HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Cello?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/10/17 :  14:25:10  Show Profile Send jonta a Private Message
Någon som kan tipsa om cellomusik, gärna solo. Tycker att cello har ett grymt ljud, jag föredrar dock långsam cellomusik, gärna åt mer mörka hållet, ej för tekniskt spel al a hårdrocksgittarteknik (förstår ni?). Tacksam för alla tips!

Dreams never end!

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/17 :  14:34:02  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
David Darling - Cello från -91. Tror det är en ECM-platta vilket vanligtvis borgar för kanonljud.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/10/17 :  15:19:45  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message

Den solklara rekommendationen blir ju givetvis Johann Sebastian Bach's 6 sviter för solocello!!! Tycker man om cellomusik vore det oerhört synd att missa dessa...

Den 5:e sviten är dessutom skriven för 5-strängad cello...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2003/10/17 :  16:19:32  Show Profile Send Gabe a Private Message
Låna ett öra till kompositören Gavin Bryars, som själv har cello som huvudinstrument. Modern, minimalistisk och alltid spännande. En av de få 1900-talskompositörer som det faktiskt går att lyssna till. Hans cellokonsert med Julian Lllowd Webber som solist är ett riktigt ess.
hälsar
gabe
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:07:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18446

Bravo
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/18 :  16:51:39  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Själv tycker jag att Bachs cellosviter är fina (har 3 inspelningar + 2 sviter i en fjärde version), och om du letar efter solomusik för cello kan du nog tycka bra om dem! =)

Min personliga favoritmusik för cello är annars Haydns cellokonserter som jag har 3 inspelningar av.

Slutligen vill jag passa på att rekommendera Elgars cellokonsert med Jacqueline du Pre som solist.

Lycka till med letandet, jag hoppas att du skall hitta något du kan tycka om! =)
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/18 :  18:27:22  Show Profile Send svejk a Private Message
Dvorzaks Cello konsert tycker jag mycket om. Finns en bra inspelning av Frans Helmersson på BIS. Cello är det instrument som ligger närmast den mänskliga rösten.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/18 :  18:32:06  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Apocalyptica. Metallica på cello är dock om möjligt mer kul än bra.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

ozzy osmond
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/19 :  20:11:41  Show Profile Send ozzy osmond a Private Message
Ett absolut måste är Julian LLoyd Webber (cellist) "Variations" . (med bl.a gary moore på guitar)
Julian är bror till den mer kände musikalkillen Andrew.
Klassiskt möter rock på ett mycket bra sett. Det är Paganinis variationer det handlar om.
Dessutom mycket bra ljud. KÖP !

Kunskap , Glädje
ock så mycket Sabbath
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/10/21 :  15:45:11  Show Profile Send jonta a Private Message
Tack för alla svar, ska bli intressant!

Dreams never end!
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/21 :  15:53:50  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Berätta gärna vad du kommer fram till efter att ha lyssnat lite. Kanske kommer du med egna intressanta tips! Jag är alltid intresserad av bra cellomusik, så jag tycker gott att den här tråden kan hållas vid liv ett tag till... =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000