| Author |
Topic  |
|
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 21:48:14
|
Bläddrade lite i senaste numret av Hifi&Musik. Där såg jag att en NAD-förstärkare blev testvinnare, eller i alla fall hyllades. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan de höjer priset på den(hifi-klubben alltså! 
|
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 01:43:45
|
Så då är jag inte den enda som har noterat att hifiklubben alltid höjer priset (ofta relativt drastiskt) så fort deras produkter har fått ett bra resultat i ett test. Jag börjar tycka att det är lite besvärande, inte för att jag köper särskilt mycket saker där utan rent principiellt.
|
 |
|
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 09:23:12
|
Om nu HiHiKlubben skulle höja priset pga att produkten fått bra betyg i ett test vore ju helt sjukt.
Tänk om t.ex. Hedin bil som säljer Mercedes, skulle höja priset på en bilmodell bara för den fått bra kritik i Teknikens Värld...
|
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 09:37:46
|
Hifiklubben gör faktiskt så. När NAD Silverline fick bra betyg i Hifi och musik för några år sedan så stack priset iväg direkt. Några tusenlappar t.o.m. för S200.
Undvik Hifi-klubben.
//X-ray
"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
-Voltaire
Edited by - X-ray on 2002/08/30 09:38:0 |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 10:14:05
|
Ja, jag reagerade lite negativt när nya NAD 541i kom i våras. I England höjde inte NAD priset alls för i-versionen men hifi-klubben höjde den med 300:- i Sverige. Lite fel tyckte jag.
Men man får väl ändå se till det stora perspektivet. Hifiklubbens produkter har ofta inte överpriser i Sverige. Jag konstaterade t ex att NAD 541i hade ett riktpris i England på £330 vilket är 4676:- i svenska pengar. Alltså är NAD's spelare fortfarande förhållandevis "billig" i Sverige där "endast" kostar 4298:-. Några hundralappar billigare än på NAD's hemmamarknad till och med.
Den närmaste konkurrenten till NAD's spelare är enligt engelska tidningen Whathifi Arcams CD62T som har ungefär samma riktpris i England £350, vilket blir 5057:- i sverige. Jag ville därför lyssna även på den men upptäckte att den däremot kostade mellan 6000-6500:- hos svenska handlare. Jag lyssnade ändå på båda spelarna och det var ingen större skillnad mellan dom tyckte jag, aningen mer baskontroll på Arcam men lite mjukare luftigare ljud på NAD'en. Prisskillnaden på 2000:- är helt omotiverad enligt mig om man inte absolut vill ha Arcams snyggare silverhölje...
Så kolla gärna prisnivåer i andra länder först så ni inte sitter och jämför äpplen och päron när ni provlyssnar... Produkternas pris Sverige påverkas mycket beroende på vem som distribuerar dom!
|
 |
|
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 10:23:20
|
Om inte annat får man väl bege sig till en anna affär. Det finns väl fler än Hifiklubben i Sverige som säljer NAD. Tror inte alla affärer höjer efter ett positivt tidnings-test.
|
 |
|
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 10:38:11
|
quote:
Bläddrade lite i senaste numret av Hifi&Musik. Där såg jag att en NAD-förstärkare blev testvinnare, eller i alla fall hyllades. Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan de höjer priset på den(hifi-klubben alltså! 
Viken stärkare testade de?
|
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:05:49
|
quote: Om inte annat får man väl bege sig till en anna affär. Det finns väl fler än Hifiklubben i Sverige som säljer NAD. Tror inte alla affärer höjer efter ett positivt tidnings-test.
Det är bara hifiklubben som säljer NAD i sverige..de är distributörer och säljer bara sina märken i sina egna butiker..de har alltså ensamrätt på denon, NAD med mera...
Respond-React |
 |
|
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:13:56
|
quote:
quote: Om inte annat får man väl bege sig till en anna affär. Det finns väl fler än Hifiklubben i Sverige som säljer NAD. Tror inte alla affärer höjer efter ett positivt tidnings-test.
Det är bara hifiklubben som säljer NAD i sverige..de är distributörer och säljer bara sina märken i sina egna butiker..de har alltså ensamrätt på denon, NAD med mera...
Respond-React!
När jag handlade mina prylar där för ca en två månader sedan frågade jag säljaren bla om varför Denon DCD1450 var en tusing dyrare än året innan. Han babblade något om att de köper i grejorna typ 6 mån innan till sitt lager och just då låg dollarn högt (vilket den också gjorde). Tyckte ändå att det lät lite vagt men det ska bli kul att se om de sänker priserna om ett par månader för nu står ju dollarn lägre.......en sak till, jag ville kika på en Marantz stärkare men då sa de att de inte ska saluföra märket mer, men alla Marantz grejor står i deras sortiment på hemsidan........
|
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:27:46
|
quote: När jag handlade mina prylar där för ca en två månader sedan frågade jag säljaren bla om varför Denon DCD1450 var en tusing dyrare än året innan. Han babblade något om att de köper i grejorna typ 6 mån innan till sitt lager och just då låg dollarn högt (vilket den också gjorde). Tyckte ändå att det lät lite vagt men det ska bli kul att se om de sänker priserna om ett par månader för nu står ju dollarn lägre.......en sak till, jag ville kika på en Marantz stärkare men då sa de att de inte ska saluföra märket mer, men alla Marantz grejor står i deras sortiment på hemsidan........
Köper dem inte denon från England? det är väl engelskt? då borde det väl va pundet som låg högt eller?
Respond-React |
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:34:55
|
Hmm, annars är Denon japanskt. Att HiFi-Klubben får ha ett sådant monopol på vissa märken är beklagligt. Sådant gynnar ju knappast konkurensen.
Sådant skall man sjunga om, inte leva efter |
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:37:21
|
oj!=) hade visst rätt så fel! men om de e japanskt borde de väl inte handla med dollar...vet inte...de kanske har tillverkning i usa också..men det känns som hifi klubben inte går att lita på riktigt..
Respond-React |
 |
|
|
H
Member

432 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 11:47:03
|
quote:
oj!=) hade visst rätt så fel! men om de e japanskt borde de väl inte handla med dollar...vet inte...de kanske har tillverkning i usa också..men det känns som hifi klubben inte går att lita på riktigt..
Att Denon är japanskt hindrar dem inte från att använda USD i sina affärer. Många bolag sköter sin handel med USD.
//Henri |
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 12:12:11
|
Jo..det är sant.. men en prishöjning på 1000 kr för att dollarn har gått upp är för jävligt...vet i och för sig inte vad varan kostade innan...om den kosta 10000 så e de inte så konstigt...men om den kostade 4000 är det för jävligt...
Respond-React |
 |
|
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 12:19:55
|
quote:
Jo..det är sant.. men en prishöjning på 1000 kr för att dollarn har gått upp är för jävligt...vet i och för sig inte vad varan kostade innan...om den kosta 10000 så e de inte så konstigt...men om den kostade 4000 är det för jävligt...
Respond-React!
CD:n kostade 3500 innan, höjning till 4500 alltså. Men även tex NAD C370 är höjd från 6 till 7 lappar. Den testades ju i H&M och fick bra kritik sen gick priset upp, kan kanske vara slump..........
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 12:23:35
|
"oj!=) hade visst rätt så fel! men om de e japanskt borde de väl inte handla med dollar...vet inte...de kanske har tillverkning i usa också..men det känns som hifi klubben inte går att lita på riktigt.."
Eftersom dollarn är den största ekonomin och det lättaste att växla in genom detta så använder de flesta aktörer på hifimarknaden dollarn som betalningsmedel. MvhKristofer
|
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 14:17:43
|
quote: Hmm, annars är Denon japanskt. Att HiFi-Klubben får ha ett sådant monopol på vissa märken är beklagligt. Sådant gynnar ju knappast konkurensen.
Ja men alla distributörer i Sverige har ju "ensamrätt" på sina produkter på den svenska marknaden. Eller vad trodde du? Det är bara om en produkt är mycket dyrare än i andra EU-länder som man kan kristisera en svensk distributör anser jag!
|
 |
|
|
fonzeka
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 14:32:26
|
quote:
Viken stärkare testade de?
Det var en Nad C300 och den blev vald som "Bäst i Test" och "Mest Prisvärd".
"Less is More" |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 15:09:53
|
Många av de produkter som säljs på Hifi-klubben går att köpa på nätet från utlandet - oftast till mycket bättre priser.
Kan ju vara värt att kolla upp...
// Jacob |
 |
|
|
Gaddad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:30:22
|
quote:
Många av de produkter som säljs på Hifi-klubben går att köpa på nätet från utlandet - oftast till mycket bättre priser.
hmmm denon kan man få lite billigare, men inte är det så mycket... B&w kan man tjäna lite på, men inte där är det väl heller så mycket? Vet inte, men vad går ett par 802 på i europa?
Dali och nad är knappast billigare runt om i europa. Ta silverline eller grand serien till exempel...
Dock har klubben helt gått ifrån sin affärsidé då det var att vara billiga då de var importör och försäljare för att skippa en mellanhand. Man behöver inte gå så långt bak i åren för att hamna där de var väldigt billiga.
Marantz prishöjjningar är ett exempel, fast det går inte så långt bak i tiden. Classe är ett exempel fast åt andra hållet...
Går det bra ekonomiskt för klubben?
|
 |
|
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
|
|
Totem
Member

223 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:38:24
|
Flera av de produkter som säljs via Hifklubben går dessutom att köpa från handlare i Sverige. Men då handlar det, skulle jag tro, om gråimport. Denon är ett exempel. Eller är det så att de inte längre har ensamrätt till Denon? Ungefär som det verkar vara med Marantz?
/T
|
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:41:47
|
Man kanske skall tänka på detta också: Växelkursen för dollarn har under de senaste fem åren varierat mellan ca 6,50 och 10,50 kr. Momsen i England och Tyskland är ca 8% lägre.
|
 |
|
|
Gaddad
Member

126 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:48:20
|
quote:
Va i helvete!! Gick in på den danska sidan av hifiklubben (http://www.hifiklubben.dk/) och såg att B&W 602S3 som här i Sverige kostar 4998:- endast kostar 1998dk i Danmark!!!!!
Och B&W Nautilus 802 som här kostar 80'000:- kostar i Danmark 32.499dk!
Altså ca halva priset om man räknar om valutan! Detta gäller nästan alla prylar de säljer!
Helt sjukt!!
Vad är fel på svenskarna???
Som så många gånger förr.... styckepris....
|
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 08:48:29
|
Att ni aldrig lär er!!
quote:
quote:
Va i helvete!! Gick in på den danska sidan av hifiklubben (http://www.hifiklubben.dk/) och såg att B&W 602S3 som här i Sverige kostar 4998:- endast kostar 1998dk i Danmark!!!!!
Och B&W Nautilus 802 som här kostar 80'000:- kostar i Danmark 32.499dk!
Altså ca halva priset om man räknar om valutan! Detta gäller nästan alla prylar de säljer!
Helt sjukt!!
Vad är fel på svenskarna???
Som så många gånger förr.... styckepris....
|
 |
|
| |
Topic  |
|