HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vid vilken ljudnivå blir det ohälsosamt ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:54:13  Show Profile Send J-son a Private Message
Är det "skräpmusik" så måste det ligga runt 50 dB
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/08 :  17:06:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Per Gessle kanske

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/08 :  18:36:37  Show Profile Send brumel a Private Message
Tomas Ledin kan möjligen uthärdas i -60dB.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:32:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En fråga till dom som kan.

Jag har testat här hemma ett flertal gånger med ljudtrycks mätare. Och kommer man över 110 db börjar det bli jobbit. Samma mätare har fått följa med till jobbet för att testas. Jag jobbar som grafiker o obland kan det väsnas ganska rejält ! Men likförbannat kommer mätaren sällan över 96 db o då är det ett JÄKLA OVÄSEN ! Är det pga det mekaniska oljud som gör att man reagerar negativt snabbare ?

Nån nämde riktigt höga ljudtryck innan. Jag gjorde lumpen i flottan o nere i maskin på en Patrullbåt väsnas det runt 140 db när man kör. Gick man in då var man helt mörbultad när man kom ut !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/08 :  23:50:54  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Slamrande ljud innehåller mycket transienter och högfrekvent buller upplever jag som mer tröttande och påträngande. (Sedan blir man iofs sömnig av lågfrekvent buller...)

Örat har ju olika känslighet för olika frekvenser och det kanske också gäller maxnivåerna för när skador uppstår. Jämför tex ljudet som uppstår när man slår en sked mot en porslinstallrik med ett slag på en bastrumma.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/09 :  05:45:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ett bra, men måhända tråkigt, råd är väll att ha lite lägre volym än du skulle vilja ha, bl.a för att garantera sig mot den smyghöjning som det gärna blir när man lyssnar.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000