HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Pink Floyd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Martin_N
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/10/15 :  22:32:19  Show Profile Send Martin_N a Private Message
Hejsan

När julen närmade sig förra året så skulle man köpa julklappar:) Till min äldre broder på 36 år (jag 23år) är det inte alltid så lätt att hitta klappar, men efter lite letande så såg jag att Pink Floyd hade släppt ett samlingsalbum dvs. echoes. hmm, suveränt tänkte jag och beställde från cdon.com julen kom och passerade ingen skiva i brevlådan(restad), till slut kom den men men blev inte av att han fick den! Har legat hemma i hyllan ouppackad tills förra veckan då jag fick ett ryck och slängde i den i spelaren... hade av nån anleding fått för mig att detta nog inget är för mig! men ack så fel jag hade.. har nu i en veckas tid bara lyssnat på denna skiva å den är ju helt suverän! underbart gött sound, soft rockigt/popigt liksom, väldigt snyggt arrangerat!
Ett litet tips till dom som gillar lite lugnare rock/pop musik riktig örongodis...

/Martin

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:11:40  Show Profile Send hal a Private Message
Det är bara att gratulera ! Välkommen till Pink Floydsfären.
Pink Floyd är tidlös musik. Kolla tidigare trådarhär så får du många tips.

Keep on shining !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:36:09  Show Profile Send markku a Private Message
Jag burde egentligen inte fördärva andras glädje, men om jag inte missminns totalt, så krev någon här rätt kritiskt om Echoes skivans kvalitet.

Jag kollade läget efter diskussion om 'The Wall' och kan visa hurdan dynamiken till låten 'Comfortably Numb' varierar starkt mellan olika versioner.

Ni kan se (och räkna) att 'Comfortable Numb' spelar 6.9dB högre på 'Echoes' än på Columbias pressing av 'The Wall' samtidigt som den har 5dB mindre headroom för transienttoppar:

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/10/15 :  23:42:59  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Hahaha, Markku, du e la för go! Det märks att detta är hififorum!

Jag har - trots att jag är stor fan - inte "Echoes" men den lär inte vara någon större ljudupplevelse... Men strunta i det Martin_N , lyssna och njut! Sen, när du vill ha mer så kan du börja jaga de riktiga gobitarna, typ "The Wall" i nån bra pressning, där finns ljudpotential! Detta har varit uppe förr vet jag, jag har den första USA-utgåvan, den går att riva väggar med vad gäller tryck (dvs dynamik!)! Och ändå låter den bra...

Eller kolla in "Dark Side Of The Moon", nyutgåvan som är en hybrid-SACD... Eller....

/P

Edited by - Per Berger on 2003/10/15 23:44:13
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/16 :  00:00:50  Show Profile Send hal a Private Message

Fortsätt njut Martin N av din goda lasagne som du tyckte var så god även om en kompetent kock påpekade att det var blandfärs och inte nötfärs i den
Har själv inte Echoes. Gillar du Pink Floyd är följande skivor ett måste att börja med:
"A dark side of the moon"
"I wish you were here"
"The wall"
Det är en bra start, sedan finns det en hel del men detta kan du börja med. Kolla ocks min tråd nedan om tributebandet P.Floyd.

Shine on !

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/10/16 00:01:09
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/16 :  12:17:11  Show Profile Send Margaux a Private Message
Skrattar också gott åt Markkus inlägg. Det märks verkligen att detta är ett HiFi forum.

Pink Floyd tillhör det bästa inom kategorin bra musik.

När jag tänker efter så borde jag nog köpa ett nytt The Wall album på CD. Det jag har, har tjänstgjort i sisådär 10-15 år och börjar efter diverse dimmiga kvällar se ganska risigt ut. Ett under att skivorna inte hackar med tanke på att de ser helt matta ut

Jag har i och för sig diverse live inspelningar av the The Wall men originalet är ändå det som jag tycker bäst om.

Markku, vilken pressning som går att få tag på idag rekommenderar du ?

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/10/16 :  12:54:59  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Upptäckte prexis att den utgåvan av "The Wall" som jag har är stapeln längst till vänster i Markkus bild!

(edit: måste få göra ett tillägg... jag köpte mitt ex på Bengans för säkert 10 år sedan. Jag vet inte om det var vid samma tillfälle eller senare men "bäste Hifikompisen" fick oxå tag på en "bra utgåva" i samma butik, nämligen Mobile Fidelity-utgåvan! Snacka om att jag än idag är AVIS!! Han tyckte den var lite dyr men idag kan han få igen pengarna flera ggr om för den. Om den nu var till salu... )

/P

Edited by - Per Berger on 2003/10/16 13:36:52
Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:09:40  Show Profile Send markku a Private Message
Vad jag minns, det var John Stahlberg (Studio Blue), som rekommenderade precis den utgåvan. Utsåld, men jag hittade den på biblan...

Annars kunde ni skratta vidare - efter att har läst min sida Shine On, the Dark Side of 'The Wall'
Which CD release to choose?

Välbekommen!

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/10/16 13:13:18
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:31:54  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Markku, vi gillar dig!

"Somebody has to do the dirty work!"...

Trots allt är vi väl HiFi-dårar??

/P
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:54:24  Show Profile Send Joe a Private Message
Grattis Martin N för att du har upptäckt Pnk FLoyd.

Instämmer i de plattor som hal rekomenderar men vill också passa på att rekomendera skivan Meddle som på B-sidan innehåller låten Echoes, ett riktigt epos, det är bara att luta sig tillbaks och njuta.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/16 :  14:36:29  Show Profile Send hal a Private Message
Instämmer med Per Berger och tackar för all info från Markku. Skall allt gå igenom informationen vid tillfälle.
Har också några Pink Floyd-skivor som snurrat 10-talet år och behöver bytas ut.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:29:32  Show Profile Send markku a Private Message
Per,

Det värmar mitt hjärta att ni gillar mina "tokiga" analyser. Någon måste ju göra det sk....

mvh
Markku
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/10/16 :  21:38:07  Show Profile Send Jonas a Private Message
markku! Där ser man. En mätning som bekräftar mina intryck av Echoes... Tråkigt att de skulle trycka ihop dynamiken på det där viset. För alla som inte har de andra skivorna vill säga :)

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/10/16 :  23:25:15  Show Profile Send srv a Private Message
Passar på och nämner att jag har The Wall & Dark Side på 24K Guld, utgivna av det eminenta bolaget Mobile Fidelity. Sälj ibland beg. på:http://www.elusivedisc.com/.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000