Author |
Topic  |
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
|
Kemppi
Member

524 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 13:03:13
|
Det är kolfiber i lådan. om jag förstått det rätt så är det bara baffeln som är av trä! |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
 |
|
Kemppi
Member

524 Posts |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 13:22:33
|
Kemppi,
Ingen aning hur dom låten, men rubriken handlar ju om "snyggaste", som jag tolkar vara en visuell sak. Och det samma gör min ordbok  |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 14:14:32
|

Urläckra  |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 14:33:49
|
Vad har ni i månadslön här? Ni säger ju att Coltrane är billig. Kanske billig mot andra högtalare, men 290 tkr kräver respekt. Men det kanske finns andra högtalare som heter Coltrane? |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 14:48:30
|
Smaken är...delad. Ett par exempel på vad jag faller för: Bernts hybrider
 eller UD's NLE
 eller Dahlbergs svarv

Ursäkta Dahlberg, Bernt och Urban för att jag kidnappat era bilder. Dimitri |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 14:59:39
|
Man får väl ta det som en komplimang... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 14:59:53
|
quote: Vad har ni i månadslön här? Ni säger ju att Coltrane är billig. Kanske billig mot andra högtalare, men 290 tkr kräver respekt. Men det kanske finns andra högtalare som heter Coltrane?
290kkr kräver en oklanderlig kvalitet; finish, design och tekniska prestanda.
(http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/109/27736.html) |
 |
|
Kemppi
Member

524 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 15:03:22
|
Matså: Belkers länk är väldigt klockren på vad jag menar. Fö så tjänar jag som en normal industriarbetare!! |
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 16:15:31
|
HALLÅ GUBBS!
Det exemplar av Coltrane som ni pratar om var ett förserie/prototyp exemplar som Mårten Designe tog fram i all hast till Arken förra året, de spelade även på dem på Stockholmsmässan i vintras. Jag såg dem själv och de var allt annat än bra i lacken...
Det serieexemplaret som vi var och lyssna på hos Timbre igår har en finish som är i klar världsklass, något annat vore självklart inte aktuellt heller och har som sagt inget att göra med det föreserieex. ni refererar till.
Bifogar en bild som Timbre tog igår...

|
Edited by - Pjotre on 2003/09/07 16:25:19 |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 16:26:32
|
Ingen fara Dimitri, tackar och bockar för komplimangen . |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Kemppi
Member

524 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 16:30:08
|
Jag refererar inte till det på arken!
Det är allt annat än bra. I vissa vinklar går det att få dålig lack att se bra ut.. Men i andra
Förlåt att jag hakar upp mig på detta, men jag tycker att det är väldigt illa. För 300.000:- så ska det vara bättre finish än på en personbil för samma pengar.
När jag drar gränsen för dålig finish så får jag anstränga mig för att hitta fel (läs söka i rätt ljus) i lacken. Medans jag gick i skola som bilplåtslagare så fick man se en hel del bilar passera, många nya, och även här var det sällan problem att hitta dåliga bitar i lacken . När lackarna målade det som var riktat eller bytt så blev det bättre finish på det än på själva orginal delen. (inte för att det syns ifall man inte anstränger sig).
Nu börjar vi prata om finish!!! När man upplever att det är som att titta på färgat vatten när man kikar på lacken 

som att spegla sig i vatten |
|
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 16:33:45
|
Är det här exemplaret fotat i sthlm?
 |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
Edited by - n/a on 2003/09/07 16:35:15 |
 |
|
Kemppi
Member

524 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 16:38:05
|
Jag tror det är från arken det fotot.
Ett bra exempel på hur det går att få det att "se blaknt ut" men om man tittar på reflektionen uppe på högtalaren så visar det sig att lacken inte alls är jämn och fin.. |
|
Edited by - Kemppi on 2003/09/07 16:38:58 |
 |
|
Kemppi
Member

524 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 16:41:53
|

Kanske en kandidat till ett av de snyggaste slutstegen  |
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 17:39:22
|
Pjotre skrev:
Det exemplar av Coltrane som ni pratar om var ett förserie/prototyp exemplar som Mårten Designe tog fram i all hast till Arken förra året, de spelade även på dem på Stockholmsmässan i vintras. Jag såg dem själv och de var allt annat än bra i lacken...
Halcro visades inte på Arken vad jag minns och defintivt inte i Mårten Designs rum. Däremot var de parhästar i Stockholm. Det vill säga på samma förserieex med den risiga lacken på som Pjotre refererar till.
Du refererar alltså inte till Arken men du refererar till samma förseriepar Coltrane. Om det var i Stockholm du såg apelsinlacken.
Är kravet alltid att det skall se ut som bilplåt??
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 18:01:54
|
Huruvida man vill ha en absolut slät och jämn lack när högtalare i den här klassen (eller någon annan klass) skall inhandlas är naturligtvis en smakfråga. Jag skulle själv bli väldigt besviken om jag hade beställt ett par "Coltrane" och så inte var fallet när dom kom fram.
|
- Olof Palme |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 19:07:08
|

Tänk om denna ändå gick i produktion |
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 19:14:24
|
Mina hembyggen har bättre pianolack än Coltrane, men det var inte däri min ursprungliga kritik låg. Jag tycker helt enkelt att formgivningen är undermålig.
/Mårten, Designer. Ej åt Mårten Design (Varför i h-e har dom tagit mitt namn!? Karln heter väl Leif? ) |
Edited by - Belker on 2003/09/07 19:24:10 |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 19:21:14
|
Hej Belker, då blir det samma fråga till dig. VAR har du sett ett par serieproducerade Coltrane? Eftersom du är så tvärsäker på att lacken på de serieproducerade Coltrane är så undermålig så blir jag väldigt nyfiken... |
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 19:23:40
|
OK. Luddigt formulerat. Jag har inget emot lacken, det var ngn annans kommentar. Jag talar om industridesignen. |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 19:31:09
|
quote: Mina hembyggen har bättre pianolack än Coltrane...
Tycker jag inte är så luddigt....
Varför jag reagerar som jag gör är för att det är lätt att säga/skriva något på Internet som man egentligen inte menar så mycket med, men som kan skada en hårt jobbande hifi tillvekrare allvarligt... (Du kanske aldrig har sett ett par Coltrane live???) Hur som helst gjorde jag det igår och ett par som var fantastiska i lacken...
|
 |
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 19:32:51
|
Det kanske är avundsjukan som talar ? |
Say's who!? |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 19:44:27
|
OK, nu skall vi se om vi får lite ordning på lack-frågan. Såg inte att Kempi använde en bild som Timbre tydligen tog igår, dvs han kritiserar faktiskt lacken på ett serieexemplar med utgångspunkt av bilden. Sorry, my misstake!
jag ser också att lacken inte är jämn när man ser speglingen i BAT-förstärkeriet. Från någon halvmeters håll eller från "normala" avstånd så ser det dock helt slätt och blankt ut.
jag ringde upp Leif, som heter Mårten som 2:a namn, och pratade lite lack med honom.
En bilplåt är lackad på ett material som är slätt. Det är också ganska plana ytor vilket gör att man kan få till en bättre lackeringsprocedur genom att lägga bitarna ned. Coltranes skarpt rundade profil ställer till med en del i slutänden också men mer om det snart.
Coltranes kolfiberlåda görs i en form och pressas med högtryck. Det man tar ut ur formen är inte slätt. Det har porer. Alltså måste hela ytan sprutspacklas. Sedan slipas ned. På en yta som sedan skall lackas och förses med klarlack så syns eventuella omgörningar av spackelarbetet lätt. Man är alltså väldigt försiktig med att komma förlångt ned, bryta ytan och få fram porer. Som måste spacklas lokalt..... Det är en faktor som skall tas med i beräkningen.
Med en bilplåt eller en mindre välvd yta (eller helst en plan) så går det att fixa fram ett resultat i efterhand genom att polera.
På en så kurvad historia som Coltrane så får man vara väldigt försiktig så att inte polermaskinen gör hål i lacken då den ofta ligger an på en väldigt liten yta.
Mårten och lackverkstaden har pratat om finishen många gånger och hittat en kompromiss som fungerar. Det går att göra ytan så att den liknar en perfekt lackad samt polerad utställningsbil. För 50 000:- extra i kundledet......
Till sist så är frågan om hur man tycker det ser ut. Jag har sett serieexen och tycker de är helt OK. Det ser lyxigt, blankt och tjusigt ut. Frågan är om det inte är lite mer "liv" i den typ av blankhet som Timbres bild visar, fast man kanske blir skadad som träbåtägare....
mvh
,
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Topic  |
|