HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Undrar hur Hifi-klubben gör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/29 :  21:48:14  Show Profile Send dax a Private Message
Bläddrade lite i senaste numret av Hifi&Musik. Där såg jag att en NAD-förstärkare blev testvinnare, eller i alla fall hyllades. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan de höjer priset på den(hifi-klubben alltså!

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/08/30 :  01:43:45  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Så då är jag inte den enda som har noterat att hifiklubben alltid höjer priset (ofta relativt drastiskt) så fort deras produkter har fått ett bra resultat i ett test. Jag börjar tycka att det är lite besvärande, inte för att jag köper särskilt mycket saker där utan rent principiellt.

Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/08/30 :  09:23:12  Show Profile Send AKA a Private Message
Om nu HiHiKlubben skulle höja priset pga att produkten fått bra betyg i ett test vore ju helt sjukt.

Tänk om t.ex. Hedin bil som säljer Mercedes, skulle höja priset på en bilmodell bara för den fått bra kritik i Teknikens Värld...

Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/08/30 :  09:37:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Hifiklubben gör faktiskt så. När NAD Silverline fick bra betyg i Hifi och musik för några år sedan så stack priset iväg direkt. Några tusenlappar t.o.m. för S200.

Undvik Hifi-klubben.

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire

Edited by - X-ray on 2002/08/30 09:38:0
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/08/30 :  10:14:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Ja, jag reagerade lite negativt när nya NAD 541i kom i våras.
I England höjde inte NAD priset alls för i-versionen men
hifi-klubben höjde den med 300:- i Sverige. Lite fel tyckte jag.

Men man får väl ändå se till det stora perspektivet.
Hifiklubbens produkter har ofta inte överpriser i Sverige.
Jag konstaterade t ex att NAD 541i hade ett riktpris i England
på £330 vilket är 4676:- i svenska pengar. Alltså är NAD's
spelare fortfarande förhållandevis "billig" i Sverige där
"endast" kostar 4298:-. Några hundralappar billigare än på
NAD's hemmamarknad till och med.

Den närmaste konkurrenten till NAD's spelare är enligt
engelska tidningen Whathifi Arcams CD62T som har ungefär
samma riktpris i England £350, vilket blir 5057:- i sverige.
Jag ville därför lyssna även på den men upptäckte att den däremot
kostade mellan 6000-6500:- hos svenska handlare. Jag lyssnade
ändå på båda spelarna och det var ingen större skillnad mellan
dom tyckte jag, aningen mer baskontroll på Arcam men lite
mjukare luftigare ljud på NAD'en. Prisskillnaden på 2000:-
är helt omotiverad enligt mig om man inte absolut vill ha
Arcams snyggare silverhölje...

Så kolla gärna prisnivåer i andra länder först så ni inte sitter
och jämför äpplen och päron när ni provlyssnar... Produkternas
pris Sverige påverkas mycket beroende på vem som distribuerar dom!

Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/08/30 :  10:23:20  Show Profile Send AKA a Private Message
Om inte annat får man väl bege sig till en anna affär.
Det finns väl fler än Hifiklubben i Sverige som säljer NAD.
Tror inte alla affärer höjer efter ett positivt tidnings-test.

Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2002/08/30 :  10:38:11  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
quote:

Bläddrade lite i senaste numret av Hifi&Musik. Där såg jag att en NAD-förstärkare blev testvinnare, eller i alla fall hyllades. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan de höjer priset på den(hifi-klubben alltså!

Viken stärkare testade de?

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/08/30 :  11:05:49  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:

Det är bara hifiklubben som säljer NAD i sverige..de är distributörer och säljer bara sina märken i sina egna butiker..de har alltså ensamrätt på denon, NAD med mera...

Respond-React
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2002/08/30 :  11:13:56  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
quote:

quote:

Det är bara hifiklubben som säljer NAD i sverige..de är distributörer och säljer bara sina märken i sina egna butiker..de har alltså ensamrätt på denon, NAD med mera...

Respond-React!

När jag handlade mina prylar där för ca en två månader sedan frågade jag säljaren bla om varför Denon DCD1450 var en tusing dyrare än året innan. Han babblade något om att de köper i grejorna typ 6 mån innan till sitt lager och just då låg dollarn högt (vilket den också gjorde). Tyckte ändå att det lät lite vagt men det ska bli kul att se om de sänker priserna om ett par månader för nu står ju dollarn lägre.......en sak till, jag ville kika på en Marantz stärkare men då sa de att de inte ska saluföra märket mer, men alla Marantz grejor står i deras sortiment på hemsidan........

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/08/30 :  11:27:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
När jag handlade mina prylar där för ca en två månader sedan frågade jag säljaren bla om varför Denon DCD1450 var en tusing dyrare än året innan. Han babblade något om att de köper i grejorna typ 6 mån innan till sitt lager och just då låg dollarn högt (vilket den också gjorde). Tyckte ändå att det lät lite vagt men det ska bli kul att se om de sänker priserna om ett par månader för nu står ju dollarn lägre.......en sak till, jag ville kika på en Marantz stärkare men då sa de att de inte ska saluföra märket mer, men alla Marantz grejor står i deras sortiment på hemsidan........

Köper dem inte denon från England? det är väl engelskt? då borde det väl va pundet som låg högt eller?

Respond-React
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2002/08/30 :  11:34:55  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Hmm, annars är Denon japanskt. Att HiFi-Klubben får ha ett sådant monopol på vissa märken är beklagligt. Sådant gynnar ju knappast konkurensen.

Sådant skall man sjunga om, inte leva efter
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/08/30 :  11:37:21  Show Profile Send marbrink a Private Message
oj!=) hade visst rätt så fel! men om de e japanskt borde de väl inte handla med dollar...vet inte...de kanske har tillverkning i usa också..men det känns som hifi klubben inte går att lita på riktigt..

Respond-React
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/08/30 :  11:47:03  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
quote:

oj!=) hade visst rätt så fel! men om de e japanskt borde de väl inte handla med dollar...vet inte...de kanske har tillverkning i usa också..men det känns som hifi klubben inte går att lita på riktigt..

Att Denon är japanskt hindrar dem inte från att använda USD i sina affärer. Många bolag sköter sin handel med USD.

//Henri
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/08/30 :  12:12:11  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jo..det är sant..
men en prishöjning på 1000 kr för att dollarn har gått upp är för jävligt...vet i och för sig inte vad varan kostade innan...om den kosta 10000 så e de inte så konstigt...men om den kostade 4000 är det för jävligt...

Respond-React
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2002/08/30 :  12:19:55  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
quote:

Jo..det är sant..
men en prishöjning på 1000 kr för att dollarn har gått upp är för jävligt...vet i och för sig inte vad varan kostade innan...om den kosta 10000 så e de inte så konstigt...men om den kostade 4000 är det för jävligt...

Respond-React!

CD:n kostade 3500 innan, höjning till 4500 alltså. Men även tex NAD C370 är höjd från 6 till 7 lappar. Den testades ju i H&M och fick bra kritik sen gick priset upp, kan kanske vara slump..........

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/30 :  12:23:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"oj!=) hade visst rätt så fel! men om de e japanskt borde de väl inte handla med dollar...vet inte...de kanske har tillverkning i usa också..men det känns som hifi klubben inte går att lita på riktigt.."

Eftersom dollarn är den största ekonomin och det lättaste att växla in genom detta så använder de flesta aktörer på hifimarknaden dollarn som betalningsmedel. MvhKristofer

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/08/30 :  14:17:43  Show Profile Send n/a a Private Message

quote:
Hmm, annars är Denon japanskt. Att HiFi-Klubben får ha ett sådant monopol på vissa märken är beklagligt. Sådant gynnar ju knappast konkurensen.

Ja men alla distributörer i Sverige har ju "ensamrätt" på sina produkter på den svenska marknaden. Eller vad trodde du?
Det är bara om en produkt är mycket dyrare än i andra EU-länder
som man kan kristisera en svensk distributör anser jag!

Go to Top of Page

fonzeka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2002/08/30 :  14:32:26  Show Profile Send fonzeka a Private Message
quote:

Viken stärkare testade de?

Det var en Nad C300 och den blev vald som "Bäst i Test" och "Mest Prisvärd".

"Less is More"
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/08/30 :  15:09:53  Show Profile Send jajon a Private Message
Många av de produkter som säljs på Hifi-klubben går att köpa på nätet från utlandet - oftast till mycket bättre priser.

Kan ju vara värt att kolla upp...

// Jacob
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/30 :  17:30:22  Show Profile Send Gaddad a Private Message
quote:

Många av de produkter som säljs på Hifi-klubben går att köpa på nätet från utlandet - oftast till mycket bättre priser.

hmmm denon kan man få lite billigare, men inte är det så mycket...
B&w kan man tjäna lite på, men inte där är det väl heller så mycket? Vet inte, men vad går ett par 802 på i europa?

Dali och nad är knappast billigare runt om i europa. Ta silverline eller grand serien till exempel...

Dock har klubben helt gått ifrån sin affärsidé då det var att vara billiga då de var importör och försäljare för att skippa en mellanhand. Man behöver inte gå så långt bak i åren för att hamna där de var väldigt billiga.

Marantz prishöjjningar är ett exempel, fast det går inte så långt bak i tiden. Classe är ett exempel fast åt andra hållet...

Går det bra ekonomiskt för klubben?

Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/08/30 :  17:37:12  Show Profile Send AKA a Private Message
Var inne på

http://www.hifiklubben.com/factoryoutlet/

Där har de NadC300 nedsatt från 2500:- till 1995:-

Fast det kanske ändras nu...

Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/30 :  17:38:24  Show Profile Send Totem a Private Message
Flera av de produkter som säljs via Hifklubben går dessutom att köpa från handlare i Sverige. Men då handlar det, skulle jag tro, om gråimport. Denon är ett exempel. Eller är det så att de inte längre har ensamrätt till Denon? Ungefär som det verkar vara med Marantz?

/T

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/08/30 :  17:41:47  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Man kanske skall tänka på detta också:
Växelkursen för dollarn har under de senaste fem åren varierat mellan ca 6,50 och 10,50 kr.
Momsen i England och Tyskland är ca 8% lägre.

Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/08/30 :  17:48:20  Show Profile Send Gaddad a Private Message
quote:

Va i helvete!!
Gick in på den danska sidan av hifiklubben (http://www.hifiklubben.dk/) och såg att B&W 602S3 som här i Sverige kostar 4998:- endast kostar 1998dk i Danmark!!!!!

Och B&W Nautilus 802 som här kostar 80'000:- kostar i Danmark 32.499dk!

Altså ca halva priset om man räknar om valutan!
Detta gäller nästan alla prylar de säljer!

Helt sjukt!!

Vad är fel på svenskarna???

Som så många gånger förr.... styckepris....

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2002/08/31 :  08:48:29  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Att ni aldrig lär er!!
quote:

quote:

Va i helvete!!
Gick in på den danska sidan av hifiklubben (http://www.hifiklubben.dk/) och såg att B&W 602S3 som här i Sverige kostar 4998:- endast kostar 1998dk i Danmark!!!!!

Och B&W Nautilus 802 som här kostar 80'000:- kostar i Danmark 32.499dk!

Altså ca halva priset om man räknar om valutan!
Detta gäller nästan alla prylar de säljer!

Helt sjukt!!

Vad är fel på svenskarna???

Som så många gånger förr.... styckepris....

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000