Jag har testat här hemma ett flertal gånger med ljudtrycks mätare. Och kommer man över 110 db börjar det bli jobbit. Samma mätare har fått följa med till jobbet för att testas. Jag jobbar som grafiker o obland kan det väsnas ganska rejält ! Men likförbannat kommer mätaren sällan över 96 db o då är det ett JÄKLA OVÄSEN ! Är det pga det mekaniska oljud som gör att man reagerar negativt snabbare ?
Nån nämde riktigt höga ljudtryck innan. Jag gjorde lumpen i flottan o nere i maskin på en Patrullbåt väsnas det runt 140 db när man kör. Gick man in då var man helt mörbultad när man kom ut !
Slamrande ljud innehåller mycket transienter och högfrekvent buller upplever jag som mer tröttande och påträngande. (Sedan blir man iofs sömnig av lågfrekvent buller...)
Örat har ju olika känslighet för olika frekvenser och det kanske också gäller maxnivåerna för när skador uppstår. Jämför tex ljudet som uppstår när man slår en sked mot en porslinstallrik med ett slag på en bastrumma.
Ett bra, men måhända tråkigt, råd är väll att ha lite lägre volym än du skulle vilja ha, bl.a för att garantera sig mot den smyghöjning som det gärna blir när man lyssnar.