Oj Oj Oj Härlig bild! jag känner igen den längst till höger med två svarta högt. tyg samt den i mitten med "lutad" överdel, den senare hade, om jag kommer ihåg rätt, en 8" och en diskant både uppe och nere. Var inte det någon typ av kvartsvågspipa?
Japp. Jag till och med tycker mig minnas lukten i butiken där jag provlyssnade dom när jag ser bilden. Det luktade HIFI. Förmodligen mest Japansk elektronink med en aning EPI krydda. Kvartsvågspipan tyckte jag hade bra bas för att vara så liten. Den har varit lite av mall för ett eget TLbygge med en 6.5" Vifabas och en Dynaudio D28. Formen på lådan gör den lättplacerad. Annars var den stora favoriten JBL L100 men jag fick nöja mig med en begagnad L19. Basarna i den väntar just nu på en "regummering". Elementen har jag alltså kvar men jag har byggt flera nya omgångar lådor till dom i någon form av mekariver. Egentligen skulle man ha låtit dom vara ifred. Det tycker jag nu men inte för femton år sedan.
L 100 var fina och även L166 Horizon. En kompis till mig har kvar sina EPI den modell som står längst till höger. På den tiden läste man HIFI-Handboken och lärde sig skillnaden på IM-distorsion, total harmonisk distorsion, AM (amplitud)- distorsion singnal/störavstånd och frekvensomfång etc etc... mycket god litteratur!!!
Japp. Ett kassettdäck som mätte 0.18% i svaj var bättre än ett som mätte 0.2%. Jag började jobba i butik 1974. Då kom kunderna in och rabblade dessa värden och det var bara att hålla god min och hålla med. Kunde man inte värdena så var man en dålig säljare. I alla fall inte seriös. Det var tider det.