HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Plattor med övertygande elgitarr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/18 :  20:46:45  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Måste säga att liven Ozzy Osbourne: Tribute med en viss Randy Rhoads på gitarr är så barnsligt bra varje gång den åker i spelaren. Woohoo, vilken oerhörd fingerfärdighet. Det faktum att låtarna är av klassen Crazy Train gör ju inte spektaklet sämre. Den absolut bästa upptagningen av Paranoid finns även den inkluderad.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

D-Man
Member

90 Posts

Posted - 2003/10/19 :  00:31:20  Show Profile Send D-Man a Private Message
Det ska vara Tony Iommi som lirar gura på Sabbaths låtar, han spelar låtarna som dom ska låta. Jag tycker att Rhoads showar för mycket.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/19 :  10:38:26  Show Profile Send KC a Private Message
Vad menar du med övertygande gitarr?
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/19 :  10:54:30  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Ännu en gång fattar jag illa vad du vill med din tråd. Men här har du en länk till musik med gitar: www.guitar9.com
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:02:50  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Det är helt klart frestande att gå in och "korrigera" tråden istället för att välja det enkla alternativet och skita i alltihop. Nåväl, det som avses är helt enkelt skivor med bra elgitarrer. Mycket trivialt.

Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:21:07  Show Profile Send KC a Private Message
Ah, lasse78. Inte lätt att veta vad du menade dock

Bra elgitarrer. Finns hur mycket som helst

Vi börjar väl med "the best of the best". Stevie Ray Vaughan - Couldn't Stand the Weather och Texas Flood. Det blir inte mycket bättre än så Detta leder då till andra guitarrgudars plattor som Hendrix skivor, tidiga Clapton. Av det lite modernare slaget så gillar jag Keb Mo (back to basics) eller John Petrucci (sp?) gitarrakribatik på Dream Theaters plattor.
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:27:03  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Erkänner att jag alltid använder bara text, även om lite grafik skulle vara på sin plats ibland för att visa "känslor". Hursomhelst har jag ju såklart massor med elgitarrsdominerade skivor, men tycker alltid det är kul att pejla lite. Skall erkänna att jag är allvarligt baktung i 70-80-tals (hård)rock.

Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/10/19 :  11:58:21  Show Profile Send srv a Private Message
Fyller på med, Stevie Ray Vaughan; The Sky Is Cryin. Släpptes efter hans bortgång. Låtarna "passade inte in" på SRV tidigare plattor. Versionen av Little Wing pressar fram det allra yttersta ur ett gitarrspel som endast ett fåtal har lyckats med....
Robin Trower; Live. En konsert från Sthlms! konserthus 76. SR spelade in. Robin lyssnade och en av de bästa gitarrspelningarna förevigades!
Frank Marino & The Mahogany Rush; Live. Livekonsert från Californien 78; "California Jam" som det kallades. En av de främsta tolkar egna samt "andra grymma gitarralster". Frank leverera blues & rock från hjärtat.
Frank Marino & The Mahogany Rush; What's Next. Studioplatta från 80. Underbar gitarrplatta. Blues, rock, & bluesrock blandas till en härlig 8 rätters meny.
Frank Marino & The Mahogany Rush; The Power Of Rock N Roll. Även denna en studioplatta. Inspelad 1981. Denna platta drar lite åt Heavy Metal stilen. Men forna fans av gitarrhjälten blir ej besvikna.
Red Hot Chili Peppers; Blood Sugar Sex Magic. Jo, John Frusciante spelar helt i egen stil. Det levereras melodislingor som ingen gjort tidigare. Detta får även den mest hängivne Jimi-freaken att häpna.
Frank Zappa; Guitar. Dubbel CD med över 30 spår! Plattan innehåller endast gitarrsolon hämtade från diverse låtar av The Maistro!
Johnny Winter And; Live. En av de absolut bästa Liveplattor i "Gitarrhjälte stuket". Inspelad 1971. Johnny & Rick Derringer spelar i symbios. J-vlar vilket drag!

Texas Flood........
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:02:40  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Måste säga att de två första plattorna med HIM har ett riktigt trevligt mangel de också. Särskilt låten "Right here in my arms".

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/10/20 :  08:47:11  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"David Gilmour" kanske? (eller skulle dom spela fort?)

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/10/20 :  12:28:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Megadeth spelade bra gitarr!
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:09:09  Show Profile Send JesseX a Private Message
srv:s lista ser bra ut. Den som särskilt bör framhållas där är dock Frank Zappa. Hans gitarrspel är i en klass för sig.

Skivan Guitar är mycket riktigt bra. En annan skiva av Zappa med mycket häftiga gitarr-solon är "Make some jazz noise here" - en dubbel-CD med liveinspelningar från hans turne 1988. Till skillnad från många andra skivor med Zappa är den faktiskt förhållandevis lättlyssnad. Jag menar då inte att den skulle vara utslätad (det är den inte) utan mest att den är varierad. Hans något hårdkokta blandning går ned bättre när alla hans olika stilar blandas på ett aptitligt sätt.
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:49:50  Show Profile Send stargazer a Private Message
Får inte glömma

Robben Ford - Handful of Blues

käre hjärtanes vilken känsla karln har. Här kan vi snacka om övertygande gitarrspel! Helt OK ljudkvalitet också.

Klarar man av Blackmore's exhibitionism, så är live-plattan

Rainbow - On Stage

ett måste i skivsamlingen, han lirade helt enkelt magiskt då han var på topp. Dessutom sträcker han ut sin "konst" (ehum) på många nummer, ibland med ofattbar känsla (lyssna på de lugnare styckena under "Mistreated" t.ex.) och ibland lite "too much". Men sån är han ju, The Man in Black.

/ Stargazer, tyvärr finns inte låten som är mitt nick på den skivan - men dock på "Rising". Köp den också
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/20 :  20:27:16  Show Profile Send svejk a Private Message
Igår dammade jag av Guitar Slinger med Johnny Winter. En platta som gör skäl för namnet. Låter dessutom helt okej. Från 84 Winters tredje peak i karriären. Han var grym i runt 70, gick ner sig, var ännu bättre76-78 gick ner sig var bra igen 83-84. Har sett Winter live 2 gånger 78 tror jag i Stockholm en av mina bästa konserter jag sett flera timmar "kvalitativ gitarr" nästa gång Roskilde 84 då kastade idioter ölburkar på min hjälte och han gick av scen, surt!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ozzy osmond
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/20 :  22:26:23  Show Profile Send ozzy osmond a Private Message
Deep Purple "In Rock" "Fireball" "Machine Head"
Rush "All the worlds a stage"
Budgie "Never turn your back on a friend"
Jesus & Mary Chain "Automatic"

Kunskap , Glädje
ock så mycket Sabbath
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/20 :  23:41:59  Show Profile Send ésm a Private Message
Kan rekommendera Ian Moore Live Austin. Där får deu gitarrlir så det räcker..bra blues på toppnivå..
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/10/21 :  22:03:05  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
jag ger SRV medhåll och säger 'Frank Zappa!' en hejdlöst duktig gitarrist som inte faller tillbaka på samma slitna skalor som yngwie och andra cirkus-gitarrister som steve vai (som spelade med zappa på 80-talet) och satriani. Eric Johnson och alvin lee är inte alls samma sak heller men rackarns bra ändå.

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/22 :  00:01:27  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
The Strokes. IS THIS IT.
Där har du gott om elgitarrer! En riktigt gitarrband! Sånt gillar jag! Även om det är väldigt simpla riff så snackar vi lätt- tillgängliga gitarrarrangemang av hög klass!
hehehe
Sunkig inspelning (t.ex. var är lågbasen?, ljudbilden, hmm...listan kan bli lång!!)
men vilken platta! En modern klassiker!

TOOL, Lateralus. Mycket fint elgitarrljud.
Väldigt hög kvalitet på inspelningen också.
suverän musik!

mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/10/22 00:04:37
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:09:12  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Lyssna på "Darkness"
Deras "Nya" (har inte gjort någon tidigare) är rakt tillbaka till
80-tals riffande hårdrock!
En skiva som bara skriker efter pilsner o luftgitarr!!Tyvärr rätt uselt ljud dock!

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2003/10/22 10:12:27
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/10/22 :  14:42:07  Show Profile Send blackrose a Private Message
Nord säger jag bara!!!! Micke Nords solo-platta, inspela "live" i studio, inte 2000 pålägg o mixningar, kanonljud!!

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/22 :  15:03:07  Show Profile Send sisko a Private Message
Allt med Dinosaur Jr!
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/10/23 :  11:16:10  Show Profile Send blackrose a Private Message
Leslie West/Mountain....metall-gitarrens fader!!

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000