HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Skyddad" CD-skiva (Helmut Lotti)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

300b
Member

70 Posts

Posted - 2002/08/28 :  19:35:13  Show Profile Send 300b a Private Message
Mina föräldrar köpte "Helmut Lotti 'Tribute to the King'" på Åhléns för 189:-
Kommer hem och stoppar in den i CD-spelaren (Micromega Stage 1) och får lyssna i 9 sekunder...
På varje låt så kan man lyssna i 9 sekunder innan den tystnar, hoppar 2 sekunder och börjar om efter 10 sekunder.
Vad tycker ni att man ska göra?

Mitt förslag var att skicka skiten med en bifogad brevbomb till berörda skivbolag...

Skämt åsido (Ryssarna säger att alla skämt innehåller lite skämt men mest allvar), kan man göra något mer än reklamera och få pengarna tillbaka? - de vill ju trots allt faktiskt ha skivan.

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/08/28 :  19:39:14  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

Mina föräldrar köpte "Helmut Lotti 'Tribute to the King'" på Åhléns för 189:-
Kommer hem och stoppar in den i CD-spelaren (Micromega Stage 1) och får lyssna i 9 sekunder...
På varje låt så kan man lyssna i 9 sekunder innan den tystnar, hoppar 2 sekunder och börjar om efter 10 sekunder.
Vad tycker ni att man ska göra?

Mitt förslag var att skicka skiten med en bifogad brevbomb till berörda skivbolag...

Skämt åsido (Ryssarna säger att alla skämt innehåller lite skämt men mest allvar), kan man göra något mer än reklamera och få pengarna tillbaka? - de vill ju trots allt faktiskt ha skivan.

Lämna tillbaka den och beskriv felen för dom.

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/08/28 :  20:09:43  Show Profile Send molsson a Private Message
marcusoft säjer; kräv peningarna tebaks från åhlens, och sriv ett LÅÅÅÅÅNGT ARRRRGT brev till skivbolaget, och kräv kompensation för att du inte får höra på himmelske helmut. Kräv t.ex att helmut kommer hem till dig personligen, och går klassiskt (eller latino eller kungligt eller vafan det nu är som belgare och tyskar lyssnar på)

/Marcus

"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers.
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/28 :  20:26:04  Show Profile Send P.P a Private Message
Sådant är j*vligt irriterande! Naturligtvis så ska du inte gå till de som är ombuden (försäljarna) utan direkt till bolaget och fråga vad det menar med att göra så!!!!

Edited by - P.P on 2002/08/28 20:27:0
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/08/28 :  20:47:28  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag känner en som försökte bränna en kopia på nämda cd.
Nero misslyckades kapitalt men senaste Clonecd brände fint.
MEN när han sätter på den var det helt tyst trots räkneverket gick. Efter en minut kom musiken, kraftigt förvrängt med ett tremololiknande hackande. Resten av skivan fungerade utmärkt.

Kontenta: Är det så att skivbolagen lagt in kopieringsskydd som skall fördärva syndarens anläggning ?
Sätter på skivan -inget hörs -skruvar upp ljudet & PANG så startar oljudet & kanske knäcker högtalarna!

Kanske har branchen äntligen lyckats med ett kopieringsskydd, dock till priset av kompabilitetsproblem.
-KLAGA 300b
Mvh

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/08/28 :  21:52:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Ironiskt nog är det just kopieringsskydden som för
första gången fått mig att dra ner på mina skivköp.
Men så blir det ju när skivbolagen vägrar anpassa
sig på något sätt till förändrade vanor hos skivköparna.
Bättre då att förstöra sin marknad ytterligare...

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/28 :  21:57:33  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Gäller dom hära problemen alla typer av cdspelare och hur kan man se om en ny skiva är kodad?

Jag har inte köpt en helt nyinspelad cd på 6-7månader. Jag brukar köpa begagnat eller nyutgåvor av gamla grejer. Tänkte dock köpa Springsteens senaste men nu vete katten.

Hur är det med audiofilmärken med specialpressningar. DOM kan väl inte hålla på och fördärva ljudet så här???

Da
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/08/28 :  22:22:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Ginza verkar skriva ut om den är kopieringsskyddad. Compact disc logotypen borde dessutom rimligtvis inte få finnas på skivan eftersom att den avviker från grundspecifikationerna. Det enda man kan vara säker på är att alla "skyddade" skivor finns på nätet, kopieringsskydden fungerar nämligen inte särskilt bra.

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/08/28 :  22:49:14  Show Profile Send molsson a Private Message
Killar,

Detta KAN ju faktiskt också vara guds sätt att tala om för oss att INGEN skall behöva lyssna på Helmut Lotti.....

/Marcusoft (leg. teologie stud.)

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/28 :  22:56:59  Show Profile Send P.P a Private Message
Jaaaa! Och ingen ska lyssna på Kent!!!

Fast jag vet ju inte hur Helmut Lotti låter så P.P's uttalande ska nog tas med en STOR nypa salt!

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/08/28 :  23:00:17  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Doh!, skrev ett långt inlägg angående detta och så skrev jag fel lösenord och när jag backade så var texten borta.
Here's the short short version:
Har en kopieringskyddad cd, nämligen Einstürzende Neubautens "Berlin Babylon". Noterade att kopieringskydded endast fungerade i windows operativ-system så jag laddade hem gratis versionen av BeOS (50MB) och rippade digitalt utan problem med den.

Vet inte om det är samma kopieringskydd, men kan vara värt att prova.
Att lista ut hur BeOS fungerar är inte så svårt. Har hyfsat bra gränssnitt.

Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/08/29 :  00:14:01  Show Profile Send Gus a Private Message
Ang."corrupta" cd,ett par adr.som kan vara bra att ha är
http://www.fatchucks.com/z3.cd.html
http://uk.eurorights.org/issues/cd/bad/
---------------------------------------
Anledning till stor misstänksamhet är det när det står något av följande på skivan.
SunnComm
Key2Audio
TTR
Midbar
SafeAudio
CactusDataChield
Macrovision
(listan är inte komplett sa personen som jag fick uppgifterna av)
---------------------------------------------------------
För min personliga del har detta med kopieringsskydd enbart varit ett plus-----jag fick nämligen ett villhanymusikanfall för ett par veckor sedan och sprang in i en skivbutik för att överraska mig själv med några nya skivor.Resultat,det blev inget,jag ledsnade när jag hade kommit till nummer tre av tänkbara köp och samtliga var skyddade.Sparade pengar gjorde jag i alla fall,och det var ju ett plus.
Det är nästan så att man kan tänka sig att sälja Monkarna,köpa ministereo och börja ladda hem MP3.

Edited by - Gus on 2002/08/29 01:51:5
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/08/29 :  08:29:41  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag har nog aldrig handlat så många plattor som dom senaste månaderna, många med "can not play on cd/mac" samt andra skydd & alla har fungerat klanderfritt i min cdfix.
Molssons favorit, Lotti, har märkning på baksidan av jewelcasen med följande text:
"This disc contains copy-control technology" & funkar i datorn &så.
Mvh

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/29 :  08:48:35  Show Profile Send niklass a Private Message
Kan inte Admin & moderatorer här göra ett formulär för namninsamling mot dessa konsumentövergrepp.

Jag var själv och tittade på en skiva jag skulle velat köpa i veckan men jag vägrar köpa förstört material, jag såg i sista sekdund att det på konvolutet stod "will not play on pc or mac"....

Vem vet hur en cd-spelare är uppbyggd om tio år? i high end sammanhang kanske det inte kommer att skilja så mkt men på den stora konsument marknaden kan det väl mkt väl vara så att många av de apparater som säljs för musikavlyssning på ngt sätt är datorbaserade och då kanske den genomsnittlige konsumenten inte har ngn glädje av sin skivsamling om den inte går att spela längre...

hur ska vi göra uppror mot detta på bästa sätt?

/n - arg på skivbolagen.

"det är nog inte så många som äger sonus men att vara hifiintresserad och inte gilla sonus faber är nog fullkomligt omöjligt" - Ekma
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/29 :  08:56:09  Show Profile Send niklass a Private Message
hrmm alltså, missförstå mig rätt här nu...

jag köper väldigt mkt skivor trots det höga priset, det är alltså inte p g a att jag vill kunna bränna skivor som jag vill att kopieringsskyddet ska bort utan för att jag tycker att det är fel att göra på det viset mot konsumenterna.

/n

"det är nog inte så många som äger sonus men att vara hifiintresserad och inte gilla sonus faber är nog fullkomligt omöjligt" - Ekma
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/08/29 :  09:08:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Den här länken såg jag i en tidigare tråd angående ämnet.

http://www.tydal.nu/se/cd/

Go to Top of Page

300b
Member

70 Posts

Posted - 2002/08/29 :  12:20:38  Show Profile Send 300b a Private Message
Besökte Åhléns för ett par timmar sedan och fick tillbaka pengarna; blev dessutom upplyst om att de inte behöver ta tillbaka skivan.
Produkten är enligt skivbolaget inte defekt, utan min CD-spelare är inkompatibel med deras kopieringsskydd...

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/08/29 :  12:43:07  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
300b: om din spelare har ett "Compact Disc"-märke och skivan inte funkar så är det märket på skivan som ska bort!

Finns det nån "standard" för kopieringsskydd??

Nu e' dom inte kloka längre...

/P

Edited by - Per Berger on 2002/08/29 12:43:4
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/08/29 :  12:46:16  Show Profile Send molsson a Private Message
Mycket intressant,

300b: Hade skivan ett "compact disc"märke???

/Marcusoft

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/08/29 :  12:47:26  Show Profile Send molsson a Private Message
.... och var det VERKLIGEN dina föräldrar som köpte skivan???

/Marcusoft

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/29 :  12:52:35  Show Profile Send norman a Private Message
Men tänk på stackars skivbolagen! Först gör dom allt för att producera så dålig och enformig musik så att ingen skulle kunna tänkas vilja kopiera eländet. Men det funkar inte utan folk kopierar glatt ändå, då återstår ju bara att fixa ett "kopieringsskydd" så att skivorna inte går att spela...(sen att de går utmärkt att kopiera för dom som vill har de tydligen missat..)

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/08/29 :  13:02:38  Show Profile Send molsson a Private Message

/Marcusoft

Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/29 :  14:28:45  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Kent är jävligt bra, har underbara texter och om du inte tycker det kan du hålla det till dig själv.

Angående koperingsskyddet så strular det och spela upp på min DVD/CD....iof det är en jävligt sugig dvd å gammal sak men det är jävligt irrterande. Så jag har snott köksstereon från sony och kör på line ut....bättre kvalitet på ljudet å så kan den spela allt :)....får duga tills en ny CD. Men kopierings skyddet strular ENBART ENBART till det för vanliga konsumenter. Jag har lyckats att kopiera samtliga skivor som är "skyddade" med diverse tekniker. Men inget har stoppat. Går det inte i CD-Copier/Nero så går det alltid och köra EAC å bränna ut wav filerna så kopieringsskyddet är fullständigt onödigt. Och är det ett kopieringsskydd på en CD så får det väl inte ens kallas CD (compact disc)? Iaf om jag har fattat det rätt. En anan sak som någon tidigare nämt är att CD spelarna för den vanliga konsument marknaden. Så dom blir lite mer datauppbyggda och att det inte fungerar då men sin gamla skivsamling. Kan bli så...ett annat sätt är kanske att alla cd spelare måste vara anslutna mot nätet och kör som man kör en sorts licens sen måste man aktivera cdn å bla bla bla...som windows xp fast dummare :)....man vet ju aldrig med det som finns idag måste ju stoppas.

/mvh s.p.

MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page

300b
Member

70 Posts

Posted - 2002/08/29 :  14:44:20  Show Profile Send 300b a Private Message
molsson: Nej, den hade inget märke.
Och nej, det var inte jag som köpte "Helmut"

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/29 :  21:05:13  Show Profile Send yalpa a Private Message
niklass>> det gör inget om nya spelare inte kommer klara gammla skivor, idag finns det tillräckligt bra spelare för att de flesta ska vara nöjda, det är bara att behålla dem.

Åhlens måste visst ta tillbaka skivan, du har öppet köp...sen gör det inget att den är öppnad, den ska ju inte gå kopiera...eller?

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/29 :  21:22:08  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

quote:

Kent är jävligt bra, har underbara texter och om du inte tycker det kan du hålla det till dig själv.

P.P var bara lite elak för att P.P ogillar attityden från skivbolagen.
P.P har personligen inget emot Kent.

quote:

Och är det ett kopieringsskydd på en CD så får det väl inte ens kallas CD (compact disc)? Iaf om jag har fattat det rätt.

Philips anser ju det!

Men hur som helst så verkar det vara så att bara MACisar och PC-nissar är drabbade. Linuxar kan klona skivor bäst de vill!!!

P.P är lite nyfiken för P.P's CD-brännare lyckades bränna en skiva med så grava fel att den inte gick spela upp på en vanlig CDP! Har någon något tips på en bra CD (kanske Kent ) som är kopieringskyddad så att P.P kan testa förmågan hos sin alltför dyra och något slöa HP-brännare?

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000