Author |
Topic  |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 11:51:58
|
Jag har fått veta att allt från 10-15 liter passar rcy men om jag väljer dubbla basar,, hur ska jag då beräkna volymen? x2 bara?
-> Martinus <-
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 12:41:23
|
Jepp!!
Men ska du göra det bra så sätt dem i separate lådor med identiska volymer. Då slipper man problem om de inte är helt identiska.
|
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 12:26:03
|
Kör med 15 Liter per bas, jag har kört med 1 st P17RCY i 15 Liter basreflex med gott resultat....
Mvh/Janne
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 13:45:39
|
quote: Men ska du göra det bra så sätt dem i separate lådor med identiska volymer. Då slipper man problem om de inte är helt identiska.
Problemet är att jag bygger i befintliga lådor åt en polare. Vad blir det för komplikationer?
quote: Kör med 15 Liter per bas, jag har kört med 1 st P17RCY i 15 Liter basreflex med gott resultat....
Det är ju snudd på perfekt då nettovolymen ligger på 29,5l :)
Som ni ser på kurvan nedan så är ljudtrycket vid 1kHz dryga 6dB starkare än vid 150Hz, är det inte en idé o strypa en av basarna vid kanske 300Hz? Och låta en löpa fritt.. Vad innebär det då om jag inte kan ha separata volymer? http://www.seas.no/seas_line/woofers/H352.PDF
-> Martinus <-
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 14:48:50
|
Tja H!
Ska du göra en 2.5-vägare så kan elementen störa varandra genom att de inte rör sig identiskt. Gör du en konventionell tvåvägare så är problemen mycket mindre.
Mätningen från Seas är gjord i en låda och är troligtvis inte helt färsk. Numera så gör åtminstone de duktiga danskarna mätningar i en oändlig baffel. Stigningen i nivå på 6dB är alltså baffelförstärkningen. Det är mycket lämpligt att kompencera för åtminstone en del av den. Nu ska man vara uppmärksam på att frekvenskurvan för baffelförstärkningen gäller bara för den låda Seas har använt. Har du en annan form och storlek på baffeln så kommer både brytpunkter och eventuellt 'rippel' vara annorlunda.
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 18:59:10
|
Elementet är testad i en 15l sluten låda. (Qts på 0.23 bör väl knappast anv i en sluten?)
Jag har ingen möjlighet att dela utrymmet så får göra som jag tänkte fr början: Kapa högt vid lämplig volym (idag är lådan brutto, b/d/h: 190*290*850, 25mm MDF => 29,5l netto) För att få med emblemet så blir höjden 40+2,5 cm => 13 liter
Nu till 48.000 kronors frågan:  Enligt beräkningsmodeller ska den optimala volymen vara 7-9l med basreflexer på ca d:5cm, L:20cm Jag tycker detta låter lite,, JM använde 15l med bra resultat, hifikit rekomenderade 10-15l.. Hur är det med dessa modeller egentligen?
quote: Det är mycket lämpligt att kompencera för åtminstone en del av den.
Jag är ganska färsk i DIY-världen men tar till mig så mycket det går,, its alot! :) Vad det gäller filter sen så ska jag göra det som ett miniprojekt i en elektronikkurs (3p) som precis börjat (så får jag gratis komponenter och några extra poäng på tentan ) Ganska färsk i elektronikvärlden också. Läste om "LR-trap" som jag inte riktigt hajjar, men låta den gå från kanske 300Hz med en lämplig lutning? (6dB?) Om jag gör så hur bör då diskanten (Seas H881) kompenseras?
-> Martinus <-
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 22:09:20
|
quote:
Elementet är testad i en 15l sluten låda. (Qts på 0.23 bör väl knappast anv i en sluten?)
Jag har ingen möjlighet att dela utrymmet så får göra som jag tänkte fr början: Kapa högt vid lämplig volym (idag är lådan brutto, b/d/h: 190*290*850, 25mm MDF => 29,5l netto) För att få med emblemet så blir höjden 40+2,5 cm => 13 liter
Om lådan är fin så är det väl onödigt? Med den storleken så borde du kunna pilla in tre delar (om du kan dela vid rätt höjd vill säga, kan du inte det så är det bättre att strunta i det!!!!). Två som utgör halva bredden och eventuellt som skarvar mellan dessa. Rikligt med lim borde klara biffen!
quote:
Nu till 48.000 kronors frågan:  Enligt beräkningsmodeller ska den optimala volymen vara 7-9l med basreflexer på ca d:5cm, L:20cm Jag tycker detta låter lite,, JM använde 15l med bra resultat, hifikit rekomenderade 10-15l.. Hur är det med dessa modeller egentligen?
Modellern är nog ok men hur man väljer att använda dessa för sina egna syften kan ju variera  P.P använder snarlika element i ett par lådor och de har en volym på 7.5l men de är anpassade för att prestera maximala ljudtryck med låg dist när de är aktivt avkärna med ett tredje ordningens hp-filter vid 80 Hz. En lämplig låda kan vara, när man avser att använda den som fullregister, runt 12 l. Att tonkurvan inte blir maximalt flat är inte så mycket att bry sig om då avvikelser i övriga området kanske inte är mindre än +/-3dB och när man tar rumseffekterna i beaktande så är det några ggr mer...
quote:
Läste om "LR-trap" som jag inte riktigt hajjar, men låta den gå från kanske 300Hz med en lämplig lutning? (6dB?) Om jag gör så hur bör då diskanten (Seas H881) kompenseras?
Hmmm? P.P är inte till fullo bekant med LR-trap (namnet alltså) men kan misstänka att det är någon form av parallellkopplad krets som består av ett L och ett R som i sin tur sitter i serie med elementet... Stämmer det??? Om det gör så så misstänker P.P att en lämplig dämpning kan ligga runt 4dB med en mittpunkt (d v s där dämpningen är hälften) vid 350-400Hz.
Om du gör så och parallellkoppar de båda P17RCY så bör du ge diskanten en boost på 2dB... Då de flesta inte vill göra så så rekommenderar P.P att du kör en 6dB dämpning av basarna vid kanske 350Hz (mittpunkten) och inte dämpar diskanten ett dugg!!! 
Nämnas bör att P.P inte är specifikt säker om de exakta siffrorna. Det kräver lämpligen mätningar eller åtminstone noggrannare simuleringar än P.P's 'i huvudet estimeringar'.
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 00:57:43
|
Hej P.P
quote: Om lådan är fin så är det väl onödigt? Med den storleken så borde du kunna pilla in tre delar (om du kan dela vid rätt höjd vill säga, kan du inte det så är det bättre att strunta i det!!!!). Två som utgör halva bredden och eventuellt som skarvar mellan dessa. Rikligt med lim borde klara biffen!
Skit bra idé! Sätter jag in två 25mm plattor blir vardera del 13 liter, plus att högtalaren blir mer resonansdöd på köpet . Fullt register vid 12 liter sa du, vore det inte en idé att fylla upp högtalarna med sandpåsar eller dylikt för att få två volymer på under 10 liter? Bör båda 'delarna' vara av basreflex? Isf samma portdim.?
Som sagt newbie,, kom gärna med förslag.
-> Martinus <-
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/09/02 : 02:03:50
|
Lämpar sig LC-audios 2.5-filter föressten |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 12:06:05
|
Hello H!
Båda delarna bör vara av samma typ med samma avstämningsfrekvens. Då får man en jämn förstärkning av ljudet vid låga frekvenser. Gör man den en till en sluten och den andra till en basreflex så kan man få de mest märkliga tonkurvor och dessutom så drar man inte nytta av att elementen samarbetar.
Visst kan du fylla upp kaviteterna med något om du vill ha en mindre volym men P.P tror nog att 13 l minus element och port kan bli bra.
Om du kan sätta elementen nära varanda trots den delade lådan så får du maximal frihet att pula med filtret. Då kan du köra med en tvåvägskonstruktion och ha en baffelkorrigering i filtret eller så kan du köra 2.5-vägsvarianten. Har du elementen på lite större avstånd ifrån varanda (kanske 10cm eller mer mellan kanterna) så är det lämpligt att köra en 2.5-vägskonstruktion.
Huruvida LC-audios 2.5-vägsfilter lämpar sig kan P.P inte uttala sig om då P.P inte kna komma ihåg hur det ser ut.
Det enklaste är nog att köra en normalt andra ordningens filter med en brytpunkt på kanske 350Hz för den nedre basen och ett normalt delningsfilter (utan baffelkorrektion och dämpning) mellan den övre basen och diskanten |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 16:35:13
|
Tja P.P! Tack för att du hjälper en vilsen stackare Appriciate it! Med formeln (Fb = 0.26 * Qts^-1.4 * vas) får jag 55Hz, verkar det vara en lämplig avstämningsfrekvens? Jag har inga simuleringsprogram.
quote: Om du kan sätta elementen nära varanda trots den delade lådan så får du maximal frihet att pula med filtret. Då kan du köra med en tvåvägskonstruktion och ha en baffelkorrigering i filtret eller så kan du köra 2.5-vägsvarianten. Har du elementen på lite större avstånd ifrån varanda (kanske 10cm eller mer mellan kanterna) så är det lämpligt att köra en 2.5-vägskonstruktion.
Skulle du vilja förklara vad avståndet mellan basarna spelar för roll, baffelkorrigering? Helt nytt för mig.
2.5-vägsvarianten med litet avstånd / 2.5-vägskonstruktion med stort Skrev du fel?
Ha de kaga!
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/09/03 : 17:47:31
|
Föressten, jag mätte lite och kammarna blir 12,6 liter var med ett 5cm stag mitt i högtalaren. Om jag sätter 'xtra-basen' så att staget ligger direkt ovan så blir avståndet mellan basarna 12 cm.
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 15:57:52
|
Hej H!
P.P glömde denna tråden. Om baffelkorrigering kan man läsa om i tråden http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1424
Avståndet mellan basarna är intressant därför att ju större det är destu större riktverkan får man vid lägre frekvenser men samtidigt så får man mer problem med kamfiltereffekter om man inte sitter rakt framför högtalarna utnak nake reser sig upp lite eller sitter på golvet (fast det kanske är då det blir bäst om du lyssnar på så låga högtalare). 12cm är inte extremlångt men P.P skulle ändå rekommendera en 2.5-vägskonstruktion. En 2.5-vägskonstruktion fungerar både med små och stora avstånd mellan basarna men en tvåvägs gör det inte så bra.
P.P har inte kört någon simulering så lämpligheten i att lägga avstämningsfrekvensen där H föreslår kan tyvärr inte svaras på från P.P's håll. Åtminstone inte just nu. Men det är ju en baggis att ändra längden på röret i efterhand (oftast).
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 20:45:44
|
H känner sig lite smådum, tänkte inte ens på att rörlängd enkelt kan ändras i efterhand 
Vad tycker du om Vlad Gendlins mästerstycke med P17REX?  http://www.kaiaudio.com/diy2001/vladopen1.html
Nu har jag den tunga biten framför mig, delningsfiltret. Eftersom jag tänker anv hjälpbas till kanske 200-400Hz så undrar jag om det finns datorprogram som kan simulera? LspCAD Lite har jag trixat lite med,, verkar ingen höjdare. Jag ska som sagt göra filtret som ett sidoprojekt i elektronikkursen,, jag tvivlar på att skolan har sofistikerade micar. Finns det något annat tillvägagångsätt? Vad kostar annars en vettig mic ny/beg?
-> Martinus <-
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 00:04:33
|
btw:
quote: Needless to say, I will use metres, and as shown in the graphs above, will use a baffle 300 mm wide. The frequency is therefore ... f3 = 115 / 0.3 = 383 Hz
Hajjar inte riktigt, är en dämpning rekomenderad kring 383Hz i det fallet då?
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/09/07 : 04:33:59
|
Hej Mätte upp lådan i catia, så här måste (?) den se ut. (De två övre elementhålen, terminal, undre port är orginal.)
 (Laddade bild fr hårddisk, hoppas det går)
Jag stagar tjockt och höjer upp botten, volym per kammare blir 15.5 liter, c:a 18cm mellan basarna. Om kammarna ska vara lika måste det se ut så här. Verkar det bra?
-> Martinus <-
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/09/07 : 15:03:27
|
Gick inte, bara jag som kan se den. **** it, jag får vara nöjd med lådan nu. Jag ska först testa 2.5-seriefilter och köra med det tills elektronikkursen är över. Hoppas det funkar.
Tack för all hjälp P.P |
 |
|
|
Topic  |
|