar", inte kontinuerligt vid 105 dB.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:59:16  Show Profile Send dole a Private Message
135db= smärtgränsen 140db=döv direkt

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/05 :  14:31:19  Show Profile Send Kero a Private Message
Men om man säger att man sitter och lyssnar på musik i en timme. Ungefär vid vilken volym under den här tiden tror ni det blir "ohälsosamt" ?

Eller så kan man vända på det. Om man sitter och lyssnar på musik en timme. Vilken volym bör man ha för att inte riskera att få bestående men ?

Edited by - Kero on 2003/09/05 14:31:58
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:08:36  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jag har hört (kanske finns det någon läkare här som kan bekräfta detta?) att alla är vi också olika känliga... Med det menar jag att vissa kan utsätta sig för högre ljudnivåer längre tider utan att få men medans andra skulle få det.
Mvh:
Wilderwein
Go to Top of Page

f.o
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:15:04  Show Profile Send f.o a Private Message
Heej!
Man har satt en gräns i Sverige att 85dB åtta timmar om dagen är vad öronen klarar utan att skadas. Har man då ett jobb som utsätter en för 88dB så når man gränsvärdet redan efter halva dagen eftersom en ökning med 3dB fördubblar ljudintensiteten. Maxgränsen är satt till 115dB. Men som någon skrev innan det beror ju lite på frekvensen oxå.
Min åsikt är att det e ju inte värt risken att få tinnitus, det får man ju leva med sen...
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:18:16  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Kero: det första du kan göra är att ställa om din mätare till att mäta dB(A). Om du nu inte har glömt att skriva ut (A)-viktningen så är de värden som du mätt upp på 90 dB med stor sannolikhet under den lagstiftade bullernivån 85dB(A), vilket då innebär att du kan lyssna 8 timmar om dagen, i hela ditt liv, på denna nivå utan att bli hörselskadad.. Om du har ett bullrigt jobb på dagarna kan det dock vara en annan "femma".

lazyboy
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:25:57  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Man kan på Apoteket gratis hämta en broscyr som heter Tinnitus. Där finns gränsvärden angivna, jag tror att dessa gäller för arbetsmiljö.
Gränsen är satt till max 85 dB under åtta timmar. Detta gäller under hela dagen. Om man har oturen att ha ett bullrigt arbete får man ta det litet försiktigare med musiklyssningen.
Om man ökar nivån med tre dB så minskar den acceptabla expositionstiden med hälften. Alltså tre timmar med 88 dB och en och en halv timme med 91 dB.
Jag tror att det finns litet overhead också men det får man ta på egen risk! Och man kan inte i förväg veta om man är extra tålig eller extra känslig.
Efter en rockkonsert utan öronproppar har man alltså förbrukat en hel månadsdos, om man inte redan blivit skadad av denna engångsexposition!

Jag har ingen bullermätare men tror att det går bra att lita på kroppens signaler. Om örona känns trötta eller ansträngda, så bryt eller sänk omedelbart. Tyvärr fungerar inte dessa signaler i samband med alkohol.

Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:03:28  Show Profile Send Kero a Private Message
Mycket intressant info. Tack allhopa!

Det här ju nånting jätteviktigt så man ska nog inte slarva med det. Jag jobbar ju dessutom i en industri så där lever det ju om en hel del. Dock har man ju alltid på sig nån form av hörsel skydd så det ska ju skydda en.

Jag har mätt med samma inställning som när jag kalibrerar hemambion. Gick just och kollade på mätaren och den är inställd på "C". Får göra om mätningarna med mätaren inställd på "A" och se var man hamnar.

Den här tråden blev väldigt intressant, tack alla!

Edited by - Kero on 2003/09/05 17:04:04
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:31:12  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag lyssnar alltid på låg volym men har ändå drabbats av lätt tinnitus på vänster öra, så jag antar att det slår olika från person till person... =(

Noteras bör att öronsuset dock inte hörs i en miljö som inte är alldeles tyst, så något större problem är det inte, men att drabbas är tråkigt i vilket fall som helst... Att just jag skulle drabbas känns lite orättvist eftersom jag nästan aldrig går på konserter eller lyssnar på musik med hög volym. Om jag gör det använder jag dessutom öronproppar, så varför detta har hänt mig är ett mysterium. Man kan tydligen råka illa ut även om man är försiktig...

Edited by - HanssoN on 2003/09/05 19:44:54
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:43:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett sista ord bara, inget som behöver komenteras.

De rent fysiska aspekterna av högre ljudtryk kan faktsikt vara ganska obehagliga, men samtidigt smått roande.

Jag och min flickvn besökte nyligen en kompis till oss båda, kompisen i detta fall driver en firma som hyr ut ljud och ljusanläggningar.

Vi fick vid ett tillfälle ärann att lyssna på en uppsättning äldre Turbosound högtalare (för bild se min systemsida "martinsson") och bilden kallad "en trave blåa högtalare".

Vid ett lyssningsavstånd på ca 20m och med öronen väl förhållna blev vi varse vad 120dB innebär, anläggningen kördes då med ett effektutag som låg -8dB från systemmax.

Även med öronen skyddade av våra händer (med bra tryck) hördes musiken kristallklart, och bra lät det desutom.

Det som var lite otäckt var kittlingarna i vaderna och knäskålarna från asfalten som svängde med, samt det faktum att vi näranog åkte på en hostattak bägge två.

Något senare på väg hem i bilen blev jag varse om en klump halsen och bröstet, flickvännen likaså, detta höll sedan i sig i någon timme.

Ruggigt är rätt ord, ruggigt även att det lät så fantastiskt bra (då även utan öronen förhållna) vi lägre volymer då förstås.

Kul även att anläggningen inte ändrade karaktär eller lät ansträngt vid ett enda illfälle under denna provlyssning.

Indet dåligt för 12 år gamla prylar, slutstegen i detta fall utgjordes av 6st QSC PLX 3402.

Tänkvärt, galet och obehagligt : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:52:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Här i Gbg har vissa klubbar/konserter haft problem i och med att myndigheterna varit rätt flitiga med att kontrollera ljudnivån. Det har visat sig att vad som är "normal" ljudnivå för många ställen ligger väl över gränsvärdena. Nu hävdas det att en del artister vägrar spela i Gbg eftersom de inte tycker det låter tillräckligt bra på "tillåten" volym.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/05 :  18:18:43  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Hansson, det finns andra orsaker till tinnitus än buller. Mycket verkar vara okänt om orsakerna och mekanismerna. Man vet dock att buller är en vanlig orsak.
Go to Top of Page

f.o
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/09/05 :  21:30:37  Show Profile Send f.o a Private Message
Hola
Som Wilderwein skrev så har jag oxå hört att vissa människor tål buller mer än andra, att det skulle vara så att om man arbetade i bullriga miljöer blev man mer tålig och var man mindre benägen att få skador av det. Dock inget jag kan bekräfta. Jag tror däremot att man skall vara försiktig med hörlurar, köpte precis ett par nya och jag kände det i öronen efter att ha lyssnat lite, spelade ändå inte särskilt högt.
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/09/05 :  21:42:54  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Slayer på Stockholms stadion. Då gjorde det ont i bröstet när man värmde på trummorna.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/05 :  22:00:36  Show Profile Send gcs a Private Message
HanssoN:Jag tror att jag läst någonstans att tinnitus brukar börja i
vänster öra för att sedan flyta över till höger öra och till slut försvinna i bästa fall innom en halvminut. Den här typen atinnitus lär vara ofarlig. Det finns människor som hör ett ständigt oljud och
det behöver inte vara ett pip utan det kan brusa eller mullra.
Det finns människor som är mer tåliga än andra mot höga ljudnivåer och det är ingenting man kan träna sig till. Men som sagt tinnitus
som plötsligt dykerupp för att sedan försvinna efter 30 sekunder är inte farligt.

gcs
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/05 :  22:11:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
Vid nivåer över 78.77dB(a) om du lyssnar 24/7...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  23:00:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det finns en stor risk att man gradvis vänjer sig vid, och vill ha allt högre nivåer på musik och konserter osv.
Denna process är dock ingenting som örat uppskattar och vips kan man vara uppe i skadliga nivåer.

Denna nivå är nog individuell men susar och brusar det ständigt i öronen efter en konsert exempelvis, kan man nog konstatera att nivån är för hög.
Riktmärket max 115 db är väl ett bra riktvärde.

Bravo
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/08 :  12:15:55  Show Profile Send Kero a Private Message
Trelvigt och se att det kommit in mer intressant info. Själv har jag jobbat 26 timmar under lördag och söndag, jättekul!

Provade i lördags att mäta med "A" inställt på mätaren. Då fick jag dra ner volymen ytterligare för att hamna under 90db.
Men faktiskt så efter att ha försökt lyssna efter dessa riktvärden några dagar så märker man att det på nåt sätt är skönare att sitta och lyssna på musik. Ibland vill man ju dock dra upp volymen men man sänker den ändå ganska fort igen.. och då bör det ju inte vara nån större fara.

Tyvärr verkar man ju alltså kunna drabbas av tinitus ändå. Men kan det vara så känsligt så blir det ju svårt att skydda sig överhuvudtaget.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/08 :  12:45:13  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jo man kommer ihåg när man var yngre och dum! 22 snart!

Som 16åring hade jag Cerwin-Vega med 15" bas. Den kombinationen är ej bra! Hade bara ett steg på volymratten "högt" tror det är därför jag hör mindre med vänster öra..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/08 :  13:08:19  Show Profile Send brumel a Private Message
Jo jag kan tänka mig att många får permanenta hörselskador om dom låt oss säga går ut två gånger/v lyssnar på freestyle, tränar aerobics eller nåt. Sen lägger man på ett jobb, i skola eller industri. Uj uj det här ser inte bra ut. Om man jobbar som ljudtekniker så då ligger man riktigt risigt till.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/09/08 :  15:18:13  Show Profile Send Roq a Private Message
"Jag har hört (kanske finns det någon läkare här som kan bekräfta detta?) att alla är vi också olika känliga... Med det menar jag att vissa kan utsätta sig för högre ljudnivåer längre tider utan att få men medans andra skulle få det."

Mycket möjligt att det är så men det är just det som gränsvärden är till för - att ha en maxnivå som anses oskadlig för alla, oavsett individuella skillnader.

Det som i alla fall inte är sant, är myten om att man inte får hörselskador av ljud/musik som man tycker om - det stämmer tyvärr inte

Edited by - Roq on 2003/09/08 15:19:05
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:39:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det är ingen som nämner DISTORISION i denna tråd. Just distorision är skadligt för öronen.
80db kan uppfattas olika starkt beroende på mängden distorision. Detta leder ju också till
LYSNINGSTRÖTTHET.. Vilket man lätt kan uppfatta efter en tids avlyssning av sin favoritskiva.

Med en bra högtalare klarar man starkare ljudtryck UPPLEVELSEMÄSSIGT, då det inte uppfattas
som starkare föräns man kanske försöker tala med någon som sitter brevid..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000